mboost-dp1
Ryger vs the world
Endnu en tanke i den her ryge debat..
Hvorfor er det man forbyder rygning al verdens steder? - Eller det spørgsmål kender jeg godt svaret på, det er yderst sundhedsskadeligt, ikke kun for rygeren men også for omgivelserne.
Så tænker jeg, nu når de anti ryger politikere er i stand til at få gennemført så mange love omkring rygning, så kunne man jo passende køre det samme med biler.
Lav en lov der hedder, 2012 intet salg af nye co2 udladende biler/lastbiler.
Og så finde en teknologi der kan understøtte dette forslag, og så give den fuldskrue for at få det udviklet...
Jeg nægter at tro på at bil industrien så ville nægte at sælge biler til Danmark, men i stedet blive tvunget til at finde et alternativ.
Denne tanke kan man vælge at se på to måder, enkelt. Hvor man siger, NU vælger vi noget ved det, så må vi bruge de midler det tager at kontrollere konsekvenserne..
Eller den kompliserede hvor man skal være venner med alle og søger for at alle konstant bliver tilgodeset...
Hvorfor er det man forbyder rygning al verdens steder? - Eller det spørgsmål kender jeg godt svaret på, det er yderst sundhedsskadeligt, ikke kun for rygeren men også for omgivelserne.
Så tænker jeg, nu når de anti ryger politikere er i stand til at få gennemført så mange love omkring rygning, så kunne man jo passende køre det samme med biler.
Lav en lov der hedder, 2012 intet salg af nye co2 udladende biler/lastbiler.
Og så finde en teknologi der kan understøtte dette forslag, og så give den fuldskrue for at få det udviklet...
Jeg nægter at tro på at bil industrien så ville nægte at sælge biler til Danmark, men i stedet blive tvunget til at finde et alternativ.
Denne tanke kan man vælge at se på to måder, enkelt. Hvor man siger, NU vælger vi noget ved det, så må vi bruge de midler det tager at kontrollere konsekvenserne..
Eller den kompliserede hvor man skal være venner med alle og søger for at alle konstant bliver tilgodeset...
#1
Oeh? Hvordan kan du dog sammenligne disse to ting?
Der er ingen der forbyder nogen at lave eller ryge cigaretter..
Rygeloven forbyder rygere at genere andre.
Ligesom at jeg ikke maa stille mig op og skide paa din tallerken, saa synes jeg ikke det er rart at rygere forpester min mad :)
Oeh? Hvordan kan du dog sammenligne disse to ting?
Der er ingen der forbyder nogen at lave eller ryge cigaretter..
Rygeloven forbyder rygere at genere andre.
Ligesom at jeg ikke maa stille mig op og skide paa din tallerken, saa synes jeg ikke det er rart at rygere forpester min mad :)
#4
Ah, paa den maade..
Tjah, den nemmeste forskel er vel at rygning ikke tjener noget formaal, hvor biler tjener en hel del formaal ( ogsaa for offentligheden )..
Det er offentligt accepteret at der koerer biler.
Hvis du kan faa nok til at brokke sig over dette, saa boer regeringen ogsaa goere noget ved dette..
En af de store forskelle, imo, er at der aktivt forskes indenfor formindskning af co2. Ved rygning har jeg endnu ikke set megen forskning som forsoeger at forhindre nikotin og diverse skadelige stoffer.. ( Sjovt nok fordi disse stoffer er hele pointen med at ryge :D )..
Ah, paa den maade..
Tjah, den nemmeste forskel er vel at rygning ikke tjener noget formaal, hvor biler tjener en hel del formaal ( ogsaa for offentligheden )..
Det er offentligt accepteret at der koerer biler.
Hvis du kan faa nok til at brokke sig over dette, saa boer regeringen ogsaa goere noget ved dette..
En af de store forskelle, imo, er at der aktivt forskes indenfor formindskning af co2. Ved rygning har jeg endnu ikke set megen forskning som forsoeger at forhindre nikotin og diverse skadelige stoffer.. ( Sjovt nok fordi disse stoffer er hele pointen med at ryge :D )..
Jeg nægter at tro på at bil industrien så ville nægte at sælge biler til Danmark, men i stedet blive tvunget til at finde et alternativ.Hvad med den lavere middelklasse og derunder, som ikke vil have råd til at udskifte den gamle 323'er med en ny økovogn? Skal de så bare lammes fuldstændigt eller tvinges til ofentlig transport, som måske ikke passer dem?
Hvis de benzin- og dieseldrevne befordringsmidler skal afskaffes skal det ske over en lang periode, hvor man siger: Nu importerer/indregistrerer vi ikke flere benzin- og dieseldrevne biler, men kun miljørigtige køretøjer, og lader så de gamle biler dø ud af sig selv.
Men hvem vil være dem der blev kendt for at slå viperen, mustangen, veyronen, hayabusaen etc. ihjel? Hvis en siddende regering tager denne beslutning, tror jeg at de bliver meget upopulære. Jeg tror at det vil kræve et holdningsskifte hos befolkningen før at det overhovedet kan komme på tale at afskaffe benzin- og diesel-køretøjerne, og det ligger nok ikke lige om hjørnet.
#7
Folk er jo stadig pissed over bilafgifter. Hvis bare vi hæver afgifterne lidt på de ikke økologiske biler, og sænker den lidt på de økologiske så er alle glade. Hvis folk så absolut vil have en stor, larmende og forurenende bil, så kan de bare betale sig fra det.
Hvis en siddende regering tager denne beslutning, tror jeg at de bliver meget upopulære.
Folk er jo stadig pissed over bilafgifter. Hvis bare vi hæver afgifterne lidt på de ikke økologiske biler, og sænker den lidt på de økologiske så er alle glade. Hvis folk så absolut vil have en stor, larmende og forurenende bil, så kan de bare betale sig fra det.
#7 holmen
Præcis, også derfor jeg skriver "intet salg af nye..."
Det er lidt det samme du skriver, forskellen er bare at man tage hoppet, i stedet for små skridt hele tiden. På et eller andet tidspunkt er der alligevel nogen der skal tage skridtet fuldt ud, så hvorfor ikke bare gøre det nu, i stedet for om 10, 50 eller 100 år.
Uanset hvad man gør, så vil der gå min. 10år før det vil have en reel betydning, fra man laver loven, til du egentligt vil se nogen forskel, tilgengæld vil det om 50 år betyde en kæmpe forskel..
#8 Præcis :)
Præcis, også derfor jeg skriver "intet salg af nye..."
Det er lidt det samme du skriver, forskellen er bare at man tage hoppet, i stedet for små skridt hele tiden. På et eller andet tidspunkt er der alligevel nogen der skal tage skridtet fuldt ud, så hvorfor ikke bare gøre det nu, i stedet for om 10, 50 eller 100 år.
Uanset hvad man gør, så vil der gå min. 10år før det vil have en reel betydning, fra man laver loven, til du egentligt vil se nogen forskel, tilgengæld vil det om 50 år betyde en kæmpe forskel..
#8 Præcis :)
Alternativt kan disse koeretoejer ryge under veteranbils-betegnelsen og derved kan de bevares, saalaenge det ikke er ens primaere koeretoej :)Udbud og efterspørgsel - Forestil dig hvad der sker med benzinprisen hvis det kun er "veteraner" der skal køre på benzin. Men okay, det er så deres eget valg at køre i benzinzlugere, ligesom det er rygernes eget valg at de ryger, og til den tid vil man sikkert blive pissed over at de forurener med co2 når alle andre kører på blomster om planteolie osv.
Jeg tror ikke at det kan lade sig gøre før man kan hive samme effekt ud af en miljøvenlig motor som af en benzinmotor, og priserne på de to motorer er ca. det samme og økobrændstoffet er lige så "billigt" eller billigere end benzinen.
Bilproducenterne skal motiveres til at få udviklet mere miljørigtige biler og forskere osv. skal have bedre muligheder for at forske i biobrændsel, eller hvad det hedder, det er klart, og som du siger ville det være godt hvis vi satte alle sejl ind for at nå det mål, men det er nok ikke nok at vi gør det i DK.
Jeg nægter at tro på at bil industrien så ville nægte at sælge biler til Danmark...Hvorfor skulle de nægte det? Det er jo forbudt for at importere de biler i DK (Hvis den lov kom, i f.eks. 2012), så de kan vel slet ikke sælge dem til Danmark, så vi ville stå kun med gamle mijløskadelige biler, indtil vi kunne importere "ikke-co2-udledende-biler", mens andre lande vil importere flere benzindrevne biler, som dog er blevet mere miljøvenlige.
Igen, så er spørgsmålet om det er nok hvis DK går forrest og siger at vi ikke vil importere flere af de meget co2-udledende biler. Jeg tvivler.
#12
Alternativt kan Benzin jo rent faktisk gaa hen og blive vaerdiloest da der kun er meget faa som reelt har en interesse i at bruge det..
( Nu snakker jeg om allerede magasineret benzin )
Og mit eksempel er jo kun brugbart naar der allerede ER et markede for billige oeko-biler :P
Udbud og efterspørgsel - Forestil dig hvad der sker med benzinprisen hvis det kun er "veteraner" der skal køre på benzin.
Alternativt kan Benzin jo rent faktisk gaa hen og blive vaerdiloest da der kun er meget faa som reelt har en interesse i at bruge det..
( Nu snakker jeg om allerede magasineret benzin )
Og mit eksempel er jo kun brugbart naar der allerede ER et markede for billige oeko-biler :P
#12 holmen
Du rammer faktisk det eneste som er et problem - "hvis DK går forrest og siger at vi ikke vil importere flere af de meget co2-udledende biler. Jeg tvivler."
Det gør jeg ikke... Specielt ikke for tiden når alverdens mennesker prøver at leve så sundt som muligt, så vil de selvfølgeligt ikke stå tilbage. Danmark har en del fokus på det område, og ved at skabe lidt hype omkring, dvs. rent faktisk bruge de spind metoder de normalt drejer negativt, til at spinde positivt, så tror jeg nu nok..
Og hvis det ikke er muligt, hvad så? - Så er vi da på vej til at få afskaffet den onde spiral olie, benzin og CO2 giver i øjeblikket...
Du rammer faktisk det eneste som er et problem - "hvis DK går forrest og siger at vi ikke vil importere flere af de meget co2-udledende biler. Jeg tvivler."
Det gør jeg ikke... Specielt ikke for tiden når alverdens mennesker prøver at leve så sundt som muligt, så vil de selvfølgeligt ikke stå tilbage. Danmark har en del fokus på det område, og ved at skabe lidt hype omkring, dvs. rent faktisk bruge de spind metoder de normalt drejer negativt, til at spinde positivt, så tror jeg nu nok..
Og hvis det ikke er muligt, hvad så? - Så er vi da på vej til at få afskaffet den onde spiral olie, benzin og CO2 giver i øjeblikket...
#14
Men er _DU_ helt sikker paa at vi har et benzinfrit alternativ i 2012?
Personligt tvivler jeg en del..
Ydermere skal dette alternativ vaere billigere end benzin-bilerne ( og benzinen ) ellers kan du godt sige hej til et vaske aegte oproer :D
Hvilket vi jo allerede er igang med, og da din plan ikke holder vand medmindre der ER alternativer, saa er der ikke den store pointe i saadan en annoncering..
Helt aerligt, hvem tror du staar staerkest?
Danmark, med sin "vi vil ikke koebe jeres biler", eller _ALLE_ bilproducenter som opdager at danmark kun udgoer 5% af deres salg ?
5% som de velogmaerke godt kan taale at miste.. Og som jeg personligt ville skide paa hvis de 5% kom med et krav som jeg iforvejen forsoegte at opfylde.. :)
Hvis danmark kommer med dette krav nu, saa er der jo rent faktisk ogsaa den mulighed at benzin importoererne vaelger at stoppe importen i en maaned.. Bare for at markere hvor staerke de er.. :)
Men er _DU_ helt sikker paa at vi har et benzinfrit alternativ i 2012?
Personligt tvivler jeg en del..
Ydermere skal dette alternativ vaere billigere end benzin-bilerne ( og benzinen ) ellers kan du godt sige hej til et vaske aegte oproer :D
Og hvis det ikke er muligt, hvad så? - Så er vi da på vej til at få afskaffet den onde spiral olie, benzin og CO2 giver i øjeblikket...
Hvilket vi jo allerede er igang med, og da din plan ikke holder vand medmindre der ER alternativer, saa er der ikke den store pointe i saadan en annoncering..
Helt aerligt, hvem tror du staar staerkest?
Danmark, med sin "vi vil ikke koebe jeres biler", eller _ALLE_ bilproducenter som opdager at danmark kun udgoer 5% af deres salg ?
5% som de velogmaerke godt kan taale at miste.. Og som jeg personligt ville skide paa hvis de 5% kom med et krav som jeg iforvejen forsoegte at opfylde.. :)
Hvis danmark kommer med dette krav nu, saa er der jo rent faktisk ogsaa den mulighed at benzin importoererne vaelger at stoppe importen i en maaned.. Bare for at markere hvor staerke de er.. :)
#14 Der er vi så nok bare ikke enige. Jeg tror stadig at BMW, Ford, Opel, Mercedes OSV. vil pumpe co2-udledende biler ud til alle de lande hvor der er et marked for det, og det at DK boykotter dere co2-udledende biler, tror jeg ikke er nog til at de sætter mere skub i udviklingen af mere miljørigtigte biler.
Derimod, hvis vi boykotter biler der udleder co2, så står vi tilbage med gamle biler, uden mulighed for at importere de nye biler der udleder co2, men som samtidigt er mere økonomiske en de som vi har i dag.
Første skridt skal nok være, som tidligere nævnt, lavere afgift på de biler som kører langt på literen og udleder forholdsvidt lidt co2 og så højere afgift på co2-svinene.
Derimod, hvis vi boykotter biler der udleder co2, så står vi tilbage med gamle biler, uden mulighed for at importere de nye biler der udleder co2, men som samtidigt er mere økonomiske en de som vi har i dag.
Første skridt skal nok være, som tidligere nævnt, lavere afgift på de biler som kører langt på literen og udleder forholdsvidt lidt co2 og så højere afgift på co2-svinene.
#15 & #16
Jeg ville på ingen måde forvente at alle bil fabrikanterne ville gå ind i det.
Men på den anden side så hedder de fiktive tal for markeds andele anno 2007:
Ford - 10%
Mazda - 15%
Toyota - 20%
x - 25%
y - 20%
v - 10%
Så ville den i 2012 hedde
Ford 60%
Toyota 40%
Dvs der er en enorm sum penge at hente på et eksklusivt marked, såfremt du er den første eller blandt de første..
Jeg er ikke i tvivl om at vi ville være i stand til at udvikle noget, såfremt at der blev brugt ressourcerne på det...
Alle ved det skal ende med at vi skal have noget andet, så hvorfor vente? - Alle kender målet, hvad er egentligt grunden til at man trækker det i langdrag?
Jeg ville på ingen måde forvente at alle bil fabrikanterne ville gå ind i det.
Men på den anden side så hedder de fiktive tal for markeds andele anno 2007:
Ford - 10%
Mazda - 15%
Toyota - 20%
x - 25%
y - 20%
v - 10%
Så ville den i 2012 hedde
Ford 60%
Toyota 40%
Dvs der er en enorm sum penge at hente på et eksklusivt marked, såfremt du er den første eller blandt de første..
Jeg er ikke i tvivl om at vi ville være i stand til at udvikle noget, såfremt at der blev brugt ressourcerne på det...
Alle ved det skal ende med at vi skal have noget andet, så hvorfor vente? - Alle kender målet, hvad er egentligt grunden til at man trækker det i langdrag?
#17
Jamen jeg synes da du skal loebe en tur ud paa DTU og fortaelle alle de dumme hoveder hvordan de skal goere saa..
Tror du virkelig at bilfabrikanterne sidder og hygger sig paa en eksisterende loesning?
Ja, det ville gaa hurtigere hvis de var noed til at stoette projekterne, men det vil de jo i sidste ende _IKKE_ vaere noed til..
5% af markedet er ikke super lukrativt hvis du skal poste 10 gange de naeste 5 aars profit i overhovedet at komme ind paa markedet..
Og slet ikke naar vi ikke har en holdbar loesning eller bare et forslag til en holdbar loesning ;)
Jeg tror ikke der er nogen bedre loesning end at stramme reglerne lidt og saa ellers presse paa for alternativer..
Naar der bliver udviklet noget som reelt er brugbart, saa skal det nok komme :)
Alle ved det skal ende med at vi skal have noget andet, så hvorfor vente? - Alle kender målet, hvad er egentligt grunden til at man trækker det i langdrag?
Jamen jeg synes da du skal loebe en tur ud paa DTU og fortaelle alle de dumme hoveder hvordan de skal goere saa..
Tror du virkelig at bilfabrikanterne sidder og hygger sig paa en eksisterende loesning?
Ja, det ville gaa hurtigere hvis de var noed til at stoette projekterne, men det vil de jo i sidste ende _IKKE_ vaere noed til..
5% af markedet er ikke super lukrativt hvis du skal poste 10 gange de naeste 5 aars profit i overhovedet at komme ind paa markedet..
Og slet ikke naar vi ikke har en holdbar loesning eller bare et forslag til en holdbar loesning ;)
Jeg tror ikke der er nogen bedre loesning end at stramme reglerne lidt og saa ellers presse paa for alternativer..
Naar der bliver udviklet noget som reelt er brugbart, saa skal det nok komme :)
#18 fidomuh
Hvis man nu satte 2x flere folk til at finde på noget.
Gav dem x4 økonomiske midler.
Ville det så ikke kunne skabe det gennembrud hurtigere end nu?
Såfremt der nu er 10 biler fabrikanter på markedet, kunne blive reduceret til 1-2, så tror jeg også det vil give mere end 5% af markedet..
Bortset fra at det danske marked ikke er så rart pga afgifter, så kunne man jo hurtigt ændre det ved at omstrukturer afgifterne, således at der vil være en endnu større økonomisk gevinst for fabrikanterne.
Er ret sikker på at hvis man udførte nogle detaljeret økonomiske beregninger, så ville der være ganske fornuftigt mange penge at tjene på det.
Hvad er virkeligt det værste der kunne ske ved dette forslag? -
Hvis man nu satte 2x flere folk til at finde på noget.
Gav dem x4 økonomiske midler.
Ville det så ikke kunne skabe det gennembrud hurtigere end nu?
Såfremt der nu er 10 biler fabrikanter på markedet, kunne blive reduceret til 1-2, så tror jeg også det vil give mere end 5% af markedet..
Bortset fra at det danske marked ikke er så rart pga afgifter, så kunne man jo hurtigt ændre det ved at omstrukturer afgifterne, således at der vil være en endnu større økonomisk gevinst for fabrikanterne.
Er ret sikker på at hvis man udførte nogle detaljeret økonomiske beregninger, så ville der være ganske fornuftigt mange penge at tjene på det.
Hvad er virkeligt det værste der kunne ske ved dette forslag? -
#19
Joda, betaler du?
Tjah, det er selvfoelgelig forskelligt fra fabrikant til fabrikant, men jeg tror ikke der er nogen der reelt ser danmark som et "stort" markede..
5% er meget godt ramt tror jeg.. Maaske 10% for nogle ;)
Hvilket jo i sig selv vil give den oenskede effekt, saa hvorfor fremsaette forbud? :)
At bilfabrikanterne og/eller benzin importoerer foeler sig taget i roeven og "strejker" fra d.d ? :)
Hvis man nu satte 2x flere folk til at finde på noget.
Gav dem x4 økonomiske midler.
Ville det så ikke kunne skabe det gennembrud hurtigere end nu?
Joda, betaler du?
Såfremt der nu er 10 biler fabrikanter på markedet, kunne blive reduceret til 1-2, så tror jeg også det vil give mere end 5% af markedet..
Tjah, det er selvfoelgelig forskelligt fra fabrikant til fabrikant, men jeg tror ikke der er nogen der reelt ser danmark som et "stort" markede..
5% er meget godt ramt tror jeg.. Maaske 10% for nogle ;)
Bortset fra at det danske marked ikke er så rart pga afgifter, så kunne man jo hurtigt ændre det ved at omstrukturer afgifterne, således at der vil være en endnu større økonomisk gevinst for fabrikanterne.
Hvilket jo i sig selv vil give den oenskede effekt, saa hvorfor fremsaette forbud? :)
Hvad er virkeligt det værste der kunne ske ved dette forslag? -
At bilfabrikanterne og/eller benzin importoerer foeler sig taget i roeven og "strejker" fra d.d ? :)
1)
Staten tjener milliarder og atter milliarder på de danske afgifter - på lige præcis CO2 forurenende biler. Hvis bilerne forsvandt mangler staten pludselig penge.
2)
den oprindelige sammenligning med smøger er helt hen i vejret. Biler har et praktisk formål, hvor smøger kun er til for sjov skyld - en bedre sammenligning havde været med våben.
Desuden er CO2 ikke direkte farligt for mennesker (så længe mængderne ikke bliver for store selvfølgelig ;))
3)
Hvem skal betale for opbygningen af et alternativt distributonssystem til de nye brændstoffer?
4)
Den danske markedsandel af bilsalget ligger formodentlig under 5% - især hvis man regner på modellernes pris. Danskere køber oftere mindre modeller hvor avancen ofte er tilsvarende lavere.
Staten tjener milliarder og atter milliarder på de danske afgifter - på lige præcis CO2 forurenende biler. Hvis bilerne forsvandt mangler staten pludselig penge.
2)
den oprindelige sammenligning med smøger er helt hen i vejret. Biler har et praktisk formål, hvor smøger kun er til for sjov skyld - en bedre sammenligning havde været med våben.
Desuden er CO2 ikke direkte farligt for mennesker (så længe mængderne ikke bliver for store selvfølgelig ;))
3)
Hvem skal betale for opbygningen af et alternativt distributonssystem til de nye brændstoffer?
4)
Den danske markedsandel af bilsalget ligger formodentlig under 5% - især hvis man regner på modellernes pris. Danskere køber oftere mindre modeller hvor avancen ofte er tilsvarende lavere.
#20 fidomuh
Ja det gør jeg, over skatten....
Som sagt, kunne godt tænke mig at se nogle nøgletal og så lave beregninger på det...
Afgifter er symptom behandling for at begrænse antallet af co2 forurenene biler. Ved at omlægge de afgifter, kan man give fabrikanterne et større overskud, hvilket vil give den et større incitement for at udvikle sig imod det danske marked.
Bilfabrikanterne skal tjene penge, de skal, ligesom resten af verdenen lære at kunne omstille og tilpasse sig for at fortsætte med det..
Ja det gør jeg, over skatten....
Som sagt, kunne godt tænke mig at se nogle nøgletal og så lave beregninger på det...
Afgifter er symptom behandling for at begrænse antallet af co2 forurenene biler. Ved at omlægge de afgifter, kan man give fabrikanterne et større overskud, hvilket vil give den et større incitement for at udvikle sig imod det danske marked.
Bilfabrikanterne skal tjene penge, de skal, ligesom resten af verdenen lære at kunne omstille og tilpasse sig for at fortsætte med det..
#21 drbravo
Enig - men staten tjener også gode penge på smøger og andre ting, men der er det åbenbart ikke et problem at lave mindre afgifter....
Staten trænger til at finde på bedre måder at tjene penge, som f.eks. ved at tjene penge på at udvikle et fornuftigt alternativ til benzin...
Sammenligningen med smøger er fordi begge giver penge i form af afgifter, begge forurener passivt - Transport er en nødvendighed, yup, derfor tvinges man til at finde på noget....
Dem der nu finder en invistering i det. Jeg ville formode at de nuværende benzin selvskaber ville have en god ide i at være del af det distributions net...
Den danske markedsandel af det samlede bilsalg er ikke stor, men ingen grund til at kigge ud over Dk's grænser i første omgang... Danskere køber mindre modeller fordi det er hvad der kan betale sig i henhold til afgifter etc...
Enig - men staten tjener også gode penge på smøger og andre ting, men der er det åbenbart ikke et problem at lave mindre afgifter....
Staten trænger til at finde på bedre måder at tjene penge, som f.eks. ved at tjene penge på at udvikle et fornuftigt alternativ til benzin...
Sammenligningen med smøger er fordi begge giver penge i form af afgifter, begge forurener passivt - Transport er en nødvendighed, yup, derfor tvinges man til at finde på noget....
Dem der nu finder en invistering i det. Jeg ville formode at de nuværende benzin selvskaber ville have en god ide i at være del af det distributions net...
Den danske markedsandel af det samlede bilsalg er ikke stor, men ingen grund til at kigge ud over Dk's grænser i første omgang... Danskere køber mindre modeller fordi det er hvad der kan betale sig i henhold til afgifter etc...
#22
Saa betaler du vel gladeligt 1000% af din loen indtil 2012? For det er hvad det vil kraeve at realisere dit maal, hvis staten skal financiere det.
Hvilket stadig ikke berretiger et forbud, hverken i 2012 eller 2020 :)
Afgifterne er allerede blevet saenket og sandsynligheden for yderligere saenkninger er meget stor :)
Ja, ligesom Danmark skal tilpasse sig det produkt de oensker at koebe.
Medmindre du tror danmark kan producere nok biler til at moede alle krav i 2012 ( med fare for at de store selskaber traekker sig ud nu ) saa er der _INGEN_ grund til at stille et reelt forbud op.
Det bedre, nemmeste og hurtigste, vil vaere at saenke afgifterne paa non-CO2 biler ( og saenke mere alt efter hvor lidt CO2 den slipper ud ) og lade markedet tage sin toern.
Det vil komme helt automatisk, og imo er aspektet i at udvikle den foerste "vand-bil" eller lignende, helt utroligt, hvis man ser paa markedet.. Selv til en ekstrem dyr pris vil disse blive koebt :D
#23
Du glemmer jo bare at de allerede forsker paa livet loes i lige netop dette..
Saa hvilket incitament skulle de have for at hjaelpe Danmark, naar de senere kan tilbyde Danmark samme produkt? Maaske endda foer, men fordi danmark behandlede dem daarligt, saa ja.. :)
Ja, og det er jo en god ting :)
Naar afgiften falder yderligere, eller fjernes helt ( :O ) paa non-co2 biler, saa skal der nok ske loejer :D
Ja det gør jeg, over skatten....
Saa betaler du vel gladeligt 1000% af din loen indtil 2012? For det er hvad det vil kraeve at realisere dit maal, hvis staten skal financiere det.
Afgifter er symptom behandling for at begrænse antallet af co2 forurenene biler. Ved at omlægge de afgifter, kan man give fabrikanterne et større overskud, hvilket vil give den et større incitement for at udvikle sig imod det danske marked.
Hvilket stadig ikke berretiger et forbud, hverken i 2012 eller 2020 :)
Afgifterne er allerede blevet saenket og sandsynligheden for yderligere saenkninger er meget stor :)
Bilfabrikanterne skal tjene penge, de skal, ligesom resten af verdenen lære at kunne omstille og tilpasse sig for at fortsætte med det..
Ja, ligesom Danmark skal tilpasse sig det produkt de oensker at koebe.
Medmindre du tror danmark kan producere nok biler til at moede alle krav i 2012 ( med fare for at de store selskaber traekker sig ud nu ) saa er der _INGEN_ grund til at stille et reelt forbud op.
Det bedre, nemmeste og hurtigste, vil vaere at saenke afgifterne paa non-CO2 biler ( og saenke mere alt efter hvor lidt CO2 den slipper ud ) og lade markedet tage sin toern.
Det vil komme helt automatisk, og imo er aspektet i at udvikle den foerste "vand-bil" eller lignende, helt utroligt, hvis man ser paa markedet.. Selv til en ekstrem dyr pris vil disse blive koebt :D
#23
Dem der nu finder en invistering i det. Jeg ville formode at de nuværende benzin selvskaber ville have en god ide i at være del af det distributions net...
Du glemmer jo bare at de allerede forsker paa livet loes i lige netop dette..
Saa hvilket incitament skulle de have for at hjaelpe Danmark, naar de senere kan tilbyde Danmark samme produkt? Maaske endda foer, men fordi danmark behandlede dem daarligt, saa ja.. :)
Danskere køber mindre modeller fordi det er hvad der kan betale sig i henhold til afgifter etc...
Ja, og det er jo en god ting :)
Naar afgiften falder yderligere, eller fjernes helt ( :O ) paa non-co2 biler, saa skal der nok ske loejer :D
#22
Nej det kræver ikke jeg betaler 1000% af min løn, det er noget fis. Det handler om at man vælger at fokusere på at specifikt område, og ja det betyder at andre ting må ned prioriteres, men igen, jeg er riiimeligt sikker på der er mange muligheder for at gøre det, uden jeg skal betale 10-100 eller 1000% mere i skat.
Nej, selvfølgeligt skal Danmark ikke tilpasse sig et produkt de ønsker at købe. De skal efterspørger hvad de vil have, og så må folk byde ind.
Og enig, det ville være en en god starte at sænke afgiften på de mere økologiske alternativer der faktisk allerede eksistere.
Benzinselvskaber er på ingen måde interesseret i at komme med et resultat nu, de tjener stadigt godt med pengene, det ville være at skyde sig selv i foden gennem knæet at udvikle et alternativ til benzin motoren endnu. Citronen kan nemt presses meget mere og det er hvad de gør, alt andet ville være komplet idioti...
Det incitament de skulle have at være nogle af de første til at levere det, og derved sikre sig den største markedsandel.
Om det er en god eller dårlig ting afhænger af hvem der ser på det. Som du selv skriver, så er avancen på mindre modeller måske mindre, og derved en dårlig ting såfremt man ønsker at lokke fabrikanter til. Så om der sker løjer eller ej når det gælder afgifter, så tjener fabrikanterne ikke meget mere...
Nej det kræver ikke jeg betaler 1000% af min løn, det er noget fis. Det handler om at man vælger at fokusere på at specifikt område, og ja det betyder at andre ting må ned prioriteres, men igen, jeg er riiimeligt sikker på der er mange muligheder for at gøre det, uden jeg skal betale 10-100 eller 1000% mere i skat.
Nej, selvfølgeligt skal Danmark ikke tilpasse sig et produkt de ønsker at købe. De skal efterspørger hvad de vil have, og så må folk byde ind.
Og enig, det ville være en en god starte at sænke afgiften på de mere økologiske alternativer der faktisk allerede eksistere.
Benzinselvskaber er på ingen måde interesseret i at komme med et resultat nu, de tjener stadigt godt med pengene, det ville være at skyde sig selv i foden gennem knæet at udvikle et alternativ til benzin motoren endnu. Citronen kan nemt presses meget mere og det er hvad de gør, alt andet ville være komplet idioti...
Det incitament de skulle have at være nogle af de første til at levere det, og derved sikre sig den største markedsandel.
Om det er en god eller dårlig ting afhænger af hvem der ser på det. Som du selv skriver, så er avancen på mindre modeller måske mindre, og derved en dårlig ting såfremt man ønsker at lokke fabrikanter til. Så om der sker løjer eller ej når det gælder afgifter, så tjener fabrikanterne ikke meget mere...
#25
Ja, hvad vil du saa nedprioritere saa vi kan finansiere et kaempe forskningsprojekt som dette?
( Tbh, jeg tror ikke helt hverken du eller jeg forstaar hvor mange penge vi reelt snakker om.. )
Men din efterspoergsel svarer til at sige: "Jeg vil have personfly til alle, som alle kan betale"..
Der er en grund til at vi ikke har alternativer endnu.. En af grundene er at bil / olie -selskaberne ikke stoetter det helhjertet..
Ligesom det vil vaere idioti at kraeve co2-fri biler i 2012?
Not gonna happen.
Havde du sagt 2020 saa var jeg mere tilboejelig til at give dig medhold, men et reelt forbud ser du ikke foer vi har fungerende alternativer, som er til at betale..
Det incitament har de da allerede?
Hvis de kan producere en bil som ikke behoever benzin og som koster det samme som benzin biler, saa vil _ALLE_ jo koebe en?
Saalaenge prisen er i bund.
Et andet problem med dit scenario er at priserne kan saettes usandsynligt hoejt.
Det kommer vel helt an paa hvordan du ser paa det?
Hvis vi idag saelger 10 nye biler, inkl stur stur afgift, saa tjener vi x * 10.
Hvis vi imorgen saelger 100 nye biler, pga ingen afgift, saa tjener vi x * 100.
Bilfabrikanterne vil saelge en del flere nyere biler, hvis afgifterne forsvinder.
Se paa sverige fx.. :)
Nej det kræver ikke jeg betaler 1000% af min løn, det er noget fis. Det handler om at man vælger at fokusere på at specifikt område, og ja det betyder at andre ting må ned prioriteres, men igen, jeg er riiimeligt sikker på der er mange muligheder for at gøre det, uden jeg skal betale 10-100 eller 1000% mere i skat.
Ja, hvad vil du saa nedprioritere saa vi kan finansiere et kaempe forskningsprojekt som dette?
( Tbh, jeg tror ikke helt hverken du eller jeg forstaar hvor mange penge vi reelt snakker om.. )
Nej, selvfølgeligt skal Danmark ikke tilpasse sig et produkt de ønsker at købe. De skal efterspørger hvad de vil have, og så må folk byde ind.
Men din efterspoergsel svarer til at sige: "Jeg vil have personfly til alle, som alle kan betale"..
Der er en grund til at vi ikke har alternativer endnu.. En af grundene er at bil / olie -selskaberne ikke stoetter det helhjertet..
Citronen kan nemt presses meget mere og det er hvad de gør, alt andet ville være komplet idioti...
Ligesom det vil vaere idioti at kraeve co2-fri biler i 2012?
Not gonna happen.
Havde du sagt 2020 saa var jeg mere tilboejelig til at give dig medhold, men et reelt forbud ser du ikke foer vi har fungerende alternativer, som er til at betale..
Det incitament de skulle have at være nogle af de første til at levere det, og derved sikre sig den største markedsandel.
Det incitament har de da allerede?
Hvis de kan producere en bil som ikke behoever benzin og som koster det samme som benzin biler, saa vil _ALLE_ jo koebe en?
Saalaenge prisen er i bund.
Et andet problem med dit scenario er at priserne kan saettes usandsynligt hoejt.
Så om der sker løjer eller ej når det gælder afgifter, så tjener fabrikanterne ikke meget mere...
Det kommer vel helt an paa hvordan du ser paa det?
Hvis vi idag saelger 10 nye biler, inkl stur stur afgift, saa tjener vi x * 10.
Hvis vi imorgen saelger 100 nye biler, pga ingen afgift, saa tjener vi x * 100.
Bilfabrikanterne vil saelge en del flere nyere biler, hvis afgifterne forsvinder.
Se paa sverige fx.. :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Gå til bund