mboost-dp1
Rydning af ungdomshuset er startet
SÅ(!) begynder sagerne at rulle ind:
http://politiken.dk/indland/article270951.ece
Kom så forsvar det nu med at han bare kunne fedte af og holde sig væk.
http://politiken.dk/indland/article270951.ece
Statsadvokat undersøger politivold mod teenager
17-årig anklager civilbetjente for knippelslag, tørre tæsk og psykisk terror. Statsadvokaten efterforsker sagen af egen drift.
Af Andreas Lindqvist
Videofotografen Anders Pedersen filmer anholdelser 1. marts, og hans optagelser - som Politiken.dk har i kopi - viser en holdende mørk Ford Mondeo en arrestant, som står med hænderne fæstnet på ryggen foran bilen - det er Henrik Poulsen. På vejen fanger kameraet nummerpladen, som svarer til den aktivisten Kasper noterede sig på Kultorvet, nemlig VT52610. Ifølge Henrik Poulsen blev han tæsket flere gange inde i bilen. - Foto: Anders Pedersen
Ungdomshuset blev til i 1982, hvor Københavns Kommune overlod brugsretten til bygningen på Jagtvej 69 til de unge. I 2000 bliver bygningen solgt til Human A/S, der året efter videresølger til den kristne frimenighed Faderhuset. Siden da har Faderhuset kæmpet for at få huset ryddet.
Statsadvokaten har besluttet sig for at efterforske den 17-årige Henrik Poulsens anholdelse.
Det sker, efter at Politiken har forelagt ham sagen om anholdelsen, der skete 1. marts, samme dag som Ungdomshuset på Jagtvej 69 blev ryddet.
Henrik Poulsen, som var på vej til demonstration, blev ifølge eget udsagn forfulgt af en vildt kørende civil politibil, da han til fods krydsede Kultorvet i det indre København.
Da han søgte tilflugt fra bilen i en trappeopgang, blev han af civilt politi banket i nakke, skuldre og ryg med knippel, og derefter anholdt.
Vold på bagsædet af politibil
De civile betjente udsatte ham angiveligt for vold og trusler på en køretur gennem byen, før de afleverede ham til det uniformerede politi.
Politiet løslod ham næste dag efter at have sigtet ham for at knuse ruder - en anklage den 17-årige afviser.
På skadestuen blev han efterfølgende undersøgt for brækket næse og andre men.
Vidner Politiken har talt med, samt en video og en skadestuerapport understøtter Henrik Poulsens udlægning.
Politiet kan ikke kommentere sagen
»Det er jo nogle meget alvorlige beskyldninger mod tre politifolk, den unge mand kommer med. Derfor har jeg på eget initiativ valgt at efterforske sagen «, siger statsadvokat Karsten Hjorth.
Politiet vil ikke kommentere en sag, som statsadvokaten efterforsker, og vil heller ikke have forelagt sagen med henblik på at vurdere, om den kan have fundet sted.
»Når statsadvokaten er inde over, må vi ikke blande os på nogen måde. Så jeg kan ikke kigge på den. Men hvis statsadvokaten har vurderet, at han vil gå videre med den, må det betyde, at han ikke umiddelbart har kunnet afkræfte den«, siger direktør i Københavns Politi, Hanne Bech Hansen.
Amnesty er glade for undersøgelse
Politidirektøren bekræfter, at civilt klædte politibetjente stod for anholdelser under urolighederne først i marts, og det finder menneskerettighedsorganisationen Amnesty kritisabelt.
»Civilt politi bruges til at infiltrere, og vi kan ikke se nødvendigheden af det i den her sammenhæng, hvor de civile betjente står for anholdelser. I Henriks sag identificerer de sig ikke engang«, siger talsmand Ole Hoff-Lund
Også Amnesty har modtaget et nødråb fra den mindreårige Henrik Poulsen, og er tilfredse med at sagen nu bliver efterforsket.
»Vi hilser det velkomment, at statsadvokaten vælger at tage den her sag op af egen drift, og håber at sandheden om, hvad der skete under Henriks anholdelse, kommer frem. Hvis historien holder stik, så er der tale om en uhyggelig og ulovlig magtanvendelse fra politiets side. Så er betjentene gået langt langt over stregen i kampens hede«, siger talsmand Ole Hoff-Lund.
Læs historien om Henrik Poulsens anholdelse i Politiken mandag
Kom så forsvar det nu med at han bare kunne fedte af og holde sig væk.
Han kunne bare være blevet hjemme. Hvor svært kan det være? Man løber en risiko når man mænger sig med folk der forsøger at dræbe betjente og hærger byen.
Muligt at der var en fredelig demo, men man kan regne ud at det ville ende med optøjer, og det gjorde det. Vil man ikke være en del af det, så kan man blive hjemme.
Men nu kan det være, at han har lært at han ikke skal mænge sig med forbrydere.
Muligt at der var en fredelig demo, men man kan regne ud at det ville ende med optøjer, og det gjorde det. Vil man ikke være en del af det, så kan man blive hjemme.
Men nu kan det være, at han har lært at han ikke skal mænge sig med forbrydere.
Godt :)
Som sagt tidligere saa har folk da fuld ret til at kraeve erstatning hvis de mener de er blevet forkert behandlet..
Du er ikke jurist, og jeg er ikke jurist, derfor kan ingen af os vurdere hvad der er retfaerdigt her.. ( Set ifht. landets gaeldende love og praksiser ).
Derudover har din sag ikke rigtigt det store med ungdomshuset at goere, som alle andre i traaden ogsaa har pointeret, er der brodne kar i politiet.. Det er da logik..
Og 1-10 sager, ud af 600, syntes jeg nu er en rimeligt fair tradeoff ... :)
Jamen det har folk da lov til ... Bare ikke naar de braender biler af og forsoeger at draebe folk :D
Godt :)
Som sagt tidligere saa har folk da fuld ret til at kraeve erstatning hvis de mener de er blevet forkert behandlet..
Du er ikke jurist, og jeg er ikke jurist, derfor kan ingen af os vurdere hvad der er retfaerdigt her.. ( Set ifht. landets gaeldende love og praksiser ).
Derudover har din sag ikke rigtigt det store med ungdomshuset at goere, som alle andre i traaden ogsaa har pointeret, er der brodne kar i politiet.. Det er da logik..
Og 1-10 sager, ud af 600, syntes jeg nu er en rimeligt fair tradeoff ... :)
Jamen det har folk da lov til ... Bare ikke naar de braender biler af og forsoeger at draebe folk :D
Henrik Poulsen, som var på vej til demonstration, blev ifølge eget udsagn forfulgt af en vildt kørende civil politibil, da han til fods krydsede Kultorvet i det indre KøbenhavnVed I hvor kultorvet ligger? Det ligger i indre by, ikke på Nørrebro. JESUS FUCK... :) HAHAHAHA
Så skulle ALLE københavnere bare holde sig indendørs?
(Jeg kender en gut der har været sammen med en pige, der anmeldte ham for stoffer.... Så kom der fredag nat tre uroer og hamrede på hans dør... Han troede det var et tæskehold (hvilket det også var)....
De bankede på 2 gange og sparkede så døren ind i civilt tøj og hev fat i fyren...
Han blev så bange, at han sked i bukserne af skræk.
Jeg måtte fik så en opringning kl 2:30 om jeg ikke nok ville tage med ham på skadestuen, hvilket jeg gjorde..
Ind med kateter så man kunne checke for blod i urinen og så kunne han ellers ligge til observation i 2 døgn.
Da uroerne ikke fandt nogen stoffer i lejligheden (fordi manden sjovt nok ikke tager stoffer) sagde de undskyld og skred uden at ordne hans dør igen... Dvs han stod med lort i bukserne, en hjernerystlese og en smadret hoveddør fredag kl 2.30 KUN fordi en eller anden havde set sig sur på ham og anmeldt ham for stoffer.
Jeg kunne godt forestille mig det er den samme uro-gruppe der har været i gang med henrik poulsen
Nogen her der er klar på at få en anmeldelse, jeg er SIKKER på i med jeres fornuft kan tale dem ned
Men jeg forstaar ikke hvorfor han blev anholdt? Var det om fredagen?
Havde han forsoegt at draebe politifolk dagen foer?
Melder historien ikek noget om dette? Naa? Jamen se hvor overrasket jeg er :)
Hvis han er uskyldig vil en dommer frikende ham, samt tildele ham erstatning.. :)
Men jeg forstaar ikke hvorfor han blev anholdt? Var det om fredagen?
Havde han forsoegt at draebe politifolk dagen foer?
Melder historien ikek noget om dette? Naa? Jamen se hvor overrasket jeg er :)
Hvis han er uskyldig vil en dommer frikende ham, samt tildele ham erstatning.. :)
Kan i spotte de brodne kar?
Jeg kan sige så meget som at der er en kvinde iblandt....
Efter et godt stykke tid spør’ jeg om lov til at vende mig. ’Du ska’ bare bli’ liggende dér’ er svaret. De kører lidt rundt og holder så stille og tar’ allesammen gasmasker på. Bildøren åbnes så gassen siver ind og det svir i næse, øjne og mund. ’Ja det svir’ lidt’, siger en kvindelig betjent bag sin maske.
Chaufføren siger nu:’Vi ska’ lige af med ham dér idioten’, hvorpå de kører lidt. De spør’ mig om navn og cpr-nr. Nogle andre betjente slæber mig over til en cellevogn, gir’ mig strips på og spør’ om min alder. Jeg siger ’15’. ’Pis !’, siger den ene og låser mig ind i cellen bagi. Lidt efter kommer der to andre demonstranter ind. Så ringer min mor for at advare mig om at demoen nu er kendt ulovlig. Jeg råber bare:’Jeg er ok ok ok’ og lægger på fordi betjentene kommer tilbage.
Jeg kan sige så meget som at der er en kvinde iblandt....
#456 Nu ved jeg ikke om du henviser til ham Henrik Poulsen eller min ven i dit indlæg...
Min ven blev smadret ned af uroerne for over et år siden og han fik underkendt erstatning.
Du ville heller ikke få erstatning for din dør, hvis politiet har "begrundet mistanke".
Henrik Poulsen blev anholdt og fik tæsk om torsdagen (dvs dagen før urolighederne).
Min ven blev smadret ned af uroerne for over et år siden og han fik underkendt erstatning.
Du ville heller ikke få erstatning for din dør, hvis politiet har "begrundet mistanke".
Henrik Poulsen blev anholdt og fik tæsk om torsdagen (dvs dagen før urolighederne).
Viste de ham en dommerkendelse?
Spurgte han om en dommerkendelse?
Jeg kender nu lidt >100 mennesker som er blevet anmeldt for salg og brug af diverse haarde og mindre haarde stoffer..
Dette scenarie har jeg hoert om foer, og kun i forbindelse med folk som har vaeret anholdt for dette mange gange foer..
Og i alle tilfaelde har der foreligget en dommerkendelse eller vaeret begrundet mistanke.. ( som blev styrket af de maengder stoffer de fandt :) )
De faa gange politiet ikke har fundet noget, har den paagaeldende person ringet ned til politistationen og anmeldt politiet ( sjovt nok :P ) og samme aften stod der soerme et hold haandvaerkere og byggede doer og doerkarm..
Samt at de har faaet en lille pose penge alt efter hvor meget de var blevet trampet ned..
Det er jeg 99.99999% sikker paa det ikke var.. Civil politi != uro-politi :)
Og i min erfaring er det ret sjaeldent at civilt politi sparker doere ind hos folk, eftersom at de ikke har noget synligt identifikation :)
Jamen du er da velkommen til at anmelde mig :)
Jeg er ret sikker paa at politiet ikke vil gaa beserkergang hvis man kan finde ud af at lukke doeren op :)
Jeg vil saa lige paapege at uretmaessig anmeldelse giver en ganske klaekkelig boede, samt at min advokat gerne vil roevpule dig bagefter ;)
(Jeg kender en gut der har været sammen med en pige, der anmeldte ham for stoffer.... Så kom der fredag nat tre uroer og hamrede på hans dør... Han troede det var et tæskehold (hvilket det også var)....
De bankede på 2 gange og sparkede så døren ind i civilt tøj og hev fat i fyren...
Han blev så bange, at han sked i bukserne af skræk.
Viste de ham en dommerkendelse?
Spurgte han om en dommerkendelse?
Jeg måtte fik så en opringning kl 2:30 om jeg ikke nok ville tage med ham på skadestuen, hvilket jeg gjorde..
Ind med kateter så man kunne checke for blod i urinen og så kunne han ellers ligge til observation i 2 døgn.
Da uroerne ikke fandt nogen stoffer i lejligheden (fordi manden sjovt nok ikke tager stoffer) sagde de undskyld og skred uden at ordne hans dør igen... Dvs han stod med lort i bukserne, en hjernerystlese og en smadret hoveddør fredag kl 2.30 KUN fordi en eller anden havde set sig sur på ham og anmeldt ham for stoffer.
Jeg kender nu lidt >100 mennesker som er blevet anmeldt for salg og brug af diverse haarde og mindre haarde stoffer..
Dette scenarie har jeg hoert om foer, og kun i forbindelse med folk som har vaeret anholdt for dette mange gange foer..
Og i alle tilfaelde har der foreligget en dommerkendelse eller vaeret begrundet mistanke.. ( som blev styrket af de maengder stoffer de fandt :) )
De faa gange politiet ikke har fundet noget, har den paagaeldende person ringet ned til politistationen og anmeldt politiet ( sjovt nok :P ) og samme aften stod der soerme et hold haandvaerkere og byggede doer og doerkarm..
Samt at de har faaet en lille pose penge alt efter hvor meget de var blevet trampet ned..
Jeg kunne godt forestille mig det er den samme uro-gruppe der har været i gang med henrik poulsen
Det er jeg 99.99999% sikker paa det ikke var.. Civil politi != uro-politi :)
Og i min erfaring er det ret sjaeldent at civilt politi sparker doere ind hos folk, eftersom at de ikke har noget synligt identifikation :)
Nogen her der er klar på at få en anmeldelse, jeg er SIKKER på i med jeres fornuft kan tale dem ned
Jamen du er da velkommen til at anmelde mig :)
Jeg er ret sikker paa at politiet ikke vil gaa beserkergang hvis man kan finde ud af at lukke doeren op :)
Jeg vil saa lige paapege at uretmaessig anmeldelse giver en ganske klaekkelig boede, samt at min advokat gerne vil roevpule dig bagefter ;)
Man faar erstatning uanset hvor begrundet deres mistanke er.. Medmindre de finder noget ulovligt hos dig og sigter dig for dette.. :)
Hvis han har faaet underkendt erstatning saa har han enten vaeret ekstremt uheldig, eller ogsaa har de fundet "et eller andet" ulovligt hos ham..
Med det sagt, saa kan systemet sagtens have fejlet..
Tvivler bare paa at det er gaaet til som du siger.. MEn igen, hvis han har sovet og ikke hoert dem, saa sparker de doeren ind og er lidt "uvenlige" ... saa at sige :D
Man faar erstatning uanset hvor begrundet deres mistanke er.. Medmindre de finder noget ulovligt hos dig og sigter dig for dette.. :)
Hvis han har faaet underkendt erstatning saa har han enten vaeret ekstremt uheldig, eller ogsaa har de fundet "et eller andet" ulovligt hos ham..
Med det sagt, saa kan systemet sagtens have fejlet..
Tvivler bare paa at det er gaaet til som du siger.. MEn igen, hvis han har sovet og ikke hoert dem, saa sparker de doeren ind og er lidt "uvenlige" ... saa at sige :D
Jeg vil saa lige paapege at uretmaessig anmeldelse giver en ganske klaekkelig boede, samt at min advokat gerne vil roevpule dig bagefter ;)LOL, ikke hvis det er en anonym anmeldelse.
Hanne Reumert HAR været inde over.
De faa gange politiet ikke har fundet noget, har den paagaeldende person ringet ned til politistationen og anmeldt politiet ( sjovt nok :P ) og samme aften stod der soerme et hold haandvaerkere og byggede doer og doerkarm..Hvilken politigård og hvilken advokat?
For min ven har jo stadig fire år at brokke sig i.
Kultorvet, det ligger vel 3-4 KM fra jagtvej. På den modsatte side af søerne.
Hvis han har fået brækket næsen, mens han var i politiets varetægt, så har han enten været uheldig (f.eks. faldet med hænderne på ryggen, uden mulighed for at bremse faldet), eller politiet har været voldelige. De må ikke være voldelige, og det har de formentlig været. Alle steder har brådne kar. Sådan er det.
Men jeg vil gerne høre den konkrete sag beskrevet af poitiet, eller en mindre rød avis bare, for jeg synes at det lyder mærkeligt at de bare skulle sammle en tilfældig person op og tæve ham. Især når han, oven i købet, ikke ligner en autonom. Jeg tror at betjentene har haft et eller andet på ham, for at de udvalgte lige præcis ham.
Nu har jeg kun hørt sagen fra en side, politikken oven i købet, men jeg kunne forestille mig at den 17-årige ikke er helt uskyldig, men det vil tiden måske vise.
ifølge eget udsagnHvor troværdigt er det lige?
Hvis han har fået brækket næsen, mens han var i politiets varetægt, så har han enten været uheldig (f.eks. faldet med hænderne på ryggen, uden mulighed for at bremse faldet), eller politiet har været voldelige. De må ikke være voldelige, og det har de formentlig været. Alle steder har brådne kar. Sådan er det.
Så skulle ALLE københavnere bare holde sig indendørs?Det må folk da selv om. Der er uden tvivl en risiko ved at bevæge sig udenfor, nogle dagen med større risiko for at kommme til skade end andre. Men der var mange KBH'ere der kunne bevæge sig rundt, uden at blive anholdt.
Men jeg vil gerne høre den konkrete sag beskrevet af poitiet, eller en mindre rød avis bare, for jeg synes at det lyder mærkeligt at de bare skulle sammle en tilfældig person op og tæve ham. Især når han, oven i købet, ikke ligner en autonom. Jeg tror at betjentene har haft et eller andet på ham, for at de udvalgte lige præcis ham.
Nu har jeg kun hørt sagen fra en side, politikken oven i købet, men jeg kunne forestille mig at den 17-årige ikke er helt uskyldig, men det vil tiden måske vise.
LOL, ikke hvis det er en anonym anmeldelse.
Hanne Reumert HAR været inde over.
Jeg tvivler paa at politiet tager en anonym anmeldelse saa alvorligt at de tramper doere ned rundt omkring, medmindre de har noget andet hold paa personen.. Fx at han allerede er mistaenkt eller anmeldt af flere..
Men hvis de goer, skal jeg da gerne teste det af i loebet af sommeren.. Bare for at faa noget mere medie-fokus paa dette.. :D
Hvilken politigård og hvilken advokat?
For min ven har jo stadig fire år at brokke sig i.
Albertslund og Glostrup for det meste, og mener faktisk ikke at nogen af dem havde en advokat inde paa sagen..
Dem der fik erstatning havde helt tydeligvis intet med stoffer eller illegale aktiviteter at goere, saa dommeren gad ikke engang diskutere det :)
Jeg syntes din ven skal samle sine anklager sammen og gaa ned paa politi stationen og anmelde det.. Han fik vel skiltenummer eller sagsnummer?
Blev han sigtet og doemt for noget?
Nej han blev hverken sigtet eller dømt. De kunne jo ikke finde den der store pose stoffer der skulle ligge der.
Han arbejdede på det tidspunkt som afrydder i Abegrotten. Det kan da godt være, det er mistænkeligt nok til at lade en anonym anmeldelse veje så tungt, at man sparker døren ind.
Nok om det, jeg synes bare uroer er værre end aktivister (og det er fair nok, hvis I synes noget andet). :)
Han arbejdede på det tidspunkt som afrydder i Abegrotten. Det kan da godt være, det er mistænkeligt nok til at lade en anonym anmeldelse veje så tungt, at man sparker døren ind.
Jeg syntes din ven skal samle sine anklager sammen og gaa ned paa politi stationen og anmelde det.. Han fik vel skiltenummer eller sagsnummer?Han var supermegarystet. Jeg tvivler på, han fik deres numre, men der ligger vel en politirapport på gården om det?
Nok om det, jeg synes bare uroer er værre end aktivister (og det er fair nok, hvis I synes noget andet). :)
Hvis han hverken blev sigtet eller doemt, saa er han taet paa automatisk sikker paa at faa sin doer og karm erstattet.. Det er ikke altid at man faar erstatning for personlig skade, det er oftest kun hvis man ikke kan gaa paa arbejde eller lignende..
Og ja, det er absurd at en anonym anmeldelse vejer saa tungt.. Imo har der ligget mere i det.. Kan vaere hun har lavet systematiske anonyme anmeldelser i lang tid :D
Politirapporten skulle ligge der, men set i lyset af at de broed loven ret grusomt, saa kan jeg godt forestille mig at de ikke har skrevet rapport paa det :/
Men hvis han var i retten, saa burde der vaere en rapport.. :)
Han boer helt sikkert tage sagen op igen.. Man skal ikke give efter for saadan noget! :)
Hvis han hverken blev sigtet eller doemt, saa er han taet paa automatisk sikker paa at faa sin doer og karm erstattet.. Det er ikke altid at man faar erstatning for personlig skade, det er oftest kun hvis man ikke kan gaa paa arbejde eller lignende..
Og ja, det er absurd at en anonym anmeldelse vejer saa tungt.. Imo har der ligget mere i det.. Kan vaere hun har lavet systematiske anonyme anmeldelser i lang tid :D
Politirapporten skulle ligge der, men set i lyset af at de broed loven ret grusomt, saa kan jeg godt forestille mig at de ikke har skrevet rapport paa det :/
Men hvis han var i retten, saa burde der vaere en rapport.. :)
Han boer helt sikkert tage sagen op igen.. Man skal ikke give efter for saadan noget! :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Gå til bund