mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #16351 - Daniel-Dane
20. aug. 2011 16:31
Jeg husker, at der var en lign. problemstilling med Crossfire, men der var svaret, at der kun skulle smides ekstra kabler i, hvis Catalyst efterspurgte det.
Gravatar #16352 - Colapusheren
20. aug. 2011 16:49
The homing pigeon is a variety of domestic pigeon derived from the Rock Pigeon (Columba livia domestica) selectively bred to find its way home over extremely long distances.[1] The wild rock pigeon has an innate homing ability,[2] meaning that it will generally return to its own nest and its own mate.

Jeg er sgu stadig ikke helt med. Vil det sige, at man fjerner duen fra sin rede, og flytter reden, lad os sige 500 km., for derefter at slippe duen løs igen? :/
Gravatar #16353 - vandfarve
20. aug. 2011 17:12
Jep, det er lige præcis, hvad man gør.

Duerne skulle eftergivende navigere efter Jordens magnetiske felt og/eller himmellegemer (dvs. Solen), hvorved de kan finde hjem over afstande på op til +1.000 km - i terræn, som de aldrig har været før.
Gravatar #16354 - MiniatureZeus
20. aug. 2011 17:19
Hvordan skal den kunne finde redden igen?

Det er nok nærmere duen man fjerner..
Gravatar #16355 - Colapusheren
20. aug. 2011 17:22
Jeg synes jo også det var mest oplagt at fjerne duen. Men hvordan afholder man så et "race" med ti forskellige duer, der skal tilbagelægge den samme rute. De har jo sandsynligvis ikke samme hjem.
Gravatar #16356 - Colapusheren
20. aug. 2011 17:33
Jeg er helt klar over, at duer er fantastiske til at navigere og alt sådan noget. Det der undrer mig er, at hvis jeg slipper duen løs i København. Hvordan fortæller jeg så duen, at den skal lande ved Østre Anlæg i Aalborg?
Gravatar #16357 - Sand.
20. aug. 2011 17:36
http://da.wikipedia.org/wiki/Brevdue skrev:
Kort fortalt går en kapflyvning ud på, at et antal brevduer løslades fra et fælles udgangspunkt, i ind- eller udland, for at så hurtigt som muligt flyve hjem til sit dueslag. Den due, der kan tilbagelægge distancen med den højeste gennemsnitshastighed, målt i meter pr. minut, vinder.

= Duerne kan kun finde hjem...
Gravatar #16358 - Colapusheren
20. aug. 2011 17:42
Sand. (16357) skrev:
= Duerne kan kun finde hjem...

Det var også hvad min egen research kom frem til. Det betyder samtidig, at når duerne blev/bliver brugt som brevduer, skal de først transporteres dertil hvor beskeden skal sendes fra.
Gravatar #16359 - Daniel-Dane
20. aug. 2011 18:06
markjensen

Hvilken bar/pub omkring indre by tilbyder gratis/billig pool/billiard? Floss vil have 50 kroner for en time...
Gravatar #16360 - Systran
20. aug. 2011 18:28
Daniel-Dane (16359) skrev:
markjensen

Hvilken bar/pub omkring indre by tilbyder gratis/billig pool/billiard? Floss vil have 50 kroner for en time...

Hvis du gider at tage til Vesterbro for at spille billiard, så kan jeg foreslå McKluud på Istedgade. Jeg har ikke været meget i den indre by. Jeg ved ikke, om A-Bar (Skindergade) tager noget for pool.
Gravatar #16361 - Daniel-Dane
20. aug. 2011 18:44
Vi er lige mellem de to... too far! :(
Gravatar #16362 - vandfarve
20. aug. 2011 18:49
MiniatureZeus (16354) skrev:
Hvordan skal den kunne finde redden igen?

Det er nok nærmere duen man fjerner..

Sorry! Jeg havde overset, at Colapusheren nævnte, at de flyttede reden.

Mit indlæg er derfor forkert og dit rigtigt. Man flytter duen; "reden" er hele tiden samme sted, fordi det er netop den, som duen skal og kan finde igen.
Gravatar #16363 - vandfarve
20. aug. 2011 18:51
Colapusheren (16355) skrev:
Jeg synes jo også det var mest oplagt at fjerne duen. Men hvordan afholder man så et "race" med ti forskellige duer, der skal tilbagelægge den samme rute. De har jo sandsynligvis ikke samme hjem.

Tidstagning! Alle duer slippes løs samtidigt, og så tages der tid på, hvor hurtigt de finder hjem, da der i duernes redder er sat sendere, der registrerer, hvornår de kommer hjem, hvilket så noteres centralt.

Den hurtigste due vinder, uanset hvilken rede den har, og hvor den er placeret (ish).
Gravatar #16364 - Ronson ⅍
20. aug. 2011 19:56
Gravatar #16365 - Daniel-Dane
20. aug. 2011 19:57
Systran (16360) skrev:
Daniel-Dane (16359) skrev:
markjensen

Hvis du gider at tage til Vesterbro for at spille billiard, så kan jeg foreslå McKluud på Istedgade. Jeg har ikke været meget i den indre by. Jeg ved ikke, om A-Bar (Skindergade) tager noget for pool.

McKluud var hyggeligt. Tak!
Gravatar #16366 - Brugernavn
20. aug. 2011 19:59
Ikkenuikkenuikkenuikkenuikkenuikkenuikkenuikkenuikkenuikkenuikkenuikkenuikkenu!1!!1!1!11!!!!une!
Gravatar #16367 - Dreadnought
20. aug. 2011 20:33
#64 Meld dig ud for satan!!! Skynd dig.
Gravatar #16368 - Thalion
21. aug. 2011 01:44
vandfarve (16363) skrev:
Tidstagning! Alle duer slippes løs samtidigt, og så tages der tid på, hvor hurtigt de finder hjem, da der i duernes redder er sat sendere, der registrerer, hvornår de kommer hjem, hvilket så noteres centralt.

Den hurtigste due vinder, uanset hvilken rede den har, og hvor den er placeret (ish).

Her i Danmark er den mest normale kapflyvninger hvad man kalder sektions flyvninger. Her er Danmark inddelt i sektioner så man bedre kan sammenligne de forskellige duers tid.

Så er både korte distancer som så vidt jeg husker ligge omkring 120 km alt efter hvor man ligger i landet. Her flyver en gennemsnitlig due omkring 1500 meter i minuttet, dvs 90 km/t.

På de lange flyvninger 250+ km ligger flyvehastigheden på omkring 1000 meter i minuttet, 60 km/t.

Træning starter når de er unger, dvs under et år. Så starter man med at slippe dem løs omkring dueslaget( det er der man har duerne), så lærer de nær området at kende, og så kører man dem længere og længere væk. I starten kommer de ikke hurtigt hjem, men de lærer hurtigere og hurtigere at finde den bedste vej hjem. Man fortsætter så bare med at gøre det længere og længere væk.

Det har faktisk vist sig at duer bruger landskabet til at finde vej med, ved at have sat GPS sendere på nogle ser man at de faktisk bruger f.eks. motorveje til at finde vej. Så følger de f.eks. motorvejen fra tyskland. Og så de så er i nærheden af hjem( Dette er man ikke sikker på hvordan de ved, man snakker om magnetfelter) begynder de at flyve i cirkler indtil de finder noget kendt landskab og så går det rimeligt lige hjemad.

Alt er hvad jeg kan huske fra hvad min morfar har fortalt mig, han holder selv brevduer.
Gravatar #16369 - XorpiZ
21. aug. 2011 08:01
Mark Jensens oprindelse

Homo Sapiens dukkede vel frem omkring 200.000 år siden i Afrika et sted.

Men hvordan kom de til Amerika? De er vel næppe sejlet dertil, tænker jeg.
Gravatar #16370 - Elskov
21. aug. 2011 08:09
XorpiZ (16369) skrev:
Mark Jensens oprindelse

Så vidt jeg ved, gik de den anden vej. Altså gennem Rusland...
Gravatar #16371 - Daniel-Dane
21. aug. 2011 11:10
Nå, jeg kommer nok ikke tilbage til Vesterbro foreløbigt, da vi kom til at skændes højlydt om kokain med en pusher. Kræftedeme om vi vil have hans lort.
Gravatar #16372 - terracide
21. aug. 2011 11:12
XorpiZ (16369) skrev:
Mark Jensens oprindelse

Det her har relevans:
http://channel.nationalgeographic.com/channel/huma...
Gravatar #16373 - vandfarve
21. aug. 2011 11:42
Mark Jensen går aldrig hjem. Lige bortset fra at komme på toilettet

I går følte jeg mig lidt Københavner-smart og spiste derfor brunch på en tilfældigvis café på Kgs. Nytorv for at behandle mine tømmermænd.

Her blev jeg forarget over tjeneren, da han skulle tage imod nabobordets bestilling. Tjeneren oplyste pigerne korrekt om, at vandet var forurenet, men nægtede eksplicit at tage ansvar for evt. sygdomme, hvis pigerne stadig ville have deres caffe latté på trods af vandforureningen.

Det kan tjeneren da ikke, vel? Først og fremmest kan jeg ikke tro andet, at det er ulovligt at servere mad, der muligvis er forurenet med e.coli-bakterier. Desuden kan tjeneren/cafeen umuligt fralægge sig deres ansvar - det er deres mad og deres ansvar.

Hvad siger reglerne? Måtte tjeneren overhovedet servere kaffen, når han eksplicit vidste, at vandet var forurenet, og at vandet ikke kunne koges nok til at slå bakterierne ihjel?
Gravatar #16374 - Brugernavn
21. aug. 2011 13:33
Nu er det jo kogt, så det er næppe ulovligt. Men han burde nok ikke servere fødevarer, når han ikke engang ved at bakterier dør, når man koger vandet. Bakterier, der ikke dør ved kogning er meget sjældne, og næppe skadelige for vores krop, da de ikke er udviklet til at leve i kroppens miljø.
Gravatar #16375 - Ronson ⅍
21. aug. 2011 13:41
Jeg troede at latte-maskiner ikke dræbte alle bakterierne? Det står på eb.dk så det må være sandt.
Gravatar #16376 - vandfarve
21. aug. 2011 13:42
Zhadow (16374) skrev:
Nu er det jo kogt, så det er næppe ulovligt. Men han burde nok ikke servere fødevarer, når han ikke engang ved at bakterier dør, når man koger vandet. Bakterier, der ikke dør ved kogning er meget sjældne, og næppe skadelige for vores krop, da de ikke er udviklet til at leve i kroppens miljø.

Tjeneren sagde stort set ordret, at vandet ikke vil blive kogt nok* og derfor ikke vil kunne slå bakterierne ihjel.

* Kogt nok efter sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Vandet skal koge ved mindst 100 grader ad flere omgange, mens tjeneren fortalte, at deres espressomaskine ikke vil kunne gøre det - og derfor vil vandet stadig være "forurenet".

Han forklarede, at vandet ikke vil blive mere end 65 grader varmt. Jeg ved ikke, om dette er korrekt, men selv hvis cafeen kogte vandet ved 100 grader, ville det ikke være nok, da sundhedsmyndighederne forklarede, at vandet skal koges flere gange.

Uanset hvad har de serveret fødevarer, hvor kvaliteten har være kompromitteret.
Gravatar #16377 - Brugernavn
21. aug. 2011 13:47
Nu er årsagen til kogning af flere omgange under tryk (autoklavering) at man også gerne vil have eventuelle sporer med. Men jeg formoder at kaffen ikke skal opbevares i længere tid ved en behagelig temperatur for bakterier for dernæst at blive hældt i sår. Så længe det når over 90 grader, ville jeg ikke være bekymret (allereder 75 burde være nok til at klare det meste). Men når det ikke over 65 grader, så bør han ikke servere det.
Gravatar #16378 - Ronson ⅍
21. aug. 2011 13:50
Så er det vel også helt fair at servere det, og så gøre kunderne opmærksomme på det. Hvis 99,5% af bakterierne er dræbt og det ikke er en svag 97-årig dame man serverer det for.

Endnu engang fik vandfarve ødelagt stemningen på en cafe
Gravatar #16379 - vandfarve
21. aug. 2011 13:52
Zhadow (16377) skrev:
Nu er årsagen til kogning af flere omgange under tryk (autoklavering) at man også gerne vil have eventuelle sporer med. Men jeg formoder at kaffen ikke skal opbevares i længere tid ved en behagelig temperatur for bakterier for dernæst at blive hældt i sår. Så længe det når over 90 grader, ville jeg ikke være bekymret (allereder 75 burde være nok til at klare det meste). Men når det ikke over 65 grader, så bør han ikke servere det.

Jeg er i princippet enig, men hvis cafeen ikke kan stå inde for kvaliteten af dets mad (som han sagde, han ikke kunne), burde de ikke servere det. Desuden mener jeg, at det er ulovligt.

Jeg må hellere ikke servere dårlig kød, hvis jeg gør mine kunder opmærksom på det, for det er ulovligt - uanset hvad jeg siger eller gør.
Gravatar #16380 - vandfarve
21. aug. 2011 13:53
Ronson (16378) skrev:
Endnu engang fik vandfarve ødelagt stemningen på en cafe

Bare rolig, ingen lagde mærke til os, da vi sad ved siden af Thomas Vinterberg, og da Ole Ernst kom vraltende ind halvvejs i vores cafébesøg.

Dejlig mand, ham Ernst.
Gravatar #16381 - Brugernavn
21. aug. 2011 13:53
vandfarve (16379) skrev:
Jeg er i princippet enig, men hvis cafeen ikke kan stå inde for kvaliteten af dets mad (som han sagde, han ikke kunne), burde de ikke servere det. Desuden mener jeg, at det er ulovligt.

Enig. hvis han ikke engang selv mener det, og temperaturen er så lav, så er det uansvarligt og utroligt dumt. Og det er sikkert ulovligt.

Jeg har engang været smittet af en coli bakterie, der var så smitsom at jeg skulle i "isolation" for at undgå at smitte omgivelserne. Den var dødelig for ældre og svagelige. Men hvis det var den, der var tale om, så ville der nok være lidt mere panik omkring det.

Den påvirkede i øvrigt ikke mig ret meget, og jeg var på arbejde imens, men med eget toilet.
Gravatar #16382 - Brugernavn
21. aug. 2011 13:59
Tror at jeg efter den omgang kom til at tage sundhedsvæsenet en smule mindre alvorligt.
Gravatar #16383 - Colapusheren
21. aug. 2011 14:12
Mark Jensen har fået nyt anlæg

Jeg har lige sat nyt anlæg til computeren, og forsøger i øjeblikket at få det til at virke korrekt. Anlægget er et Logitech Z506, og består således at en subwoofer, en centerhøjtaler, to forhøjtalere og to baghøjtalere.

Jeg har tilsluttet anlægget, og konfigureret mit lydkort til at spille i sorround 5.1. Når jeg kører "testen" i lydkortets konfiguration, afspiller det helt korrekt lyd skiftevis i alle højtalere. Det tyder på, at alt er korrekt tilsluttet.

Problemet er dog, at når jeg spiller musik eller anden lyd, så er det kun sub'en og de to forhøjtalere, der spiller. Baghøjtalerne og centeren er stille, bortset fra en meget svag skratten man kun kan høre, hvis man sætter øret helt ind til.

What can be the problem? :/

EDIT: Jeg var en anelse for hurtig. Det er kun sub'en og højre forhøjtaler, den med on/off samt volumenkontrol, der spiller.
Gravatar #16385 - Systran
21. aug. 2011 17:03
Daniel-Dane (16371) skrev:
Kræftedeme
Gravatar #16386 - praktikant muffe AKA pewbe
21. aug. 2011 18:58
Mark Jensen har kun to stikkontakter
Hvor køber man billigst forlængerledninger i Aalborg?
Gravatar #16387 - Systran
21. aug. 2011 19:04
pewbe (16386) skrev:
Mark Jensen har kun to stikkontakter
Hvor køber man billigst forlængerledninger i Aalborg?

Silvan har overskuelige priser. Ellers skal du finde et supermarked i Føtex/Kvickly-størrelsesordenen.
Gravatar #16388 - MiniatureZeus
21. aug. 2011 19:11
Eller Harald Nyborg eller Jem & fix.. Du kan også stjæle låne et hos naboen eller noget familie..
Gravatar #16389 - Spiderboy
21. aug. 2011 19:18
vandfarve (16376) skrev:
Han forklarede, at vandet ikke vil blive mere end 65 grader varmt.

Kaffemaskiner kommer som regel ikke højere op end dette.

Jeg ved dog ikke med industrikaffemaskiner.
Gravatar #16390 - myplacedk
21. aug. 2011 20:11
Spiderboy (16389) skrev:
Kaffemaskiner kommer som regel ikke højere op end dette.

Kaffemaskinen på mit arbejde (som godt nok er et kontor og ikke et serveringssted) holder vandet på 95 grader. Hvis det kommer for langt under den temparatur (vist omkring 90 grader, i hvert fald over 80) nægter den at lave kaffe.

Men det kan da godt være at det er en speciel maskine. :)

EDIT: Jeg tænkte lige en gang mere over din sidste sætning. Er det de små private kaffemaskiner du tænker på? Altså dem som langtsomt hælder varmt vand ned i en tragt med hakkede kaffebønner?
Gravatar #16391 - MiniatureZeus
21. aug. 2011 20:49
Mark Jensen æder chili

Jeg har leget med en Fugle øje/Birds Eye chili-frugt i foregårs... Og dum som jeg fucking var, gjorde jeg det uden handsker, da jeg ikke vidste hvor stærk den var..
Nu har jeg så i 2 dage haft en dundrende brændende følelse i yderspidsen af 2 af mine fingre, som bare ikke vil gå væk.
Jeg har prøvet diverse husmødre-råd, såsom at sidde med hånden i sødmælk og i varmt sæbevand.. Intet virker..

Nogen som har et godt råd?

Gravatar #16392 - Jakob Jakobsen
21. aug. 2011 20:52

Vask hænderne grundigt i eddike. Det er det eneste jeg har fundet der hjælper nogenlunde. Brug en neglebørste.
Gravatar #16393 - drbravo
21. aug. 2011 20:52
#vandfarve

Nej, det er ikke lovligt at sælge varer der er forurenede med colibakterier, eller for den sags skyld alt muligt andet. Der har været flere eksempler fremme med cafeer der ikke overholder forbudet mod at bruge ukogt vand, men forhåbentlig tager fødevaremyndighederne sagerne op i morgen. Alt andet ville være mærkeligt.

En hyggelig detalje: SUND og SAMF udgør to af indersiderne i det forurenede kvadrat. Det skal nok blive en god start efter ferien i morgen :s

(Protip: Det skal opvarmes til 100C i 2 minutter, men behøves ikke at blive kogt to gange. Det er bare lettest i elkedler.)
Gravatar #16394 - Spiderboy
21. aug. 2011 21:24
myplacedk (16390) skrev:
de små private kaffemaskiner du tænker på? Altså dem som langtsomt hælder varmt vand ned i en tragt med hakkede kaffebønner?

Ja, det er det. De der plastikmaskiner folk har stående i deres hjem.

myplacedk (16390) skrev:

Could be.

Jeg har hørt flere gange fra forskellige sider af, at vandet langt fra kommer op i nærheden af kogetemperatur i almindelige kaffemaskiner.
Gravatar #16395 - Thalion
21. aug. 2011 21:45
Spiderboy (16394) skrev:
Ja, det er det. De der plastikmaskiner folk har stående i deres hjem.

myplacedk (16390) skrev:

Could be.

Jeg har hørt flere gange fra forskellige sider af, at vandet langt fra kommer op i nærheden af kogetemperatur i almindelige kaffemaskiner.

Billige kaffemaskine har svært ved at nå den rette temperatur, da de oftest kun vælger at varme vandet op til 85 grader da det er den rette brygningstemperatur.

De lidt dyrere kaffemaskiner, min Melitta gør det, koger vandet for så at lade det nedkøle det til de 85 grader.

Så tror ikke at der er nogle kaffemaskiner som koger vandet langtid nok til at det kan fjerne E. Coli bakterier.
Gravatar #16396 - Daniel-Dane
21. aug. 2011 21:54
Alle dine dumme spørgsmål er umulige!
Gravatar #16397 - Spiderboy
22. aug. 2011 06:59
Du er så fuld af pjat!
Gravatar #16398 - tormok
22. aug. 2011 07:48
Spiderboy (16397) skrev:
Du er fuld af pjat!

FYP
Gravatar #16399 - Emil
22. aug. 2011 08:56
Thalion (16395) skrev:
Billige kaffemaskine har svært ved at nå den rette temperatur, da de oftest kun vælger at varme vandet op til 85 grader da det er den rette brygningstemperatur.

Jeg er ikke den store kaffedrikker, så jeg spørger lige af interesse. Er 85°C den korrekte brygningstemperatur? Og i så fald, hvorfor skilter nogle maskiner så med, at de varmer op til ~92°C?
Gravatar #16400 - Brugernavn
22. aug. 2011 08:57
Emil (16399) skrev:
Er 85°C den korrekte brygningstemperatur?

Ja
Emil (16399) skrev:
Og i så fald, hvorfor skilter nogle maskiner så med, at de varmer op til ~92°C?

Rettelse.
Mon ikke det er for at modvirke nedkølingen på vej gennem røret efter "kedlen"...

Anyway, Moccamster = win.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login