mboost-dp1

SU: Har jeg tjent for meget?

Gå til bund
Gravatar #1 - Jace
29. sep. 2007 14:51
Heay,

Jeg kan inde på minSU.dk se at jeg må tjene 74.062 kroner i år.

Hvilket tal er det jeg skal se på om jeg har tjent for meget?

På min lønseddel er der et beløb der hedder "AM-Grundlag" som på 67.679,13

Desuden er der et beløb der hedder "Feriep. 12,5%" som er på 7.603,23

Er det bare de to beløb jeg skal ligge sammen, eller er det nok bare med "AM-Grundlag"?

Er der andre beløb jeg skal have med i min beregning?
Gravatar #2 - kimx
29. sep. 2007 16:11
Feriepengene skal tælles med i det totale beløb, men den del af din løn som du betaler i AM-bidrag skal trækkes fra det totale beløb.

det vil sige at du ifølge mine udregninger har tjent lige under 70000 som der tæller med i regnskabet

Men hvis du på minSU går ind under "Tjener du for meget" så kan du selv udregne det.
Gravatar #3 - Jace
29. sep. 2007 21:14
#2 - Okay, så er jeg vist på den sikre side lidt endnu :)

Ved du også hvad der sker hvis man f.eks. kommer til at tjene 125,- for meget?

Får man så bare et girokort på 125 kroner, eller skal man betale en hel måneds SU tilbage?
Gravatar #4 - Cyrack
29. sep. 2007 23:22
Jace:

Så skal du betale det der er tjent for meget tilbage, men op til 4K får du 50% rabat.. Har lige indbetalt 1K6 :-/ bittert, men sådan er det.
Gravatar #5 - amokk
30. sep. 2007 13:52
Jace:

Et trick du kan lave hvis du kommer til at tjene for meget ved siden af SU, er at melde SU fra i et antal måneder. I de måneder hvor du ikke får SU stiger dit fribeløb nemlig en del mere end den SU du skulle have modtaget. I den sidste del af din uddannelse, kan du så vælge at få udbetalt dobbeltklip, svarende til det antal måneder du har valgt SUen fra tidligere, hvis du ik er forsinket med uddannelsen, dvs. man f.eks. ik behøver at arbejde under eksamensperioder mv. men kan arbejde hårdt i sommerferien hvor man har valgt SU fra.

Men tag da en snak med din SU vejleder på din skole, de kan svare dig på alle de ting der
Gravatar #6 - Jace
30. sep. 2007 18:53
Okay, det har min SU vejleder godt snakket lidt om :)

Vil det sige at hvis jeg f.eks. melder min SU fra i en måned og derved ikke får udbetalt de 4300 kroner, og derved får mulighed for at tjene 8600 mere i det år.

Kan man så få de 4300 udbetalt i en anden måned næste skatteår, altså så man i en enkelt måned næste skatteår får 2x4300 kroner udbetalt fra SU?

Er det sådan det der med dobbeltklip skal forståes?

For indtil nu havde jeg den opfattelse at hvis man melder SU fra i en måned, så har man for evigt givet afkald på de penge og får dem altså aldrig udbetalt.
Gravatar #7 - rackbox
30. sep. 2007 19:30
#4 da jeg i sin tid modtog SU, fik jeg et girokort på noget, de kalder FM-gæld. Det er altså den gæld, man har til SU, hvis man har tjent for meget ved siden af.

Dengang var SU'en på ca. 3,5K om måneden, og mit girokort lød på kr. 25.000!

Jeg havde fået SU i 6 måneder i det år, hvor kravet gjaldt, og havde haft et brødjob indtil da.

Dvs. at jeg havde modtaget 21.000,- i SU og skulle betale kr. 25.000,- tilbage.

Véd du (du lyder til at have forstand på det) om reglen stadigvæk er sådan, eller om man maksimalt kan komme til at betale den mængde SU man har fået tilbage?
Gravatar #8 - hgul
30. sep. 2007 19:37
#7 Det kan jeg i hvert fald svare på. Sådan er reglerne stadig. En medstuderende fortalte på et tidspunkt om en veninde der havde tjent 300 kr. for meget (2 timers overarbejde) og det var også ret vildt det hun skulle betale tilbage.
Gravatar #9 - rackbox
30. sep. 2007 19:46
#7 OK så. Selvom jeg ikke umiddelbart forventer at skulle lege med SU igen, så er der i hvert fald en god grund til at holde øje med, hvor man står i forb. med indtægt i forhold til SU.

Din bekræftelse får mig dog til at tænke, at det er en tåbeligt system.
Gravatar #10 - hgul
30. sep. 2007 20:05
#9 Systemet er direkte latterligt. Forhåbentlig får de snart ændret på reglen om, at det bliver gjort op på årsbasis, hvor meget man har tjent. Det rammer bl.a. os der afslutter uddannelsen midt på året.

Jeg glæder mig bestemt ikke til jeg forhåbentlig er færdig med min kandidatafhandling pr. 1/6 næste år, når man ser på de historier folk kan fortælle om hvor meget de har skulle betale tilbage.
Gravatar #11 - kimx
30. sep. 2007 20:38
Ja hvis man kommer til at tjene mere end 29.670 kr. om måneden efter endt uddannelse, og i forevejen har brugt sit fribeløb så kan man komme på den.
Gravatar #12 - bamsemusen
1. okt. 2007 07:50
Pensions-Arbejdsgiverordning :)
Du kan med fordel få oprettet en arbejdsgiver-pensionsordning hos din arbejdsgiver (surprise!).
På denne måde betales der et x-antal beløb fra din lønseddel direkte til en pensionsordning, hermed vil din lønseddel blive mindre og du kan høste SU samtidig med, du tjener det du må. Det overskydende bliver sat på en pensionsordning med yderligere skattefordele, og du har mere, når du når den tid.

Alt i alt en win-win situation - bare ikke for staten (mig og alle de andre... )

:P
Gravatar #13 - KaW
1. okt. 2007 12:06
Måske lidt off-topic, men er lidt træt af det offentlige lige for tiden. Jeg havde startet virksomhed sammen med en kammerat sammen med en ven, iforhold til et skoleprojekt.

Jeg havde så skiftet adresse hjem til min kæreste i mellem tiden, og jeg havde ikke modtaget min udvidede selvangivelse på min nye adresse (og har intet fået afvide om den var kommet frem på min gamle), så jeg gik rundt og levede i lykkelig uvidenhed.

På et tidspunkt dukker der et brev op fra skat, som siger at de har gættet sig frem til min indtægt i firmaet pga. manglende udvidede selvangivelse, og det har de gættet sig til at være 20.000. Hvis de ikke ser at jeg betaler skat af dette beløb vil jeg blive faktureret 400 kr om dagen indtil det er betalt, eller min selvangivelse er korrekt.

Nu ligger det således at jeg er en SU-slave, og med SU som min eneste indkomst, så det er ikke fordi jeg kan betale 400 kr om dagen (det tvivler jeg på de fleste kan), så derfor måtte jeg jo udfylde min selvangivelse, jeg får oprettet en digital signatur så jeg kan rette det online, når jeg så går online for at rapportere den eneste indtægt for mig som er SU. Det kunne jeg ikke da regnskabsåret var slut.

Det ender så med at jeg havner nede på skattekontoret, og må forklare hende situationen, og fortælle hende at jeg ikke har tjent 20.000. Da jeg spørger hende om det ikke var en lidt underlig måde at gætte på en indkomst, så sagde hun at jeg ligeså godt kunne have tjent 100.000, og noget måtte de jo gætte på.

Nu venter jeg så på at jeg hører noget om min sag. Og jeg håber på det bedste.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login