mboost-dp1

Tyveri af kæmpecomputer på DTU - Til hvad dog? :P

Gå til bund
Gravatar #1 - cyandk
6. apr. 2007 22:26
Forskere indenfor og udenfor DTU har fået deres arbejde sat på stand-by efter en kæmpecomputer blev stjålet på DTU. Administrerende direktør, Claus Nielsen afviser ikke, at omkostningerne kan nærme sig 100 millioner.

http://ing.dk/article/20070404/ELEKTRONIK/70404007...

Hvad fuck skal mon bruge den til ? :D:D Måske sælges til Iran til deres "fredelige atom program" ?
Gravatar #2 - Kisbye
7. apr. 2007 10:02
Kan den lave kaffe?
Gravatar #3 - amokk
7. apr. 2007 11:16
Jeg tvivler på den er nem at afsætte på det "orange" marked, der er vel ikke mange der handler med den slags typer, som har nogen i de om hvad en så stor supercomputer kan bruges til... de kunne sgu da godt lige have skrevet hvilken af dem der er blevet hugget... Mit gæt er den i bygning 302, den står jo også så alle kan se den igennem glasruderne
Gravatar #4 - kimx
7. apr. 2007 16:07

Der var et indslag i DRs TV-avis, hvor de sagde at det var den der stod i 306.

Men pæn sur røv for dem der var i gang med at bruge dem.
Gravatar #5 - BurningShadow
7. apr. 2007 16:13
Enten er der en gamer der bliver ekstremt skuffet, eller også var det bestilt arbjde. Den er sikkert allerede fragtet ud af landet, og er på vej mod sin destination.
Gravatar #6 - Simm
7. apr. 2007 16:48
Der er da vist et vagtselskab der står røvfuld. Hvad bestod computer(ne) af? Det er da ikke noget der bare sådan lige er til at flytte, hvis der er tale om racks?
Gravatar #7 - übermench
7. apr. 2007 16:56
Jeg tror Det hænger sammen med at Command And Conquer 3 lige er udkommet. Det kræver en del computer-kraft at køre, så derfor lånte nogle der lige har købt spillet nok lidt CPU-kraft fra DTU.

Men det kan også godt bare være Aalborg Universitet, der blev misundelig.
Gravatar #8 - arne_v
7. apr. 2007 18:11

http://www.jp.dk/kbh/artikel:aid=4338208/

siger:

Gerningsmanden eller mændene forsvandt bl.a. med processer, printplader og et stort antal bundkort fra den såkaldte supercomputer.

Lyder som CPU, RAM og kort.
Gravatar #9 - Xill
8. apr. 2007 22:44
ja det passer meget godt det er i bygning 306 .. der var en smadret glasdør for noget tid siden .. og jeg mener det var en stor SUN server på efter hvad jeg husker 8 racks, der normalt står til udstilling der.
Gravatar #10 - ECFE11
10. apr. 2007 17:28
Yep det er alt indmad fra HPC serverne de har snuppet..

Ingeniøren omkring DTU's computere

Orkede ikke lige at skrive en nyhed
Gravatar #11 - übermench
10. apr. 2007 17:58
#10 - hmm interresent nyhed.

Specielt dette, der stod i artiklen: På baggrund af videooptagelser fra DTU har Nordsjællands Politi nu identificeret manden, som lukkede tyvene ind. Der er tale om en mand af anden etnisk oprindelse end dansk.

Jeg vidste det var Svenskerne der stjal den super-computer.
Gravatar #12 - noramskull
10. apr. 2007 18:20

Hvordan adskiller svenskere sig fra danskere på video optagelser? Var han fuld eller sådan noget? :P
Gravatar #13 - BurningShadow
10. apr. 2007 19:31

Ja, hvis han var svensker var han jo nok. Hvornår har du sidst set en svensker (her i landet) der ikke var?

:)
Gravatar #14 - themuss
10. apr. 2007 19:33
#11 Ja det er skrevet lidt vagt, men det er for at vi alle skal tænke over den væmmelige terror-trussel..

Nu er de terrorister også begyndt at stjæle danske supercomputere til at udregne trajectories med...

»For os at se er der to årsager til tyveriet. Enten har tyvene stjålet computeren til at bruge dens regnekraft - men til hvad vil jeg ikke gisne om.
Slap af mand... Gad vide hvornår Lene Espersen lukker DTU ned?
Gravatar #15 - ZOPTIKEREN
10. apr. 2007 19:51
Er da ikke nødvendigt med en supercomputer til at regne projektilbaner da du kan løse kortere projektilbaner med ODEs. Så medmindre de også har stjålet avancerede raketter så tror jeg ikke helt på din teori :)
Gravatar #16 - ECFE11
10. apr. 2007 20:21
Tjaa.. ikke så kraftig og ikke så kraftig..

Den er da kraftig nok til at være på USA's ikke handelsliste til IRAN, Libyen, Nogle afrikanske lande samt Nordkorea.. så.. men kan da godt se pointen
Gravatar #17 - themuss
10. apr. 2007 20:32
#15 Det er så ikke min teori :)

Det er journalistens og evt. den der udtaler sig på DTUs vegnes teori, at man skal spekulere over hvorfor der kommer en ikke-dansk-udseende person ind, og hvad han og hans sammensvorne vil bruge supercomputeren til.

Typisk dansk at skyde helt over målet (elkær) og misforstå et gement tyveri for noget det ikke er.
Gravatar #18 - ECFE11
10. apr. 2007 20:49
Problemet er bare at der ikke er så fandens mange steder der benytter sparc arkitektur, dermed er det meget begrænset hvem der kan aftage dem herhjemme. Jeg nægter at tro at det kan afsættes i miljøet herhjemme uden nogen opdager noget. Dermed skal den til udlandet.. Med den prin sikkert østeuropa aller længerevæk
Gravatar #19 - themuss
10. apr. 2007 20:52
Jeg ville da gerne udskifte min Ultra10 med sparcII med en af de der fætre...

Kunne da også godt bruge de 484GB ram istedet for de nuværende 320MB...

HEY JEG HAR DET... Jeg ringer til DTU i morgen og stiller mine cycles til rådighed, hahahahah... Kun 100k i døgnet.
Gravatar #20 - NFX
12. apr. 2007 09:03
#18:
Personligt tror jeg at det er AU der har stjålet den, ud af misundelse.

Og tvivler på at det, som #17 siger, bare er gement tyveri - det er meget muligt at det har været med videresalg for øje (og heller ikke nødvendigvis været bestillingsarbejde), men det har stadig skulle planlægges ret grundigt.
Gravatar #21 - themuss
12. apr. 2007 13:37
#20 Jeg taler om at tyveriet ikke er en del af Al Qaedas plan om verdensherredømme som skribenten ellers insinuerer.
Gravatar #22 - drbravo
12. apr. 2007 13:41
#21 Den eneste der ser den slags spøgelser er vist dig?
Gravatar #23 - <3Thinkpads
12. apr. 2007 16:35
Jeg har hørt Al Qaeda starter et folding@home hold og gerne vil give den rigtig gas.
Gravatar #24 - themuss
12. apr. 2007 16:38
#22 Nej det er det jo så ikke... Spøgelserne sås af skribenten og den administrerende direktør for DTU.

Jeg kan se artiklen er blevet rettet efterfølgende (det er sgu lidt svagt).

Tyveriet af computeren er sket natten mellem den 25 og 26. marts, og Politiets Efterretningstjeneste efterforsker sagen sammen med politiet. Ifølge Claus Nielsen er der ikke stjålet forskningsresultater fra computeren.

»Tyvene har stjålet regnekraft. Der er tale om en stor regnemaskine, og jeg aner ikke, hvad de vil bruge den til,« siger Claus Nielsen.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Lyngby Politi.

Nu er alle tegn efter
På baggrund af videooptagelser fra DTU har Nordsjællands Politi nu identificeret manden, som lukkede tyvene ind. Der er tale om en mand af anden etnisk oprindelse end dansk
Og den her
»For os at se er der to årsager til tyveriet. Enten har tyvene stjålet computeren til at bruge dens regnekraft - men til hvad vil jeg ikke gisne om.
forsvundet fra artiklen.

Spøgelserne var der åbenbart og er efterfølgende redigeret væk. Kunne du finde en anden at være efter DrBravo?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login