mboost-dp1
SU: Har jeg tjent for meget?
hjææææælp:)
jeg har lige fået en lønseddel, hvor der står jeg indtil videre i år har tjent 69.000 kr, og da fribeløbet i år er 74000 og man skal plusse sin feriepenge, er jeg laaangt fra fortrøstningsfuld, men nu har jeg så et spørgsmål, hvis jeg overskrider mit fribeløb med fx 2000 kr, skal jeg så betale hele min su i tolv måneder tilbage, eller bare 2000 kr?
jeg har lige fået en lønseddel, hvor der står jeg indtil videre i år har tjent 69.000 kr, og da fribeløbet i år er 74000 og man skal plusse sin feriepenge, er jeg laaangt fra fortrøstningsfuld, men nu har jeg så et spørgsmål, hvis jeg overskrider mit fribeløb med fx 2000 kr, skal jeg så betale hele min su i tolv måneder tilbage, eller bare 2000 kr?
Nu har jeg ikke helt 100 styr på det med SU, men mener at du skal betale en form for gebyr, så det bliver f.eks. 2200 kr. man skal betale tilbage, selvom man kun har tjent 2000 kr. for meget.
Men ellers ring til skat og hør ad.
Men ellers ring til skat og hør ad.
Hej kristina11, jeg tror ligesom Mini på at det kun er det som du har tjent for meget du skal betale tilbage, og evt. gebyr.
Men Skat har ikke noget med sagen at gøre.
Citat fra www.su.dk
"Du skal henvende dig på dit uddannelsessted
Går du på et uddannelsessted i Danmark, skal du henvende dig til en SU-medarbejder på dit uddannelsessted, hvis du har spørgsmål om SU eller om dine egne SU-forhold. Henvender du dig alligevel til Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte i København, som er den centrale SU-myndighed, får du samme besked."
Bedste hilsner...
Men Skat har ikke noget med sagen at gøre.
Citat fra www.su.dk
"Du skal henvende dig på dit uddannelsessted
Går du på et uddannelsessted i Danmark, skal du henvende dig til en SU-medarbejder på dit uddannelsessted, hvis du har spørgsmål om SU eller om dine egne SU-forhold. Henvender du dig alligevel til Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte i København, som er den centrale SU-myndighed, får du samme besked."
Bedste hilsner...
Man skal betale det man har tjent over fribeløbet tilbage, dog med renter (diskontoen + 1% svjh.). SU styrelsen er dog flinke og giver 50% "rabat" op til 9.000 kr.
Dvs. hvis du har tjent 5.000 for meget skal du betale 2.500 kr. + renter fra 1. januar tilbage (normalt kommer opgørelsen i maj eller juni med seneste betaling pr. 1/9 i det samme år). Ved beløb overskridende 9.000 kr (igen, svjh) kan der laves en afdragsaftale med Økonomistyrelsen, der så overtager gælden på vegne af SU styrelsen.
Har selv tjent for meget, og så må man jo lige som sætte sig ind i det :-)
Men uanset hvad, så tag de roligt, de er til at snakke med.
Dvs. hvis du har tjent 5.000 for meget skal du betale 2.500 kr. + renter fra 1. januar tilbage (normalt kommer opgørelsen i maj eller juni med seneste betaling pr. 1/9 i det samme år). Ved beløb overskridende 9.000 kr (igen, svjh) kan der laves en afdragsaftale med Økonomistyrelsen, der så overtager gælden på vegne af SU styrelsen.
Har selv tjent for meget, og så må man jo lige som sætte sig ind i det :-)
#4:
Enig - folk fra SU-styrelsen er oftest rare og venlige mennesker. Slå koldt vand i blodet, og ring til dem. :-)
Du kan ofte finde ud af hvem du skal ringe til ved at spørge:
Din studievejleder / Erhvervsvejleder
Studieservice (hvis du studerer på et universitet)
Kommunen (ja! de ved faktisk noget! :O)
Eller lignende.
Enig - folk fra SU-styrelsen er oftest rare og venlige mennesker. Slå koldt vand i blodet, og ring til dem. :-)
Eller lignende.
Jeg tror, at du glemte "Newz.dk" på din fine liste! Der er jo noget ved mottoet: "Newz.dk - stedet hvor alle er eksperter på et eller anden område..."
Eller lignende.
Jeg tror, at du glemte "Newz.dk" på din fine liste! Der er jo noget ved mottoet: "Newz.dk - stedet hvor alle er eksperter på et eller anden område..."
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Gå til bund