mboost-dp1
Profile of an IT Worker
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
arne_v (3) skrev:Tja - vi må nok konstatere at IT folk i USA er væsentligt bedre uddannet end i Danmark.
Jeg tror ihvertfald ikke at 66% af danske sysadms og 60% af danske supportere har en bachelor uddannelse.
Jeg tror godt vi kan regne med at 60+ % af supporterne her i landet har en it support uddannelse. Formentlig med nogle vendor specifikke certificeringer skruet på bagefter.
#5
Det kan vel ikke være meget tvivl om at 3 år i gymnasiet + 4 år på universitetet generelt er en bedre uddannelse end en 2.5 års erhvervsuddannelse.
Bemærk at generelt bedre uddannelse her er p.g.a. bredden. Med hensyn til dybden er billedet noget mere usikkert. De 60% dækker jo over 20% økonomer, statskundskab etc., X% måske 30% datalogi, 40-X% måske 10% diverse naturvidenskab (alt ifølge artiklen).
Det kan vel ikke være meget tvivl om at 3 år i gymnasiet + 4 år på universitetet generelt er en bedre uddannelse end en 2.5 års erhvervsuddannelse.
Bemærk at generelt bedre uddannelse her er p.g.a. bredden. Med hensyn til dybden er billedet noget mere usikkert. De 60% dækker jo over 20% økonomer, statskundskab etc., X% måske 30% datalogi, 40-X% måske 10% diverse naturvidenskab (alt ifølge artiklen).
arne_v (7) skrev:Det kan vel ikke være meget tvivl om at 3 år i gymnasiet + 4 år på universitetet generelt er en bedre uddannelse end en 2.5 års erhvervsuddannelse.
Det kommer sandelig an på hvad man lærer i de 3 år i gymnasiet + 4 år på universitetet og hvor meget det har at gøre med den funktion som skal udføres i en IT support rolle.
Jeg har ikke nogen erfaring med universitetet, men der var ikke noget af min gymnasietid som jeg mener at jeg ville kunne bruge i en rolle som IT supporter, det skulle da lige være den smule spansk jeg lærte, hvis jeg tilfældigvis skulle supportere en spansk bruger :)
Er det ikke også lidt at sammenligne æbler og pærer?Hubert (9) skrev:#8
Niveaumæssigt kommer support uddannelsen jo ikke engang op på niveau med din studentereksamen.
Hvor meget it support kan du yde som student? Efter min erfaring ikke mere end man kan følge et manuskript og hvis det ikke er nok så sige "øhh, jeg stiller dig lige om".
Magten (10) skrev:Er det ikke også lidt at sammenligne æbler og pærer?Hubert (9) skrev:#8
Niveaumæssigt kommer support uddannelsen jo ikke engang op på niveau med din studentereksamen.
Hvor meget it support kan du yde som student? Efter min erfaring ikke mere end man kan følge et manuskript og hvis det ikke er nok så sige "øhh, jeg stiller dig lige om".
Jeg kender stud'er der gør meget mere end det ^^
Magten (10) skrev:Er det ikke også lidt at sammenligne æbler og pærer?
Hvor meget it support kan du yde som student? Efter min erfaring ikke mere end man kan følge et manuskript og hvis det ikke er nok så sige "øhh, jeg stiller dig lige om".
Hvad kan en it supporter 'ud af æsken'?
Jeg kunne ikke yde alverden af support da jeg fik mit studenter bevis. Men jeg havde haft undervisning der niveau mæssigt er over det du kan finde på en teknisk skole. Alt sammen for at gøre mig klar til at lære nyt.
Man ved blandt andet noget om server og klient software, hardware, netværk og principperne bag rettighedsstyring. Desuden får man praktisk erfaring og har fingrene i skidtet - det kan man altså ikke læse sig til.
At du så lærer mange andre ting i gymnasiet er jeg ikke i tvivl om. Men det gør dig på ingen måde i stand til at træde ind i en it-afdeling som supporter. Jeg synes egentlig det er lidt skræmmende hvis det er folks opfattelse..
At du så lærer mange andre ting i gymnasiet er jeg ikke i tvivl om. Men det gør dig på ingen måde i stand til at træde ind i en it-afdeling som supporter. Jeg synes egentlig det er lidt skræmmende hvis det er folks opfattelse..
Magten (12) skrev:Jeg kender også folkeskoleelever der kan mere end det.
Men det ændrer ikke på at det ikke er noget de har lært i skolen.
De ehlpdeks jeg kender til..der er dét de færreste der har en eller anden form for uddannelse...de er enten nrøder der har IT-viden...eller også har de lært det de skal kunne gennem erhvervs erfaring...mit kendkab til IT uddannelser er at de er årevis bagefter hvad arbejdsgiverne har brug for...
Magten (14) skrev:
At du så lærer mange andre ting i gymnasiet er jeg ikke i tvivl om. Men det gør dig på ingen måde i stand til at træde ind i en it-afdeling som supporter. Jeg synes egentlig det er lidt skræmmende hvis det er folks opfattelse..
Ifølge de folk jeg har arbejdet sammen med der har taget eller var i gang med en it support uddannelse så er det 2 1/2 års spild Af tid. Beklager men undervisning på hvad der svarer til d eller lavere niveau på en handelsskole/gymnasiet gør ikke nogen klar til at bidrage med noget ud over at gå i vejen. Hvilket jo også passer godt med at en supporter har et hav af typisk ms certifikater for at rette op på en mangelfuld uddannelse. :)
Sidst nævnte kritik kommer fra en it supporter , som oprindelig hellere ville sige at han ikke havde nogen uddannelse end at han var uddannet it supporter.
Det er nok forskelligt fra person til person. En hel del af det jeg lærte på skolen kunne jeg i forvejen, men det gjorde sig langt fra gældende for alle. Det har nok noget med interesse for it at gøre :)Hubert (17) skrev:Ifølge de folk jeg har arbejdet sammen med der har taget eller var i gang med en it support uddannelse så er det 2 1/2 års spild Af tid.
Men du kan dog lære de grundlæggende principper indenfor et område. Det gør man som minimum som it-supporter.Hubert (17) skrev:Beklager men undervisning på hvad der svarer til d eller lavere niveau på en handelsskole/gymnasiet gør ikke nogen klar til at bidrage med noget ud over at gå i vejen
Uddannelsen gør dig i stand til visse ting. Hvis man vil mere end det er der mulighed for videreuddannelse - ligesom der er på for andre uddannelser. Jeg møder i øvrigt sjældent folk der er certificeret medmindre de er konsulenter eller har ambitioner om at blive mere end it-supporter. VMware og Cisco er også udbredt der.Hubert (17) skrev:Hvilket jo også passer godt med at en supporter har et hav af typisk ms certifikater for at rette op på en mangelfuld uddannelse. :)
Hvis han vidste så meget om it kan man jo spørge sig selv hvorfor han spildte 2,5 år på en uddannelse. Han kunne nok have brugt dem bedre på at lære en masse andet og taget certificeringer hvis det var fordi han ville have papir på det.Hubert (17) skrev:Sidst nævnte kritik kommer fra en it supporter , som oprindelig hellere ville sige at han ikke havde nogen uddannelse end at han var uddannet it supporter.
Mort (8) skrev:Det kommer sandelig an på hvad man lærer i de 3 år i gymnasiet + 4 år på universitetet og hvor meget det har at gøre med den funktion som skal udføres i en IT support rolle.
Helt uenig.
Den bedste uddannelse er ikke den uddannelse som giver mest konkret viden der kan bruges i ens første job.
Magten (10) skrev:Hvor meget it support kan du yde som student?
Magten (16) skrev:Min påstand er bare at alene 3 år i gymnasiet på ingen måde gør folk i stand til at blive it supportere.
Nu er gymnasiet jo beregnet på almendannelse og studieforberedelse, så det er slet ikke meningen at studenter skal have faglige kvalifikationer for et job.
Men det gør jo ikke uddannelsen mindre værdifuld. Og slet ikke når vi snakker om en anden uddannelse oven på.
Den bedste uddannelse er vel den der passer bedst til personen.arne_v (19) skrev:Helt uenig.
Den bedste uddannelse er ikke den uddannelse som giver mest konkret viden der kan bruges i ens første job.
Det er ikke alle der er egnet til gymnasiet - her tænker jeg ikke på evner, men på 3 år på skolebænken og snuden i bøger.
Præcis.arne_v (20) skrev:Nu er gymnasiet jo beregnet på almendannelse og studieforberedelse, så det er slet ikke meningen at studenter skal have faglige kvalifikationer for et job.
Det vil stadig mene kommer an på personen. Jeg har set folk knække nakken på gymnasiet. Det var bare ikke noget for dem.arne_v (20) skrev:Men det gør jo ikke uddannelsen mindre værdifuld. Og slet ikke når vi snakker om en anden uddannelse oven på.
Magten (21) skrev:Det er ikke alle der er egnet til gymnasiet - her tænker jeg ikke på evner, men på 3 år på skolebænken og snuden i bøger.
Magten (22) skrev:Jeg har set folk knække nakken på gymnasiet. Det var bare ikke noget for dem.
Enig.
Det er ikke alle som passer til gymnasiet.
Og det er slet ikke alle som passer til universitet.
Men vi startede med at diskutere nogle mennesker som faktisk har gennemført både gymnasiet og en universitetsuddannelse.
Og jeg mener stadig at de har fået en rigtig god uddannelse.
At den vej ikke ville være en success for alle gør ikke deres uddannelse dårligere.
arne_v (19) skrev:Helt uenig.
Den bedste uddannelse er ikke den uddannelse som giver mest konkret viden der kan bruges i ens første job.
Det er jeg ikke enig i.
Det er ikke nok at have en uddannelse som lærer dig at lære andre ting, hvis ikke den gør at du er i stand til at udføre det job som du er ansat til.
Mort (25) skrev:Det er jeg ikke enig i.
Du mener ikke at det er mere vigtigt at en uddannelse giver et godt fundament for ca. 45 år på arbejdsmarkedet.
Mort (25) skrev:Det er ikke nok at have en uddannelse som lærer dig at lære andre ting, hvis ikke den gør at du er i stand til at udføre det job som du er ansat til.
Det er jeg enig i, men det det har jo ikke noget med hvad der er den bedste uddannelse at gøre.
Magten (18) skrev:Det er nok forskelligt fra person til person. En hel del af det jeg lærte på skolen kunne jeg i forvejen, men det gjorde sig langt fra gældende for alle. Det har nok noget med interesse for it at gøre :)
Og evner. Jeg har også arbejdet med it support elever der nok havde interessen men for dælen da hvor var det ikke let for dem at forstå selv de mindste ting.
Men du kan dog lære de grundlæggende principper indenfor et område. Det gør man som minimum som it-supporter.
Mit indtryk er at det der er obligatorisk på it support uddannelsen er så absolut minimum. Den it undervisning jeg fik da jeg tog min handels studenter eksamen gav mig ikke den nødvendige viden til at yde support. Det var noget jeg skulle bruge tid på ud over de timer jeg havde. Ganske som man som it supporter skal bruge tid ud over det de timer der er med undervisning for at få noget ud over basis viden.
Uddannelsen gør dig i stand til visse ting. Hvis man vil mere end det er der mulighed for videreuddannelse - ligesom der er på for andre uddannelser. Jeg møder i øvrigt sjældent folk der er certificeret medmindre de er konsulenter eller har ambitioner om at blive mere end it-supporter. VMware og Cisco er også udbredt der.
Jeg har arbejdet i et ms konsulent hus engang hvor vores datafagtekniker elever skulle bruge tid på at blive certificeret i ms teknologier når de ikke var på skole.
Hvis han vidste så meget om it kan man jo spørge sig selv hvorfor han spildte 2,5 år på en uddannelse. Han kunne nok have brugt dem bedre på at lære en masse andet og taget certificeringer hvis det var fordi han ville have papir på det.
Han havde et hav af certificeringer. Men certificeringer gør det ikke alene. En ms certificering modsvarer ikke niveau mæssigt et fag på en ungdomsuddannelse.
Sans kurser (it sikkerhed) skulle være på niveau med college. De er indtil i serier hvor 300 serien er den letteste. Denne skulle være på niveau med første år på coillege osv op til 600 serien. Faktisk er det sådan at deres master program består af en række certificeringer med en skreven opgave pr certificering.
Magten (24) skrev:Så er vi enige.
Der er bare rigtig mange der mener at den eneste rigtige vej er igennem gymnasiet og derefter universitetet.
Jeg har som man vel kan forvente ambitioner for de børn jeg har været med til at sætte i verden og de indbefatter mindst en studenter eksamen. Vil de være håndværkere eller tilsvarende vil jeg håbe at de napper en htx. Den studenter eksamen gør det bare så meget lettere hvis de senere skulle finde ud af at de har lyst til at opkvalificere sig.
Mort (25) skrev:arne_v (19) skrev:Helt uenig.
Den bedste uddannelse er ikke den uddannelse som giver mest konkret viden der kan bruges i ens første job.
Det er jeg ikke enig i.
Det er ikke nok at have en uddannelse som lærer dig at lære andre ting, hvis ikke den gør at du er i stand til at udføre det job som du er ansat til.
En studenter eksamen er jo ikke minded på at man stopper der. Det er jo altså ikke meningen at man skal ud og lave support når man står med sin studenter hue. Ideen er jo at man skal videre til en videregående uddannelse hvor man så får de nødvendige kompetancer til at bestride et job.
Bestemt, man kommer ingen steder uden at kunne noget. Det er i hvert fald de færreste der gør :)Hubert (27) skrev:Og evner. Jeg har også arbejdet med it support elever der nok havde interessen men for dælen da hvor var det ikke let for dem at forstå selv de mindste ting.
Det kommer også meget an på ens læreplads. Der er kæmpe stor forskel på dem, desværre.Hubert (27) skrev:Mit indtryk er at det der er obligatorisk på it support uddannelsen er så absolut minimum.
Så forstår jeg det endnu mindre.. Han har jo tydeligvis vidst en del. Men det var nu ikke kun MS certificeringer jeg tænkte på.. Det kan være meget andet som giver et bedre billede af ens evner.Hubert (27) skrev:Han havde et hav af certificeringer. Men certificeringer gør det ikke alene. En ms certificering modsvarer ikke niveau mæssigt et fag på en ungdomsuddannelse.
Sans er de forberedene kurser til GIAC certificering ik? Jeg har kigget lidt på det, men pt har jeg ikke tid til den slags :(Hubert (27) skrev:Sans kurser (it sikkerhed) skulle være på niveau med college. De er indtil i serier hvor 300 serien er den letteste. Denne skulle være på niveau med første år på coillege osv op til 600 serien. Faktisk er det sådan at deres master program består af en række certificeringer med en skreven opgave pr certificering.
Det er vel naturligt nok at man gerne vil have at ens børn klarer sig godt. Så længe man ikke presser dem til noget de ikke vil eller føler for kan jeg ikke se noget problem i det :)Hubert (28) skrev:Jeg har som man vel kan forvente ambitioner for de børn jeg har været med til at sætte i verden og de indbefatter mindst en studenter eksamen. Vil de være håndværkere eller tilsvarende vil jeg håbe at de napper en htx. Den studenter eksamen gør det bare så meget lettere hvis de senere skulle finde ud af at de har lyst til at opkvalificere sig.
Magten (30) skrev:Bestemt, man kommer ingen steder uden at kunne noget. Det er i hvert fald de færreste der gør :)
Og så er vi der hvor man alligevel skal gøre en ekstra indsats for at blive it supporter. Ganske som hvis man tog en studenter eksamen.
Det kommer også meget an på ens læreplads. Der er kæmpe stor forskel på dem, desværre.
Efter hvad jeg har opsniffet rundt omkring så betyder skolen også en del. Der skulle være stor forskel på kvaliteten af undervisningen.
Så forstår jeg det endnu mindre.. Han har jo tydeligvis vidst en del. Men det var nu ikke kun MS certificeringer jeg tænkte på.. Det kan være meget andet som giver et bedre billede af ens evner.
Tja hans viden var jo begrænset til nogle få områder. Ikke nok til at en hamrende dygtig specialist men heller ikke bred nok til at være generalist. Han er ret skarp på ms, vmware og storage.
Sans er de forberedene kurser til GIAC certificering ik? Jeg har kigget lidt på det, men pt har jeg ikke tid til den slags :(
Korrekt. De har et kursus minded på windows, som et eller andet sted burde være obligatorisk for windows admins at tage.
Det er vel naturligt nok at man gerne vil have at ens børn klarer sig godt. Så længe man ikke presser dem til noget de ikke vil eller føler for kan jeg ikke se noget problem i det :)
Hvis de ikke har lyst til det kommer det næppe til at ske alligevel. Og da slet ikke med et resultat der gør tiden værd at bruge.
De skal præges fra de er helt små til, at forstå at en uddannelse er vejen frem.
Jep, desværre der er der ret stor forskel på skolerne :(Hubert (31) skrev:Efter hvad jeg har opsniffet rundt omkring så betyder skolen også en del. Der skulle være stor forskel på kvaliteten af undervisningen.
Det er det jeg har kigget på tror jeg - det må blive i det nye år :)Hubert (31) skrev:Korrekt. De har et kursus minded på windows, som et eller andet sted burde være obligatorisk for windows admins at tage.
Så er vi enige :DHubert (31) skrev:
Hvis de ikke har lyst til det kommer det næppe til at ske alligevel. Og da slet ikke med et resultat der gør tiden værd at bruge.
De skal præges fra de er helt små til, at forstå at en uddannelse er vejen frem.
Der vil alltid være forskel på skolerne. Man kan så diskutere hvorvidt det er hensigtmæssigt at der findes skoler der spytter dårlige elever ud med et eksamens bevis. Jeg ville så nok gå så langt som til at stille spørgsmålstegn ved en 2 1/2 årig isdannelse overhovedet har en berettigelse.
#33
En 2.5 årig uddannelse er 2.5 år bedre end ingen uddannelse og 4.5 år dårligere end end 7 årig uddannelse.
Pointen er at eksistensberettigelsen af en 2.5 årig uddannelse afhænger af hvad dem der tager den alternativt ville have gjort. Havde de taget en 7 årig uddannelse, så nedlæg med det samme. Havde de ingen uddannelse fået, så skal vi nok bevare.
En 2.5 årig uddannelse er 2.5 år bedre end ingen uddannelse og 4.5 år dårligere end end 7 årig uddannelse.
Pointen er at eksistensberettigelsen af en 2.5 årig uddannelse afhænger af hvad dem der tager den alternativt ville have gjort. Havde de taget en 7 årig uddannelse, så nedlæg med det samme. Havde de ingen uddannelse fået, så skal vi nok bevare.
arne_v (34) skrev:#33
En 2.5 årig uddannelse er 2.5 år bedre end ingen uddannelse og 4.5 år dårligere end end 7 årig uddannelse.
Pointen er at eksistensberettigelsen af en 2.5 årig uddannelse afhænger af hvad dem der tager den alternativt ville have gjort. Havde de taget en 7 årig uddannelse, så nedlæg med det samme. Havde de ingen uddannelse fået, så skal vi nok bevare.
Der ville jo stadig være datafagtekniker uddannelsen. Niveau mæssigt er det vist noget nær det samme men de har dobbelt så længe til at lære noget.
Jeg vil ikke fjerne hvad vi vel godt kan kalde håndværkerne fra faget. Selvom vi har bygningsingeniører har vi også stadig stuktører, tømrer og murer.
Hubert (27) skrev:Og evner. Jeg har også arbejdet med it support elever der nok havde interessen men for dælen da hvor var det ikke let for dem at forstå selv de mindste ting.
Nu er elever jo også per definition dem som er i gang med at tage uddannelsen og altså ikke færdiguddannede IT supportere.
arne_v (26) skrev:Du mener ikke at det er mere vigtigt at en uddannelse giver et godt fundament for ca. 45 år på arbejdsmarkedet.
Jeg mener at det er vigtigt at uddannelsen passer til den jobfunktion du skal udføre.
Jeg mener ikke at en generel uddannelse som forsøger at lære eleverne en lille smule om mange forskellige IT emner er bedre end en uddannelse som forsøger at lære eleverne meget om det specialiserede område de kommer til at arbejde med.
Det svarer lidt til at sætte en ingeniør til at reparere en bil, i stedet for at sætte en automekaniker til det. En ingeniør vil sansynligvis være bedre til at designe en bil, men vil ikke være uddannet i at reparere eller vedligeholde en.
Mort (36) skrev:
Jeg mener at det er vigtigt at uddannelsen passer til den jobfunktion du skal udføre.
Jeg mener ikke at en generel uddannelse som forsøger at lære eleverne en lille smule om mange forskellige IT emner er bedre end en uddannelse som forsøger at lære eleverne meget om det specialiserede område de kommer til at arbejde med.
Hvor mange arbejder med det samme specialiserede område i 45 år (indenfor IT)?
Hvor mange ved uddannelsesstart hvilket job de vil få efter uddannelse (indenfor IT)?
18 år er ikke lige den rigtige alder at lukke døre for ens fremtidige job muligheder.
Mort (36) skrev:Det svarer lidt til at sætte en ingeniør til at reparere en bil, i stedet for at sætte en automekaniker til det. En ingeniør vil sansynligvis være bedre til at designe en bil, men vil ikke være uddannet i at reparere eller vedligeholde en.
Jeg vil absolut have tillid til at en bil ingeniør kan reparere en bil.
En sådan uddannelse findes dog mig bekendt ikke i Danmark. Men i udlandet kan du godt tage en bachelor i "Automotive Engineering".
Om en bil ingeniør vil blive ansat som mekaniker er en anden sag. I mange lande vil en bil ingeniørs løn nok være for høj til det.
Men hvis en høj løn er problemet ved at tage en ingeniør uddannelse, så ...
Jeg er tilsyneladende ikke den eneste som synes at uddannelserne skal passe bedre til de job de skal udføre efter endt uddannelse.
Hubert (40) skrev:Der er ikke nogen der har sagt andet?
Jeg diskuterede med Arne om det var bedre at have en uddannelse som var specialiseret til det job man skulle udføre eller at have en uddannelse hvor man havde lært en masse generel viden, men ikke hvordan man skulle udføre et job.
Arne mente det var bedre at lære en masse generelle emner end at være specialiseret i at udføre det job man skulle udføre bagefter - Jeg var uenig.
#39
Absolut ikke.
Det har været et accepteret dogme blandt politikere siden midt i 80'erne at målretning af uddannelser til erhversvlivet skulle være godt for økonomien.
Men det virker ikke særligt logisk at det er optimalt at design indholdet af en IT uddannelse til det de færdigtuddannede skal lave de første par år fremfor noget de kan bruge gennem hele deres karriere.
Det passer heller ikke godt med det man kan observere i virkeligheden. Lange meget teoretiske uddannelser har altid haft meget lav arbejdsløshed.
Så kan man undre sig over hvorfor politikerne ikke tager konsekvensen af dette. Mit gæt er at politikernes tidshorisont er for kort. Der er gennemsnitligt kun 2 år til næste folketingsvalg. Og at argumentere for at give afkald på noget nu for at få mere om 20 år og om 40 år er ikke ligefrem normen i dansk politik.
Absolut ikke.
Det har været et accepteret dogme blandt politikere siden midt i 80'erne at målretning af uddannelser til erhversvlivet skulle være godt for økonomien.
Men det virker ikke særligt logisk at det er optimalt at design indholdet af en IT uddannelse til det de færdigtuddannede skal lave de første par år fremfor noget de kan bruge gennem hele deres karriere.
Det passer heller ikke godt med det man kan observere i virkeligheden. Lange meget teoretiske uddannelser har altid haft meget lav arbejdsløshed.
Så kan man undre sig over hvorfor politikerne ikke tager konsekvensen af dette. Mit gæt er at politikernes tidshorisont er for kort. Der er gennemsnitligt kun 2 år til næste folketingsvalg. Og at argumentere for at give afkald på noget nu for at få mere om 20 år og om 40 år er ikke ligefrem normen i dansk politik.
arne_v (42) skrev:Der er gennemsnitligt kun 2 år til næste folketingsvalg. Og at argumentere for at give afkald på noget nu for at få mere om 20 år og om 40 år er ikke ligefrem normen i dansk politik.
Det laver den nuværende regering om på. De er tydeligvis ligeglade med næste valg. Sass Larsen har endda sagt at de har fokus på Danmarks fremtid i stedet for næste valg. Udenlandske økonomer giver regeringen ret i at de gør det rigtige - men vælgerne er åbenbart ligeglade med om det er "det rigtige" der bliver gjort..
arne_v (42) skrev:Det passer heller ikke godt med det man kan observere i virkeligheden. Lange meget teoretiske uddannelser har altid haft meget lav arbejdsløshed.
Er det noget du har en kilde til?
Min google-fu har ikke kunnet finde nogen sammenligninger på forskellen på arbejdsløshed, fordelt over hvilken uddannelse de arbejdsløse har - Kun generelle holdninger om at længere uddannelser er bedre end kortere uddannelser.
arne_v (42) skrev:Det passer heller ikke godt med det man kan observere i virkeligheden. Lange meget teoretiske uddannelser har altid haft meget lav arbejdsløshed.
Men spørgsmålet er, måske, om der er tale om kausalitet eller korrelation. Altså specifikt om de meget teoretiske kompetencer er efterspurgte, eller om meget kloge og kvalificerede folk tager disse uddannelser?
Jeg har hverken tal eller indsigt til at vide om det ene eller andet er tilfældet, det var blot en tanke.
Sagt på en anden måde: Kan man gennem politiske tiltag få flere til at have meget lange teoretiske uddannelser, eller er der simpelthen ikke flere der vil være i stand til at gennemføre dem på en god måde?
Mort (44) skrev:Er det noget du har en kilde til?
Min google-fu har ikke kunnet finde nogen sammenligninger på forskellen på arbejdsløshed, fordelt over hvilken uddannelse de arbejdsløse har
Jeg har også svært ved at finde et godt link.
Men:
- google "arbejdsløshed dataloger"
- google "arbejdsløshed datamatikere"
viser dog alligevel noget (arbejdsløshed for dataloger er altid lav, mens arbejdsløsheden for datamatikere svinger med konjunkturerne).
Og eksemplet er ret velkendt.
Noget tilsvarende gør sig formentligt gældende for ingeniører og håndværkere (omend disse job mæssigt ikke overlapper).
snesman (45) skrev:Men spørgsmålet er, måske, om der er tale om kausalitet eller korrelation. Altså specifikt om de meget teoretiske kompetencer er efterspurgte, eller om meget kloge og kvalificerede folk tager disse uddannelser?
Jeg har hverken tal eller indsigt til at vide om det ene eller andet er tilfældet, det var blot en tanke.
Jeg tror at det er lidt af et mix. Virksomhederne vil gerne have folk med den teoretiske vide, de vil gerne have folk med evner til at tilegne sig den teoretiske viden og de vil gerne have folk som har lyst til at tilegne sig den teoretiske viden.
Og jeg tror at det vil være meget svært at sige om det 50-25-25% eller 20-40-40% eller noget helt andet.
Jeg tror at vi kan afvise hypotesen om 100-0-0%.
Der lang tradition for at matematikere, fysikere, astronomer, statistikere etc. gør fin karriere indenfor IT (software udvikling).
snesman (45) skrev:Men spørgsmålet er, måske, om der er tale om kausalitet eller korrelation. Altså specifikt om de meget teoretiske kompetencer er efterspurgte, eller om meget kloge og kvalificerede folk tager disse uddannelser?
Jeg har hverken tal eller indsigt til at vide om det ene eller andet er tilfældet, det var blot en tanke.
Men uanset hvad så er det vel attraktivt for en studerende.
Om man får en meget nyttig uddannelse eller kommer i gruppe med nogle meget kloge mennesker er jo ikke ligefrem pest eller kolera.
snesman (45) skrev:Sagt på en anden måde: Kan man gennem politiske tiltag få flere til at have meget lange teoretiske uddannelser, eller er der simpelthen ikke flere der vil være i stand til at gennemføre dem på en god måde?
Det er næppe halvdelen af danmarks unge som egner sig til datalog, cand.polyt etc..
Men jeg vil godt vove at postulere at der er en del som har evnerne til at tage sådan en uddannelse men som af forskellige grunde vælger ikke at gøre det.
Det er ikke en god ide at forsøge at tvinge folk til at tage en uddannelse som de ikke ønsker.
Men jeg mener godt at staten kan reklamere lidt for solide teoretiske uddannelser.
Og naturligvis sørge for at de er der.
arne_v (46) skrev:- google "arbejdsløshed dataloger"
- google "arbejdsløshed datamatikere"
viser dog alligevel noget (arbejdsløshed for dataloger er altid lav, mens arbejdsløsheden for datamatikere svinger med konjunkturerne).
Hvis du forsøger at sammenligne forskellen mellem en praktisk og en teoretisk uddannelse, så er forskellen mellem en datalog og en datamatiker ikke retvisende.
En datamatiker er så vidt jeg erindrer 2 årig, mens en datalog er 5 årig. Så vidt jeg ved er datamatikeren også en teoretisk uddannelse og ikke en praktisk en.
Hvis du skal lave en sammenligning på forskellen mellem praktisk og teoretisk, så ville forskellen på datamatikeren og IT supporteren egne sig bedre til formålet, da begge er 2 årige IT uddannelser.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.