mboost-dp1

Retfærdig skat?

Gå til bund
Gravatar #1 - Deternal
22. jul. 2007 20:50

Virker som en nice ide - spørgsmålet er så hvor mange der vil købe ting med 50% salgs-skat i DK hvis vi indførte det her.
Gravatar #2 - gentox
22. jul. 2007 21:23
Jeg kan besvare det med at spørge, hvor de fleste køber deres DVD skiver i dag?

Vi bor simpelthen for tæt på vores naboer(Tyskland, Sverige, Polen osv.), til at sådan en skat kan lade sig gøre uden at staten går fallit.
Gravatar #3 - Deternal
22. jul. 2007 21:24
fona......
Gravatar #4 - milandt
22. jul. 2007 23:33
Problemet med udelukkende at have skat på forbrug er at så vil forbruget falde, folk vil spare op, pengene blive "mindre værd" og inflationen stige..

Burde være omvendt - så det udelukkende var skat på indkomst og ikke på forbrug. Det ville være lige så fair, og ikke ødelægge økonomien imo.
Gravatar #5 - arne_v
23. jul. 2007 00:14

Jeg synes ikke at det virker specielt logisk at mindre forbrug skulle
øge inflationen.

Og jeg ville heller ikke udelukke at skat på indkomst har en negativ
effekt på udbuddet af arbejdskraft og demed en skadelig virkning.
Gravatar #6 - milandt
23. jul. 2007 11:05
Sagde ikke direkte at mindre forbrug ville medføre inflation, men FairTax i sig selv vil.

ENTITLEMENT COSTS: Since the social security payments are linked to CPI, when this 20%+ price rise slams through the economy all the social security checks will have to be raised to cover this massive FairTax caused inflation. They will rise by at least 20%, and a litle more because the basket of goods will include some imported items like oil. Medicare/medical expenses will have the FairTax added, for a 20%+ increase.

SAVED MONEY: All dollars that are post-tax savings would be devalued by the FairTax inflation by 20% in terms of what they can buy with their hard-earned and saved money.

ref: http://www.freerepublic.com/focus/f-news/1632169/p...
Gravatar #7 - Deternal
24. jul. 2007 20:58
#6: Det er jo inkorrekt idet alle ville få salgs-skatten for nødvendigt forbrug tilbage.

Ligeledes vil der ikke komme flere penge i omløb, forskellen er at man får flere penge og tingene koster mere fra dag 1.
Mao. istedet for at miste 23% af sin bruttoindkomst, betaler man 23% ekstra for de varer man køber.

Ideen er at man slipper for tilskud/fradrag etc. ift. skat.

Så det er rigtgt at ens opsparing vil være mindre værd - det vil gæld så også - men det er ikke rigtigt at det vil gøre at sociale ydelser skal hæves, da der er taget højde for det allerede.

Hvis jeg låner 1 million i dk, falder min effektive skatteprocent med 4-5 point.

I danmark er skattereglerne blevet så komplekse så der ikke findes 1 eneste person i danmark som fuldt ud forstår den komplette skattelovgivning.

Som jeg forstår det, er det endnu værre i USA.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login