mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #16701 - Alrekr
30. aug. 2011 19:20
Der kommer et nyt om snart.
Gravatar #16702 - Fjolle
30. aug. 2011 19:34
Gravatar #16703 - JesperZ
30. aug. 2011 20:40
Hvordan vil et typisk (og effektivt) ER-diagram se ud for et forum, ligesom Newz.dk, hvor der bliver gemt data om hvornår man sidst har læst alle tråde?

Hvis man forestiller sig entiteterne User og Thread synes jeg blot det virker lidt ekstremt at have en entitet UserThread med data om UserID, ThreadID samt LastRead (dato) eller UnreadPosts (bool) for hver User<->Thread kombination. På den anden side kan jeg ikke se hvordan man ellers ville stille det op så det bliver mere simpelt/effektivt?
Gravatar #16704 - myplacedk
31. aug. 2011 04:51
Dreadnought (16692) skrev:
Ens for dem begge er at de er operationer der returnerer sandt eller falsk, hvis det bliver brugt som en kondition til en IF eller des lige.
[...]
Her sættes variabel a til værdien af variabel b, og operationen returnerer sandt eller falsk afhængigt af om operationen rent faktisk lykkes,

Hvad er det for et sprog du tænker på? Jeg tror ikke jeg er stødt på et endnu, som opfører sig sådan.

"a=b" plejer at returnere den nye værdi af "a". Så kan man fx. gøre sådan her:

"if ( (a = b++) > 5) {"

Hvornår vil en assignment ikke lykkes, uden en fejl som afbryder compiling eller execution? Det må være et typesvagt sprog jeg ikke kender eller har glemt, men dem roder jeg heller ikke så meget med.

Dreadnought (16692) skrev:
if(a==b;YesDoSomething;NoDoSomethingElse) {}

Den syntax kan jeg hverken genkende eller se nogen pointe i. Hvis begge branches specificeres inde i parentesen, hvilket formål har krølleparentesen så?
Gravatar #16705 - myplacedk
31. aug. 2011 05:01
JesperZ (16703) skrev:
Hvis man forestiller sig entiteterne User og Thread synes jeg blot det virker lidt ekstremt at have en entitet UserThread med data om UserID, ThreadID samt LastRead (dato) eller UnreadPosts (bool) for hver User<->Thread kombination. På den anden side kan jeg ikke se hvordan man ellers ville stille det op så det bliver mere simpelt/effektivt?

Sådan ville jeg nok også gøre det, og jeg kan ikke lige se problemet i det. Ja, det giver mange tuples/rækker i entiteten/tabellen, men de er meget små og kan have et index som gør søgning meget effektivt.

Og så kan man performance-optimere på flere måder. Fx. kan man fjerne denne information om tråde som er låste. Det kan jeg ikke huske om newz gør.
Gravatar #16706 - XorpiZ
31. aug. 2011 05:12
myplacedk (16704) skrev:
Den syntax kan jeg hverken genkende eller se nogen pointe i. Hvis begge branches specificeres inde i parentesen, hvilket formål har krølleparentesen så?

Mon ikke det bare var for at forklare princippet til vandfarve?
Gravatar #16707 - myplacedk
31. aug. 2011 06:39
XorpiZ (16706) skrev:
Mon ikke det bare var for at forklare princippet til vandfarve?

Det er jeg ikke i tvivl om. Men det gør det da ikke mindre vigtigt at skrive noget som giver mening. ;-)
Gravatar #16708 - Ronson ⅍
31. aug. 2011 06:50
Jeg tror det er lidt ligegyldigt hvor pædagogisk man er overfor vandfarve, det har ikke den store betydning.
Gravatar #16709 - Dreadnought
31. aug. 2011 08:03
myplacedk (16704) skrev:
Hvornår vil en assignment ikke lykkes, uden en fejl som afbryder compiling eller execution? Det må være et typesvagt sprog jeg ikke kender eller har glemt, men dem roder jeg heller ikke så meget med.

I ANSI C. Den er særdeles praktisk når man programmerer til en mikrocontroller, hvor man checker om et bestemt I/O kan skrives til.

myplacedk (16704) skrev:

Ja den er da helt hen i hegnet. Tuborgklammerne hører ikke hjemme der.
Gravatar #16710 - ignuz
31. aug. 2011 10:53
Mark Jensen
Hvilken forsikringsselskab kan i anbefale til en indboforsikring til en studerende som bor i lejebolig?

Ekstra info:

bor i 8270 og har få værdier og antager at en selvrisiko på et par tusinde vil være passende.
Gravatar #16711 - MiniatureZeus
31. aug. 2011 10:56
ignuz (16710) skrev:
Mark Jensen
Hvilken forsikringsselskab kan i anbefale til en indboforsikring til en studerende som bor i lejebolig?

Ekstra info:

bor i 8270 og har få værdier og antager at en selvrisiko på et par tusinde vil være passende.

Din studieforening eller fagforening har sikkert et godt tilbud.

Hvad studere du?
Gravatar #16712 - Hånter
31. aug. 2011 11:00
MiniatureZeus (16711) skrev:
ignuz (16710) skrev:
Mark Jensen

Ekstra info:

Hvad studerer du?

Læser du ikke til dansklærer eller sådan noget, Snøvs? :)

Men ja, jeg ville også kontakte den fagforening du nu engang tilhører/kommer til at tilhøre senere hen.
Gravatar #16713 - Mnc
31. aug. 2011 11:02
Hånter (16712) skrev:
ignuz (16710) skrev:
Mark Jensen
Hvilkent forsikringsselskab kan i anbefale til en indboforsikring til en studerende som bor i lejebolig?

Ekstra info:

Hvad studerer du?

Læser du ikke til dansklærer eller sådan noget, Snøvs? :)

Men ja, jeg ville også kontakte den fagforening du nu engang tilhører/kommer til at tilhøre senere hen.

Nu vi er igang...

A.k.a., jeg var for sent på den. :P
Gravatar #16714 - fjols
31. aug. 2011 11:40
Nogen der ved hvor i Danmark man kan få Månekager?

Jeg har forgæves forsøgt at finde nogen på nettet, så nu tænker jeg om der er nogen der har set nogen hos den lokale bager/kinabiks/asiatiske marked.
Gravatar #16716 - Zombie Steve Jobs
31. aug. 2011 12:12
fjols (16714) skrev:
Nogen der ved hvor i Danmark man kan få Månekager?

Jeg har forgæves forsøgt at finde nogen på nettet, så nu tænker jeg om der er nogen der har set nogen hos den lokale bager/kinabiks/asiatiske marked.

Aner det ikke, men nu vil jeg også gerne vide det. Shit looks good.
Gravatar #16717 - MiniatureZeus
31. aug. 2011 12:21
Men det slår næppe denne

btw, NSFA!
Gravatar #16718 - ignuz
31. aug. 2011 12:49

Hvad studere du?

Går på finansøkonom studiet så http://www.ftf-a.dk vil være min fagforening. Jeg syntes dog ikke umiddelbart at jeg kan se at de tilbyder nogle forsikringer.
Gravatar #16719 - Hånter
31. aug. 2011 13:07
ignuz (16718) skrev:

Hvad studere du?

Går på finansøkonom studiet så http://www.ftf-a.dk vil være min fagforening. Jeg syntes dog ikke umiddelbart at jeg kan se at de tilbyder nogle forsikringer.

Det er fordi du har linket til a-kassen. Du skal finde deres fagforening.
Selvom jeg nok også ville overveje Frie Funktionærer; men det kommer helt an på hvor du bliver ansat efterfølgende.

Anyhow; fagforening. Ikke a-kasse :)
Gravatar #16720 - Mnc
31. aug. 2011 13:09
ignuz (16718) skrev:

Hvad studere du?

Som #19 skriver. ;)

Prøv http://www.finansforbundet.dk/
Gravatar #16721 - Alrekr
31. aug. 2011 14:21
Alrekr (16701) skrev:
Der kommer et nyt om snart.

Hvorfor er den sjov? Hvis man går ind og vælger det tema som hedder Eksempelvisning, så kan man se hvordan Gmails GUI kommer til at se ud om snart. Docs er allerede begyndt at se sådan ud (hvis man klikker på 'Se hvordan det kommer til at se ud'-linket). Det passer også godt med Google+'s udseende.
Gravatar #16722 - Ronson ⅍
31. aug. 2011 14:44
Kan man få en pænt kraftig GU5.3 MR16-pære?
Den skal erstatte denne.

Max 45W men gerne LED.

Jeg regner med dig her, JJ!
Gravatar #16723 - Daniel-Dane
31. aug. 2011 14:52
Man skal være psykosomatisk senildement for ikke at kunne finde ud af at bruge Gmail. Also, føj @ det nye tema.
Gravatar #16724 - Jakob Jakobsen
31. aug. 2011 15:50

Prøv at købe en enkelt af disse og prøv om du kan lide dens lys.

Den giver "kun" 480 lumen mod halogenens 600, men da der er en del spild i en glødepære der jo er omnidirektional, vil jeg tro at dioden giver lige så kraftigt, hvis ikke kraftigere lys.
Gravatar #16725 - fjols
31. aug. 2011 17:40
Du skal huske at du nok skal have en ny strømforsyning hvis du skifter pæren til en LED.

Jeg kender tilfældigvis en sælger hos en af Philips leverandører i Kina, så jeg kan få nogen gode priser, men pga. fragten er det næppe særlig spændende hvis du bare skal have en.

Hun foreslår du køber en af deres: GU5,3 MR16 12V, 3 LED i en pære af 1W/stk. Farve temperatur 6000k. 50.000 timer.
Den ligner denne.

Jeg går ud fra DX's pærer også er kopivarer eller hvad?
Hun siger i hvert fald at 13$ for en ægte Cree pære er ret billigt.
Gravatar #16726 - LinguaIgnota
31. aug. 2011 17:43
fjols (16725) skrev:
Jeg kender tilfældigvis en sælger hos en af Philips leverandører i Kina, så jeg kan få nogen gode priser[...]

Er det dig, der er ham der Wupti-Pede?
Gravatar #16727 - fjols
31. aug. 2011 17:56
Nej, jeg har desværre hverken hash eller nøgler.
Jeg har bare været i Kina ret lang tid ;)
Gravatar #16728 - Ronson ⅍
31. aug. 2011 18:21
fjols (16725) skrev:
Du skal huske at du nok skal have en ny strømforsyning hvis du skifter pæren til en LED.
Hvorfor? [url=

Alle de bedømmelser jeg kan læse på DX fortæller at de ikke kan hamle op med halogenpærer så jeg tror jeg ender på sådan en.
Gravatar #16729 - fjols
31. aug. 2011 18:34
Ja, pga. AC/DC.

Den pære kan hun matche med en der på 35 W med samme output som den til ca. 20 kr.
Men igen så går jeg ikke ud fra du har brug for så mange, at det kan betale sig ;)
Gravatar #16730 - LinguaIgnota
31. aug. 2011 18:50
fjols (16727) skrev:
Nej, jeg har desværre hverken hash eller nøgler.
Jeg har bare været i Kina ret lang tid ;)

Nå ja, men det havde jeg jo ikke en kinamands chance for at vide! Hep-hey.
Gravatar #16731 - Jakob Jakobsen
31. aug. 2011 19:07
fjols (16725) skrev:

Det er der ingen grund til. De er lavet til at køre på den eksiterende 12V strømforsyning.

fjols (16725) skrev:
Hun foreslår du køber en af deres: GU5,3 MR16 12V, 3 LED i en pære af 1W/stk. Farve temperatur 6000k. 50.000 timer.

Man skal holde sig langt fra kopivarer og holde sig til dioder der står Cree, Luxeon eller Siemens på. Er der ikke reklameret med det, kan jeg garantere for at det ikke er en af disse dioder der sidder i den.

fjols (16725) skrev:
Jeg går ud fra DX's pærer også er kopivarer eller hvad?
Hun siger i hvert fald at 13$ for en ægte Cree pære er ret billigt.

Jeg har endnu ikke været ude for at det har været en kopivare jeg har modtaget fra DX og jeg har modtaget 200+ LED-lamper og dioder fra dem.

Den diodepære jeg linkede til, indeholder desuden en 2 generationer "gammel" diode, som dog stadig banker alt hvad der eksisterer af noname dioder. Det er netop derfor at den er så billig.
Gravatar #16732 - fjols
31. aug. 2011 19:16
Jakob Jakobsen (16731) skrev:
Det er der ingen grund til. De er lavet til at køre på den eksiterende 12V strømforsyning.

Okay, tak for rettelsen, derfor jeg skrev nok.

Man skal holde sig langt fra kopivarer og holde sig til dioder der står Cree, Luxeon eller Siemens på. Er der ikke reklameret med det, kan jeg garantere for at det ikke er en af disse dioder der sidder i den.

Du misforstod vist. Hendes firma er leverandør til bl.a. Philips, Osram, så hun sælger sådan set bare unbrandede pærer.

Jeg har endnu ikke været ude for at det har været en kopivare jeg har modtaget fra DX og jeg har modtaget 200+ LED-lamper og dioder fra dem.

Jeg går ud fra du mener kopivarer med pærer for det er almindelig kendt at alt DX' mærkevarer ellers er kopier. Derfor jeg spurgte til deres pærer.
Tak for svaret, så ved jeg godt hvor jeg vil anbefale folk at købe pærer til privatforbrug for fremtiden.
Gravatar #16733 - Clauzii
31. aug. 2011 19:19
#731:
Hvad med Osram eller Phillips? De lavrt da ret gode LEDs også..
Gravatar #16734 - fjols
31. aug. 2011 19:31
Den mest kendte er Cree. Han glemte Edison, som er de mest populære for tiden, som også er til at betale.
Luxeon er også okay.

Philips, Osram og Siemens producerer ikke selv, men de har visse kvalitetskrav til pærerne.
Gravatar #16735 - Clauzii
31. aug. 2011 20:04
Philips

Osram

Kan ikke finde noget der siger at de IKKE selv laver deres LEDs?
Gravatar #16736 - Systran
31. aug. 2011 20:11
Kan lugt(e) vandre (udvide sig?) gennem vand?
Gravatar #16737 - fjols
31. aug. 2011 20:16
Ser du nogen steder, at de skriver de gør?

Jeg har kun hende som kilde, men jeg kan med garanti få sendt noget materiale hvis det er. Har selv set bl.a. hendes powerpoint præsentationer til Philips og GE.
De producerer med garanti ikke selve LED'en.

Edit: Lumileds er opkøbt af Philips ser det ud til. Lumileds er så dem der laver Luxeon pæren.
Men hvad jeg skrev før er stadig nogenlunde rigtigt. De Philips LED man køber som normal forbruger er ikke produceret af Philips selv.
Gravatar #16738 - Daniel-Dane
31. aug. 2011 20:52
Systran (16736) skrev:
Kan lugt(e) vandre (udvide sig?) gennem vand?

Hvis et stof kommer i kontakt med vand, vil det enten lægge sig på overfladen (hydrofob), blive opløst (hydrofil) eller bare blande sig. Så svømmer det rundt i eller på vandet. Stofferne forlader heldigvis sjældent vandet (ellers ville en vandlås ikke være noget værd).

Hvis du vil finde ud af det, stikker du bare næsen ned i vandet.
Gravatar #16739 - vandfarve
1. sep. 2011 06:54
Jensen er forundret

Hvorfor skal der stå en sikkerhedsvagt i vores gård, der påpeger, at al cykelparkering i gården er forbudt, hvis man ikke har et ærinde?

Og hvorfor skal jeg nu retfærdiggøre, at jeg FUCKING ARBEJDER HER, din gamle nisse?
Gravatar #16740 - Brugernavn
1. sep. 2011 07:32
vandfarve (16739) skrev:
Hvorfor skal der stå en sikkerhedsvagt i vores gård, der påpeger, at al cykelparkering i gården er forbudt, hvis man ikke har et ærinde?

Havde han en indkøbsvogn fyldt med plastikposer?

Real life trolling ftw!
Gravatar #16741 - LinguaIgnota
1. sep. 2011 09:08
Er Systran på Nørreport?
Gravatar #16742 - Dreadnought
1. sep. 2011 10:10
Mark "Bling bling" Jensen:
Hvor stort er dette hundetegn, når det er med så mange diamanter til den pris?
Gravatar #16743 - apkat
1. sep. 2011 10:20
Dreadnought (16742) skrev:

Kirstens Dyrebutik
v/Steen & Kirsten Svalø
Smedeskovvej 30 A
8464 Galten

Tlf: 86944238
Gravatar #16744 - Systran
1. sep. 2011 10:21
LinguaIgnota (16741) skrev:
Er Systran på Nørreport?

Hvis du havde spurgt i forgårs, så ja. Men nej.
Gravatar #16745 - LinguaIgnota
1. sep. 2011 10:22
Nå. Men jeg kan så fortælle, at det var en, som lignede dig. Meget.
Gravatar #16746 - Alrekr
1. sep. 2011 10:26

Det er nok similisten til din pris.
Gravatar #16747 - Qw_freak
1. sep. 2011 10:51

HA.. diamanter....
Gravatar #16748 - Systran
1. sep. 2011 15:38
Daniel-Dane (16738) skrev:
Hvis et stof kommer i kontakt med vand, vil det enten lægge sig på overfladen (hydrofob), blive opløst (hydrofil) eller bare blande sig. Så svømmer det rundt i eller på vandet. Stofferne forlader heldigvis sjældent vandet (ellers ville en vandlås ikke være noget værd).

Hvis du vil finde ud af det, stikker du bare næsen ned i vandet.

Ok, så blev jeg det stykke klogere. Grunden til, jeg spørger, er, at jeg sad på toilettet og undrede mig over, hvordan lugten vil forsvinde hurtigst: hvis man lukkede brættet og lod methanen blande sig med vandet (hvis methan da kan det?), eller hvis man åbnede for brættet og lod lugten udvide sig i rummet.
Gravatar #16749 - Clauzii
1. sep. 2011 15:53
#16748:
Jeg har ladet mig fortælle at lugten forsvinder meget nemt med følgende metode:

Skyl ud :)
Gravatar #16750 - Systran
1. sep. 2011 15:56
Clauzii (16749) skrev:
#16748:
Jeg har ladet mig fortælle at lugten forsvinder meget nemt med følgende metode:

Skyl ud :)

Instant "rim" shot! :D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login