mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Jeg sidder og læser op til Fysik A for HTX skriftlig eksamen (som er i morgen). I den forbindelse sidder jeg og prøver at lave nogle af de gamle sæt inde fraUndervisningsministeriet, men det hjælper jo ikke kun at lave dem, hvis man ikke har en facitliste eller noget andet at sammenligne med. Har indtil nu kun fundet nogle evalueringer, men ingen konkrete talværdier eller lignende.
TL;DR Hvor findes svarene på gamle eksamenssæt i Fysik A på HTX?
TL;DR Hvor findes svarene på gamle eksamenssæt i Fysik A på HTX?
http://uvm.dk/Uddannelser-og-dagtilbud/Gymnasiale-...
hov vent, det var sku ikke helt rigtigt :( Men kan være de er en hjælp >_<
hov vent, det var sku ikke helt rigtigt :( Men kan være de er en hjælp >_<
[...] diameter på 32 mm og en masse på 26 gram.
a) Bestem hoppeboldens densitet
Jeg ved godt, at det er første spørgsmål, men får man virkelig dette på fysik A? Jeg kan godt mærke, at det er lang tiden siden, at jeg har haft fysik A.
Jeg husker det som at de første spørgsmål i hver opgave var meget lette, og resultatet skulle så bruges til de næste spørgsmål der steg i sværhedgrad.
Jeg husker Fysik A (i gymnasiet) som relativt nemt til eksamen hvor man altid kunne besvare et spørgsmål ved at kigge i formelsamlingen efter den rigtige formel. I Fysik 1 (på DTU) blev det langt sværere, for der var situationerne mere komplekse og man skulle derfor tænke over hvordan man kunne regne det.
Jeg husker Fysik A (i gymnasiet) som relativt nemt til eksamen hvor man altid kunne besvare et spørgsmål ved at kigge i formelsamlingen efter den rigtige formel. I Fysik 1 (på DTU) blev det langt sværere, for der var situationerne mere komplekse og man skulle derfor tænke over hvordan man kunne regne det.
OxxY (20564) skrev:#20563
Præcis, folk der havde problemer med fysik a i gymnasiet er dem der bare ikke gad bruge tid på at lære det. Der var sku intet svært ved det.
Det kunne vel også være dem af os, der er idioter til matematik og er mere sprogligt intelligente.
edit:
I øvrigt hedder det "sgu". Folk der har problemer med at stave er bare dem, der ikke gider bruge tid på det. Der er sgu intet svært ved det.
XorpiZ (20565) skrev:OxxY (20564) skrev:#20563
Præcis, folk der havde problemer med fysik a i gymnasiet er dem der bare ikke gad bruge tid på at lære det. Der var sku intet svært ved det.
Det kunne vel også være dem af os, der er idioter til matematik og er mere sprogligt intelligente.
edit:
I øvrigt hedder det "sgu". Folk der har problemer med at stave er bare dem, der ikke gider bruge tid på det. Der er sgu intet svært ved det.
yeah, jeg har aldrig brugt tid eller kræfter på at stave på internettet, eller i det hele taget lære fornuftig tegnsætning. Vi har vel alle vores kæpheste :)
iøvrigt syntes jeg at have lagt mærke til at dem der er glade for dansk, er blandt dem der er dårligst til at læse og forstå opgave tekster i de naturvidenskabelige fag :P
Så længe vi snakker gymnasieniveau vil jeg mene at alle der lægger fornuftig tid og kræfter i det burde kunne klare sig ganske rimeligt. (jeg er ikke synderligt sprogligt begavet, men derfor klarede jeg mig med slid og slæb i nogle af de sproglige fag da bedre end mange medstundenter der havde betydeligt lettere ved det, men der ikke lagde en arbejdsindsats ...)
OxxY (20566) skrev:Så længe vi snakker gymnasieniveau vil jeg mene at alle der lægger fornuftig tid og kræfter i det burde kunne klare sig ganske rimeligt.
Det er jeg rimeligt uenig i. Nu har jeg godt nok ikke gået på gymnasiet, men alligevel. Jeg er en idiot til matematik og har altid været det. Det er muligt jeg vil kunne lære nogle formler udenad, men jeg ville aldrig forstå dem. Sådan kan jeg ikke tænke.
I mine øjne er det arrogant at antage, at "folk bare ikke gider bruge tid på det, da det ikke er svært.".
OxxY (20566) skrev:Så længe vi snakker gymnasieniveau vil jeg mene at alle der lægger fornuftig tid og kræfter i det burde kunne klare sig ganske rimeligt
For majoriteten er det nok rigtigt nok. Men sgu ikke for alle!
Det er hamrende snævertsynet og næsten arrogant at tro, at boglige evner kun er et spørgsmål om hvor mange kræfter man bruger på det.
Alle kan vel også lære at spille Beethovens symfonier med bind for øjnene eller slå saltomotaler på ethjulede cykler - det er bare et spørgsmål om folk gider at tage sig sammen, ikke?
Det er det alment dannende gymnasie, så jeg vil mene det er rimeligt at antage det er alment man kan gennemføre det med den korrekte arbejdsindsats.
Normalt antager jeg dig som en begavet mand XorpiZ så tror nu godt du kunne gennemføre gymnasiefag med den rigtige læring, der er ingen grund til at fordumme sig selv.
Normalt antager jeg dig som en begavet mand XorpiZ så tror nu godt du kunne gennemføre gymnasiefag med den rigtige læring, der er ingen grund til at fordumme sig selv.
Spiderboy (20568) skrev:OxxY (20566) skrev:Så længe vi snakker gymnasieniveau vil jeg mene at alle der lægger fornuftig tid og kræfter i det burde kunne klare sig ganske rimeligt
For majoriteten er det nok rigtigt nok. Men sgu ikke for alle!
Det er hamrende snævertsynet og næsten arrogant at tro, at boglige evner kun er et spørgsmål om hvor mange kræfter man bruger på det.
Alle kan vel også lære at spille Beethovens symfonier med bind for øjnene eller slå saltomotaler på ethjulede cykler - det er bare et spørgsmål om folk gider at tage sig sammen, ikke?
Nu er der rimelig væsentlig forskel på beethoven og gymnasie. Kan alle lære at spille guitar, klaver etc på et rimelig niveau med den rigtige arbejdindsats, ja det vil jeg mene. Kan alle lære at køre på 1hjulet cykel, ja det vil ejg mene.
Din analogi ville være mere meningsfuld hvis jeg havde snakket om universitetet.
Og at i antager det arrogant syntes jeg er synd og skam, da det må betyde i mener der er en væsentlig andel af danmark der ikke ville kunne gennemføre gymnasiet.
OxxY (20569) skrev:Det er det alment dannende gymnasie, så jeg vil mene det er rimeligt at antage det er alment man kan gennemføre det med den korrekte arbejdsindsats.
Gymnasierne er i dén grad gået fra at være elitære for de få dygtigste til at være folkelig og næsten for alle.
Det betyder, at gymnasierne i dag for mange flere elever ind, som slet ikke i samme grad som tidligere er studieparate. Årsagerne hertil er mange; nogen er ikke tilstrækkeligt intellektuelt modne til at få fuldt udbytte af det, og andre har store personlige problemer, som hæmmer deres koncentration og indsats, osv.
Med flid kommer du langt, men det er ikke en garanti for at komme igennem.
OxxY (20569) skrev:Normalt antager jeg dig som en begavet mand XorpiZ så tror nu godt du kunne gennemføre gymnasiefag med den rigtige læring, der er ingen grund til at fordumme sig selv.
Tak. :D
Og jo, jeg kunne nok sagtens gennemføre. Men det er langt fra alle, der vil kunne bestå Fysik A, er min påstand.
OxxY (20570) skrev:Og at i antager det arrogant syntes jeg er synd og skam, da det må betyde i mener der er en væsentlig andel af danmark der ikke ville kunne gennemføre gymnasiet.
Slet ikke. Det betyder snarere, at folk vælger de fag de er gode til. Nu har jeg ikke styr på de seneste reformer, men kan man ikke vælge naturfaglig, sproglig og andre linjer? En der ikke fatter matematik ville jo så nok ikke vælge naturfaglig, og vil så fokusere på det sproglige istedet.
Spiderboy (20571) skrev:Det betyder, at gymnasierne i dag for mange flere elever ind, som slet ikke i samme grad som tidligere er studieparate. Årsagerne hertil er mange; nogen er ikke tilstrækkeligt intellektuelt modne til at få fuldt udbytte af det, og andre har store personlige problemer, som hæmmer deres koncentration og indsats, osv.
Alt dette har jo intet med evner at gøre! Men jeg har ikke lyst til at starte en diskussion om opdragelse og folkeskole lige i dag, det minder for meget om arbejde :)
OxxY (20570) skrev:Nu er der rimelig væsentlig forskel på beethoven og gymnasie. Kan alle lære at spille guitar, klaver etc på et rimelig niveau med den rigtige arbejdindsats, ja det vil jeg mene. Kan alle lære at køre på 1hjulet cykel, ja det vil ejg mene.
Jeg tvivler på, at jeg nogensinde vil lære at spille guitar uanset hvor meget jeg øver mig, for jeg er tonedøv og har svært ved at holde en rytme.
Skal jeg også bare "tage mig sammen" alligevel?
OxxY (20570) skrev:Og at i antager det arrogant syntes jeg er synd og skam, da det må betyde i mener der er en væsentlig andel af danmark der ikke ville kunne gennemføre gymnasiet.
Ikke alle er i stand til at gennemføre gymnasiet, desværre.
Hvis du prøvede at tage et årsvikariat som gymnasielærer vil du også indse, at nogle elever har meget ugunstige forudsætninger for at lære.
Eksempelvis har jeg i år en elev, der er så talblind, at hun dårligt kan aflæse tiderne på et busstopskilt. Skal hun også bare "tage sig sammen" for at bestå matematik C?
XorpiZ (20572) skrev:Nu har jeg ikke styr på de seneste reformer, men kan man ikke vælge naturfaglig, sproglig og andre linjer?
I dag vælger du studieretning.
Langt de fleste fag er blevet obligatorisk på minimum C-niveau. F.eks. matematik. I gamle dage kunne man slippe for matematik.
OxxY (20573) skrev:Alt dette har jo intet med evner at gøre!
Ikke? Kunne de ikke bare tage sig sammen og lære det alligevel?
Spiderboy (20575) skrev:I dag vælger du studieretning.
Langt de fleste fag er blevet obligatorisk på minimum C-niveau. F.eks. matematik. I gamle dage kunne man slippe for matematik.
Arh ok. Jeg har ikke sat mig ind i hvordan det fungerer nu til dags. Det interesserer mig ærlig talt ikke. :D
Lige pt. er jeg på en folkeskole i de ældste klassetrin, så kender en del af problematikken. (og jeg håber rent faktisk på at undervise på htx næste skoleår)
Og hvis folk har fysiske/psykiske defekter tæller de i min verden ikke under "alle" når man generaliserer.
Til en hvis grænse jo, men i mange tilfælde (mener jeg) at folkeskole og forældre burde tage sig sammen således eleverne er bedre rustet. Tror nu engang man må acceptere at de fleste under 18 er møjhamrende umodne, og med mindre der er krav og konsekvens, så kan man komme igennem med "det gider jeg ikke - det er ikke interresant - det er for svært - etc etc".
Ack nu gik jeg igang alligevel :(
Og hvis folk har fysiske/psykiske defekter tæller de i min verden ikke under "alle" når man generaliserer.
Spiderboy (20575) skrev:Ikke? Kunne de ikke bare tage sig sammen og lære det alligevel?
Til en hvis grænse jo, men i mange tilfælde (mener jeg) at folkeskole og forældre burde tage sig sammen således eleverne er bedre rustet. Tror nu engang man må acceptere at de fleste under 18 er møjhamrende umodne, og med mindre der er krav og konsekvens, så kan man komme igennem med "det gider jeg ikke - det er ikke interresant - det er for svært - etc etc".
Ack nu gik jeg igang alligevel :(
OxxY (20579) skrev:Og hvis folk har fysiske/psykiske defekter tæller de i min verden ikke under "alle" når man generaliserer.
Hvorfor mener du ikke alle, når du siger alle?
De kommer i gymnasiet alligevel, selv om de fejler det ene eller det andet.
Det er altså svært at tage sig sammen, hvis man f.eks. lider af angstanfald og ofte ikke kan klare at sidde i en klasse med knap 30 andre mennesker (en anden eksempel på en af mine elever). Jeg har respekt for at hun virkelig prøver at følge med så godt hun kan hjemmefra som "delvis selvstuderende", men jeg har mine tvivl, om hun er i stand til at få huen på.
Lige for at komme dig lidt imøde: jeg er helt enig med dig i, at mange elever vil klare sig langt bedre, hvis de tager sig sammen, og mange af dem der dropper ud kunne sikkert godt gennemføre, hvis de gjorde en bedre indsats og virkeligt ville det.
Jeg holder blot fast på, at der er en lille gruppe, som er så udfordret, at det ikke er tilstrækkeligt at de blot tager sig sammen. :-)
Jeg holder blot fast på, at der er en lille gruppe, som er så udfordret, at det ikke er tilstrækkeligt at de blot tager sig sammen. :-)
Spiderboy (20581) skrev:Jeg holder blot fast på, at der er en lille gruppe, som er så udfordret, at det ikke er tilstrækkeligt at de blot tager sig sammen. :-)
Nu har jeg heldigvis ikke haft elever der har haft direkte angstanfald mm. Men igen, er det ikke ofte omgivelserne og mulighederne for undervisning der sætter de største begrænsninger og ikke evnen til at forstå stoffet.
Hvis din talblinde elev (går ud fra det er som ordblind?) nu havde værktøjer til at læse tingene op, så kræfterne kunne bruges på læringen og ikke problemerne med læsningen, ville evnerne så ikke være der?
Nå men jeg skal i seng, tror ikke jeg redder verden i dag alligevel. :)
OxxY (20582) skrev:Nu har jeg heldigvis ikke haft elever der har haft direkte angstanfald mm. Men igen, er det ikke ofte omgivelserne og mulighederne for undervisning der sætter de største begrænsninger og ikke evnen til at forstå stoffet.
Jo, det kunne du sige. I princippet kan eleverne jo bare blive selvstuderende og bare komme op på skolen for at tage eksamen.
Desværre er det meget meget sværere at lære, når du er overladt til dig selv. Hvis du læser noget du ikke forstår, er det ikke bare sådan lige at spørge, eller få tingene forklaret på en anden måde. Derfor er det ikke sikkert, at det er tilstrækkelig at tage sig sammen.
OxxY (20582) skrev:Hvis din talblinde elev (går ud fra det er som ordblind?) nu havde værktøjer til at læse tingene op, så kræfterne kunne bruges på læringen og ikke problemerne med læsningen, ville evnerne så ikke være der?
Nej hun har ingen værktøjer, for man ved ikke nær så meget om talblindhed som om ordblindhed. Det er meget vanskeligere at diagnosticere, og der er næsten intet man kan gøre ved det.
Hun kan tælle til 10, og hun kan regne plus-stykker, hvor hun skal lægge 1 til (fordi hun kan tælle sig til det), f.eks. 4+1 og 7+1. That's it. 5+3 og hun er fuldstændig clueless og hun har ingen anelse om 34 eller 52 er det største tal. Hun aner ikke hvilket tal, der kommer før 18.
Mener du, at hun bare skal tage sig sammen og hun godt kan bestå matematik, hvis viljen blot er tilstrækkelig stor?
Kan vi være enige om det er et meget specialt tilfælde, og hun højst sandsynlig "lider af en sygdom" (som det vel heder på moderne dansk), og ikke er en almindelig person? Og nej hun kan nok ikke uden hjælp, og er måske slet ikke i stand til det.
Så nu vil jeg gøre det jeg tror du vill have mig til fra start af. Jeg mener stadig at alle* med rigtig råd og vejledning kan gennemføre en gymnasieuddannelse, også i de fag de ikke har super nemt ved rent naturligt.
*Alle er gruppen af danskere der ikke er multihandikappede, har uforklarlige/ustuderede psykiske handicap, eller har været med i paradise hotel. Her gælder folkesygdommenuopdragenhed adhd ikke, heller ej ordblindhed (selvom de skal have hjælp og ekstra tid til visse ting), og andre undskyldningssygdomme ikke.
Så fik vi også den på plads inden sengetid.
edit: bah der er mange sproglige fejl i ovenstående, ah well, mon ikke i kan fatte det alligevel :P
Så nu vil jeg gøre det jeg tror du vill have mig til fra start af. Jeg mener stadig at alle* med rigtig råd og vejledning kan gennemføre en gymnasieuddannelse, også i de fag de ikke har super nemt ved rent naturligt.
*Alle er gruppen af danskere der ikke er multihandikappede, har uforklarlige/ustuderede psykiske handicap, eller har været med i paradise hotel. Her gælder folkesygdommen
Så fik vi også den på plads inden sengetid.
edit: bah der er mange sproglige fejl i ovenstående, ah well, mon ikke i kan fatte det alligevel :P
Vi er helt enige om, at hun er et ekstremt tilfælde.
Vi er også enige om, at langt de langt fleste godt kan gennemføre en studentereksamen, hvis de har viljen til det.
Men jeg vil ikke give dig ret i at "alle" (din definition af alle) nødvendigvis kan komme igennem, hvis blot de arbejder hårdt nok for det.
Det er ikke ualmindeligt, at vores studievejledere somme tider spørger 1. g'ere, om ikke det ville være en god ide lige at tage 10. klasse først og så komme tilbage næste år.
Inden for læringspædagogik er det almindeligt anerkendt, at hjernens udviklingstrin sætter en øvre grænse for hvor abstrakte ting man kan lære. Så kan man tage sig sammen lige så tosset man vil, men hvis hjernen ikke har forudsætning for at lære det (endnu) så lærer man det ikke.
Det undrer mig lidt, at du ikke vil anerkende, at det ikke altid blot er et spørgsmål om at tage sig sammen, når du har erfaring med de ældste folkeskoleklasser.
Sov godt. :-P
Vi er også enige om, at langt de langt fleste godt kan gennemføre en studentereksamen, hvis de har viljen til det.
Men jeg vil ikke give dig ret i at "alle" (din definition af alle) nødvendigvis kan komme igennem, hvis blot de arbejder hårdt nok for det.
Det er ikke ualmindeligt, at vores studievejledere somme tider spørger 1. g'ere, om ikke det ville være en god ide lige at tage 10. klasse først og så komme tilbage næste år.
Inden for læringspædagogik er det almindeligt anerkendt, at hjernens udviklingstrin sætter en øvre grænse for hvor abstrakte ting man kan lære. Så kan man tage sig sammen lige så tosset man vil, men hvis hjernen ikke har forudsætning for at lære det (endnu) så lærer man det ikke.
Det undrer mig lidt, at du ikke vil anerkende, at det ikke altid blot er et spørgsmål om at tage sig sammen, når du har erfaring med de ældste folkeskoleklasser.
Sov godt. :-P
OxxY (20579) skrev:Og hvis folk har fysiske/psykiske defekter tæller de i min verden ikke under "alle" når man generaliserer.
OxxY (20584) skrev:*Alle er gruppen af danskere der ikke er multihandikappede, har uforklarlige/ustuderede psykiske handicap, eller har været med i paradise hotel.
Jeg synes meget seriøst at du skal stoppe med at bruge ordet "alle" på den måde. Prøv med "de fleste" i stedet.
Lad os bare se bort fra sproglig korrekthed et øjeblik, selv om det er vigtigt nok. (Især for en lærer!)
Det er slemt nok at være anderledes i den alder. Især hvis det medfører samme mængde mobning som da jeg var i den alder. Men når selv de voksne mener at man ikke hører til i gruppen "alle", så bliver man jo helt umenneskeliggjort.
OxxY (20584) skrev:... Her gælder folkesygdommenuopdragenhedadhd ikke, heller ej ordblindhed (selvom de skal have hjælp og ekstra tid til visse ting), og andre undskyldningssygdomme ikke...
Undskyldningssygdomme?! Det er sgu da dig, der er uopdragen, når du formulerer dig sådan.
Nu har jeg ikke fulgt med i debatten, men vil da gerne lige pointere, at utrolig mange kalder sig selv ordblinde uden at være blevet testet.
De fleste af dem har bare aldrig lært at stave. Det er ret tydeligt når man har gået i klasse med en rigtig ordblind.
I Danmark er man rigtig god til at smide lorten fra sig og f.eks. give diverse sygdomme skylden.
Det går desværre ud over dem der er rigtigt syge, fordi man (jeg?) bliver mere og mere skeptisk når man hører om sygdommene.
De fleste af dem har bare aldrig lært at stave. Det er ret tydeligt når man har gået i klasse med en rigtig ordblind.
I Danmark er man rigtig god til at smide lorten fra sig og f.eks. give diverse sygdomme skylden.
Det går desværre ud over dem der er rigtigt syge, fordi man (jeg?) bliver mere og mere skeptisk når man hører om sygdommene.
fjols (20589) skrev:I Danmark er man rigtig god til at smide lorten fra sig og f.eks. give diverse sygdomme skylden.
Jeg fornemmer en tendens til at når man kan give omstændighederne skylden, så behøver man ikke prøve.
"Mit barn er ADHD - jeg behøver ikke opdrage ham, det bliver aldrig godt alligevel."
"Jeg er lidt ordblind, jeg kan lide så godt lade være med at prøve at lære at skrive, og jeg gør mig selvfølgelig ikke umage når jeg skriver"
Pointen med en diagnose er da ikke at give op, men at tilpasse ambitionsniveau og metoder, og så gøre sit bedste for at opnå et realistisk mål ligesom alle andre.
wc4 (20587) skrev:Så kan dette års skriftlige eksamen i Fysik A prøves.
Synes godt nok der var et par vage formuleringer, så må indrømme at jeg er ret i tvivl om hvordan det gik. Men det er overstået nu, og man kan ikke ændre noget nu.
Skal man stadigvæk have en printer med?
myplacedk (20590) skrev:"Jeg er lidt ordblind, jeg kan lide så godt lade være med at prøve at lære at skrive, og jeg gør mig selvfølgelig ikke umage når jeg skriver"
Jeg kender en ordblind der lige har fået 12 i sit kandidatprojekt på datalogi.
(Jeg er i øvrigt enig med dig, jeg ville bare komme med et eksempel på at man sagtens kan klare sig selvom man er ordblind)
Mark Jensen leger elektriker:
Kan man få en lille bitte adapter til at knække et almindeligt netkabel, således at den ikke stikker direkte ud fra vægstikket, men bliver knækket i en nedadgående retning helt inde ved væggen? Se billede, hvis meningen ikke var tydelig.
https://www.dropbox.com/s/20ioai9ewn5vjka/2012-05-...
Kan man få en lille bitte adapter til at knække et almindeligt netkabel, således at den ikke stikker direkte ud fra vægstikket, men bliver knækket i en nedadgående retning helt inde ved væggen? Se billede, hvis meningen ikke var tydelig.
https://www.dropbox.com/s/20ioai9ewn5vjka/2012-05-...
Man kan i hvert fald få kabler med vinkelstik.
http://www.danbit.dk/produkter/2704.phtml
http://www.danbit.dk/produkter/2704.phtml
#20598 > Det er noget i den retning. De skal så bare dreje nedad.
http://www.vpi.us/images/cat5e-down.jpg
Skal have fundet en butik, der sælger sådan et kabel der :)
http://www.vpi.us/images/cat5e-down.jpg
Skal have fundet en butik, der sælger sådan et kabel der :)
http://www.proshop.dk/Netvaerk-kabel/LAN-Cable-2-m... this? Godt nok ikke på lager
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.