mboost-dp1
Skal der oregano på pizza'en?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Så du vil gerne have en verden hvor en pizza=fladbrød og så er det op til en selv at sige at man skal have den med tomat/ost/oregano?
det er samme diskussion som den med "pickles i en burger"
Hej mr. mcdonaldsmedarbejder! jeg vil gerne bede om en burger med bolle, salat, tomat, syltede agurker, løg, bøf, ost, og måske lidt sesam på toppen?
eller for at blive lidt i din bilanalogi, vil gerne have en renault med forlygter, sæder, rat, hjulkapsler....... u get the point
så siger jeg hell no. Bestil nr. 67 og sig fucking minus oregano hvis det er sådan du roller ^^
Så du vil gerne have en verden hvor en pizza=fladbrød og så er det op til en selv at sige at man skal have den med tomat/ost/oregano?
det er samme diskussion som den med "pickles i en burger"
Hej mr. mcdonaldsmedarbejder! jeg vil gerne bede om en burger med bolle, salat, tomat, syltede agurker, løg, bøf, ost, og måske lidt sesam på toppen?
eller for at blive lidt i din bilanalogi, vil gerne have en renault med forlygter, sæder, rat, hjulkapsler....... u get the point
så siger jeg hell no. Bestil nr. 67 og sig fucking minus oregano hvis det er sådan du roller ^^
hør! hør! salat/dressing hører ingen vejne hjemme på en pizza.
hør! hør! salat/dressing hører ingen vejne hjemme på en pizza.
Det er derfor man kommer det på når pizzaen kommer ud af ovnen. Skal man da lære jer jyder alt? :-)Windcape (10) skrev:Krydderier på skal jo generelt i tomatsovsen, da hverken frisk eller tørret oregano egner sig til at blive bagt i en stenovn (eller en alm. ovn på 250-275 grader).
Pizza som vi kender det i vesten kommer fra Napoli, per definition.terracide (11) skrev:Pizza kommer lige så lidt fra Italien af som pasta gør...
Opskriften opstod under den Græsk/Romerske periode, hvor bla. mad fra Tyrkiet påvirkede det (syd) italienske køkken.
Du har tilgengæld ret mht. Pasta, som menes at komme fra Kina. Det skal dog siges at ordet "Pasta" kommer fra Italiensk (eller rettere, Latinsk).
Ja, *frisk* oregano kommer du på pizzaen når den kommer ud af ovnen (så bladet smelter sammen med osten)Magten (13) skrev:Det er derfor man kommer det på når pizzaen kommer ud af ovnen. Skal man da lære jer jyder alt? :-)
Tørret oregano hører kun til i en tomat- eller kødsovs, og ingen andre steder!
Well. Hvor mange herinde kan ærligt sige at de smager forskel? :S Tror langt størstedelen siger ja fordi det er normen.
Hvis du ikke kan smage forskel på en kryderet tomatsovs, og en ukrydret, så tror jeg du spiser for meget junkfood der kun smager af salt :pSlettetBruger (16) skrev:Well. Hvor mange herinde kan ærligt sige at de smager forskel? :S Tror langt størstedelen siger ja fordi det er normen.
Typisk kryder du en tomatsovs med salt, sort pepper, hvidløg, timian, basilikum og oregano. (Hvidløgsfed koges med hele, og fjernes så bagefter, eller før man blender, hvis det skal være en lind sovs).
Kommer helt an på hvilket pizzaria jeg køber fra.. Mange af stederne så smager den tørret oregano af ingenting og bliver bare sådan en klam papmachemasse ovenpå.. så gider jeg sgu ikke have lortet på.. På nogle rigtige italienske pizzariaer (Il Emilia eks.) bruger de frisk oregano og det smager altså himmelsk.
Er dog generelt meget kræsen når det kommer til købepizzaer.. gider ikke betale 70 kr. for noget juks, man kan lave derhjemme på nærmest samme tid og til 1/5 af prisen..
Er dog generelt meget kræsen når det kommer til købepizzaer.. gider ikke betale 70 kr. for noget juks, man kan lave derhjemme på nærmest samme tid og til 1/5 af prisen..
Windcape (17) skrev:Hvis du ikke kan smage forskel på en kryderet tomatsovs
Det afhænger af hvor meget der er på. Men jeg mener at hvis det tydelig kan smages så er der for meget. ( medmindre det er salt :D )
Det kommer sgu an på. Hvis vi taler om en pizza der er lavet efter italiensk tradition (som vi kender den idag i hvert fald) - tynd, sprød bund osv - er oregano et must!
Hvis vi derimod taler om en smeltet-ost-dryppende kolesterolbombe af en deep-panpizza (mmmmmmh) er oregano ikke en nødvendighed og i nogle tilfælde ligefrem et minus!
Off-topic: Ananas på pizza? Jøsses kineser!
Hvis vi derimod taler om en smeltet-ost-dryppende kolesterolbombe af en deep-panpizza (mmmmmmh) er oregano ikke en nødvendighed og i nogle tilfælde ligefrem et minus!
Off-topic: Ananas på pizza? Jøsses kineser!
moulder666 (21) skrev:italiensk tradition
Sku ingen der laver pizza efter italiensk tradition herhjemme. Det er tyrkere alle sammen.
BTW, første pizza var fra Grækenland. :D
Første Pizza der var navngivet "Pizza" fra fra Italien (duh!).SlettetBruger (22) skrev:BTW, første pizza var fra Grækenland. :D
Og det første fladbrød med tomat, var fra flere lande i middelhavsregionen.
Eeew :(moulder666 (21) skrev:Hvis vi derimod taler om en smeltet-ost-dryppende kolesterolbombe af en deep-panpizza (mmmmmmh) er oregano ikke en nødvendighed og i nogle tilfælde ligefrem et minus!
Det er synd for ananassen! Den er bedre at guffe frisk, mens man venter på at pizzaen bliver bagt!moulder666 (21) skrev:Off-topic: Ananas på pizza? Jøsses kineser!
SlettetBruger (22) skrev:Sku ingen der laver pizza efter italiensk tradition herhjemme. Det er tyrkere alle sammen.
BTW, første pizza var fra Grækenland. :D
Det er det så ikke...
Der findes i hvert fald 3 pizzariaer i KBH som er drevet af italienere og som laver pizzaer akkurat som dem du får i KBH..
Desuden er Gastranomia Italiana kæden (9 pizzariaer) ejet af en Italiensk familie og i mange af deres forretninger er det italienere der står der..
Windcape (14) skrev:
Du har tilgengæld ret mht. Pasta, som menes at komme fra Kina. Det skal dog siges at ordet "Pasta" kommer fra Italiensk (eller rettere, Latinsk).
Hvorfor skulle kinesere opfinde noget, man skal bruge en gaffel til at spise?
Som Windcape er inde på så skal det i sovsen.
Men i det hele taget er det ret svært at få en ægte Italiensk pizza på disse breddegrader.
Det man får er en Amerikansk inspireret mutant, med et mellemøstligt strejf. Ikke noget der har særligt meget at gøre med den originale.
Men igen, så tror jeg ikke at mange vil kunne lide den herhjemme, da den originale sjældent har kød på.
Har selv oplevet hvor en veninde bestilte en pepperoni pizza i Milano, selvom den ikke stod på menu kortet, det hun fik var så en pizza med hele friske peber korn. Kan lige forestille mig kokkens reaktion på ordren :-P
Klarede mig selv helt fint med en quattro stagioni.
Men i det hele taget er det ret svært at få en ægte Italiensk pizza på disse breddegrader.
Det man får er en Amerikansk inspireret mutant, med et mellemøstligt strejf. Ikke noget der har særligt meget at gøre med den originale.
Men igen, så tror jeg ikke at mange vil kunne lide den herhjemme, da den originale sjældent har kød på.
Har selv oplevet hvor en veninde bestilte en pepperoni pizza i Milano, selvom den ikke stod på menu kortet, det hun fik var så en pizza med hele friske peber korn. Kan lige forestille mig kokkens reaktion på ordren :-P
Klarede mig selv helt fint med en quattro stagioni.
Hvad er forskellen på nudler og spagetti, udover at der bruges rismel i stedet for durum?Steve Jobs (25) skrev:Hvorfor skulle kinesere opfinde noget, man skal bruge en gaffel til at spise?
Og ikke alle nudler er tynde.
Du kan jo lave den selv. En bagesten, og ordenlig pizzamel, samt tålmodighed til at lade dejen hæve, gør underværker!gentox (26) skrev:Som Windcape er inde på så skal det i sovsen.
Hun fik da hvad hun bestilte :p Måske skulle hun lære italiensk næste gang. (Og overveje at spise en lokal ret i stedet!)gentox (26) skrev:Har selv oplevet hvor en veninde bestilte en pepperoni pizza i Milano, selvom den ikke stod på menu kortet, det hun fik var så en pizza med hele friske peber korn. Kan lige forestille mig kokkens reaktion på ordren :-P
nom nom!gentox (26) skrev:Klarede mig selv helt fint med en quattro stagioni.
MiniatureZeus (24) skrev:3 pizzariaer i KBH som er drevet af italienere og som laver pizzaer akkurat som dem du får i KBH..
Selvfølgelig laver københavnske pizzamænd pizza som de laver dem i københavn
#28 de æder med pinde i kina? Hvad har det med mel at gøre? :D Nu var det også en joke, mr.IKNOWEVERYTHINGABOUTGLOBALCUISINE
Jeg er amatørkok, what do you expect.Steve Jobs (31) skrev:mr.IKNOWEVERYTHINGABOUTGLOBALCUISINE
Men en af mine venner fra Taiwan har lige fortalt mig at jeg ikke skal forsøge at lave nudler selv, uden en pastamaskine, medmindre jeg vil bruge en hel dag på det.
Challenge accepted!
Windcape (32) skrev:Jeg er amatørkok, what do you expect.
Men en af mine venner fra Taiwan har lige fortalt mig at jeg ikke skal forsøge at lave nudler selv, uden en pastamaskine, medmindre jeg vil bruge en hel dag på det.
Challenge accepted!
Been there, done that.. never doing it again!
Alt for besværligt og slet ikke besværet værd! Jeg havde endda en ægte japser til at hjælpe (lave japanske silke nudler tror jeg det var), men det var godt nok ikke let
Windcape (35) skrev:#34
Ligesom Bearnaise, så skal man jo prøve det på et eller andet tidspunkt. Om noget, så bare for at sige man har været der!
wat? Bearnaise (eller bær-næse som jeg engang har set en elev stave det :P) er da ikke svært..
Min japser ven fortalte, at ikke engang de mest traditionelle japanere lavede deres hverdagsnudler selv.. var simpelthen ikke besværet værd.
Nej, bare besværligt. Og så er emulgerede sovser ret overdrevne i fedtindhold, hvilket også er en del af oplevelsen.MiniatureZeus (36) skrev:er da ikke svært
Jeg laver heller ikke pasta selv. Men det handler jo om at det er en udfordring!-)MiniatureZeus (36) skrev:Min japser ven fortalte, at ikke engang de mest traditionelle japanere lavede deres hverdagsnudler selv.. var simpelthen ikke besværet værd.
terracide (11) skrev:Pizza kommer lige så lidt fra Italien af som pasta gør...
Windcape (14) skrev:Pizza som vi kender det i vesten kommer fra Napoli, per definition.
Pizzaen stammer fra Napoli, kom til USA, blev udviklet til det vi kender, og kom retur til Italien under/efter 2. Verdenskrig. Faktisk var det de amerikanske soldater som fortalte hvordan en pizza skulle tilberedes - det anede italienerne intet om.
Det var i hvert fald den historie jeg fik da jeg spurgte en italiensk kok som holdte foredrag på mit gamle gymnasium (om kemi i køkkenet).
gentox (26) skrev:Som Windcape er inde på så skal det i sovsen.
Mama's i Odense laver pizza som i Italien. Men det er så også italienere bag, og til lidt højere priser end nede ved tyrkeren. Hvis man ikke kommer til deres frokosttilbud (alle retter 69 kr.) koster de omkring 100 kr. Men de smager også derefter.
Edit: Og de putter oregano på de fleste pizzaer (svjh).
Alrekr (38) skrev:
Mama's i Odense laver pizza som i Italien. Men det er så også italienere bag, og til lidt højere priser end nede ved tyrkeren. Hvis man ikke kommer til deres frokosttilbud (alle retter 69 kr.) koster de omkring 100 kr. Men de smager også derefter.
Edit: Og de putter oregano på de fleste pizzaer (svjh).
Hvis italien er en by i tyrkiet, er det en italiener der laver pizzaen hos mammas - ellers er det tyrkere eller andet folk af mellemøstlig herkomst jeg har set lave mad derinde..
Måske er der een italiener der dypper en finder i saucen inden..
Italiensk pizza finder du hos Ristorante italiano på vesterbro.. Der er 2 italienere der står i det åbne køkken og laver den..
noisycricket (39) skrev:Hvis italien er en by i tyrkiet, er det en italiener der laver pizzaen hos mammas - ellers er det tyrkere eller andet folk af mellemøstlig herkomst jeg har set lave mad derinde..
Måske er der een italiener der dypper en finder i saucen inden..
Nu sagde jeg ikke, at det var italienere, som lavede pizzaerne, kun at der står italienere bag. Hvis tyrkerne fik en ordenlig opskrift som de skulle følge, så kan de sagtens lave god mad - lige så vel, som alle de ikke-japanere, som står i køkkenet på wagamama i København, og laver fremragende japansk.
noisycricket (39) skrev:Italiensk pizza finder du hos Ristorante italiano på vesterbro.. Der er 2 italienere der står i det åbne køkken og laver den..
Det må jeg prøve!
Alrekr (40) skrev:Det må jeg prøve!
Kan også anbefale FIAT og Il Emilia (På Amager)
Især på Emilia er de ret sjove de mennesker der står bag.. Har hentet mad der utrolig mange gange og snakket en del med en af bagerne der, som har polske forældre men er opvokset i italien. Han er satme sjov, og har en kommentar til alt! Og så går han vildt meget op i Polsk 2. divisionsfodbold, og bruger enhver mulighed for at promovere hvor fantastiske de er til at spille fodbold.
De laver også god bunde-italiensk mad på deres restaurant ved siden af, også Take Away.
FIAT er ret dyr, men de bager tilgængel pizzaerne i en åben brændeovn, hvor de bruger noget specielt hø og noget specielt italiensk røgetræ fra Vesuvia. Det giver en ret speciel smag til pizzaen. Smager dog godt. En pizza koster vidst 100+ for dem med kød på. Deres Margarita er dog fantastisk!
#39 meh så hellere bergama inde ved siden af :P men så kører denne tråd vist også af sporet ^^
Alrekr (42) skrev:Der findes også en Vesterbro i Odense..
Haha, vidste jeg ikke :P Tænkte dog godt på, at det var underligt du lavede en sammenligning mellem et pizzaria i odense og i københavn..
gentox (26) skrev:Har selv oplevet hvor en veninde bestilte en pepperoni pizza i Milano, selvom den ikke stod på menu kortet, det hun fik var så en pizza med hele friske peber korn. Kan lige forestille mig kokkens reaktion på ordren :-P
Ja kokken gjorde som hun bestilte, peperoni på italiensk betyder peber
se evt. http://it.wikipedia.org/wiki/Peperoni ). At din veninde ikke er bekendt med det italienske sprod eller ud i madverdenen, og derfor vidste hun skulle bestille en pizza salami hvis hun vil have det vi danskere kan en pepperoni pizza, er jo ikke den itallienske koks skyld.
Kommer an på hvad slags pizza man skal have.
Den sædvanlige junk pizza smager jo nærmest aldrig godt. Jeg plejer altid at smadre den med dressing og andre blasfemiske ting. Det er sjældent at tomat saucen smager af andet end tomat, og osten er ofte ligeså kedelig. Om der er oregano på kan være absolut lige meget her.
Så har vi den amerikanske pizza, som ofte har de samme fejl som den almene junk pizza, men kommer lidt igen med en overflod af råvarer. Ofte meget salt af en eller anden grund. Oregano gør heller ingen forskel her.
Og så er der italiensk pizza... Her findes flere slags.
Italiensk italiensk (lavet af italienere der har bosat sig i Danmark), smager jo som en italiensk pizza skal. Hvis man følger med, kommes salami, skinke mv., på EFTER den har været i ovnen, selvfølgelig med oregano. Ofte fantastisk dej og ost, men også en højere pris og ofte ingen levering mv. Gerne stenovns bagt.
(En undtagelse her er et pizzaria i Esbjerg hvor der tages 100-150kr. per almene pizza og op til 5000kr.; helt klart italiensk, men en usædvanlig stil - overflod af ost, gerne flamberet i cognac, whiskey osv.)
Mellemøstlig pseudo-italiensk pizza. Dem er jeg meget fascineret af. Det er pizzariaer der tager det at lave pizza seriøst, men de er ikke italienere. Der er en del af dem i København. Samme råvarer som italienerne, men ofte med mellemøstlige tilføjelser såsom feta og lignende. Også gerne stenovns bagt. Selvfølgelig oregano her også ;) Har lagt mærke til at de putter kødet på før de putter det i ovnen, men de er jo også kun pseudo-italienske. Fantastisk mad dog; en quattro formaggio med feta er simpelthen guds gave til mennesket.
Et andet spørgsmål til pizza, som de færreste der ikke har været i Italien eller på italiensk italiensk pizzariaer eller de mellemøstlige pseudo-italienske pizzariaer er om der skal ting som syltet pepper, syltet løg, kartofler og æg på pizza. Ved i hvad? Det skal der. Det er fantastisk. Men i holder jer nok til smagsløse junk ved den nærmeste Mama Mia eller hvad de nu kalder sig.
OG PEPPERONI ER EN PEBERFRUGT! Det hedder salami! Hvis du vil have en stærk salami er det salami med pepperoncini (stærk peper; en chili sort)! Og pepperoncini er pisse stærk. (Ved det, fordi jeg har det tørret, og hvis jeg knuser dem uden plastisk handsker kan jeg se frem til fem timers smerte i fingrene)
Btw, italienske pizzaerier og pseudo italienske laver de bedste vegetar pizzaer. Det samme gælder i Italien. Det er nemlig ikke kun kødet der skal give smagen på en ordentlig pizza. En del klassiske pizzaer er faktisk uden kød i Italien.
Den sædvanlige junk pizza smager jo nærmest aldrig godt. Jeg plejer altid at smadre den med dressing og andre blasfemiske ting. Det er sjældent at tomat saucen smager af andet end tomat, og osten er ofte ligeså kedelig. Om der er oregano på kan være absolut lige meget her.
Så har vi den amerikanske pizza, som ofte har de samme fejl som den almene junk pizza, men kommer lidt igen med en overflod af råvarer. Ofte meget salt af en eller anden grund. Oregano gør heller ingen forskel her.
Og så er der italiensk pizza... Her findes flere slags.
Italiensk italiensk (lavet af italienere der har bosat sig i Danmark), smager jo som en italiensk pizza skal. Hvis man følger med, kommes salami, skinke mv., på EFTER den har været i ovnen, selvfølgelig med oregano. Ofte fantastisk dej og ost, men også en højere pris og ofte ingen levering mv. Gerne stenovns bagt.
(En undtagelse her er et pizzaria i Esbjerg hvor der tages 100-150kr. per almene pizza og op til 5000kr.; helt klart italiensk, men en usædvanlig stil - overflod af ost, gerne flamberet i cognac, whiskey osv.)
Mellemøstlig pseudo-italiensk pizza. Dem er jeg meget fascineret af. Det er pizzariaer der tager det at lave pizza seriøst, men de er ikke italienere. Der er en del af dem i København. Samme råvarer som italienerne, men ofte med mellemøstlige tilføjelser såsom feta og lignende. Også gerne stenovns bagt. Selvfølgelig oregano her også ;) Har lagt mærke til at de putter kødet på før de putter det i ovnen, men de er jo også kun pseudo-italienske. Fantastisk mad dog; en quattro formaggio med feta er simpelthen guds gave til mennesket.
Et andet spørgsmål til pizza, som de færreste der ikke har været i Italien eller på italiensk italiensk pizzariaer eller de mellemøstlige pseudo-italienske pizzariaer er om der skal ting som syltet pepper, syltet løg, kartofler og æg på pizza. Ved i hvad? Det skal der. Det er fantastisk. Men i holder jer nok til smagsløse junk ved den nærmeste Mama Mia eller hvad de nu kalder sig.
OG PEPPERONI ER EN PEBERFRUGT! Det hedder salami! Hvis du vil have en stærk salami er det salami med pepperoncini (stærk peper; en chili sort)! Og pepperoncini er pisse stærk. (Ved det, fordi jeg har det tørret, og hvis jeg knuser dem uden plastisk handsker kan jeg se frem til fem timers smerte i fingrene)
Btw, italienske pizzaerier og pseudo italienske laver de bedste vegetar pizzaer. Det samme gælder i Italien. Det er nemlig ikke kun kødet der skal give smagen på en ordentlig pizza. En del klassiske pizzaer er faktisk uden kød i Italien.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.