mboost-dp1

Svar fra Kulturministeriet i forbindelse med hjemme arbejdspladser og medielicens

Gå til bund
Gravatar #1 - svappe
25. maj 2007 10:02
Gentager lige svaret i en seperat tråd, således at flest muligt kan få gavn af denne..

20. december 2006

Henvendelse vedrørende medielicens

Under henvisning til din henvendelse af 22. november 2006 vedrørende medielicens skal Kulturministeriet oplyse, at pc’ere, der opstilles i forbindelse med hjemmearbejds-pladser, vil være dækket af den pågældende virksomheds medielicens. Dette følger af § 15, stk. 6 i den nye licensbekendtgørelse, der træder i kraft den 1. januar 2007. Be-kendtgørelsen vil i det nye år kunne ses på Kulturministeriets hjemmeside – www.kum.dk.

Andre licenspligtige apparater i husstanden vil ikke være dækket af virksomhedens medielicens. I forlængelse heraf vil du skulle betale medielicens, hvis du eksempelvis er i besiddelse af et fjernsyn.

Kulturministeriet beklager den sene besvarelse.

Med venlig hilsen

Jens Kasper Rasmussen
student
Gravatar #2 - milandt
25. maj 2007 11:46
Betyder det hvis jeg ikke har noget tv eller radio, og har PC og mobil fra mit arbejde, skal jeg så ikke betale licens?

Har godt nok en gammel stationær, men den har samme værdi som hvad 4 ugers medielicens svarer til, så den kunne jeg nok skaffe mig af med :D
Gravatar #3 - fidomuh
25. maj 2007 12:36

HVis internettet er betalt af dit arbejde skal du ikke betale licens for dette.

Da der ikke er licens paa selve pc'en, skal du ikke betale licens for denne.

( Haaber det var forklaring nok :) )
Gravatar #4 - Saxov
25. maj 2007 20:25
hehe, og så kør den sammen med den her mail jeg har fået fra DR, så giver det jo god mening - da man jvf. DR-licens kontor per 25/4-07 kun skal betale licens for at have tv.. :)

--------------------------

Tak for din henvendelse.

Licens er en lovpligtig afgift, man betaler for at have tv opstillet. Betalingspligten indtræder uanset den nærmere benyttelse af apparatet, herunder hvilken kanal man vælger.

BEMÆRK! Denne e-mail kan ikke besvares.
Flere spørgsmål eller kommentarer kan sendes fra www.dr.dk/kontaktdr

Med venlig hilsen
DR Licens- og Programservice

Din henvendelse var:

Vi kom til at snakke om at nu da der var strække på DR her for lidt tid siden, hvordan det påvirker ens licens betalinger.
For egneligt skal man jo kun betale for de dage hvor i levere nyheder osv. i overenstemmelse med Public Service kontrakten.

Så vi kom til at diskutere om næste licensomkrævning bliver for en dag mindre, eller om i tilbagebetaler penge for formeget indbetalt licens, eller licensbetalingsdatoen blot bliver flyttet med en dag.

Desuden kan jeg jo se at det ikke er fordi at DR mangler penge, da der er overskud nok til at i kan lave reklame for DR på TV2 og i biograferne.

Nu er licensprisen for en dag jo lige under 6 kr, eller ca det man kan lave varm aftensmad for per dag - Så på en SU er det noget at tage med. Licenscen er jo 3,7% af min brutto indkomst.

Mvh
Morten Saxov
Gravatar #5 - Fjolle
25. maj 2007 21:48
Jeg har forresten fået svar på at man skal betale licens hvis man har en delt forbindelse der i alt er på over 256 kbit/s.

Ministeriet kan som svar på dit spørgsmål oplyse, at pligten til at betale medielicens gælder for alle husstande med adgang til internettet eller andet netværk med en hastighed på 256 kbit/s eller derover, jf. § 1, stk. 2 nr. 2 i bekendtgørelse nr. 1657 om licens. Med andre ord afgøres licenspligten ikke af den gennemsnitlige internethastighed, som den enkelte husstand eller bruger måtte opleve ved opkobling på et fælles netværk.. Således vil alle husstande, som er i besiddelse af et licenspligtigt apparat og tilknyttet en fælles internetopkobling med en hastighed på 256 kbit/s eller derover være pligtig til at betale licens. Begrundelsen herfor skal findes i det faktum, at den enkelte brugers potentielle hastighed på internetopkoblingen er 256 kbit/s eller derover.

Så du skal faktisk betale hvis du har et lan derhjemme...
Gravatar #6 - buch
25. maj 2007 22:09
Du kan da sagtens have et lan uden at være koblet på netett.
Gravatar #7 - Fjolle
25. maj 2007 22:18
Ja, men jeg er stadigvæk koblet til et netværk, og jeg har sku højere hastigheder end 256kbit/s på et lan..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login