mboost-dp1
Windows Vista OEM - krav på fysisk medie?
Hey alle,
Jeg har købt en HP laptop d. 6/7-07 fra Proshop, og formatteret min harddisk inklusiv recovery partionen (obviously).
Nu vil jeg så gerne installere Vista på den igen, og tænkte at det må da være en smal sag for Proshop lige at smide et medie med Vista i en kuvert og sende den til mig - for jeg har jo betalt for Vista allerede.
Det er åbenbart et meget meget stort problem for Proshop. De foreslog to ting jeg kunne gøre:
1: enten sende computeren ind til Proshop som så vil få HP til at genskabe recovery partionen eller
2: købe en ny version af Vista fra dem til adskillige tusinde kroner (as if..)
Mit spørgsmål er så - har man ikke krav på at få Windows leveret på et medie, på trods af at det ligger på en recovery partion, selvom man køber det som OEM sammen med en computer? De påstår ordret at jeg har begået en fejl 40 (magen til frækhed!) ved at slette partionen - at de har leveret det jeg har købt, og at jeg nu har smidt det ud.
ARGH! FFS! Man må da have krav på at få sin software på et medie?! ikke?
Jeg har købt en HP laptop d. 6/7-07 fra Proshop, og formatteret min harddisk inklusiv recovery partionen (obviously).
Nu vil jeg så gerne installere Vista på den igen, og tænkte at det må da være en smal sag for Proshop lige at smide et medie med Vista i en kuvert og sende den til mig - for jeg har jo betalt for Vista allerede.
Det er åbenbart et meget meget stort problem for Proshop. De foreslog to ting jeg kunne gøre:
1: enten sende computeren ind til Proshop som så vil få HP til at genskabe recovery partionen eller
2: købe en ny version af Vista fra dem til adskillige tusinde kroner (as if..)
Mit spørgsmål er så - har man ikke krav på at få Windows leveret på et medie, på trods af at det ligger på en recovery partion, selvom man køber det som OEM sammen med en computer? De påstår ordret at jeg har begået en fejl 40 (magen til frækhed!) ved at slette partionen - at de har leveret det jeg har købt, og at jeg nu har smidt det ud.
ARGH! FFS! Man må da have krav på at få sin software på et medie?! ikke?
Nej. Det står beskrevet i de papirer du gerne skulle have fået med, at din version af det operativsystem du har købt ligger på den partition.
Men intet stopper dig fra at hente en Vista fra torrents og bruge din nøgle, jeg tror bare det er ulovligt - men det er der jo så meget der er.
Men intet stopper dig fra at hente en Vista fra torrents og bruge din nøgle, jeg tror bare det er ulovligt - men det er der jo så meget der er.
Helt teoretisk har du jo faaet Vista paa "et medie", nemlig hdd'en..
Men, jeg er ret sikker paa at du har krav paa at faa Vista paa et medie du kan bruge hvis hdd'en gaar i stykker..
Scenarie:
Min fars laptop gik doed, saa han smider den efter Fona og de tager den til reperation.. Det var hdd'en, de skifter den og han faar den retur.
Der ligger ikke laengere Windows Vista paa den og han har ikke nogen mulig maade at re-installere ...
Jeg kom jo saa bare forbi med en piratkopi og brugte den originale licens, men det er jo ikek en nice loesning :)
Helt teoretisk har du jo faaet Vista paa "et medie", nemlig hdd'en..
Men, jeg er ret sikker paa at du har krav paa at faa Vista paa et medie du kan bruge hvis hdd'en gaar i stykker..
Scenarie:
Min fars laptop gik doed, saa han smider den efter Fona og de tager den til reperation.. Det var hdd'en, de skifter den og han faar den retur.
Der ligger ikke laengere Windows Vista paa den og han har ikke nogen mulig maade at re-installere ...
Jeg kom jo saa bare forbi med en piratkopi og brugte den originale licens, men det er jo ikek en nice loesning :)
Well, det virker da absurd.
Man kan bryde lov om ophavsret ved at hjælpe til distribution af et medie, som distributøren ikke ejer ophavsretten til.
Men samtidigt kan man stadig bruge den lovlige licens man har købt.
(Altså ved at downloade cd'en og installere den med den licens, der fulgte med maskinen (?))
Man kan bryde lov om ophavsret ved at hjælpe til distribution af et medie, som distributøren ikke ejer ophavsretten til.
Men samtidigt kan man stadig bruge den lovlige licens man har købt.
(Altså ved at downloade cd'en og installere den med den licens, der fulgte med maskinen (?))
Du kan prøve Microsoft DKs support og gennem dem bestille et medie-set (replacement-DVD). De plejer at være ganske billige.
http://www.microsoft.com/danmark/kundeservice/defa...
http://www.microsoft.com/danmark/kundeservice/defa...
Hmm, hvis det sker med en IBM maskine kan man ringe og bestille et recovery cd sæt.
Prøv at ringe til HP-supporten og spørg efter det...
http://www.hp.com/country/dk/da/contact/phone_assi...
Du skal sikkert bruge type og serienr
Prøv at ringe til HP-supporten og spørg efter det...
http://www.hp.com/country/dk/da/contact/phone_assi...
Du skal sikkert bruge type og serienr
Har talt flere gange med Proshop og også med HP.
HP siger at Proshop skal leverer Vista på en CD til mig, og Proshop siger jeg er dum og ikke skulle have slettet min harddisk. Er sådan lidt klemt mellem en arrogant forhandler og en producent der ikke engang gider kontakte deres forhandler for mig, og fortælle dem hvordan sagen skal håndteres.
HP siger at Proshop skal leverer Vista på en CD til mig, og Proshop siger jeg er dum og ikke skulle have slettet min harddisk. Er sådan lidt klemt mellem en arrogant forhandler og en producent der ikke engang gider kontakte deres forhandler for mig, og fortælle dem hvordan sagen skal håndteres.
Du har ingen krav på at få en recovery disk med når du køber en pc, så hverken hp eller proshop skylder dig noget.
Som regel kan du dog inden for garantiperioden få tilsendt en disk fra producenten, men dette er dog ikke altid tilfældet. Andre gange skal du betale et par hundrede kroner i forsendelse.
Som regel kan du dog inden for garantiperioden få tilsendt en disk fra producenten, men dette er dog ikke altid tilfældet. Andre gange skal du betale et par hundrede kroner i forsendelse.
Altså indrømmet så har du jo begået en fejl 40, men det er da utrolig plat af både ProShop og HP* at de ikke gider gøre noget aktivt for det!
* [i]Ligner dog heller ikke HP support at være så arrogante må jeg sige.
* [i]Ligner dog heller ikke HP support at være så arrogante må jeg sige.
#10 HP support var som sådan ikke arrogante - de holdt bare fast i at de ikke havde mulighed for at kontakte forhandleren, og at det måtte jeg selv gøre.
Og jeg synes nu egentlig ikke at det var specielt dumt gerne at ville formattere min harddisk og ligge Vista på en frisk og slippe for en masse (citat Proshop) "ligegyldigt tingel-tangel".
Og jeg synes nu egentlig ikke at det var specielt dumt gerne at ville formattere min harddisk og ligge Vista på en frisk og slippe for en masse (citat Proshop) "ligegyldigt tingel-tangel".
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Gå til bund