mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #26101 - OxxY
26. maj 2014 20:15
Fjolle (26100) skrev:
Øøøh. Hvis du skal have 3D og rumskibe ville jeg tænke Star Citizen.. Men jeg ved ikke så meget om spillet... Udover at det ikke er udviklet endnu.

Simpelt! :) vi snakker noget indie max 10$ spil. Men jeg får fanget de folk gennem facebook eller noget og finder ud af det.

Det er bare en af de der "argh nu vil jeg vide det!" scenarier :p
Gravatar #26102 - Chewy
26. maj 2014 22:35
Du har bare at skrive herinde når du finder det :-)
Gravatar #26103 - snesman
27. maj 2014 12:37
Mark Jensen stinker til Excel

Jeg kan ikke få Excel til at gange to tal sammen. Der er almindelige talværdier i cellerne.
Ganger jeg to celler sammen fra samme ark virker det fint (=a1*a2). Ganger jeg en celle fra Mappe1 Ark1 med en celle fra Mappe2 Ark2 (=a1*'[Mappe 2.xlsx]Ark2'!$A$2) returnerer den "0tan0ar0".

Google giver intet.

Da fuck?

TL:DR
Snesman kan ikke gange to tal sammen i Excel.

Edit: Snesman havde ikke set at cellen han stod i var formateret til et obskurt format.
Gravatar #26104 - Hamderbob
27. maj 2014 12:45
snesman (26103) skrev:
Mark Jensen stinker til Excel

Jeg kan ikke få Excel til at gange to tal sammen. Der er almindelige talværdier i cellerne.
Ganger jeg to celler sammen fra samme ark virker det fint (=a1*a2). Ganger jeg en celle fra Mappe1 Ark1 med en celle fra Mappe2 Ark2 (=a1*'[Mappe 2.xlsx]Ark2'!$A$2) returnerer den "0tan0ar0".

Google giver intet.

Da fuck?

TL:DR
Snesman kan ikke gange to tal sammen i Excel.

Edit: Snesman havde ikke set at cellen han stod i var formateret til et obskurt format.

Prøv med denne: =A1*[Mappe2]Ark1!$A$2
Gravatar #26105 - XorpiZ
27. maj 2014 12:56
Hvorfor virker dette ikke?

=BLANKE(UDSKIFT(A8,5,0," "))

Jeg skal have indsat et whitespace i A8 efter 4 tegn. Men Excel påstår, der er en fejl i formlen :<

Gravatar #26106 - Hamderbob
27. maj 2014 13:46
XorpiZ (26105) skrev:
Hvorfor virker dette ikke?

=BLANKE(UDSKIFT(A8,5,0," "))

Jeg skal have indsat et whitespace i A8 efter 4 tegn. Men Excel påstår, der er en fejl i formlen :<

Ved ikke om denne formel kan hjælpe dig:

=VENSTRE(A8;4) & " "& MIDT(A8;5;100)

den smider et white space ind efter 4 tegn og retunere så teksten
Gravatar #26107 - OxxY
27. maj 2014 19:35
Mark "smart telefon" Jensen

Jeg er en af de sidste der stadig lever i stenalderen med en gammeldaws tlf. Jeg overvejer så småt et skifte til en smartphone, men mit største problem er størrelsen, de er fanme gigantiske alle sammen. Jeg har kigget lidt på en Lumia 520 4", størrelsen er fin og umiddelbart kører OS ok. Men det er en gammel satan, og der er en ny 525 med mere ram og andet, men man kan ikke købe den herhjemme.

Er der nogen alternativer i samme størrelse der ikke koster flere kilo? Eller kan man få sådan en 525 i udlandet og stadig bruge den ugeneret herhjeme?
Gravatar #26108 - amplificator
27. maj 2014 19:43
OxxY (26107) skrev:

Jeg er en af de sidste der stadig lever i stenalderen med en gammeldaws tlf. Jeg overvejer så småt et skifte til en smartphone, men mit største problem er størrelsen, de er fanme gigantiske alle sammen. Jeg har kigget lidt på en Lumia 520 4", størrelsen er fin og umiddelbart kører OS ok. Men det er en gammel satan, og der er en ny 525 med mere ram og andet, men man kan ikke købe den herhjemme.

Er der nogen alternativer i samme størrelse der ikke koster flere kilo? Eller kan man få sådan en 525 i udlandet og stadig bruge den ugeneret herhjeme?

Kig evt. på Motorola Moto G som koster noget ala ~1100 kr. fra England.
Den anses som værende lille i dag, og til den pris er det umiddelbart klart det bedste valg.
Gravatar #26109 - XorpiZ
27. maj 2014 20:01
Er der monstro nogen, der har billån i Nordea og vil fortælle hvad de giver i rente?

Jeg ligger på 9,88% og det virker vanvittigt højt, synes jeg..
Gravatar #26110 - gramps
27. maj 2014 20:22
Er du basiskunde? Ifølge deres prisblad er den højeste rente på 10,4 % (100 % udnyttet).

Såfremt du er basiskunde, så kan jeg godt forstå at renten er hvad den er; men jeg ville lige tjekke MyBanker efter for at se hvad de siger.
Gravatar #26111 - XorpiZ
27. maj 2014 20:33
Jeg er fordelskunde.. så ifølge deres eget prisblad snyder de mig faktisk.

Skiderikker. Mybanker viser også væsentligt lavere rente i alle andre banker.

Så kan man lære at holde dem i ørerne.. :<
Gravatar #26112 - OxxY
27. maj 2014 20:36
amplificator (26108) skrev:
OxxY (26107) skrev:

Kig evt. på Motorola Moto G som koster noget ala ~1100 kr. fra England.
Den anses som værende lille i dag, og til den pris er det umiddelbart klart det bedste valg.

Ingen expandable memory er meget turnoff for mig da jeg ofte har meget data på min telefon. Ellers er størrelsen sådan set i den rigtige boldgade.
Gravatar #26113 - Slettet Bruger [3805833525]
27. maj 2014 20:43
Måske lidt i en anden prisklasse, men Sony Xperia Z1 Compact? Cirka 3200,- men så skulle det også være en high-end telefon i lille format, faktisk ifølge gsmarena, så er den mindre end Moto G og så har den microSD mulighed.
Gravatar #26114 - Fjolle
27. maj 2014 21:10
OxxY (26107) skrev:
Jeg er en af de sidste der stadig lever i stenalderen med en gammeldaws tlf.

OxxY (26112) skrev:
Ingen expandable memory er meget turnoff for mig da jeg ofte har meget data på min telefon.

Does not compute..

Har du fundet ud af hvad det spil var?
Gravatar #26115 - OxxY
27. maj 2014 21:36
Fjolle (26114) skrev:
OxxY (26107) skrev:

OxxY (26112) skrev:
Ingen expandable memory er meget turnoff for mig da jeg ofte har meget data på min telefon.

Does not compute..

Til det første, jeg har meget musik liggende, og bruger den også til at gemme andre ting (sd kort) på hvis man ikke lige har andet ved hånden. SÅ gammel er den gamle heller ikke :)

Nr.2 ikke endnu skal nok sige til når det er!
Gravatar #26116 - OxxY
27. maj 2014 21:43
IT-ekspert Yvossen (26113) skrev:
Måske lidt i en anden prisklasse, men Sony Xperia Z1 Compact? Cirka 3200,- men så skulle det også være en high-end telefon i lille format, faktisk ifølge gsmarena, så er den mindre end Moto G og så har den microSD mulighed.

Yeh prisen er for mig ganske afskræmmende. Den ser helt sikkert rigtig lækker ud, men for en person der har haft nokia bricks hele sit liv og er vandt til hvad de kan tåle af tæsk, så er en 3 kilo telefon et ret skræmmene eje. Deraf jeg kiggede på de billige lumia. En anden ting er at jeg typisk har haft mine telefoner i mange år ad gangen, og smartphones lægger jo lidt op til en hurtigere udskiftning, og så er den billigere model jo også mere interresant.

Tror i skal have i betragting af at jeg er vandt til en telefonregning på en 500kr om året og aldrig har givet mere end 300kr for en telefon.
Gravatar #26117 - Slettet Bruger [3805833525]
27. maj 2014 21:59
En smartphone behøves ikke udskiftes årligt eller oftere. Hvis du ikke skal pleje din epeen og du kan leve med at andre har den nye telefon og du ikke har, jamen så holder de da i ganske mange år.

Min brors gamle Samsung Galaxy Nexus fra december 2011 kører stadig, siden han købte den, så har det være i min besiddelse og ny er den solgt videre til kærestens søster.

Min gamle HTC Desire S fra juni 2011 har været i min mors besiddelse siden jeg købte GNex'en fra min bror og Desire S'en er kun nyligt blevet taget ud af brug fordi der kom en ny og bedre brugt telefon i familien.

En smartphone kan sagtens holde 2-4 år.

Mht. holdbarhed, så forlyder det for mig som om at Sony er i den bedre ende.

Ud over det, så er en 520 en ganske fin telefon. Den er ikke voldsom hurtig, men oplevelsen er flydende og behagelig, hvis du ikke ønsker at betale mere, så er det ganske fin en oplevelse selvom du har aldrende hardware.
Gravatar #26118 - Slettet Bruger [3237728890]
28. maj 2014 05:48
Lumia 630 er vel også et bud, 1100kr. Men ud over udformningen er den relativt identisk med 520.

Tog disse billeder igår:
http://1drv.ms/1oIpfCC
Gravatar #26119 - Magten
28. maj 2014 08:29
630'eren er lækker nok. Lidt for stor skærm til opløsningen efter min mening, men ellers fin.
Gravatar #26120 - OxxY
28. maj 2014 08:58
Magten (26119) skrev:
630'eren er lækker nok. Lidt for stor skærm til opløsningen efter min mening, men ellers fin.

Sådan er det jo, man kan ikke forvente en god skærm og lav pris. Det er jeg afklaret med.

Er der nogle ordenlige 3rd party musik afspillere? på phonecompare står der 630 kun kan sortere efter albums, og det er totalt buzzkill for mig.
Gravatar #26121 - Hængerøven
28. maj 2014 14:18
Prøv at kigge på en HTC one Mini.

Den tror jeg godt du kan bruge en 2-3 år uden nogen problemer, og den kan fåes til 1900,. hos bibob.
Gravatar #26122 - Slettet Bruger [3237728890]
28. maj 2014 14:29
For 1900 får man så også en af de bedre Lumia telefoner. Så behøver man ikke nøjes med en skrabet telefon(mini udgaver af android telefoner).

Eller.. Er L920 udgået???
Nå, L720 er en udmærket telefon, god batteritid, sørg bare for at få smidt 8.1 på den.
Gravatar #26123 - Hængerøven
28. maj 2014 16:38
SlettetBruger (26122) skrev:
Så behøver man ikke nøjes med en skrabet telefon(mini udgaver af android telefoner).

HTC one mini er ikke skrabet. At det er en mini udgave af en anden model laver ikke om på hvad du får for dine penge!

F.eks. i forhold til lumia 720, som koster omkring 1800,. er HTC one mini stortset ens, dog foran med en smule på stortset alle specs...

Skrabet er vist ordet man kan bruge om netto Nokia produkt serien "lumia" :)
Gravatar #26124 - Magten
30. maj 2014 08:31
Hængerøven (26123) skrev:
HTC one mini er ikke skrabet.
Den er skrabet i forhold til HTC One, det er det der menes. Og det kan man ikke benægte.
Gravatar #26125 - Ronson ⅍
30. maj 2014 08:48
HTC One != HTC One M8
Gravatar #26126 - Magten
30. maj 2014 09:17
Gravatar #26127 - Hængerøven
30. maj 2014 11:51
Magten (26124) skrev:
Den er skrabet i forhold til HTC One, det er det der menes. Og det kan man ikke benægte.

Ja det er sandt, men når den sammenligning ikke er relevant, kan jeg ikke se hvad det har med noget at gøre..

Den er jo også skrabet i forhold til så mange andre telefoner, men kontra prisen, hvilket jeg ser som det relevante, er den ganske enkelt ikke skrabet.

Desuden kan man sgu da ikke kalde en telefon skrabet og så kommer med et bud på en anden telefon der er ringere?
Gravatar #26128 - Ronson ⅍
30. maj 2014 12:14
Måske den har et andet navn fordi det er en anden telefon?

Andre ting, der ikke har samme navn, er heller ikke det samme. F.eks. er en bil og en knallert heller ikke det samme.

Og de har endda ulejliget sig med at kalde den "mini" og derfor er det oplagt at tro den er mindre, både specs-mæssigt og fysisk.

Jeg kan ærligt talt ikke se problemet.
Gravatar #26129 - markjensen
30. maj 2014 13:47
Ronson ⅍ (26128) skrev:
specs-mæssigt

Ikke nødvendigvis. Hvis man ikke ved bedre, kunne man lige så godt tro at den er gjort mindre fordi teknologien er blevet mere moden. Ligesom man gør med konsoller.
Gravatar #26130 - Magten
30. maj 2014 14:01
Om det er relevant eller ej ved jeg ikke.. Jeg uddybede bare.

Hængerøven (26127) skrev:
Desuden kan man sgu da ikke kalde en telefon skrabet og så kommer med et bud på en anden telefon der er ringere?
Nu antager du at at man kun går op i hw.. Jeg kan ikke huske jeg har en købt en tlf udelukkende på baggrund af det.

Jeg har ikke sagt noget om "mini" navnet. Det er ganske fint da det, som du siger, fortæller hvad man har med at gøre...
Gravatar #26131 - Hængerøven
30. maj 2014 14:16
Magten (26130) skrev:
Nu antager du at at man kun går op i hw.. Jeg kan ikke huske jeg har en købt en tlf udelukkende på baggrund af det.

Slet ikke. Jeg antager at udtrykket skrabet ikke gør sig gældende angående andet end HW.

Det er hvad jeg antager.
Gravatar #26132 - Magten
30. maj 2014 15:24
Du skriver om en Lumia der er ringere:
Hængerøven (26127) skrev:

Dømt udelukkende på hardware har du sikkert ret.. Men hardware udnyttes som vi alle ved forskelligt på forskellige OS'er, så at telefonen er "ringere" mener jeg ikke man kan sige.
Gravatar #26133 - Hængerøven
30. maj 2014 15:29
Magten (26132) skrev:
Du skriver om en Lumia der er ringere:

Dømt udelukkende på hardware har du sikkert ret.. Men hardware udnyttes som vi alle ved forskelligt på forskellige OS'er, så at telefonen er "ringere" mener jeg ikke man kan sige.

Flueknepperi.
Gravatar #26134 - Magten
30. maj 2014 15:34
Hængerøven (26133) skrev:
Flueknepperi.
Ligesom de fleste af de sidste 10 posts har været :-)
Gravatar #26135 - CBM
30. maj 2014 15:35
Er det ikke det argument som diverse producenter har skambrugt herunder Nokia?

Hvis vi antager at Windows Phone OS'et er så meget bedre end alle andre mobile OS'er ? i forhold til lavere resource forbrug,

og hvis vi antager at microsofts telefoner ikke kan måle sig på rå hardware specs i forhold til konkurrenters top modeller,

så ville microsoft kunne opnå en kæmpe fordel hvis deres telefoner kunne matche top modellerne hardwaremæssigt,
derved kunne de vise alle hvorfor de burde købe en windows phone i så fald...

AT de ikke har gjort det, får mig til at mistænke at Windows Phone performance mæssigt ikke er værre eller bedre end Android og iOS.

Nokia kunne slippe af sted med det med deres gamle E serie fordi smartphones ikke kunne så meget dengang

og fordi deres telefoner kunne kombinere de få ekstra muligheder med et acceptabelt batteri niveau ved at spare ret heftigt på cpu kræfterne i deres top modeller.

Dengang gik det ud på funktioner, nu handler det lige så meget om at telefonen også har noget hardware som kan performe... Eller det gør det i hvert fald for mig

I mine øjne er argumentet flabet over for forbrugerne.

Det minder mig om at der var noget med nogle powerpc processorer som vist alligevel ikke var 4 gange hurtigere end de tilsvarende intel processorer på det tidspunkt... UPS ? :)
Gravatar #26136 - Ronson ⅍
30. maj 2014 15:42
markjensen (26129) skrev:
Ronson ⅍ (26128) skrev:
specs-mæssigt

Ikke nødvendigvis. Hvis man ikke ved bedre, kunne man lige så godt tro at den er gjort mindre fordi teknologien er blevet mere moden. Ligesom man gør med konsoller.
Så når jeg køber "minimælk" så må jeg ud fra der i virkeligheden er 3 liter i kartonen, fordi den er introduceret efter "mælk"?

Nej. Man må sætte sig lidt ind i det område man vil bruge sine penge på. Ellers kan man jo være naiv indenfor mange områder, f.eks. mælk og mobiltelefoner. Så den holder ikke.

"Mini" betyder på ingen måde kun at noget er mindre.
Gravatar #26137 - markjensen
30. maj 2014 15:46
Nej, og derfor er det dumt at antage at det betyder at den er dårligere hvis man ikke ved det.
Gravatar #26138 - Magten
30. maj 2014 15:50
Jeg har ikke set nogen WP producenter bruge det argument, hvis det er det du mener.

Jeg er dog selv en af dem der mener WP er/var (det er lang tid siden jeg har sammenlignet) mere "flydende" end Android på samme eller langsommere hw.

For mig handler det om at jeg har en telefon der kan det jeg skal... Jeg er fløjtende ligeglad med om den har en 14728 GHz CPU og 20000 TB RAM.
Gravatar #26139 - Ronson ⅍
30. maj 2014 17:18

Du står i en butik. Du kan vælge mellem en telefon til 3000 kr og en til 2000 kr. Den billige hedder mini og er af samme producent.

Hvor sandsynligt synes du selv det lyder at folk skulle tro den var bedre? En producent konkurrerer ikke med sig selv, det ved alle over 12 år helt instinktivt*.

* Jeg spurgte alle over 12 år omkring mig, en ud af en svarede ja. Så mit argument holder 100%.
Gravatar #26140 - Hængerøven
30. maj 2014 17:38
Magten (26134) skrev:
Ligesom de fleste af de sidste 10 posts har været :-)

Det kan man være mere eller mindre enig i..

Jeg synes ikke det er flueknepperi at give udtryk for at mini ikke betyder dårlig eller skrabet i forhold til andet end sin egen storebror model..

Når vi her komemr med forslag til en telefon, er det et fuldstændigt ligegyldigt aspekt, at det er en mini udgave af en anden telefon.. Du får det du får for pengene og ikke andet.

SlettetBruger (26122) skrev:
For 1900 får man så også en af de bedre Lumia telefoner. Så behøver man ikke nøjes med en skrabet telefon(mini udgaver af android telefoner).

Det er denne kommentar der kommenterers. Telefonen kaldes skrabet i forhold til en Lumia, fordi det er en mini udgave af en anden telefon... Øh okay så?

Man får mere for pengene i forhold til det forslåede alternativ, men den er skrabet i forhold til alternativet, på grund af navnet. tåbelig måde at se på tingene imo.
Gravatar #26141 - markjensen
30. maj 2014 17:40
Plejer Slim-udgaverne af PS3 ikke at blive billigere? Det er jo heller ikke sikkert at man ser de to produkter når man står i en butik.

Min pointe var bare at jeg ikke mener (som du i øvrigt selv skrev senere hen) at man udelukkende ud fra navnet "mini" kan vurdere om det er et dårligere eller bedre produkt.
Gravatar #26142 - Internet-Ekspert KopNudler
30. maj 2014 18:39
Mark "Videokamera" Jensen

Jeg vil gerne have et videokamera til at optage når jeg er ude og lege i cosplay. Nogen anbefalinger? Budgettet er omkring de 2.000, det skal gerne kunne optage med mere end 30 FPS så jeg kan lave lidt slowmotion klip.
Gravatar #26143 - CBM
30. maj 2014 18:43

Det er fair nok. Og ens personlige oplevelser af produkter kan variere.
Jeg har aldrig selv prøvet en WP telefon da jeg som ex-nokia bruger følte mig trådt gevaldigt over tæerne.

Men jeg har da kolleger som har WP telefoner, så jeg kunne sikkert godt få lov at "lege" lidt med sådan en fætter.

En af mine kolleger får snart en Nokia Lumia 630 Dual SIM som firma telefon. Så vil da lige prøve den og se hvad det er for en fætter.
Gravatar #26144 - Magten
30. maj 2014 20:52
Hængerøven (26140) skrev:
Det er denne kommentar der kommenterers. Telefonen kaldes skrabet i forhold til en Lumia, fordi det er en mini udgave af en anden telefon... Øh okay så?
Den kaldes skrabet i forhold til dens storebror. Ikke Lumia'en.

Hængerøven (26140) skrev:
Man får mere for pengene i forhold til det forslåede alternativ, men den er skrabet i forhold til alternativet, på grund af navnet. tåbelig måde at se på tingene imo.
Mere for pengene hvis det eneste man kigger på er hardware, ja.
Helhedsbilledet er noget mere nuanceret end du prøver at gøre det.
Gravatar #26145 - Magten
30. maj 2014 20:53
CBM (26143) skrev:
Det er fair nok. Og ens personlige oplevelser af produkter kan variere.
Jeg har aldrig selv prøvet en WP telefon da jeg som ex-nokia bruger følte mig trådt gevaldigt over tæerne.
Hvordan trådt over tæerne? Over at de valgte WP over en anden platform?
Gravatar #26146 - Hængerøven
30. maj 2014 21:06
Magten (26144) skrev:
Den kaldes skrabet i forhold til dens storebror. Ikke Lumia'en.

Vi læser det tydeligvis forskelligt.
Gravatar #26147 - OxxY
1. jun. 2014 18:12
Fjolle (26114) skrev:
OxxY (26107) skrev:

OxxY (26112) skrev:

Does not compute..

Svaret var åbenbart Space Engineers. Også selvom jeg mente det ikke var det ... ah well.

http://www.spaceengineersgame.com/

Jeg har endnu ikke prøvet det, da jeg har brugt hele weekenden på at sætte en gipsvæg op (hurrah .....).
Gravatar #26148 - Ronson ⅍
2. jun. 2014 09:25
Hvorfor skal de reklamefinanserede radiostationer altid spille sådan noget provins-dance-pop?
Gravatar #26149 - Slettet Bruger [3237728890]
2. jun. 2014 09:41
Det er dét de unge vil høre, desværre.
Gravatar #26150 - OxxY
2. jun. 2014 09:55
SlettetBruger (26149) skrev:
Det er dét de unge vil høre, desværre.

de unger bruger spotify og youtube. Det er det alle dem der holder i kø på motorvejen hver dag vil høre. Noget ligeyldigt bavl de ikke behøver tænke over eller tage stilling til.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login