mboost-dp1

Tråden til HP Proliant MicroServer

Gå til bund
Gravatar #151 - Hubert
11. dec. 2013 14:40
Hvorfor skifte netkort?
Gravatar #152 - kinaholm
11. dec. 2013 14:40
måske ikke skifte, men sætte et ekstra i, så der er mere end én port..
Gravatar #153 - Hubert
11. dec. 2013 14:44
Nja.. I mit tilfælde bliver det udelukkende et lille lab setup.

Planen er at splitte det arbejde min desktop maskine gør i dag ud på flere maskiner. Det virtuelle lab bliver flyttet ud på den her lille hp satan og desktop arbejdet bliver formentlig flyttet over på en anden desktop maskine. Og min nuværende desktop, som jeg bøvler en del med for tiden går på pension.
Gravatar #154 - darkwulf
13. dec. 2013 14:28
Efter nogle uger med leg og lære, har jeg nu sat min HP Microserver N54L delvist op.

2x8GB Kingston HyperX1600MHz.
3*3TB WD red series fra 3
1*3TB Green series (Bliver udskiftet med en Red series til Januar).
1*2GB USB nøgle kingston (14MB/sek)
Jeg har valgt diske fra forskellige produktionsdatoer for at mindske risikoen ved at en eller flere ens diske fra samme lotnummer går i stykker på samme tid.

Mit valg af styresystem er faldet på: FreeNAS 9.1.1 (snart 9.2) som booter fra USB nøglen monteret i den interne usbport på bundkortet.
De 4 diske er sat i et RaidZ1 på et ZFS filsystem.
ZFS er valgt ud fra følgende features: Automatisk checksum på filoprettelse, snapshot, nemt at tilføje flere disk fra og til Zpool

Jeg har inddelt min diskplads i følgende områder:
/Users
/Medie
/Clonezilla
/Download
/Programmer

Clonezilla mappen er delt som NFS share, restet via samba.
Adgang til mapper styres ved på filrettighedsnivea, bruger skal være medlem af korrekt gruppe.

Services kørende:
(Jail) TransmissionBT
(Jail) Firefly Server (iTunes Music Server)
SSH - SFTP server
Samba Server (Windows Filesharing)
NFS

Følgende mangler stadig:
Automount og auto kopiereing af USB disk / fat32 kort (kamera kort)
Plexmedia server med AppleTV mod. (DNS mod, læg andet indhold in på AppleTV trailers)
PXE boot server - Clonezilla / Linux m
Backup plan - Rsync /ZFS replication af /Users til FreeNAS maskine på anden fysisk lokation
Firefox Sync Server
Handbrake autoconvert mapper

Performance:
RaidZ1:
Overførsel via Samba til serveren er variende, ligger typisk 60-80MB/sek på større filer ved at overførsel, dykker dog af og til kortvarigt ned til 20MB/Sek og stiger igen relativt hurtigt. Buffer fyldt (Ram)?

Overførsel via Samba Fra server ligger konstant på ca 100-105MB/Sek.
Overførsel via normal FTP ligger fra og til på ca 95-105MB/Sek konstant

Testsetup: 3TB enkelt disk overførsel ligger internt på ca 150MB/Sek med CP kommando
Testsetup: 3 TB disk til striped raid 2*250GB medfølgende disk ca 150-175MB/Sek - CP kommando
Streame 8* HD materiale 4,7 GB til samba Klienter mediaplayer classic belaster CPU med mindre en 5%

Testværktøjer Windows : FlashFXP, Totalcopy, Windows filecopy, Windows jobliste, Total Commander.
Testværktøjer Windows: top, gstat, iostat -x -d 0.5 10000

Under de fleste test/benchmarks er det ifølge top og gstat hverken disk/IO eller CPU der er er flaskehalsen for mere hastighed, CPU sjældet op på 100%, diskene skriver i burst, og ser ellers ud til at kede sig resten af tiden.

Jeg tror der er en bug i kommunikationen i mellem Samba og filsystemet, så alle ressurser ikke bliver udnyttet fuldt ud.
Gravatar #155 - IT-ekspert Kejser
26. dec. 2013 18:49
1 x Heartbeat impuls
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login