mboost-dp1

Universitet ramt af farlig virus

Gå til bund
Gravatar #1 - Jace
19. feb. 2007 15:07
Denne nyhed blev slettet, så den er smidt her i stedet :)

En farlig virus som giver bagmændene fjernkontrol over inficerede maskiner er blevet spredt til op mod 70 maskiner på Århus Universitet.

Preben Andersen fra DK-CERT, som blandt andet overvåger it-sikkerheden på danske universiteter udtaler:
"Når hackeren har kontrol over maskinen, kan han kommandere
den til at gøre, hvad han ønsker, så hvis der ligger fortrolige oplysninger om forskning på computeren, kan han også få fat i dem"

Virussen betegnes som et "botnetværk", og spredes især gennem e-mails og programmer hentet fra nettet. Derfor er alle computere der er indenfor det trådløse netværk i fare for at blive en del af netværket som hackeren benytter.

Preben Andersen beroliger dog med at meddele at de vil gøre det svært for hackeren, ved at lukke for adgangen til de inficerede maskiner samt at overvåge trafikken. Desuden skulle det være muligt at spore og dermed retsforfølge hackeren.

http://comon.dk/index.php/news/show/id=30085
Gravatar #2 - milandt
20. feb. 2007 00:41
Denne nyhed blev slettet, så den er smidt her i stedet :)
Det var der nok en grund til..

Todays other news!!
Jeg har glemt at læsedet kapitel jeg skulle læst til i morgen
Gravatar #3 - Mort
20. feb. 2007 08:53
Det var der nok en grund til..

Ja, nyhedspolitiet mente at nyheden ikke var god nok til at være interessant. For dem af os som ikke er enige med nyhedspolitiet siger jeg tak til Jace for at poste den alligevel ;)
Gravatar #4 - milandt
20. feb. 2007 13:16
:D (10 chars)
Gravatar #5 - trylleklovn
20. feb. 2007 16:56
"Nyheder" fra comon.dk burde automatisk slettes.
Gravatar #6 - ZOPTIKEREN
20. feb. 2007 18:34
#3 I og med jeg er studerende på AU læser jeg også deres blad. Comon har udeladt den vigtigste information i deres resume, og har en væsentligt fejl.
1. For det første står de 60-70 computere ikke kun på institutionens netværk. Nogle af de 70 computere var på AU's netværk, og andre af dem på andre højere uddannelsesinstitutioner.
2. Det er ikke forskere og vigtige personers data som bliver komprimenteret. Alle de computere er inficeret med virus står på parkkollegierne, hvor der bor 500 studerende fra alle fakulteter.
3. Med 25000 studerende på AU skulle det sgu også være underligt, at der er nogle som ikke beskytter deres computere og hiver virus med ind på netværket.

Der er mange almindelige mennesker i Danmark der har virus, hvorfor skulle de her op til 70 studerende være noget at hive frem?

Jeg ved godt det er irriterende man ikke kan se de nyheder der er under indsendelse, men der bliver først gjort noget ved det i det nye system.
Gravatar #7 - Jace
20. feb. 2007 21:55
#3, Velbekomme ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login