mboost-dp1

Panse skød 19-årig efter han slog ud efter dem med en stol

Gå til bund
Gravatar #1 - themuss
28. apr. 2007 10:09
http://ekstrabladet.dk/112/article293587.ece

To skud i benet og et i skulderen var natten til lørdag tæt på at koste en 19-årig mand livet. Manden blev skudt af politiet, men lørdag formiddag oplyste Statsadvokaten for Midt-, Vest- og Sydøstjylland, at skudofferet er i bedring.

- Situationen var kritisk, men han er uden for livsfare, siger vicestatsadvokat Karin Degnboel Thostrup til Ritzau.

Den 19-årige blev fredag ved 20.00-tiden skudt af politiet i Hanstholm Centret, da han gik amok og overfaldt sin 57-årige far.

Da ambulancefolk og politiet kom den 57-årige mand til undsætning, fortsatte sønnen sit raserianfald mod den hårdt kvæstede far.

- Politifolkene forsøgte uden held at tale ham til ro, og den ene trak til sidst sin pistol og affyrede tre skud mod ham, fortæller den vagthavende hos politiet i Thisted.

Vicestatsadvokat Karin Degnboel Thostrup afhørte natten til lørdag de implicerede betjente, men det er endnu uvist, om den 19-årige mand var bevæbnet under overfaldet.
Gravatar #2 - drbravo
28. apr. 2007 10:19
og kan han mon så lære det?
Gravatar #3 - vandfarve
28. apr. 2007 10:25
At danske betjente ikke er nogle, som man skal lege med. Det er allerede blevet bevist, at vi har det mest skydegale politi i Nordeuropa.

Men hva fanden, jeg har ikke tænkt mig at modsætte mig politiets ordrer, så umiddelbart bliver jeg ikke støt af den nyhed.
Gravatar #4 - trylleklovn
28. apr. 2007 10:30
Jeg forstår ikke helt om vi efter denne ekstrabladsoverskrift (i ordets bogstavelige forstand), skal føle medlidenhed med den unge?
Gravatar #5 - themuss
28. apr. 2007 10:33
#4 Måske fordi det at skyde gråspurve med kanoner?

Man kunne vel sagtens have passificeret ham med knebler... Desuden var de to betjente om én ung mand.

Tøsedrenge.

Flemming og Per elsker mænd. (Og Hanne elsker piger)
Gravatar #6 - trylleklovn
28. apr. 2007 10:35
#5 Jeg skal på ingen måde prøve at tro at jeg bedre kan forstå en situation som jeg 1. ikke stod i og 2. ikke er trænet til at håndtere. Derimod lyder det da plausibelt nok at de måske kunne have fundet en alternativ løsning.
Gravatar #7 - themuss
28. apr. 2007 10:36
Jeg forstår ikke helt om vi efter denne ekstrabladsoverskrift (i ordets bogstavelige forstand),
Problemet er sådan set ikke at du mener det er en sensationsoverskrift, men at det er hvad der skete.

Han slog efter dem med en stol, de skød ham tre gange.

;)

(men jeg gider dig da ret i at overskriften lyder som noget der er hentet ud af fantasien)
Gravatar #8 - MiniatureZeus
28. apr. 2007 10:41
#7 du ved jo ikke om det var en jern stol med pigge?!?!?! :P
Ej syntes sku at politiet burde slappe lidt af nu... Helt ærlig 12 skudepisoder siden 2001 er rimelig mange... og nok også for mange..

Syntes faktisk at de skulle indfører det samme med pistoler, som de gør med peberspray, altså at de skal prøve det på dem selv først :P Så ville der nok ikke være så mange skudepisoder..
Gravatar #9 - <3Thinkpads
28. apr. 2007 11:07
Skød? Dvs, han ikke er død af de skud? Jeg forlanger politiskolen får mere våbentræning.

Modsæt dig politiet og du får hug, du ved jo godt at du gør noget forkert og måske skader andre mennesker. Hellere flere døde kriminelle end døde politifolk. Men jeg mener nu dog at de kunne have prøvet med knebler etc, eller hvis muligheden var der - peberspray, men det er vist ikke alle som har det.

Og Ekstra bladet som kilde, give me a break.

Det virker lidt som om bestemte personer prøver at tilsmusse politiet. Det er lidt ligesom de først anholdte fra ungdomshuset der nu "klager" over at politiet var for hårde ved dem - de glemmer bare at ungdomshuset IKKE var ejet af dem, men af andre personer.
Gravatar #10 - themuss
28. apr. 2007 11:07
Ja det har sikkert været en af de helt specielle terror-stole, han brugte mod dem.
Gravatar #11 - Kisbye
28. apr. 2007 11:18
Nu syntes jeg den artikel er noget mangelfuld og jeg kan ikke se hvor der står at han skulle have været bevæbnet med en stol?

...da han gik amok og overfaldt sin 57-årige far.

Det kunne lyde som om manden er psykisk syg og har brug for hjælp.
Måske hænger det sammen med at man har sparet så meget på det Psykiatriske område, for man hører jo om den slags sager ret så tit.

Nu er det jo ikke hylesjovt at skyde og potentielt slå et andet menneske ihjel, men Betjenten har sikkert ikke kunne se en anden løsning i den pågældende situation.
Om betjentens valg var forkert er op til statsadvokaten af afgøre.
Gravatar #12 - themuss
28. apr. 2007 11:21
#11 Det fremgår ikke af artiklen at han angreb med en stol.

Det var en journalist fra TV2 News, der fortalte det her tidligere.

Om betjentens valg var forkert er op til statsadvokaten af afgøre.
Det, der er det seje ved det, er, at statsadvokaten er gammel panse.

Han dømmer ALTID til panses fordel.
Gravatar #13 - trylleklovn
28. apr. 2007 11:23
Hvad fanden er "Panse"?
Gravatar #14 - themuss
28. apr. 2007 11:24
Andet ord for betjent?
Gravatar #15 - trylleklovn
28. apr. 2007 11:25
Gravatar #16 - themuss
28. apr. 2007 11:27
Mjaeeh jeg synes panse lyder sødere. Lissom bamse eller prutse eller lortse... :)
Gravatar #17 - trylleklovn
28. apr. 2007 11:28
Eller goatse
Gravatar #18 - drbravo
28. apr. 2007 11:46
Du har en syg, syg tankegang. ;)

themusse er altid efter politiet - han har sikkert været oppe at toppes med dem et par gange hvor han har glemt sin medicin.. Lidt som det er sket denne sag sikkert..
Gravatar #19 - gentox
28. apr. 2007 11:52
Enhver idiot kan jo blive far eller mor, det kræver jo intet af dem. Så manden på 19, har helt sikkert haft sine årsager.

Det er så sørgeligt at politiet er så magtesløse at de trækker deres pistol og skyder, men også forståeligt hvis den vold der foregik, nemt kunne ende i mord.
Den 19-årige blev fredag ved 20.00-tiden skudt af politiet i Hanstholm Centret, da han gik amok og overfaldt sin 57-årige far.

Da ambulancefolk og politiet kom den 57-årige mand til undsætning, fortsatte sønnen sit raserianfald mod den hårdt kvæstede far.

Noget tyder dog på at sønnen burde have stoppet, når både politiet og Falck reddere står og venter på at komme til.
Gravatar #20 - gentox
28. apr. 2007 11:55
#16 Synes mest det lyder som en tale/stave fejl, som i: Skal vi panse? :P
Gravatar #21 - Benjamin Krogh
28. apr. 2007 11:59
Lidt kynisk sagt måske, men hvorfor skød de ikke faderen? Man har sku ansvaret for det man sætter i verden, og sørge for at det/de ikke er helt fucket op.

Selvfølgelig kan det ikke stilles op på den måde, men håber I kan se min pointe.
Gravatar #22 - trylleklovn
28. apr. 2007 12:02
#21 Politimanden burde have skudt sig selv, for at inficere samfundet med sin dømmende kontrol og uligehed. FØJ! LAD OS AFSKAFFE SAMFUNDET NU!!
Gravatar #23 - TWFH
28. apr. 2007 12:07
TRE skud? Come on, nu må de sgu' lige styre sig...De har ikke fået udleveret noget af det ypperste inden for tysk finmekanik for at de SKAL bruge det.
Gravatar #24 - fidomuh
28. apr. 2007 12:08
Mjah, lidt generelt synes jeg det er ret skraemmende at danmark er ved at udvikle sig SAA meget til USA2 .. :/

Politiet er blevet vaesentligt mere "skydegale", men imo ligger problemet ikke saa meget hos politiet..

Fx i USA er det meget vanligt at politiet er NOED til at traekke pistoler for at vaere sikre paa at kunne forsvare sig, det er jo lovligt for alle at eje vaaben, saa derfor sker der helt sikkert flere situationer som er langt mere voldelige end det vi er vant til herhjemme..

Tendensen vi saa ser herhjemme er at demonstrationer ( ahem ), kriminalitet og generelt befolkningen, bliver mere tilboejelig til at forsvare sig og ofte med staerke midler ..

Derfor eskalerer det ofte, hvorvidt det er sket her maa en dommer jo vurdere...
Hvorvidt dommeren er gammel "panse" ( virkeligt lamt udtryk ) er 100% irrelevant.. Hvis han ikke kan vaere objektiv, saa er der helt sikkert nogen som er vaesentligt mere jura-kyndige end themuss, som brokker sig :P

I mine oerer lyder det dog lidt som om at betjenten var "liiiidt" for hurtig paa aftraekkeren her.. Kan godt vaere han ikke vil have en paa tuden, men saa skulle han nok finde et job som ikke indebaerer at saette sig selv over andre ( ogsaa forbryderen! ) ...
Gravatar #25 - Saxov
28. apr. 2007 12:41
Hvad der så ikke lige er med i den artikkel som themuss referere til er at knægten blev skudt da han var igang med at smadre hans far, efter faren var blevet spændt fast på en båre at ambulance personalet.

Så knægten angriber med et "våben" en hårdt såret mand der er fastspændt på en båre.

Ja, måske politiet skulle have brugt knipler eller lign, men da der sikkert ikke er nogen herinde der har personligt overværet situationen er det svært at udtale sig om, hvorvidt faren har været i kraftigt overhængende livsfare.
Gravatar #26 - themuss
28. apr. 2007 12:59
#18 til din orientering har jeg ikke haft særlig meget at gøre med ordensmagten. En bøde som 17-årig for noget hash og så en bødesag (nægtelse af militærtjeneste) for et par år siden.

Medicin kan være en god ting, måske enkelte betjente har brug for en pille eller to? Du kunne også bruge et par drBravo, det ville gøre dig langt mere afslappet.
Gravatar #27 - trylleklovn
28. apr. 2007 17:02
En bøde som 17-årig for noget hash og så en bødesag (nægtelse af militærtjeneste) for et par år siden.

Er det "ikke særlig meget"? :/
Jeg har engang talt med en politimand, fordi jeg havde fundet en alkoholiker ligge ude i nogle siv... Så meget har jeg haft med ordensmagten at gøre..
Gravatar #28 - Azuria
28. apr. 2007 17:04
Måske fordi det at skyde gråspurve med kanoner?

Kanonkugler er mange gange størrelsen af en gråspurv i både vægt og fylde.
3 patroner udgør ikke engang 1% af møgungens krop. ;)
Gravatar #29 - buch
28. apr. 2007 17:32
Fik også engang en bøde for at skubbe en piftet kørestol i en mega brandert, over en lille vej inde i aalborg.

Politimand: Hov hvad var det lige jeg så
Mig: Det ved jeg ikke?
Politimand: Du skubbede jo den kørestol over vejen med høj kraft
Mig: Der kan man jo bare se
Politimand: ja og hvis du spiller mere fræk får du også en bøde for det.
Mig: Når okay.
Politimand: Du får en bøde for gadeuorden.
Mig: Okay, må jeg blive kørt hjem nu?
Politimand: Nej, nu skal du gå op og indlevere den som hittegods, hvis du ikke også vil have en bøde for tyveri.

Det endte med at jeg måtte gå hjem, der var heldigvis kun 300 Meter til stedet jeg skulle overnatte.

Men pointen var at det var da ekstremt dumt at spørge hvad det var jeg havde gjort, da han jo selv havde set det!
Gravatar #30 - sKIDROw
28. apr. 2007 19:51
Folk som udsætter andre for farer, skal bringes under kontrol. Om det så sker med peberspray, eller et par kugler som kan bortopereres interesserer mig ikke.

Det kan godt være amerikanske tilstande ikke er ønskelige, men det er den danske blødsødenhed heller ikke.
Gravatar #31 - themuss
28. apr. 2007 21:47
#27 Nu kan jeg se på din profil, at du ikke har helt så mange år på bagen som jeg. Kom igen når du er 107, ikke :)
Gravatar #32 - gentox
29. apr. 2007 06:06
Nu er vi jo lige gamle (107), men gik efter sjov, ikke relevant gamle dreng ;)

Edit: Den forbandede gigt i fingrene spillede ind igen, men det er jo prisen for at være så gammel :D
Gravatar #33 - trylleklovn
29. apr. 2007 07:00
#31 Så du forventer at jeg, når jeg bliver ældre, vil komme til session ingen og begynde at ryge hash?
Gravatar #34 - themuss
29. apr. 2007 07:03
#33 Nej jeg tænker mere at sandsynligheden for at overtræde lovgivningen stiger.

Køre uden lys på cyklen. Selvforskyldt biluheld. Der er masser af ulovligheder.
Gravatar #35 - Azuria
29. apr. 2007 09:20
#34 At køre galt er ikke noget politiet skal involveres i.
Heller ikke i selvforskyldt.
Jeg er kørt galt engang hvor politiet kom, det var fordi modparten insisterede på at jeg havde drukket.
Desværre for ham var promillen 0.0, så han måtte punge ud.
Er forresten 24 og det har også været mit eneste mellemværende med politiet og har heller ikke leget narkoman med hash.
Gravatar #36 - Cloud02
29. apr. 2007 09:22
nej kære themuss, det lyder bare lidt halvretarderet.
Gravatar #37 - themuss
29. apr. 2007 10:29
LOL, narkoman med hash... Hehehehe... Jeg må indrømme at I ER meget sjove, men allerhelvedes naive.

Hahahahaha.... Åh ja. Det var næsten til at forudse, ikke.

#34 At køre galt er ikke noget politiet skal involveres i.
Det kommer sandelig an på om der er personskade og overtrædelse af færdselsloven.

#36 Hvem taler du til? Indlæg #6 er skrevet af Trylleklovn.

rukket.
Desværre for ham var promillen 0.0, så han måtte punge ud.
Er forresten 24 og det har også været mit eneste mellemværende med politiet og har heller ikke leget narkoman med hash.
Nej det passer vist meget godt på de fleste af os herinde.

Nu gik hele baduljen ligesom på hvorvidt det var rimeligt at DrBravo insinuerede at jeg havde haft en masse mellemværender med panse.

Det er jo dejligt at se, at de fleste af os er nogenlunde lovlydige.

At folk finder den store sværtepensel frem fordi jeg har fået en bøde for hash er grinagtigt.. Meeeen det er jo gengangerne som webmasterdk og cloud02 osv, så det går mig ikke voldsomt meget på.

DrBravo er en af LineHo's (TGG-affæren med Janus Friis) nekendte og har siden TGG smadrede hendes side ment at jeg på et eller andet plan er ansvarlig, så der kommer også nogle enormt farvede indlæg, der ikke rigtig har med virkeligheden at gøre.

Alt i alt er det vel bare smålighed der driver værket for disse skribenter.
Gravatar #38 - ECFE11
29. apr. 2007 10:36
Hvad Historien så ikke siger noget om, er det faktum at inden for de sidste 10 år, har folk mistet en stor del af respekten for ordensmagten. (se div. undersøgelse) Altså man respekterer dem ikke som en autoritet. Og helt ærligt, så kan jeg godt forstå betjentene... Jeg siger ikke nødvendigvis at de har gjort det rigtige her, men man skal vide at vi kun hører halvdelen af historien..
Gravatar #39 - fidomuh
29. apr. 2007 11:15

Nej det passer vist meget godt på de fleste af os herinde.

Tsk, det passer ikke paa mig :P

At folk finder den store sværtepensel frem fordi jeg har fået en bøde for hash er grinagtigt..

Tjah, hash er vel det mindste man kan faa en boede for? Altsaa, hvem har _IKKE_ roeget hash paa et eller andet tidspunkt? ( Jeg har ikke btw :P )
Og saa er det vel sjovt at bemaerke at alkohol ( i naesten alle former ) er vaesentligt mere skadeligt end hash :P

Men ja, det er altid sjovt at se "ZOMG TEH HASH-BOY! OMG HE IS SUCH A LOSER!" .. Selvom det nu er sjaeldent :P
Gravatar #40 - MiniatureZeus
29. apr. 2007 11:50
Har kun været i ordensmagtens søgelys een gang, og det var da jeg skubbede en gammel dame i netto fordi hun var fandes langsom til at lægge de skide kiks op på det klamme lorte bånd! Fik dog kun et forbud mod at komme i netto i 1 år (det var netto som anmeldte, damen ville ikke)

Det sjove er dog, at i mit nuværende job, så levere jeg mad til hende OG får altid 30 kr og en plade Hvid Ritter sport med hasselnøder og knas (Mmmmmmmmm!) hver gang jeg kommer med hendes mad!
Gravatar #41 - Kisbye
29. apr. 2007 11:52
Så kan hun lære det...
Gravatar #42 - Cloud02
29. apr. 2007 12:01
#36 Hvem taler du til? Indlæg #6 er skrevet af Trylleklovn.

Jeg mente at henvise til dit indlæg i #16.
Nu må du endelig ikke begynde at græder over at jeg har lavet en typo.
Gravatar #43 - holmen
30. apr. 2007 08:48
Skulle ikke undre mig at det var en steroide-brian der gik amok...
Nogen der ved om det var to mandlige betjente eller om det var både M/K?
Gravatar #44 - holmen
30. apr. 2007 09:11
Jeg vil også være med på "Hvad har jeg haft med politiet at gøre"-vognen

Da jeg var 16 eller 17 skulle jeg, på min knallert (Puch Grand Prix 3 gear, FTW!), køre en kammerat til stationen. Pludselig stod der en gut med reflekser nederst på bukserne og en lommelygte i skulderhøjde midt på vejen.
Jeg kunne ikke se om der holdt en motorcykel-betjent i nærheden, så jeg foprsøgte ikke at stikke af.

Jeg fik en bøde på 510 kr (som blev sat ned fordi jeg var studerende) for at køre med en bag på knallert, og ham der sad bag på fikk 510 i bøde for at køre knallert uden hjelm.

Jeg fik lov at trække knallerten hjem, på trods af at den var så tunet som den overhovedet kunne være. Det var godt nok lidt koldt at skulle gå hjem lidt over 1 Km i 16 graders frost, men hellere det end alternativet hvor de konfiskerede min trofaste ganger.

De kunne sagten have ringet efter falck for at få dem til at hente den og have sendt mig regningen, men det gjorde de ikke. De trak ikke engang deres pistoler...
Gravatar #45 - Cloud02
30. apr. 2007 09:18
De trak ikke engang deres pistoler...
Det lyder simpelthen for utroligt til at være sandt.
Gravatar #46 - trylleklovn
30. apr. 2007 09:25
og ham der sad bag på fikk 510 i bøde for at køre knallert uden hjelm.

Wtf. Det troede jeg ikke man kunne, da det jo er ulovligt for ham at sidde der.

Men generelt er det min opfattelse at politiet tager tunede knallerter lidt afslappet, for der er jo alligevel ikke nogen, som ikke har tunet deres knallert.
Gravatar #47 - holmen
30. apr. 2007 09:27
#46 Det kan sgu også være det var det bøden var for. Det er nogle år siden efterhånden...
Gravatar #48 - fidomuh
30. apr. 2007 09:33

Du faar en boede for _ALLE_ de ulovlige ting du goer..

Ellers ville systemet fejle ret grusomt, ikke?

Forestil dig at en mand uden koerekort koerer 10 personer ned, med vilje..
Ej men han havde jo ikke koerekort. Saa maa han ikke koere bil, og kan derfor ikke doemmes for at have koert folk ned ;)

( Bil analogier FTW :D )

Men jo, min kammerat ser pt frem til boeder for at have koert paa en pocketbike paa en parkeringsplads:
xxxx for at koere uden koerekort/ mc-kort ( hvis det doemmes til at vaere en motorcykel )
500 for at koere uden registrering.
500 for at koere uden hjelm.
500 for at koere uden forsikring.
500 for hver manglende del paa biken, dvs lygter etc vil jeg tro :)

Saa jo, det smides bare oveni :D
Gravatar #49 - holmen
30. apr. 2007 09:37
hvis det doemmes til at vaere en motorcykel
Hvis det var en 50cc'er tror jeg ikke i skal regne med det, men man kan jo aldrig vide...

Forsøte din kammerat at slippe væk fra politiet?

I mit tilfælde havde jeg alt i orden mht. lys, bremser, forsikring osv, så det gør nok at de var lidt mildere stemt.
Gravatar #50 - buch
30. apr. 2007 09:37
Det kommer an på hvem du snakker med fra politiet og om det er nær fyraften samt om det er en du kender.

Nogen gange laver de jo disiderede razzia mod knallerter, og andre gange vil de bare se forsikringen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login