mboost-dp1

Skal der oregano på pizza'en?

Gå til bund
Gravatar #51 - Alrekr
13. aug. 2011 12:17
ipwn (50) skrev:
æg på pizza. Ved i hvad? Det skal der. Det er fantastisk

Jeg har prøvet æg på pizza i Italien (det var den eneste ingrediens jeg ikke forstod). Det var ikke godt.
Gravatar #52 - Danish Dude
13. aug. 2011 13:50
SlettetBruger (22) skrev:
Sku ingen der laver pizza efter italiensk tradition herhjemme. Det er tyrkere alle sammen.

På To Rino i Varde er der vist ikke andet end italienere, så det...

Deres pizzaer er fremragende - til gengæld slår de stort set samtlige pastaretter ihjel med piskefløde!

Gravatar #53 - ipwn
13. aug. 2011 17:54
#51 Tjah, smag og behag.

Men et spejlæg i midten af pizzaen er i min mening både flot og smager godt :)
Gravatar #54 - WinPower
14. aug. 2011 09:27
terracide (11) skrev:
Pizza kommer lige så lidt fra Italien af som pasta gør...

Tak for endnu en superb nedlysning.

Der er nu ikke noget så godt som nedlysninger. Man kan håne folk med at de siger noget forkert, unden at egentlig at dele sin viden med dem. På den måde kan man blive ved med at håne dem, indtil de viser en den anekendelse at spørge, om hvad så er rigtigt.
Gravatar #55 - Windcape
14. aug. 2011 09:54
ipwn (50) skrev:
Har lagt mærke til at de putter kødet på før de putter det i ovnen, men de er jo også kun pseudo-italienske.
Pepperoni skal på før du kommer pizzaen i ovnen, så den kan smelte ud sammen med osten.

Resten af "kødet" afhænger jo af hvad du putter på. Men en pepperoni pizza skal der ikke gøres noget ved efter den kommer ud af ovnen, medmindre du vil putte friske krydderurter oven på.

Men pizza handler jo heller ikke så meget om kødet, som alt det andet.
Gravatar #56 - ipwn
14. aug. 2011 10:10
Windcape (55) skrev:
Pepperoni skal på før du kommer pizzaen i ovnen, så den kan smelte ud sammen med osten.

Resten af "kødet" afhænger jo af hvad du putter på. Men en pepperoni pizza skal der ikke gøres noget ved efter den kommer ud af ovnen, medmindre du vil putte friske krydderurter oven på.

Men pizza handler jo heller ikke så meget om kødet, som alt det andet.

Det kommer an på hvad type salami det er. Hvis det er den type vi spiser i Danmark, som vi kalder pepperoni, så helt klart. Den er jo tyk og fed, og direkte lavet til at skulle blive stegt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pepperoni (Åbenbart en amerikansk opfindelse)

Men italiensk salami bliver skåret i tynde skiver, og skal på bagefter, ligesom med pastrami, parmaskinke mv. Du kan nemt spise italiensk salami direkte; det kræver ikke at blive stegt. (Det er lidt klamt at spise utilberedt dansk pepperoni, but I did it!)

(Italiensk salami er vel også luft tørret eller sådan noget? De hænger i hvert fald uden køl overalt i Italienske forretninger, sammen med parmaskinken)

Btw, det her pizzaria i Roskilde er awesome;
http://damarcoepaolo.dk/menu/
Gravatar #57 - WinPower
14. aug. 2011 10:12
På danmarks bedste Pizzaria : Costa Smeralda, laver de danmarks bedste pizza: #52

Der er ikke tomatsovs på. Og efter pizzaen kommer ud af ovnen, kommer der rucola, peperoni og oregano på.

Det er italliensk.
Gravatar #58 - Windcape
14. aug. 2011 10:30
ipwn (56) skrev:
Men italiensk salami bliver skåret i tynde skiver, og skal på bagefter, ligesom med pastrami, parmaskinke mv.
Det afhænger nok af kvaliteten. Igen, Pizza er jo bare fladbrød med tomat, og resterne fra køleskabet! Det er hele essencen i det.

ipwn (56) skrev:
Du kan nemt spise italiensk salami direkte; det kræver ikke at blive stegt.
Gør jeg ret tit :)

ipwn (56) skrev:
Det er lidt klamt at spise utilberedt dansk pepperoni, but I did it!
Ja, hvis man endelig skal spise noget i det retning, så er Chorizo meget bedre!

Gravatar #59 - terracide
14. aug. 2011 10:40
WinPower (54) skrev:

Der er nu ikke noget så godt som nedlysninger. Man kan håne folk med at de siger noget forkert, unden at egentlig at dele sin viden med dem. På den måde kan man blive ved med at håne dem, indtil de viser en den anekendelse at spørge, om hvad så er rigtigt.

Hold kæft troll..hvis du gik ud over wiki ville du opdage at Piza ikke har dens rødder i Italien, men i mellemøsten...ganske som paste ikke stammer fra Italien men fra asien.

Italienere er gode til at forsøge at tage æren for andres ting...
Gravatar #60 - WinPower
14. aug. 2011 10:41
@Windcape #58 - Nice redning.

Din viden og påståelig om pizza, er som din viden om programmering.
Gravatar #61 - WinPower
14. aug. 2011 10:45
terracide (59) skrev:
WinPower (54) skrev:

Hold kæft troll..hvis du gik ud over wiki ville du opdage at Piza ikke har dens rødder i Italien, men i mellemøsten...ganske som paste ikke stammer fra Italien men fra asien.

Jeg viste dig ikke den anderkendelse at spørge, hvad der så var rigtigt.

Men det er ok, at du har vel et behov, for at komme af med det.
- Det er flot. Du er dygtig.
Gravatar #62 - WinPower
14. aug. 2011 10:48
terracide (59) skrev:

Har du selv røder i mellemøsten eller har du arbejdet på et pizzaria, siden du virker lidt pist'ed over itallienerene har taget æren for pizza'er.
Gravatar #63 - terracide
14. aug. 2011 10:57
ZZzzzzzzZZZzzzzzzzZZZzzfind nogle linux-dorks der gider lege...du er en ussel amatør troll...ZZZzzZZZZzzZZZ
Gravatar #64 - WinPower
14. aug. 2011 11:02
terracide (63) skrev:
ussel amatør troll

av av. Den sad.
Gravatar #65 - Windcape
14. aug. 2011 11:10
terracide (59) skrev:
hvis du gik ud over wiki ville du opdage at Piza ikke har dens rødder i Italien, men i mellemøsten
Altså, fladbrød med tomat er som jeg har dokumenteret tidligere i tråden, af ukendt oprindelse, fordi at det er blevet "opfundet" i flere lande samtidigt.

Men Mozzarellaen som er essencen i den italienske pizza, er af italiensk oprindelse.

Hvis du kombinere områderne hvor der traditionelt dyrkes, eller har været dyrket, tomater, med områder hvor du finder vandbøfler, så er udvalget minimeret.

Så den italienske pizza er fra italien. Derudover så var italienerne og spanierne nogle af de første til at udnytte tomaten til madlavning.

Læs evt. Pietro Mattioli's dokumentation omkring dyrkning af tomater og deres udbredelse i madlavning.

Men jeg vil næsten vove at påstå, at de ikke kan have omfundet pizzaen i mellemøsten før i Sydeuropa, på det grundlag af det var spanierne som medbragte tomatplanten fra sydamerika.
Gravatar #66 - terracide
14. aug. 2011 11:15
Windcape (65) skrev:
Altså, fladbrød med tomat er som jeg har dokumenteret tidligere i tråden, af ukendt oprindelse, fordi at det er blevet "opfundet" i flere lande samtidigt.

Men Mozzarellaen som er essencen i den italienske pizza, er af italiensk oprindelse.

Hvis du kombinere områderne hvor der traditionelt dyrkes, eller har været dyrket, tomater, med områder hvor du finder vandbøfler, så er udvalget minimeret.
Så den italienske pizza er fra italien. Derudover så var italienerne og spanierne nogle af de første til at udnytte tomaten til madlavning.

Læs evt. Pietro Mattioli's dokumentation omkring dyrkning af tomater og deres udbredelse i madlavning.

Men jeg vil næsten vove at påstå, at de ikke kan have omfundet pizzaen i mellemøsten før i Sydeuropa, på det grundlag af det var spanierne som medbragte tomatplanten fra sydamerika.

Så den italientske pizza er fra...italien...hold da kæft du er kvik *host*
Gravatar #67 - Windcape
14. aug. 2011 12:55

Der er ikke unormalt at navngivningen ikke matcher oprindelsesområdet.

Jeg tror lidt historisk dannelse ville gøre sig godt for dig Terra.
Gravatar #68 - MiniatureZeus
14. aug. 2011 13:02
Windcape (67) skrev:

Protip®: Tyrkisk peber er faktisk dansk! How awesome is that?!
Gravatar #69 - LinguaIgnota
14. aug. 2011 15:56
MiniatureZeus (68) skrev:
Windcape (67) skrev:

Mind blown!
Gravatar #70 - Alrekr
14. aug. 2011 16:12
terracide (59) skrev:
Hold kæft troll..hvis du gik ud over wiki ville du opdage at Piza ikke har dens rødder i Italien, men i mellemøsten...

Muligvis (Windcape behandler oprindelsen meget fremragende), men den pizza man køber nede på pizzariet har sine rødder i USA. Som jeg sagde tidligere.

MiniatureZeus (68) skrev:
Windcape (67) skrev:

Apropos: Hvor stammer fransk hotdog fra? Eller franske kartofler? :|
Gravatar #71 - Windcape
14. aug. 2011 16:22
Alrekr (70) skrev:
fransk hotdog
Det værste er jo at det ikke engang har noget som helst med Frankrig at gøre.

Den er navngivet efter pølsen, men Frankfurt ligger altså i Tyskland!

Men nu tror jeg ikke vi skal forvente at Terracide ved særlig meget om mad.
Gravatar #72 - Systran
14. aug. 2011 17:48
Jeg sidder i øvrigt på Gastronomia Italiana på Østerbro og har bestilt en Afrodite. Tomat, ost, oksekødsstrimler, kartofler, pesto og tomatskiver. Verdensklasse.
Gravatar #73 - ipwn
15. aug. 2011 03:55
#66 Det er altså ikke kun tyrkerne der spiste fladbrød. Grækerne spiste pita, og etruskerne spiste focaccia. (Etruskerne var sjovt nok det folk der senere blev til Italienere)

Men det har altså ikke andet at gøre med pizza end dets rødder. Pizza som vi kender det kommer fra Napoli, og er en sen opfindelse i 1800 tallet efter at tomaten kom fra Amerika. Før da var der jo hverken tomat eller ost på, hvilket jo blot er fladbrød.

Ifølge Napoli er der selvfølgelig kun to pizzaer; Margherita og Marinara. Den første er som vi kender den; tomatsovs, mozarella og basilikum. (Hmm, morsomt med hensyn til topic) Marinara er med tomatsovs, hvidløg, oregano og oliven olie. (That's more like it!)

Men det kan være lidt meget alt sammen kan det ikke? Dog hvis vi vil kalde det pizza, er det jo sen latinsk fra det græske fladbrød, og ikke det tyrkiske fladbrød. Så må det jo være græsk. Selvom de aldrig havde hørt om hverken tomat og mozarella ost. Næh, det har nu snare været tzatziki, feta og hvad ved jeg hvis de endeligt skulle komme noget på. (Kartofler havde de jo ikke engang)

Jeg anser pizza for at være Italiensk, helt korrekt Napolitansk. Det er ihvertfald den slags pizza jeg, og dem jeg kender mener, når vi bruger ordet i daglig tale. (Eller faktisk nej; den pizza folk mener i daglig tale er jo egentlig den amerikanske art som blev populær i USA efter 2. verdenskrig, hvis popularitet spredte sig til os, og som resulterede i de uendelige mange pizzarier der ikke har de fjerneste italienske rødder)

Ikke at der er noget galt med den tyrkiske variant. Det har jeg spist adskillige gange både i Tyrkiet og her i Danmark.

Kilde:
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_pizza

Ville gerne referere til andet en Wikipedia, men referencerne er på Italiensk :O Selvom det ikke er det mest pålidelige, er det dog altid mere pålideligt end trolden herinde.

Btw, pizza behøver ikke være varm :) Man kan købe den kold i supermarkederne i Italien fra store blokke, og det er fantastisk på en varm dag til middag. Bare et stykke fladt brød med tomatsovs og ost. Mums. Der smager både tomatsovsen og osten jo faktisk også af noget. Men der er ikke oregano på :O
Gravatar #74 - zin
15. aug. 2011 04:49
Interessant hvor mange gange pizzeriaer bliver kaldt for pizzariaer i den her tråd. :(

http://sproget.dk/lookup?SearchableText=pizzaria

Gravatar #75 - Alrekr
15. aug. 2011 11:01
zin (74) skrev:
Interessant hvor mange gange pizzeriaer bliver kaldt for pizzariaer i den her tråd. :(

http://sproget.dk/lookup?SearchableText=pizzaria

I know, jeg kæmper med at huske det. Undskyld :(
Gravatar #76 - NightZtorm
16. aug. 2011 13:07
ipwn (50) skrev:
(En undtagelse her er et pizzaria i Esbjerg hvor der tages 100-150kr. per almene pizza og op til 5000kr.; helt klart italiensk, men en usædvanlig stil - overflod af ost, gerne flamberet i cognac, whiskey osv.)

Pizza Cosa Mia kan absolut anbefales... bedre pizza findes ikke i Danmark, og det er på ingen måde dyrt i forhold til størrelsen og smagen (en 1 pers. ligger på omkring 900 gram pizza). Og bare rolig, de er bedre til at lave pizza end hjemmeside
Gravatar #77 - gentox
16. aug. 2011 13:20
NightZtorm (76) skrev:
Og bare rolig, de er bedre til at lave pizza end hjemmeside

Det er betryggende at vide at de har brugt deres talent i køkkenet, men det kunne være at de skulle tage lidt mere for pizzaerne, og så bruge overskuddet, på noget der var bare en smule mere professionelt.
Gravatar #78 - MiniatureZeus
16. aug. 2011 13:29

NightZtorm (76) skrev:
Pizza Cosa Mia kan absolut anbefales... bedre pizza findes ikke i Danmark, og det er på ingen måde dyrt i forhold til størrelsen og smagen (en 1 pers. ligger på omkring 900 gram pizza). Og bare rolig, de er bedre til at lave pizza end hjemmeside

Er skuffet over jeg ikke selv kan bestemme bredden på menuen.. Det skal man da på en hjemmeside i frames!:(
Gravatar #79 - Adagio
16. aug. 2011 13:43
Nu vi snakker om gode pizzariaer, så vil jeg da lige gå ind i den modsatte boldgade og advare folk om at tage ind til et pizzaria i Oslo der vist hedder Peppes pizza eller sådan noget
Bestilte en large pizza med pepperoni, skinke (og champignon på den ene halvdel), det vi fik var en almindelig størelse pizza, hvor 80% af pizza'en udelukkende var ost. Toppings var der ikke meget af
Da jeg kiggede på menu kortet blev jeg chokeret over hvor lidt ingredienser de havde på deres pizza. De pizzaer med mest ingredienser ifølge menukortet havde 3-4 forskellige ingredienser, men de fleste havde kun 2

Og prisen for denne "large" pizza var 200 kr, altså over 4 gange så meget som en lignende pizza vil koste herhjemme

Jeg blev også noget chokeret over den måde de havde "slicet" pizzaen. Det var en ganske normal rund pizza, men de havde skåret den i små firkanter. 3/4 af disse firkanter havde udelukkende ost på, intet andet, nogle af dem var 100% kant, altså hverken ost eller noget som helst. Det var den mest kiksede måde jeg nogensinde har set folk skære en almindelig rund pizza. Sådan noget gør man kun ved den firkantede hjemmelavede pizza derhjemme, ikke på en professionel restaurant

NightZtorm (76) skrev:
Og bare rolig, de er bedre til at lave pizza end hjemmeside

Det må man da håbe. Sidst jeg så sådan en "flot" hjemmeside, var dengang for MANGE år siden hvor jeg lige skulle prøve at lave min første hjemmeside. 10 min efter jeg havde lært de basale ting kom den dog til at se 100 gange bedre ud
Interessant at de har en billeder "side" der er helt tom. På menu siden kan man dog se 3 billeder de selv har taget, hvor de to viser et closeup på nogle af de der plastikholdere, hvor der smides lidt dressing i
Gravatar #80 - Alrekr
16. aug. 2011 13:56
Adagio (79) skrev:
Peppes pizza

En kæde af pizzarestauranter (i stil med Dominos og Pizza Hut) i Norge så vidt jeg har forstået. Ifølge den norske Wikipedia har de forsøgt sig i København, men lukkede i 1997. Der er restauranter i Norge, Gøteborg, Kuwait og Shanghai.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login