mboost-dp1
Hvem er bedst til programmering..?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Programmering
Det er noget bullshit, at kandidatuddannelsen kun er til forskningsbrug.
En kandidatgrad i 2 fag er et krav for at blive gymnasielærer, og skønt jeg kun har været det i 1½ år, har jeg faktisk allerede anvendt stof jeg lærte på kandidatuddannelsen.
Du lyder selv som om, at du tager dine egne erfaringer som "den eneste sandhed". :-)
En kandidatgrad i 2 fag er et krav for at blive gymnasielærer, og skønt jeg kun har været det i 1½ år, har jeg faktisk allerede anvendt stof jeg lærte på kandidatuddannelsen.
Windcape (147) skrev:Men hvis der er nogen som tager mine erfaringer, for "den eneste sandhed", så er de godt nok idioter.
Du lyder selv som om, at du tager dine egne erfaringer som "den eneste sandhed". :-)
Windcape (147) skrev:
Men hvis der er nogen som tager mine erfaringer, for "den eneste sandhed", så er de godt nok idioter.
Men uanset om folk har en sund skepsis overfor nogle af dine påstande, så bør du stadig sikre dig at dine påstande giver et retvisende billede udfra det som de baseres på.
Ikke for at tage windcape i forsvar (for det klarer han nok selv), men jeg har under et foredrag med en dekan fra DTU også hørt civilingeniør omtalt som en primært forskningsRETTET uddannelse...
Hvad der gælder for andre bachelor/kandidatuddannelse vil jeg ikke udtale mig om, dog er magister/teologi/medicin/jura glimrende eksempler på uddannelser, hvor en bachelor i hvert fald i Danmark ingen værdi har, og således kan kandidatgraden ikke kaldes forskningsrettet...
[EDIT]
Det skal lige bemærkes at jeg færdes i DTU Byg, og derfor kan det være anderledes i andre sektorer.
Hvad der gælder for andre bachelor/kandidatuddannelse vil jeg ikke udtale mig om, dog er magister/teologi/medicin/jura glimrende eksempler på uddannelser, hvor en bachelor i hvert fald i Danmark ingen værdi har, og således kan kandidatgraden ikke kaldes forskningsrettet...
[EDIT]
Det skal lige bemærkes at jeg færdes i DTU Byg, og derfor kan det være anderledes i andre sektorer.
Windcape (11) skrev:Datamatikerne (og Softwareudviklerne fra ITU) er de bedste til at programmere, der er ingen tvivl.
Nu er det meget svært at finde objektive kriterier for bedst til at programmere.
Men jeg har prøvet at tage:
http://www.dina.kvl.dk/~abraham/fame/fame.html
som baserer sig på Google referencer og checket alle dem som kan siges at beskæftige sig mere eller mindre med programming.
Resultat:
Jakob Nielsen - PhD HCI @ DTU
John Gøtze - PhD Tech @ DTU
Bjarne Stroustrup - master Math+CS @ AU, PhD CS @ Cambridge
Rasmus Lerdorf - bachelor Eng @ Waterloo
Jens Axboe - dropout CS @ KU
David Heinemeier Hansson - bachelor CS+BA @ CBS
Poul Henning Kamp - autodidakt
Frank Damgaard - ?
Anders Hejlsberg - dropout Eng @ DTU
Peter Makholm - bachelor CS @ KU
Peter Toft - PhD Math @ DTU
Sune Vuorela - bachelor BA+CS @ CBS, master CS @ ITU (?)
Ask Bjørn Hansen - ?
Keld Jørn Simonsen - master Econ+Law @ KU, bachelor CS @ KU
Ikke en eneste datamatiker.
Langt de fleste har en universitets uddannelse i enten datalogi eller ingeniør fra DTU, KU eller CBS.
#156
Forid det er super relevant, at sammenligne med folk der blev uddannet i en tidsperiode hvor uddannelsen ikke nødvendigvis eksisterende?
Folk blev jo forhelvede uddannet som matematikere, svagstrøms ingenører, eller ligesom dig selv, økonomer.
En bachelor i svagstrøm, vil aldrig være mere kompetance-givende i software-udvikling, end en datamatiker. At påstå noget i den retning er direkte fjollet.
Softwareudvikling på ITU (som er den eneste overbygning for en Professionsbachelor i Softwareudvikling -- overbygningen for Datamatiker studiet), er jo netop skabt på baggrunde af MANGEL på sådan en uddannelse!
Hele ITU eksistere fordi at de eksisterende universiteter ikke dækkede alle de nødvendige fag godt nok.
Forid det er super relevant, at sammenligne med folk der blev uddannet i en tidsperiode hvor uddannelsen ikke nødvendigvis eksisterende?
Folk blev jo forhelvede uddannet som matematikere, svagstrøms ingenører, eller ligesom dig selv, økonomer.
En bachelor i svagstrøm, vil aldrig være mere kompetance-givende i software-udvikling, end en datamatiker. At påstå noget i den retning er direkte fjollet.
Softwareudvikling på ITU (som er den eneste overbygning for en Professionsbachelor i Softwareudvikling -- overbygningen for Datamatiker studiet), er jo netop skabt på baggrunde af MANGEL på sådan en uddannelse!
Hele ITU eksistere fordi at de eksisterende universiteter ikke dækkede alle de nødvendige fag godt nok.
Windcape (157) skrev:Forid det er super relevant, at sammenligne med folk der blev uddannet i en tidsperiode hvor uddannelsen ikke nødvendigvis eksisterende?
Datamatiker blev faktisk oprettet som forsøg allerede i 1984 og blev almindelig i 1991.
Forgængeren EDB-Assistent blev oprettet i 1974.
Alle under 56 kunne have taget den uddannelse - og det er vist de fleste på listen.
Windcape (157) skrev:Softwareudvikling på ITU (som er den eneste overbygning for en Professionsbachelor i Softwareudvikling -- overbygningen for Datamatiker studiet), er jo netop skabt på baggrunde af MANGEL på sådan en uddannelse!
Windcape (157) skrev:Hele ITU eksistere fordi at de eksisterende universiteter ikke dækkede alle de nødvendige fag godt nok.
ITU blev vel oprettet fordi:
* der var et ønske om at få flere IT kandidater
* der ikke var udsigt til at kunne skaffe nok med en bachelor i IT
* de eksisterende uddannelser ikke var villige til at give en kandidat i IT til nogen med en bachelor i ikke-IT
Jeg har aldrig hørt at ITU skulle være oprettet fordi der ikke var uddannelser som gav de ønskede kompetancer i software udvikling.
Windcape (11) skrev:Datamatikerne (og Softwareudviklerne fra ITU) er de bedste til at programmere, der er ingen tvivl.
Windcape (69) skrev:
Men igen, skrev jeg programmering. En datamatikererbør være bedre end en datalog til at programmere rent praktisk, men kan være dårligere til f.eks. at forstå algoritmer.
Windcape (119) skrev:Og "matematik med programmering" aka. datalogi, virker heller ikke synderligt relevant.
Jeg tror altså at du har et lidt forkert indtryk af andre uddannelser.
Ifølge:
http://www.eaaa.dk/files/Videreg%C3%A5ende%20uddan...
skal datamtikere have:
* 40 ECTS i programmering
* 25 ECTS i system udvikling
Og ifølge:
http://www.eaaa.dk/videreg%C3%A5ende+uddannelser/i...
http://cphbusiness.dk/om-akademiet/studieordninger...
så fordeles de som:
* 25 ECTS i software konstruktion
* 15 ECYS i software arkitektur og distribuerede systemer
* 10 ECTS i software design
* 15 ECTS i system udviklings metoder
Oveni dette kommer så 50 ECTS i speciale, praktik og eksamensprojkt, hvor man må formode at dem md interesse i udvikling vælger noget med udvikling.
Ifølge:
http://www.science.ku.dk/uddannelser/bachelor/data...
http://www.science.ku.dk/studerende/studieordninge...
skal en bacelor i datalogi med specialisering i applikations udvikling på KU have:
* 7.5 ECTS i introduktion til programmering
* 7.5 ECTS i object orienteret programmerimg og design
* 7.5 ECTS i database og web programmering
* 7.5 ECTS i algoritmer og datastrukturer
* 15 ECTS i systemudvikling
* 7.5 ECTS i menneske-datamaskine interaktion
* 7.5 ECTS i IT-projektledelse
ialt 60 ECTS
Oveni dette kommer så 37.5 ECTS i valgfrie fag udover dem krævet for specialisering og projekt.
Det er næsten det samme som datamatiker - og jeg vil tillade mig at antage at niveauet er højere end på datamatiker.
Men så er der jo kandidat i datalogi med software development profil som ifølge:
http://www.diku.dk/english/Studyprogrammes/uddanne...
så tilføjer:
* 7.5 ECTS i Software Design and Software Architecture
* 7.5 ECTS i Advanced programming
* 7.5 ECTS i Advanced algorithms and data structures
* 15 ECTS i Software development studio
Ialt 37.5 ECTS.
Plus 60 ECTS i valgfrie fag og kandidatafhandling.
Og så har de haft et sted mellem halvanden og dobbelt så meget software udvikling som datamatikere.
apkat (155) skrev:dkbooster (154) skrev:Ikke for at tage windcape i forsvar (for det klarer han nok selv), men jeg har under et foredrag med en dekan fra DTU også hørt civilingeniør omtalt som en primært forskningsRETTET uddannelse...
I call bullshit
Absolut ikke bullshit, når man læser ingeniørvidenskab er det meget normalt hvis mann ikke vil forske inden for byg. at stoppe som diplomingeniør. Selvom vom det hele bliver kaldt ingeniør er der dog en del historiske og kulturelle forskelle som betyder en del.
lorenzen (162) skrev:apkat (155) skrev:dkbooster (154) skrev:Ikke for at tage windcape i forsvar (for det klarer han nok selv), men jeg har under et foredrag med en dekan fra DTU også hørt civilingeniør omtalt som en primært forskningsRETTET uddannelse...
I call bullshit
Absolut ikke bullshit, når man læser ingeniørvidenskab er det meget normalt hvis mann ikke vil forske inden for byg. at stoppe som diplomingeniør. Selvom vom det hele bliver kaldt ingeniør er der dog en del historiske og kulturelle forskelle som betyder en del.
Mindes ikke byg delen stod der, ved ikke hvad i bygger render rundt og laver. At det gælder generelt er ihvertfald bullshit.
dkbooster (164) skrev:#155
Jeg ved hvad jeg har hørt, så det rager mig egentlig en papand om du tror på mig eller ikke.
Det lyder ulækkert :(
apkat (165) skrev:lorenzen (162) skrev:apkat (155) skrev:dkbooster (154) skrev:Ikke for at tage windcape i forsvar (for det klarer han nok selv), men jeg har under et foredrag med en dekan fra DTU også hørt civilingeniør omtalt som en primært forskningsRETTET uddannelse...
I call bullshit
Absolut ikke bullshit, når man læser ingeniørvidenskab er det meget normalt hvis mann ikke vil forske inden for byg. at stoppe som diplomingeniør. Selvom vom det hele bliver kaldt ingeniør er der dog en del historiske og kulturelle forskelle som betyder en del.
Mindes ikke byg delen stod der, ved ikke hvad i bygger render rundt og laver. At det gælder generelt er ihvertfald bullshit.dkbooster (164) skrev:#155
Jeg ved hvad jeg har hørt, så det rager mig egentlig en papand om du tror på mig eller ikke.
Det lyder ulækkert :(
Jeg spotter en undskyldning for dit forhastede "bullshit" mellem linierne - Det er okay, du behøver ikke sige mere, du er tilgivet...
dkbooster (166) skrev:apkat (165) skrev:lorenzen (162) skrev:apkat (155) skrev:dkbooster (154) skrev:Ikke for at tage windcape i forsvar (for det klarer han nok selv), men jeg har under et foredrag med en dekan fra DTU også hørt civilingeniør omtalt som en primært forskningsRETTET uddannelse...
I call bullshit
Absolut ikke bullshit, når man læser ingeniørvidenskab er det meget normalt hvis mann ikke vil forske inden for byg. at stoppe som diplomingeniør. Selvom vom det hele bliver kaldt ingeniør er der dog en del historiske og kulturelle forskelle som betyder en del.
Mindes ikke byg delen stod der, ved ikke hvad i bygger render rundt og laver. At det gælder generelt er ihvertfald bullshit.dkbooster (164) skrev:#155
Jeg ved hvad jeg har hørt, så det rager mig egentlig en papand om du tror på mig eller ikke.
Det lyder ulækkert :(
Jeg spotter en undskyldning for dit forhastede "bullshit" mellem linierne - Det er okay, du behøver ikke sige mere, du er tilgivet...
Tusind tak, nu kan jeg leve mit liv til fulde!
Som uddannet Datafagtekniker(senere ændret til Datatekniker) i årene 2002-2007 på EUC Ringsted, kan jeg fortælle at visse udtalelser bevidner om at de fleste ved 0% om hvad en Datafagtekniker/Datatekniker kan. De kan f.eks. langt mere end "bare at rette scripts til" som Windcape påstår.
Den første halvdel af uddannelsen har fokus på de ting der gør man kan arbejde som IT-support og/eller IT-administrator, dog pyntet med programmering.
Bl.a.:
- Generel hardwareforståelse
- Normale server services (DNS, AD, osv.) på Windows, Linux og Novell systemer
- Netværk (inkl. Cisco CCNA)
- C og C++ programmering
- Access databaser
Pointen med min uddannelse er at man skal blive web/software/database-udvikler.
Jeg brugte nok 50-60% af hele uddannelsestiden på C#, ASP.net, MS SQL og lidt Java. Dog ikke meget fokus på den grafiske webdesign del. Dem som begyndte uddannelsen bare ét år efter mig, fik også mobil app udvikling med i hatten.
Der er dog vild kamp om praktikpladser til udviklerjobs. Administratorjobs ligeså. Langt de fleste udvikler/admin jobs ryger oftest til dem som har privat-kontakterne i orden.
Det er desværre generelt over 80% IT-uddannede der ender med at arbejde med support eller andet mindre relevant end uddannelserne berettiger til.
TLDR; Datafagteknikere/Datateknikere bruger faktuelt mere tid under uddannelsen på udvikling end Datamatikere. Men om de er BEDRE, er et meget godt spørgsmål som er svært at svare på uden at kende begge sider. Undersøg det i dybden før i udtaler jer. Der findes nok ikke én person i verden som har begge uddannelser til at kunne udtale sig objektivt og faktuelt om begge.
Personligt mener jeg det afhænger mere om individet end af uddannelsen om hvem der er bedst.
Den første halvdel af uddannelsen har fokus på de ting der gør man kan arbejde som IT-support og/eller IT-administrator, dog pyntet med programmering.
Bl.a.:
- Generel hardwareforståelse
- Normale server services (DNS, AD, osv.) på Windows, Linux og Novell systemer
- Netværk (inkl. Cisco CCNA)
- C og C++ programmering
- Access databaser
Pointen med min uddannelse er at man skal blive web/software/database-udvikler.
Jeg brugte nok 50-60% af hele uddannelsestiden på C#, ASP.net, MS SQL og lidt Java. Dog ikke meget fokus på den grafiske webdesign del. Dem som begyndte uddannelsen bare ét år efter mig, fik også mobil app udvikling med i hatten.
Der er dog vild kamp om praktikpladser til udviklerjobs. Administratorjobs ligeså. Langt de fleste udvikler/admin jobs ryger oftest til dem som har privat-kontakterne i orden.
Det er desværre generelt over 80% IT-uddannede der ender med at arbejde med support eller andet mindre relevant end uddannelserne berettiger til.
TLDR; Datafagteknikere/Datateknikere bruger faktuelt mere tid under uddannelsen på udvikling end Datamatikere. Men om de er BEDRE, er et meget godt spørgsmål som er svært at svare på uden at kende begge sider. Undersøg det i dybden før i udtaler jer. Der findes nok ikke én person i verden som har begge uddannelser til at kunne udtale sig objektivt og faktuelt om begge.
Personligt mener jeg det afhænger mere om individet end af uddannelsen om hvem der er bedst.
Gå til top
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.