mboost-dp1

Ulovligt fildeling via internettet?

Gå til bund
Gravatar #1 - Adagio
18. aug. 2011 04:55
Halvdelen af de film og spil jeg har købt, ville jeg aldrig have købt, hvis det ikke var pga ulovlig fildeling
Gravatar #2 - Dr_Mo
18. aug. 2011 05:19
Cool, hvad havde du så brugt den ekstra tid på?
Gravatar #3 - Mort
18. aug. 2011 05:48
Savner muligheden:
Okay - Så længe der ikke findes tilsvarende lovligt alternativ

Og nej, en gammeldags mekanisk skive som skal opbevares ved siden af afspilleren og manuelt indsættes i afspilleren når den skal bruges, for derefter at afspille reklamer og obligatoriske advarsler som ikke kan skippes, er ikke et tilsvarende alternativ.
Gravatar #4 - Andens999
18. aug. 2011 05:58
PS3 vil ikke afspille mine rippede film hvad gør jeg køber dem alle???
Gravatar #5 - Internet-Ekspert KopNudler
18. aug. 2011 06:05

Og hvordan skulle man det alternativ være opbygget?
Gravatar #6 - Woodie
18. aug. 2011 06:15
En samlet platform hvor man kan streame film/serier til rimelige penge. Vi har i dag mange muligheder i DK, men de er delt ud på mange platforme såsom NUTV/Viaplay/Sputnik/Voddler/Headweb osv.
Skal man have adgang til alle serier og film, koster det langt mere end at købe dem fysisk.
Vi skal over i noget like Hulu / Netflix, men så skal KODA også lige være med på ideen.+ div. tv selskaber.
Gravatar #7 - Montago.NET
18. aug. 2011 06:33
Jeg savner muligheden: "50 / 50"

Jeg ku aldrig finde på at bruge f.eks. 8000 kr på Photoshop eller 12.000 på Visual Studio.. og har ikke muligheder for at se tv-serier på andre måder end at downloade dem med torrent.

Film downloader jeg fordi det er 100 gange nemmere og hurtigere tilgængeligt end nogen lovlige kanaler... og synes at 50kr via Yousee (som man allerede betaler en krig for) er for meget for at lege en film 24 timer... det koster jo kun 100 kr i Blockbuster for 3 film !

Samtlige spil jeg spiller bliver købt til PS3 eller PC (Steam/Coolshop) ... men downloadede DNF og Crysis2 for at prøve dem fordi jeg var i tvivl... og heldigvis ! de stank begge to !
Gravatar #8 - henmyg
18. aug. 2011 06:38
Hvor er
"Forkert - men gør det stadig"?
Gravatar #9 - kblood
18. aug. 2011 06:39
Ja, jeg savner godt nok noget ordentligt. Jeg har godt nok Stofas Zaptor der hjemme. Jeg har ikke prøvet den så meget da jeg ikke ser fjernsyn, men man skulle da også kunne leje film over den.

Men hvorfor kan man ikke købe film digitalt? Der er samme mulighed for at kopiere en lejet film og en købt film som bliver streamet vil jeg mene, men jeg ville være noget mere glad for at købe en digital film samling frem for den kæmpe reol af DVDer og bluerays det ville blive til. Det synes godt nok det burde kunne gøres bedre idag.

Men der kan nok nemt gå nogen år endnu. Jeg ser hellere film i biografen end jeg køber dem på DVD og Blueray. Så skal jeg alligevel til at rippe dem og alt muligt, og det er så bøvlet.
Gravatar #10 - Magten
18. aug. 2011 06:50
henmyg (8) skrev:
Hvor er
"Forkert - men gør det stadig"?
Den hopper jeg også på.
Gravatar #11 - Pwncopter
18. aug. 2011 06:56
Jeg troede altså det blev lovligt når man betalte DR licens????
Gravatar #12 - kalash
18. aug. 2011 06:57
Jeg forstår stadig ikke hvorfor ikke nogen har lavet en online platform som lidt ala steam for når du køber det har du den altid med din bruger som du så kan smide programmet på en pc hvor som helst og bare hente filmen ned igen :)

Selvfølgelig kræver det meget plads, men alligevel at ingen har prøvet det endnu -.-
Gravatar #13 - Montago.NET
18. aug. 2011 07:06
kalash (12) skrev:
Jeg forstår stadig ikke hvorfor ikke nogen har lavet en online platform som lidt ala steam for når du køber det har du den altid med din bruger som du så kan smide programmet på en pc hvor som helst og bare hente filmen ned igen :)

Selvfølgelig kræver det meget plads, men alligevel at ingen har prøvet det endnu -.-

Fordi filmselskaberne helst vil have at du betaler HVER gang du ser deres film... og gud forbyde det skal være nemt at få fat i dem...
Gravatar #14 - Magten
18. aug. 2011 07:07
Montago (13) skrev:
Fordi filmselskaberne helst vil have at du betaler HVER gang du ser deres film... og gud forbyde det skal være nemt at få fat i dem...
Nej, de vil have at alle der har filmen har betalt for den.
Gravatar #15 - Montago.NET
18. aug. 2011 07:24

jaja betalt... men som sagt så de helst at man slet ikke havde en lokal kopi... og at man så skulle leje filmen/musikken hver gang man brugte den.

http://torrentfreak.com/mpaa-and-riaa-call-for-cop...

http://brainz.org/14-most-ridiculous-lawsuits-file...

http://www.inquisitr.com/70077/riaa-mpaa-wishlist-...

Vi er heldige at vi overhovedet må nyde film og musik...
Gravatar #16 - Magten
18. aug. 2011 07:34
Montago (15) skrev:
jaja betalt... men som sagt så de helst at man slet ikke havde en lokal kopi... og at man så skulle leje filmen/musikken hver gang man brugte den.
Igen: Nej. De prøver, forståeligt nok, at få penge for at folk ser deres film eller hører deres musik.

Din fjendtlige holdning til firmaerne er et godt eksempel hvorfor der ikke kommer en ordentlig løsning på det her foreløbigt.
Gravatar #17 - gensplejs
18. aug. 2011 07:36
Jeg pirat kopierer ting jeg ike kan få lov til at købe i danmark før om flere år... if ever... (amerikanske tv serier)
Jeg køber dem desuden altid når/hvis de endelig udkommer på DVD. Men det kan jeg bare ikke vente på.

ellers er min maskine 100% legit...
Gravatar #18 - BlackFalcon
18. aug. 2011 07:43
Dine argumenter er IMO lidt tynde: "Det er bøvlet/dyrt så jeg gider ikke købe, og indtil det kan leveres præcis som jeg vil have det, er jeg ligeglad". Hvorfor er dine muligheder for at se TV-serier i øvrigt ringere end gennemsnittet?

Sammen med dette:
Montago (7) skrev:
Jeg ku aldrig finde på at bruge f.eks. 8000 kr på Photoshop eller 12.000 på Visual Studio

Der findes faktisk billigere/gratis alternativer, men det afholder dig øjensynligt ikke fra at bruge dem der koster penge alligevel? Det virker en anelse dobbeltmoralsk? :)
Gravatar #19 - Mort
18. aug. 2011 07:48
Magten (16) skrev:
Igen: Nej. De prøver, forståeligt nok, at få penge for at folk ser deres film eller hører deres musik.

Din fjendtlige holdning til firmaerne er et godt eksempel hvorfor der ikke kommer en ordentlig løsning på det her foreløbigt.

Nej. De prøver, uforståeligt nok, at diktere hvordan deres film bruges i stedet for at sælge det produkt som forbrugerne vil have.

Din fjendtlige holdning til forbrugerne er et godt eksempel på hvorfor der ikke kommer en lovlig løsning på det her foreløbigt.
Gravatar #20 - Magten
18. aug. 2011 07:52
Mort (19) skrev:
Nej. De prøver, uforståeligt nok, at diktere hvordan deres film bruges i stedet for at sælge det produkt som forbrugerne vil have.
Giv gerne eksempler.

Mort (19) skrev:
Din fjendtlige holdning til forbrugerne er et godt eksempel på hvorfor der ikke kommer en lovlig løsning på det her foreløbigt.
Jeg har ikke nogen fjendtlig holdning til forbrugerne, men meget modent svar må man sige :)
Gravatar #21 - binderup
18. aug. 2011 08:16
Jeg tror at branchen skal kigge mere på hvordan Android Market Place og Itunes App store fungerer.

Spil og programmer er så billige at folk ikke gider at være pirater (dermed ikke sagt at de ikke findes, men på de platforme er det nok en del mindre end på andre)

Musikbranchen er ved at vågne op med All You Can Eat produkter som her i DK er Wimp og TDC Play, og snart Spotify. Film og TV bliver nødt til det samme - hvis de ikke gør så forsvinder piratkopieringen aldrig.

Hvis man har et stort musikforbrug, så er det meget nemmere med Wimp (som også virker fint på mobile enheder) osv. end at skulle til at lede efter torrents eller nzb filer, vente på langsomme torrent downloads eller incomplete nyhedsfiler.
Kom film selskaberne og tv selskaberne med det samme (i en samlet løsning), så ville de også kunne æde en stor del af piratmarkedet. Men de har stadig ikke lysten til at gøre det nemmere at være lovlig end ulovlig.

Desuden har film/tv selskaberne det dilemma, at hvis der kom disse nemme løsninger, så vil folk opsige deres kabeltv pakker, og så forsvinder deres indtjening fra et område, men bliver flyttet over på et andet.
Gravatar #22 - Mort
18. aug. 2011 08:17
Magten (20) skrev:
Giv gerne eksempler.

Det forbrugerne vil have er muligheden for at:
- Downloade film fra et site med en ordentlig højhastighedsforbindelse.
- Filmen skal være i et standard format, som kan afspilles i brugerens foretrukne afspiller (Feks DivX, MPEG4, Etc).
- Filmen skal være i samme kvalitet som DVD eller blueray.
- Filmen skal IKKE indeholde DRM af nogen som helst art!
- Forbrugen skal have muligheden for at overføre filmen til andre afspillingsenheder (Mediecenter, bærbare computere, smartphones, etc) uden begrænsninger.

Det er den løsning som de får, når de henter film ulovligt

Magten (20) skrev:
Jeg har ikke nogen fjendtlig holdning til forbrugerne, men meget modent svar må man sige :)

Jeg er glad for at du selv kan se det. Svaret er identisk med dit eget svar som du skrev til Montago. Så kan du jo selv vurdere modenheden af det.
Gravatar #23 - binderup
18. aug. 2011 08:24
Mort (22) skrev:

Jeg ville ikke have noget problem i at de watermarker filerne, så man nemmere kan spore tilbage til evt. overtrædere.

Men i områder hvor der er god båndbredde, der kan man vel bare kun tilbyde streaming, og så sørge for at der er let adgang til billige bokse som Roku, WD Live eller tilsvarende?
Gravatar #24 - Magten
18. aug. 2011 08:29
Mort (22) skrev:
- Downloade film fra et site med en ordentlig højhastighedsforbindelse.
Kan du allerede, dog kun i USA indtil videre.

Mort (22) skrev:
- Filmen skal være i et standard format, som kan afspilles i brugerens foretrukne afspiller (Feks DivX, MPEG4, Etc)
Edit: Og dog, kan ikke huske hvilke formatter det var man kunne downloade dem i..

Mort (22) skrev:
- Filmen skal være i samme kvalitet som DVD eller blueray.
I Danmark kan du uden problemer leje film på den måde, helt ned til 20-30 kr. Dog ikke i en kvalitet der kan sammenlignes med Bluray.

Mort (22) skrev:

Hvis du ikke vil have DRM så vil næste løsning være at vandmærke filmen på en måde så det altid kan spores hvis den bliver videredistribueret ulovligt. Problemet i det er at personen uden problemer kan dele filmen ud til alle han kender, så længe de ikke smider den på nettet så det bliver opdaget.

Og dét er altså ikke et ubetydeligt problem.

Mort (22) skrev:
- Forbrugen skal have muligheden for at overføre filmen til andre afspillingsenheder (Mediecenter, bærbare computere, smartphones, etc) uden begrænsninger.
Og altså have mulighed for at forære den til gud og hver mand som personen kender.

Mort (22) skrev:
Det er den løsning som de får, når de henter film ulovligt
Du kan aldrig få samme løsning som når du henter ulovligt. Folk der tror det er godt og grundigt naive.
Gravatar #25 - Chucara
18. aug. 2011 08:54
#24: Kort fortalt: ulovlige downloads er lettere og gratis, og risikoen er forsvindende lille. Altså vælger folk den bedste løsning.

Branchen (som du virker til at være enig med) ønsker at gøre den ulovlige løsning mere besværlig (risikofyldt) fremfor at forbedre den lovlige.

Det er i mine øjne her vandene skilles.

Og siden de aldrig får stoppet piratkopiering, er det et spørgsmål om tid før de fatter, at det er lettere at få det man vil have med gulerod fremfor pisk.

Det har ikke noget med at dele med vennerne at gøre.. Som forbruger forventer jeg bare at jeg kan bruge mit købte produkt lige så let som hvis jeg havde hentet en ulovlig udgave. Men køber jeg noget lovligt i dag, skal jeg:

- Se forfilm og advarsler om piratkopiering
- Regne med at jeg ikke bare kan tage min kopi med og spille den hvor jeg har lyst.

* Har f.eks. nogle Sony DVD'er som jeg ikke kan spille i alle afspillere.. Hvis jeg havde hentet dem ulovligt, havde jeg slet ikke dette problem. Hvordan man kan forsvare den slags er mig en gåde.
Gravatar #26 - Adagio
18. aug. 2011 09:06
Magten (24) skrev:
dog kun i USA indtil videre.

Magten (24) skrev:

Magten (24) skrev:

I begin to see a pattern here...

Magten (24) skrev:
Hvis du ikke vil have DRM så vil næste løsning være at vandmærke filmen på en måde så det altid kan spores hvis den bliver videredistribueret ulovligt

Hvilket sådan set er fair nok

Magten (24) skrev:
Og altså have mulighed for at forære den til gud og hver mand som personen kender

Der findes ingen gylden løsning, men hvis jeg har købt rettighederne til at se en film, så vil jeg altså se filmen på alle mine devices, ikke kun på devices de har sagt god for

Chucara (25) skrev:
* Har f.eks. nogle Sony DVD'er som jeg ikke kan spille i alle afspillere.. Hvis jeg havde hentet dem ulovligt, havde jeg slet ikke dette problem. Hvordan man kan forsvare den slags er mig en gåde.

Har også en del dvd'er jeg ikke kan afspille i alle mine afspillere. Flere af dem er fra USA og er regionskodet (fordi det er det eneste sted de er udgivet... hvorfor smide regionskodning på noget der kun udgives i en region) og andre film (Taxi 1+2 og The Fifth Element og en del gamle Bud Spencer film... Taxi film købt i DK, TFE købt i uk) kan ikke finde ud af hvordan de skal vises (entet med sorte rammet både i alle fire sider eller må man klippe noget af toppen og siderne af filmen)
De ulovlige versioner af disse film har ingen problemer, så hvorfor ikke bare holde sig til de ulovlige kopier... dem ved man at de virker
Gravatar #27 - Mort
18. aug. 2011 09:33
Da der er flere som allerede har svaret på dit svar, så springer jeg direkte til det essentielle punkt som filmindustrien altid fokuserer på:

Magten (24) skrev:

Hvis du ikke vil have DRM så vil næste løsning være at vandmærke filmen på en måde så det altid kan spores hvis den bliver videredistribueret ulovligt. Problemet i det er at personen uden problemer kan dele filmen ud til alle han kender, så længe de ikke smider den på nettet så det bliver opdaget.

Vandmærkning har jeg ikke noget problem med. At filmen inkluderer mit navn, addresse, telefonnummer, billeded ID og lignende er ikke noget problem, så længe jeg kan afspille filmen som jeg har lyst til.

Magten (24) skrev:

Og altså have mulighed for at forære den til gud og hver mand som personen kender.

Det kan jeg allerede, med de ufleksible løsninger som er på markedet.

Der er intet som forhindrer mig i at brænde et kopi af en DVD til alle mine venner.

Der er intet som forhindrer mig i at rippe en DVD og kopiere resultatet til mine venner.

Jeg kan tilmed låne min DVD lovligt ud til alle og enhver som jeg møder.

Magten (24) skrev:

Du kan aldrig få samme løsning som når du henter ulovligt. Folk der tror det er godt og grundigt naive.

Den eneste forhindring der ligger i at tilbyde et lovligt tilsvarende, eller bedre produkt, er modvilje fra filmindustrien.

Så længe de tror at de kan tjene bedre penge på at sælge et dårligere produkt og så true dem som bruger det bedre produkt, så er de godt og grundigt naive.
Gravatar #28 - Montago.NET
18. aug. 2011 09:59
Flatrate Film og TV-serier så skal jeg nok holde op med at hente dem ulovligt... indtil da... fuck em all...

BlackFalcon (18) skrev:
Dine argumenter er IMO lidt tynde: "Det er bøvlet/dyrt så jeg gider ikke købe, og indtil det kan leveres præcis som jeg vil have det, er jeg ligeglad". Hvorfor er dine muligheder for at se TV-serier i øvrigt ringere end gennemsnittet?

Jeg gider ikke spilde min tid med at rende rundt i 100 butikker eller trykke min tommelfinger helt blå på PayperView for at finde det jeg søger...

specielt ikke når alternative er : Automatisk download via RSS ind i dertilhørende mapper .. 3 klik så er jeg igang med et afsnit Daily Show eller en film af nyere dato.
Gravatar #29 - Magten
18. aug. 2011 10:03
Chucara (25) skrev:
Kort fortalt: ulovlige downloads er lettere og gratis, og risikoen er forsvindende lille. Altså vælger folk den bedste løsning.
Helt enig, se #10 :)

Chucara (25) skrev:
Branchen (som du virker til at være enig med) ønsker at gøre den ulovlige løsning mere besværlig (risikofyldt) fremfor at forbedre den lovlige.
Branchen har over de sidste år forbedret mulighederne meget, men folk får flere og flere krav.
Det er ikke mange år siden folk bare ville kunne leje film hjemme fra til samme pris som i Blockbuster. Nu vil de kunne downloade den i 17 forskellige formater, uden DRM, og have mulighed for at kopiere den til alle de computere de vil.

Jeg er ikke enig i branchens forsøg på at gøre det mere besværligt at kopiere ulovligt, men jeg forstår dem godt.
På samme måde er jeg heller ikke enig med pirater der påstår branchen på ingen måde lytter til kunderne (se fx ovenstående afsnit) og man ikke har nogen muligheder. Men jeg forstår godt at folk er pirater.

Chucara (25) skrev:
Det har ikke noget med at dele med vennerne at gøre.
Det har det for dem der får penge i klemme.

Chucara (25) skrev:
Som forbruger forventer jeg bare at jeg kan bruge mit købte produkt lige så let som hvis jeg havde hentet en ulovlig udgave.
Men det er utopi, og det er der piraterne fejler imo. Det kan kun lade sig gøre hvis branchen kan stole 100% på at folk ikke deler filerne videre. Og det kan de ikke som det står til idag, og sandsynligvis heller ikke om 5 år. Der er nød til at være en eller anden form for kontrol med filerne.

Du ser ihvertfald ikke nogen kaste penge efter en strategi med så stor risiko for fail.

Chucara (25) skrev:
Se forfilm og advarsler om piratkopiering
Det er vist kun på lejefilm det er et problem efterhånden. Den Scream 4 DVD jeg har her ved siden af mig kan jeg uden problemer gå direkte til menuen og derfra filmen på.

Chucara (25) skrev:
Regne med at jeg ikke bare kan tage min kopi med og spille den hvor jeg har lyst.
Jeg har til dato ikke haft en DVD (350-400 stk over de sidste 3-4 år rundt regnet) i hånden som jeg ikke kunne afspille på min DVD afspiller eller computer.
Gravatar #30 - trylleklovn
18. aug. 2011 10:07
Magten (29) skrev:
Men det er utopi, og det er der piraterne fejler imo. Det kan kun lade sig gøre hvis branchen kan stole 100% på at folk ikke deler filerne videre. Og det kan de ikke som det står til idag, og sandsynligvis heller ikke om 5 år. Der er nød til at være en eller anden form for kontrol med filerne.

Hvorfor skal der være kontrol? Der vil altid være piratkopiering. Indregn det i budgettet. De kan tjene meget mere på at komme forbrugeren imøde.

Mistillid avler mistillid.
Gravatar #31 - Magten
18. aug. 2011 10:13
Mort (27) skrev:
Vandmærkning har jeg ikke noget problem med. At filmen inkluderer mit navn, addresse, telefonnummer, billeded ID og lignende er ikke noget problem, så længe jeg kan afspille filmen som jeg har lyst til.
Nej det tænkte jeg nok. Men hvad er din holdning til problemet jeg beskrev? :)

Mort (27) skrev:
Det kan jeg allerede, med de ufleksible løsninger som er på markedet.
Eh ja, hvis du bruger diverse tools til at fjerne de lag af beskyttelse der er på. Ellers ikke.

Mort (27) skrev:
Der er intet som forhindrer mig i at brænde et kopi af en DVD til alle mine venner.

Der er intet som forhindrer mig i at rippe en DVD og kopiere resultatet til mine venner.
Udover alt det beskyttelse der er på som du skal bryde før du kan tage en kopi.

Mort (27) skrev:
Men du kan ikke forære dem en kopi uden at bryde beskyttelsen. Det er der pointen er.

Men prøv lige at forhold dig til det du bad om og ikke DVD'er: En fil, i valgfrit format som kan afspilles hos dig, som ikke har nogen form for beskyttelse og som du kan kopiere som du vil.

Hvis der var nogen der mente var en god og sikker investering så havde vi med garanti set løsninger som det.

Mort (27) skrev:
Den eneste forhindring der ligger i at tilbyde et lovligt tilsvarende, eller bedre produkt, er modvilje fra filmindustrien.
Filmindustrien er kun modvillig fordi historien viser at folk vil dele alt det de kan.

Mort (27) skrev:
Så længe de tror at de kan tjene bedre penge på at sælge et dårligere produkt og så true dem som bruger det bedre produkt, så er de godt og grundigt naive.
Enig, og det er jo også derfor du stille og roligt ser nye tiltag komme til! Du vil bare have at de skal kaste sig hovedløst ud i en risikabel satsning som de ikke kender. Jeg kan godt forstå de er forsigtige.
Gravatar #32 - Alrekr
18. aug. 2011 10:15
Montago (7) skrev:
Jeg ku aldrig finde på at bruge f.eks. 8000 kr på Photoshop eller 12.000 på Visual Studio

Wow - jeg har fået Visual Studio 2010 fra MSDNAA. Gratis.

Anyways, da jeg var yngre kunne jeg godt finde på at hente musik og spil. I dag har jeg ikke længere noget af det, som jeg har hentet, og jeg henter ikke længere. Jeg mener, at hvis noget er godt nok til at man gider hente det, så er det også godt nok til at man gider betale for det. Mit bedste eksempel: Jeg kunne købe Doo-wops And Hooligans for 150 kr. nede i Stereo Studio. Eller for 55 kr. på play.com. Jeg synes ikke den virkede til at være mere værd end 90-100 kr, så play.com fik mit køb.

Jeg har en enkelt eller to Bittorrent-klienter installeret, men det er fordi nogle filer kan hentes igennem den protokol. Samtidig har Vuze en fantastisk synkronisering til PS3.
Gravatar #33 - Magten
18. aug. 2011 10:16
trylleklovn (30) skrev:
Hvorfor skal der være kontrol?
Fordi historien viser at mange folk kopierer alt hvad de kan hvis de kan slippe afsted med det.

trylleklovn (30) skrev:
De kan tjene meget mere på at komme forbrugeren imøde.
Det er jo så spørgsmålet. Der er ikke noget der beviser det, men omvendt heller ikke noget der beviser det modsatte.

trylleklovn (30) skrev:
Mistillid avler mistillid.
Ja, men hvor kommer mistilliden fra til at starte med? Ved at folk skamløst kopierer løs.
Gravatar #34 - Alrekr
18. aug. 2011 10:19
Mort (27) skrev:

Jo - du må gerne lave en digital kopi af et produkt, men udelukkende til eget brug. Du må under ingen omstændigheder forære denne kopi væk. Du må derimod gerne forære originalen væk og beholde kopien.

Mort (27) skrev:

Se ovenfor.

Mort (27) skrev:

Ikke hvis du har læst teksten i starten af en film.
Gravatar #35 - Viggo
18. aug. 2011 10:23
Forkert - men har gjort det.

Plejede at downloade stort set alle spil da jeg var yngre. Nok en blanding af at det, selvfølgelig, er gratis, og at jeg ikke havde råd til selv at købe mine spil. Er gået over til kun at købe mine spil. På Steam.

Bruger dog stadig Piratebays spil-sektion. Rigtig god til at opdage indie eller andre obskure (men gode) spiltitler.
Gravatar #36 - RettighedsAlliancen
18. aug. 2011 10:44
RettighedsAlliancen takker newz.dk for deres samarbejde i denne sag.
Erstatnings breve vil straks blive udsendt til de ca. 600 personer der har indrømmet at have downloadet ulovligt materiale fra internettet.
Gravatar #37 - sg17a
18. aug. 2011 10:46
Jeg har intet imod at betale for den underholdning jeg skal bruge. Hvis prisen og underholdningsværdi passer sammen.

Jeg vil ikke give 500 kr for et spil, jeg kun spiller 2 timer. Hvis jeg derimod bliver fanget af spillet, ja, så køber jeg det. Og egenligt det samme for musik og film, hvor jeg enkeltvis vurdere om jeg synes at produktet er markedsværdien værd

Det samme med software. Hvis jeg skal lave en 'et eller andet' så henter jeg dette software og bruger det. Begynder jeg at benytte det ofte, ja så køber jeg det. Dette specielt inden for lyd, grafik og video redigering, hvor man bliver nød til at prøve en masse af for at være på forkant med andre kreative hoveder.

Gravatar #38 - -N-
18. aug. 2011 11:57
#25 Jeg synes efterhånden den holdning er lidt sløv.

Det er væsentligt nemmere at købe spil gennem steam end at skulle have en fysisk kopi, som efterhånden tager længere tid at installere end steamudgaven.

Så slipper man også for at cracket ikke virker eller gør spillet ustabilt osv.

Det er altså også nemmere at købe musik i iTunes end at hente det ulovligt. Skal man hente det ulovligt skal man først finde kvaliteten, den rigtige udgave osv.

Det er også nemt at købe pay per view.

Så offhand, så er det rent faktisk blevet nemmere at købe end at piratkopiere.
Gravatar #39 - Mort
18. aug. 2011 11:58
#31: Lige meget hvad filmbranchen gør, så kan de INTET gøre for at stoppe piratkopiering af deres film. Lige meget hvilken beskyttelse de putter på filmen, så kan det ALTID lade sig gøre at fjerne den igen.

Jo mere de forringer det produkt som forbrugerne vil have, des større er incitamentet for at lave en frit tilgængelig løsning der kan fjerne deres forringelser.

Filmbranchen har to muligheder:
1) Sætte sig ned og tude over at der er nogen som ikke vil betale penge for et produkt som er ringere end det gratis, bedre, mere tilgængelige alternativ.

2) Tilbyde et alternativ som er bedre. Der er masser af mennesker som er villige til at betale for det, men filmbranchen vil ikke have deres penge.

Nu har de prøvet punkt 1 i de sidste 20 år, hvordan synes du det er gået for dem ?

INB4 Jammen man skal jo køre et PROGRAM for at kunne kopiere en DVD: Ja, det har jo afholdt folk indtil videre...
Gravatar #40 - Magten
18. aug. 2011 12:17
Mort (39) skrev:
Lige meget hvad filmbranchen gør, så kan de INTET gøre for at stoppe piratkopiering af deres film. Lige meget hvilken beskyttelse de putter på filmen, så kan det ALTID lade sig gøre at fjerne den igen.
Jeg har ikke påstået det modsatte.

Mort (39) skrev:
Jo mere de forringer det produkt som forbrugerne vil have, des større er incitamentet for at lave en frit tilgængelig løsning der kan fjerne deres forringelser.

Filmbranchen har to muligheder:
1) Sætte sig ned og tude over at der er nogen som ikke vil betale penge for et produkt som er ringere end det gratis, bedre, mere tilgængelige alternativ.

2) Tilbyde et alternativ som er bedre. Der er masser af mennesker som er villige til at betale for det, men filmbranchen vil ikke have deres penge.

Nu har de prøvet punkt 1 i de sidste 20 år, hvordan synes du det er gået for dem ?
Du synes ikke der er kommet forbedringer de sidste år?

Hvad vil du kalde VOD af TV/film? Digital køb af film (som stensikkert også kommer til DK så snart det er bevist at det er rentabelt og forbrugerne er klar til det)?

Men du springer let og elegant uden om det jeg skrev tidligere:
Magten (24) skrev:
K]Hvis du ikke vil have DRM så vil næste løsning være at vandmærke filmen på en måde så det altid kan spores hvis den bliver videredistribueret ulovligt. Problemet i det er at personen uden problemer kan dele filmen ud til alle han kender, så længe de ikke smider den på nettet så det bliver opdaget.

Hvad er din løsning på det problem?
Gravatar #41 - Adagio
18. aug. 2011 12:29
-N- (38) skrev:
Det er væsentligt nemmere at købe spil gennem steam end at skulle have en fysisk kopi, som efterhånden tager længere tid at installere end steamudgaven.

Helt sikkert. Siden jeg har installeret Steam, har jeg købt mere spil, pga det er så dejlig nemt
Jeg syntes dog stadig at Steam er et skod program på mange punkter, men det er det bedste der findes p.t.

Noget ala Steam kunne være interessant for film/tv, der kan køres på tv'et... et par enkelte klik og man er klar til at se nyeste afsnit af Simpsons

Men problemet ved sådanne services er hvis der kommer for mange forskellige. Skal jeg se Simpsons skal jeg ind på X, men skal jeg se Avatar skal jeg ind på Y. Og så går Y ned pga underskud og så har jeg ikke længere lov til at se min indkøbte Avatar

-N- (38) skrev:
Det er altså også nemmere at købe musik i iTunes end at hente det ulovligt. Skal man hente det ulovligt skal man først finde kvaliteten, den rigtige udgave osv

Det kan jeg så ikke udtale mig om, eftersom at jeg ikke henter musik ned (hverken lovligt eller ulovligt). Jeg savner stadig nogle gode lovlige (i DK) online services, hvor jeg kan vælge hvilke sange jeg vil lytte til samt sætte den over på radio-mode, hvor den afspiller sange som den tror at jeg kan lide. Altså ligesom last.fm og grooveshark, helst via et lille program der kører på computeren som last.fm... har ikke prøvet spotify, så kan ikke kommenterer om det passer ind til mine ønsker
Grooveshark har lidt problemer med lovgivningen, men hvad med last.fm? Er det lovligt i DK?
Gravatar #42 - kalleguld
18. aug. 2011 12:35
#33+40

Magten (33) skrev:
trylleklovn (30) skrev:
De kan tjene meget mere på at komme forbrugeren imøde.
Det er jo så spørgsmålet. Der er ikke noget der beviser det, men omvendt heller ikke noget der beviser det modsatte.

Vi kan tage et kig på musikbranchen, som i mange år har stået samme sted som filmbranchen mht. DRM, pirateri osv.
Så kom iTunes frem, i første omgang med DRM. Stor success. Derefter fil Apple presset DRM væk, og der kom drm-frie konkurrenter på banen. Så vidt jeg ved er det eneste "vandmærke" en notits i id3-format. Og så vidt jeg ved klarer musikbranchen sig bedre end de har gjort i lang tid (har dog ikke undersøgt det).

Det er ikke et håndfast bevis, men det er noget nær det bedste der kan opstøves.

Der er helt sikkert sket forbedringer, og jeg kender også flere der benytter sig af VOD-services. Men det er kun halvdelen af løsningen - man kan leje, men endnu ikke eje (=filer uden DRM).
Gravatar #43 - binderup
18. aug. 2011 13:23

Hvis en vandmærket film bliver sat i omløb må den oprindelige køber da have lidt af et forklaringsproblem?

Ja han/hun ville have mulighed for at kopiere det til venner, bekendte eller hele piratebay, men det ville stadig pege direkte tilbage til ham/hende.

Ja der kunne være gode forklaringer til hvorfor den var havnet i omløb (indbrud, hacking osv), men så er det jo nemt for rettighedshaverne at opklare hvorfor person x's film er i omløb.
Gravatar #44 - Magten
18. aug. 2011 13:26
Men hvis man kun deler den med sine venner og bekendte og sørger for at de ikke sender den videre, så vil det jo være en fin måde at få ekstremt billige film på.
Gravatar #45 - Chucara
18. aug. 2011 13:27
#38: Fantastisk eksempel. Jeg har i skrivende stund 205 titler på Steam, og kan ikke huske sidste gang jeg har piratkopieret et spil. Hvorfor? Fordi det er lige så nemt at hente et spil på steam som det er at piratkopiere det. Altså understøtter du i mine øjne min pointe. Gør det nemt for forbrugeren at hente det lovligt, i god kvalitet til en rimelig pris. (Her kan steam indimellem være lidt dyr, men det kan g2play og lign. råde bod på)

Itunes kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke bruger det (Primært fordi iTunes er noget skrammel på Windows IMO). Dog henter jeg heller ikke musik ulovligt. Jeg hører primært netradio.

Hvis filmbranchen kunne lave noget, der:
- Havde et fornuftigt udbud af selv gamle film
- Uden problemer kunne afspilles på mine bærbare enheder og HTPC
- Ikke kostede 200 per film

...ville jeg ikke se nogen grund til at piratkopiere film.

Problemet med film ift. Steam er, at #2 er svær at leve op til, da det så enten skulle være uden DRM, eller med et stykke software, der er understøttet af alle afspillere.

På PC'en kan man leve med at have Steam installeret.
Gravatar #46 - mrtb
18. aug. 2011 13:30
#Magten

Det er muligt at man lige pt. har en masse DRM der skal sørge for at man ikke kan kopiere noget man har købt uden noget større bøvl.

Men hvad hvis vi ser den på en anden måde -
Hvis jeg downloader en film ulovligt i dag, hvad forhindrer mig så i at kopiere den ud til alle jeg kender? Det ville de ikke tjene en rød reje på.

Havde det derimod været en lovlig film uden DRM jeg havde købt og betalt, så havde de jo faktisk tjent noget på mit køb.

Jeg tror at langt de fleste gerne vil prøve på at følge loven, hvis der rent faktisk var nogle gode alternativer til at downloade en film i dag (i Danmark!). Et eller andet sted tvivler jeg på at folks lovlydighed afhænger af om der er DRM på det de køber eller ej.
Gravatar #47 - Chucara
18. aug. 2011 13:30
Magten (24) skrev:
K]Hvis du ikke vil have DRM så vil næste løsning være at vandmærke filmen på en måde så det altid kan spores hvis den bliver videredistribueret ulovligt. Problemet i det er at personen uden problemer kan dele filmen ud til alle han kender, så længe de ikke smider den på nettet så det bliver opdaget.

Jeg ser ikke problemet.. Nævn mig én film, man ikke kan hente på nettet alligevel. Problemet er hverken værre eller bedre af at man kan hente film uden DRM.

Jeg tvivler på, at det er "lånere", der er problemet for filmbranchen.
Gravatar #48 - Magten
18. aug. 2011 13:31
kalleguld (42) skrev:
#33+40

Vi kan tage et kig på musikbranchen, som i mange år har stået samme sted som filmbranchen mht. DRM, pirateri osv.
Så kom iTunes frem, i første omgang med DRM. Stor success. Derefter fil Apple presset DRM væk, og der kom drm-frie konkurrenter på banen. Så vidt jeg ved er det eneste "vandmærke" en notits i id3-format. Og så vidt jeg ved klarer musikbranchen sig bedre end de har gjort i lang tid (har dog ikke undersøgt det).

Det er ikke et håndfast bevis, men det er noget nær det bedste der kan opstøves.

Der er helt sikkert sket forbedringer, og jeg kender også flere der benytter sig af VOD-services. Men det er kun halvdelen af løsningen - man kan leje, men endnu ikke eje (=filer uden DRM). [/quote]Jamen jeg er helt enig, der er mange ting der tyder på det vil være en succes.

Modsat flere andre så forstår jeg bare godt at de ikke kaster sig ud i en global "køb dine film digitalt" løsning uden at vide noget som helst om markedet for det, men istedet tager det roligt og får erfaringer.
Gravatar #49 - Magten
18. aug. 2011 13:33
Chucara (47) skrev:
Jeg ser ikke problemet.. Nævn mig én film, man ikke kan hente på nettet alligevel. Problemet er hverken værre eller bedre af at man kan hente film uden DRM.
Jeg kan pege på minimum 10 jeg kender som ville dele købte film imellem sig hvis det var så nemt som at kopiere ens lovlige kopi.

Vel at mærke 10 venner som ikke gør sig i pirateri normalt. Så det har intet at gøre med "den kan alligevel hentes gratis".

Se ovenstående.
Gravatar #50 - Magten
18. aug. 2011 13:37
Chucara (45) skrev:
Fantastisk eksempel. Jeg har i skrivende stund 205 titler på Steam, og kan ikke huske sidste gang jeg har piratkopieret et spil. Hvorfor? Fordi det er lige så nemt at hente et spil på steam som det er at piratkopiere det. Altså understøtter du i mine øjne min pointe. Gør det nemt for forbrugeren at hente det lovligt, i god kvalitet til en rimelig pris. (Her kan steam indimellem være lidt dyr, men det kan g2play og lign. råde bod på)
Kan du være logget på fra flere steder samtidig i Steam?

Kan du installere spil fra Steam på ubegrænset antal computere?

Jeg spørger fordi jeg ikke ved det.

Man kunne jo sagtens lave et program ligesom Steam hvor folk kan købe film. Problemet er så bare at det vil flere i den her debat ikke. Så sammenligningen falder lidt til jorden der.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login