mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Zhadow (16400) skrev:Ja
Jamen jeg citerer lige fra Wuptis produktside for en Moccamaster:
Kaffebønnens celler har vægge af cellulose, som smager bittert. Inde i cellen er de æteriske olier, som giver kaffen den gode, fyldige smag. Når vandet løber gennem kaffen, opløses flere hundrede forskellige smagsstoffer. Nogle af disse er gode smagsstoffer og de opløses bedst ved en vandtemperatur ved 92-96° og en kontakttid mellem kaffe og vand på 4-6 minutter. Hvis vandtemperaturen er for høj eller gennemløbstiden mere end 6 minutter, opløses for mange bitre smagsstoffer.
Så brug dog Google. Samtlige links fortæller, at den optimale brygningstemperatur er ved 90-95 grader.
Jeg plejer bare at tage en spiseske Nescafé og skylle efter med lidt lunkent mundvand. Og en slurk mælk, hvis maven er lidt sart.
Den vi har stående i skabet gik vist i dato for et års tid siden. De smager ikke af mere med alderen, kan jeg afsløre.
Men altså, det var fint nok til Vandfarve.
Men altså, det var fint nok til Vandfarve.
Colapusheren (16383) skrev:Mark Jensen har fået nyt anlæg
Jeg har lige sat nyt anlæg til computeren, og forsøger i øjeblikket at få det til at virke korrekt. Anlægget er et Logitech Z506, og består således at en subwoofer, en centerhøjtaler, to forhøjtalere og to baghøjtalere.
Jeg har tilsluttet anlægget, og konfigureret mit lydkort til at spille i sorround 5.1. Når jeg kører "testen" i lydkortets konfiguration, afspiller det helt korrekt lyd skiftevis i alle højtalere. Det tyder på, at alt er korrekt tilsluttet.
Problemet er dog, at når jeg spiller musik eller anden lyd, så er det kun sub'en og de to forhøjtalere, der spiller. Baghøjtalerne og centeren er stille, bortset fra en meget svag skratten man kun kan høre, hvis man sætter øret helt ind til.
What can be the problem? :/
Bumb.
Prøv at geninstallere(?) driverne til lydkortet. Fulgte der noget software med til højtalerne? Ellers prøv at geninstallere dette også.
Du skal nok ind i lydkort indstillingerne og få det til at bruge alle højtalerne selvom det ikke er 5.1 lyd der kommer ud.
Mark Jensen er i et dilemma
Jeg har sat mig det mål at jeg vil prøve at leve lidt sundere end jeg har gjort de sidste par år, men jeg har en VOLDSOM lyst til cola og chokolade... What to do? :(
Jeg har sat mig det mål at jeg vil prøve at leve lidt sundere end jeg har gjort de sidste par år, men jeg har en VOLDSOM lyst til cola og chokolade... What to do? :(
pewbe (16417) skrev:Mark Jensen er i et dilemma
Drik Pepsi Max* og så køb chokolade med 70% eller 85% cacaoindhold. Når du først har vænnet dig til den bitre smag så smager det godt, og fordelen er, at du ikke kan spise så meget af det adgangen. Jeg køber det i Aldi hvor 125 gr. koster 13 kr. eller noget i den stil. Og så er det pakket ind i pakker med 25 gr. i værd. Det passer perfekt.
Hvis du kun er vant til at spise mælkechokolade og sådan noget stads, så start med at skifte over til Ritter Sport med mandler. Det er almindelig chokolade. Begynd så stille og roligt at spise Ritter Sport Mørk med nødder, som er den "sundeste" Ritter Sport. Derefter er springet over til 70 % ren chokolade ikke langt og til 85 % sker helt automatisk.
(Edit) Når du så er blevet vant til den stærke/bitre smag i de billige produkter, så prøv at eksperimentere med nogle dyrere mærker, f.eks. Marabou Premium eller Lindt Excellance, eller hvis det skal gå vildt for sig, Valrhona, som har rigtig mange lækre typer (som bare er ren chokolade, men forskellige bønner) hvor der er meget stor forskel i smagen. Men det kræver du har vænnet dig til den bitre smag først. (/edit)
Mht. sodavand, så køb dåser i stedet for, og stil dem et sted, f.eks. kælderen, hvor du ikke lige kan hente en.
Du kan meget nemt komme til at drikke 2 liter, hvis du køber sådan en fætter og bare har den stående.
Jeg har mine stående udenfor i skuret og skal have sko og alt mulig lort på, samtidig med at der skal forceres en seng, en masse brædder og utallige af havemaskiner før jeg kan få fat i dem. Jeg tager så maks tre med ind ad gangen. Det gør at jeg nu maks normalt kun drikker en enkelt dåse om dagen, dog kan der på en god dag godt ryge 2 ned, og ikke 2 liter som jeg gjorde før i tiden. Du kan også prøve at købe dansk vand med smag, f.eks. dem fra egekilde. Det er også lækkert, i sær hvis de er kælder kolde (~12°), så smager de af rigtig meget.
Det har virket for mig, og jeg blev anbefalet det af en diætist.
* Jeg er faktisk en af de personer som ikke kan lide Coca Cola Regular, men elsker pepsi max!
Hold dig langt væk fra sukkerfri sodavand, specielt hvis man vil leve sundere.
Jeg har selv kun drukket light sodavand i flere år, men læste så lidt undersøgelser om det og prøvede derfor at holde mig fra alt der indeholdte aspartam i en måned, med det resultat at jeg var meget mindre sulten og tabte mig 4-5 kg.
Nu har jeg ikke rørt sukkerfrit sodavand i snart 4 måneder og har tabt mig over 15kg, uden at ændre på andet.
Jeg har selv kun drukket light sodavand i flere år, men læste så lidt undersøgelser om det og prøvede derfor at holde mig fra alt der indeholdte aspartam i en måned, med det resultat at jeg var meget mindre sulten og tabte mig 4-5 kg.
Nu har jeg ikke rørt sukkerfrit sodavand i snart 4 måneder og har tabt mig over 15kg, uden at ændre på andet.
Jakob Jakobsen (16420) skrev:#19
Bliver ikke mere sulten af light sodavand end når jeg drikker dansk vand. Og når jeg er sulten, så kværner jeg et æble eller 2..
pewbe (16417) skrev:Mark Jensen er i et dilemma
Sig til dig selv: "Jeg må gerne, men jeg vil ikke." Det er mentalt meget bedre end at sige: "Jeg vil gerne, men jeg må ikke."
Jakob Jakobsen (16420) skrev:prøvede derfor at holde mig fra alt der indeholdte aspartam i en måned
Åh gud, du siger ikke, at du faktisk tror på alt det lort, som der er skrevet om aspartam? Fra Wikipedia: the weight of existing scientific evidence indicates that aspartame is safe at current levels of consumption as a non-nutritive sweetener. Samtidig siger FDA, at aspartam er et af de stoffer, som de har testet mest grundigt, uden at finde noget farligt
Alrekr (16423) skrev:pewbe (16417) skrev:Mark Jensen er i et dilemma
Sig til dig selv: "Jeg må gerne, men jeg vil ikke." Det er mentalt meget bedre end at sige: "Jeg vil gerne, men jeg må ikke."
Åh gud, du siger ikke, at du faktisk tror på alt det lort, som der er skrevet om aspartam? Fra Wikipedia: the weight of existing scientific evidence indicates that aspartame is safe at current levels of consumption as a non-nutritive sweetener. Samtidig siger FDA, at aspartam er et af de stoffer, som de har testet mest grundigt, uden at finde noget farligt
http://peecee.dk/upload/view/323222
MiniatureZeus (16422) skrev:Bliver ikke mere sulten af light sodavand end når jeg drikker dansk vand. Og når jeg er sulten, så kværner jeg et æble eller 2..
Sjovt, jeg havde tidligere nøjagtig samme mening.
pewbe (16417) skrev:Jeg har sat mig det mål at jeg vil prøve at leve lidt sundere end jeg har gjort de sidste par år, men jeg har en VOLDSOM lyst til cola og chokolade...
WTF... Er du en kælling?
OT, så vil din trang til den slags ting gå over. Efter ca. 14 dage vil du ikke rigtigt savne det længere. Så det er som med alle andre dårlige vaner, blot et spørgsmål om din viljestyrke.
Alrekr (16423) skrev:Åh gud, du siger ikke, at du faktisk tror på alt det lort, som der er skrevet om aspartam? Fra Wikipedia: the weight of existing scientific evidence indicates that aspartame is safe at current levels of consumption as a non-nutritive sweetener. Samtidig siger FDA, at aspartam er et af de stoffer, som de har testet mest grundigt, uden at finde noget farligt
Nu handler det jo ikke om, hvorvidt kunstige sødestoffer er farlige eller ej, men om hvorvidt de har en gavnlig virkning i forhold til ens daglige kalorieindtag (muligvis også forbrænding). Her vil jeg nu gerne støtte op om, at jeg ikke tror på, man taber sig en skid ved at gå fra regulær til light.
Nu sænker man jo ikke sit kalorieindtag ved at skifte til light, da man ofte får en falsk sultfølelse og derfor spiser det mere.
Nu sænker man jo ikke sit kalorieindtag ved at skifte til light, da man ofte får en falsk sultfølelse og derfor spiser det mere.
Jakob Jakobsen (16429) skrev:#28
Måske..
pewbe (16417) skrev:Jeg har sat mig det mål at jeg vil prøve at leve lidt sundere end jeg har gjort de sidste par år, men jeg har en VOLDSOM lyst til cola og chokolade... What to do? :(
Overvej gå ombord i cola og chokolade.
Hvis man ændrer sine madvaner meget på én gang (typisk pga. slangekur) kan det nemt blive så surt at undvære alt det gode, at man dropper det. Man skal huske at være god ved sig selv af og til. Adskillige undersøgelser har vist at slangekure har større chance for success, hvis man spiser lidt af det fedende som man går og savner.
Selv om du gerne vil leve sundt, så tager din krop ingen skade af at du indtager lidt usundt af og til. Bare du husker at holde det ved "lidt". (Eller "sjældent".)
Skal man endelig skeje ud med den slags, og er man ikke typen der vil forbrænde de overskydende kalorier ved motion, så forsøg at danne dig et overblik over hvad du indtager. Du kan herefter justere dine næste måltider så du holder dig under de anbefalede grænseværdier.
Samt kan det at at læse deklarationerne på de usunde varer, også have en præventiv effekt :-)
Samt kan det at at læse deklarationerne på de usunde varer, også have en præventiv effekt :-)
DiZaster (16426) skrev:Så det er som med alle andre dårlige vaner, blot et spørgsmål om din viljestyrke.
Som jeg ikke rigtig har nogen af D:
DiZaster (16433) skrev:Samt kan det at at læse deklarationerne på de usunde varer, også have en præventiv effekt :-)
Nop, ikke hos mig :)
myplacedk (16432) skrev:Overvej gå ombord i cola og chokolade.
Hvis man ændrer sine madvaner meget på én gang (typisk pga. slangekur) kan det nemt blive så surt at undvære alt det gode, at man dropper det. Man skal huske at være god ved sig selv af og til. Adskillige undersøgelser har vist at slangekure har større chance for success, hvis man spiser lidt af det fedende som man går og savner.
Selv om du gerne vil leve sundt, så tager din krop ingen skade af at du indtager lidt usundt af og til. Bare du husker at holde det ved "lidt". (Eller "sjældent".)
Det er også det jeg blev anbefalet.. Det nytter ikke noget at tage en kold tyrker* da det sjældent holder i lang tid.
Derudover kan man jo ændre på de ting, hvor man ikke umiddelbart mærker en forskel, når man f.eks. laver mad. Eks. erstatte 18% madfløden med 4 % etc.( at man så bliver fyldt op med alverdens mærkeligt stads, må man så tage med eller eller finde et alternativt, eks. sødmælk.)
* Hos nogle gør det selvfølgelig, men ikke hos mig.
"Quitting smoking is easy, I've done it hundreds of times." - Mark Twain(frit fra hukommelsen)
Jakob Jakobsen (16429) skrev:#28
Falsk sultfølelse? Jeg håber du mener falsk mæthed? Nogle undersøgelser viser, at den søde smag gør maven klar til noget sukker - men når det ikke kommer, så bliver maven hysterisk, og får hypofysen til at kræve sukker gennem hormoner. Ingen kilde, taget fra hukommelsen.
MiniatureZeus (16436) skrev:at man så bliver fyldt op med alverdens mærkeligt stads, må man så tage med
Fløde er egentlig rimelig nem at lave for mejerierne: Når råmælken kommer ind skummes fløden af. Fløden og mælken blandes så til det rigtige forhold til brugen (minimælk, sødmælk, kaffefløde, piskefløde etc.). Nogle gange er der lidt mel i madlavningsfløden, men det kan vel ikke defineres som noget 'mærkeligt stads'?
Snakker om produkter som creme fine etc. som er forskellige olier etc. blandet sammen til en flydende masse som tykner.
Var ikke helt klar i mit indlæg :)
Mht. Aspartam etc. så har jeg også læst (i Samvirke kan jeg lige huske nu) det ikke passer, og man mener det ikke betyder noget rent fysiologisk. I stedet er det psykisk/mentalt, hvor folk mener at "nu har jeg drukket cola light, så gør det ikke noget at jeg æder en mars-bar"
Mener det bliver kaldt McDonalds-syndrome i USA eller UK, som henvises til folk der bestiller en stor menu med pommes frites etc og så en light cola..
(sidder med min telefon, så gider ikke finde kilder..)
Var ikke helt klar i mit indlæg :)
Mht. Aspartam etc. så har jeg også læst (i Samvirke kan jeg lige huske nu) det ikke passer, og man mener det ikke betyder noget rent fysiologisk. I stedet er det psykisk/mentalt, hvor folk mener at "nu har jeg drukket cola light, så gør det ikke noget at jeg æder en mars-bar"
Mener det bliver kaldt McDonalds-syndrome i USA eller UK, som henvises til folk der bestiller en stor menu med pommes frites etc og så en light cola..
(sidder med min telefon, så gider ikke finde kilder..)
MiniatureZeus (16436) skrev:Det er også det jeg blev anbefalet.. Det nytter ikke noget at tage en kold tyrker* da det sjældent holder i lang tid.
Nu er jeg selv modstander af den metode, men den virker rent faktisk for nogle. I forbindelse med et væddemål, som jeg var fast besluttet på at vinde, kørte jeg suppekuren i den sidste uge før vejning, og jeg smed i den forbindelse 5-6 kg på en uge (kan ikke anbefales, det er IKKE sundt!). De 5-6 kg kom ikke igen - i hvert fald ikke før 1 år og en arbejdsløs sommer efter :)
http://www.slankekurdervirker.dk/slankesuppe/ <-- det var noget i stil med den kur der.
Emil (16439) skrev:Nu er jeg selv modstander af den metode, men den virker rent faktisk for nogle. I forbindelse med et væddemål, som jeg var fast besluttet på at vinde, kørte jeg suppekuren i den sidste uge før vejning, og jeg smed i den forbindelse 5-6 kg på en uge (kan ikke anbefales, det er IKKE sundt!). De 5-6 kg kom ikke igen - i hvert fald ikke før 1 år og en arbejdsløs sommer efter :)
http://www.slankekurdervirker.dk/slankesuppe/ <-- det var noget i stil med den kur der.
Ja, har også en ven som har været på den kur, og af en eller anden grund virker den.. Han smed over 10 kg. igennem de 12 dage han var på, og et halvt år efter, havde han taget de 4 på.. Har hørt flere med samme resultat...
apkat (16440) skrev:Der er jo ikke en skid mad i det der.
Hvis man vil tabe sig: stop med at være en tøs, og dyrk noget motion. Hvor svært kan det lige være.
Det er ligesom pointen. Du propper dig med mad, der ingen kalorier er i, så du føler dig mæt, men uden at få noget energi. Det betyder, at din krop skal hente energien et andet sted fra, altså dit kropsfedt. Efter et par dage har kroppen mere eller mindre vænnet sig til det, og det er faktisk ikke så slemt.
Til gengæld skulle jeg tvinge den suppe i mig selv på 7.-dagen. Jeg var ved at brække mig for hver skefuld. Det er altså ikke sjovt, når man har spist det morgen, middag og aften 7 dage i træk. Så bliver det vammelt - rigtig vammelt!
Jeg kørte i øvrigt den hardcore stil uden noget som helst andet 7 dage i træk. Ingen frugt, ingen oksekød eller noget som helst andet nogen af dagene. Det rykkede rent.
#16442 ved ikke hvorfor, men det er pisse sjovt at læse det der.
Emil (16442) skrev:Det er ligesom pointen. Du propper dig med mad, der ingen kalorier er i, så du føler dig mæt, men uden at få noget energi.
Jeg forstår udemærket pointen - men der er jo intet mad der mætter i det der. Man kan umuligt blive mæt af sådan noget suppe.
Emil (16442) skrev:Jeg kørte i øvrigt den hardcore stil uden noget som helst andet 7 dage i træk. Ingen frugt, ingen oksekød eller noget som helst andet nogen af dagene. Det rykkede rent.
Det lyder som en meget usund slankekur.. giver vel ikke rigtig mening, gør det? så lad dog helt være med at spis = mere vægttab.
Samme ven som i ..#41 har også været på en "chili-kur" som mere eller mindre var opfundet af ham selv.. Den gik ud på at spise 150 gr. chili (eller noget i den dur, i hvert fald en 10-15 chilier) hver dag, da chili jo øger forbrændingen og han derved ville tabe sig..
Han proppede chili i alt! Både hans havregryn om morgenen og imellem rugbrød til frokost.. Den eneste regel var, at chilien ikke måtte opvarmes ret meget..
Der er masser af protein i kålen, løg og bønner/linser,* som mætter virkelig godt. (hvis man ser bort fra det psykologiske når man kun æder suppe).
En Nupo-kur fungere på akkurat samme måde, hvor der dog er nogle flere kalorier i vidst nok..
* har ikke set opskriften, men er sikkert nogenlunde samme opskrift som den jeg kender.
Han proppede chili i alt! Både hans havregryn om morgenen og imellem rugbrød til frokost.. Den eneste regel var, at chilien ikke måtte opvarmes ret meget..
apkat (16444) skrev:Jeg forstår udemærket pointen - men der er jo intet mad der mætter i det der. Man kan umuligt blive mæt af sådan noget suppe.
Der er masser af protein i kålen, løg og bønner/linser,* som mætter virkelig godt. (hvis man ser bort fra det psykologiske når man kun æder suppe).
En Nupo-kur fungere på akkurat samme måde, hvor der dog er nogle flere kalorier i vidst nok..
* har ikke set opskriften, men er sikkert nogenlunde samme opskrift som den jeg kender.
MiniatureZeus (16445) skrev:Samme ven som i ..#41 har også været på en "chili-kur" som mere eller mindre var opfundet af ham selv.. Den gik ud på at spise 150 gr. chili (eller noget i den dur, i hvert fald en 10-15 chilier) hver dag, da chili jo øger forbrændingen og han derved ville tabe sig..
Hvordan fungerede eksperimentet udover utrolig dårlig mave?
Woller (16446) skrev:Hvor kan man skaffe batterier til en Zepto computer (BATEL80L9)
måske kan det findes her, har ikke lige tid til at tjekke for modellen
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.