mboost-dp1

Overraskende... NOT!!!

Gå til bund
Gravatar #2 - MiniatureZeus
13. apr. 2007 16:06
I mange år var det jo også gratis at sende sms, og i USA koster det vist nok kun 2 cents eller noget (ca 11 øre).
Men nu bruger de heller ikke sms så meget i USA som vi gør i Europa, men alligevel, det er noget af en milliard indtægt det giver til telegiganterne...
Gravatar #3 - frygtl0s
13. apr. 2007 16:28
De tjener mange penge, men det koster også mange penge at vedligeholde alle de master, have kæmpe servere, kundeservice osv. men det er selvfølgelig også meget dyrt i forhold til at det er en meget lille belastning på nettet i forhold..
Gravatar #4 - <3Thinkpads
13. apr. 2007 18:47
Skandale! Selskaberne forsøger at tjene penge, luk dem nu!

Jeg håber virkelig at det er fordi epn har skrevet historien at den er så ringe.

Hvad de glemmer, er at folk forventer telefoner til 1kr - de penge skal overraskende nok tjenes ind igen.
Gravatar #5 - Deternal
13. apr. 2007 19:22
Ja det er jo ikke nogen nyhed - er vel også derfor Telia, TDC og Sonofon blev enige om en afgift på 20 øre for at sende en SMS til de andres net - så havde de jo noget at have det i :P

Præcis ligesom taletid i en mobil er absurd høj, på trods af at det er billigere at vedligeholde et mobil net end et kobbernet.

Det drejer sig jo basalt set om at teleselskaberne mener de skal tjene deres netværksinvesteringer ind over en relativt kort tidshorisont.

Det kunne blandt andet ses ved de store beløb selskaberne var villige til at betale for umts/3g licenser.
Gravatar #6 - sKIDROw
13. apr. 2007 20:45
Det er næsten den samme svindel, som når CocaCola har underskud i Danmark, og derfor *desværre* ikke har noget at betale skat af... ;P

One hand washes the other... :P
Gravatar #7 - frygtl0s
13. apr. 2007 20:53
#6 ja men de giver alligevel arbejde til mange medarbejder og de sælger (MEGET) cola (og andet) hvor 25 pct går til staten som moms...
Gravatar #8 - <3Thinkpads
13. apr. 2007 21:30
#6:
Svindel? Hvem? Teleselskaberne? Du lader da bare være med at bruge SMS, jeg kan oplyse at de også tjener penge på minutter, måske ville det være lettest bare at droppe mobilen. Så kan man bruge fastnet telefonen, men vent - der bliver også tjent mange penge - det nedlægger vi også. Så kan man jo bare se tv, men nej - nogen har solgt dig det tv og har tjent penge + din tv udbyder tjener penge. Men det er nok også meget godt når elselskaberne tjener på at leverer el til dig. etc etc etc etc.

Uanset hvad du gør, så tjener folk penge på dig.

Hvis du skal kalde det svindel, så skal du bevise det. Eller er det ikke mere sandt end jeg siger linuxbrugere er kommunister.

Beklager hvis tonen lyder lidt hårdt, det er bestemt ikke min mening. Jeg har været ansat i telesektoren, så jeg har efterhånden snakket om dette "problem" mange tusind gange :)

#7:
Sidst jeg kiggede så betalte teleselskaberne også moms OG skat af deres produkter. Desuden har de også folk ansat. Telsektoren i danmark er altså også en riiiiimlig stor virksomhed, og de har ikke muligheden for, ligesom coca-cola, at lave transferpricing.
Gravatar #9 - sKIDROw
13. apr. 2007 21:54

Jamen fint så burde vi jo lade alle snyde i skat, hvis det er så godt for os allesammen.. ;)

#8 McNasty

Svindel? Hvem? Teleselskaberne? Du lader da bare være med at bruge SMS, jeg kan oplyse at de også tjener penge på minutter, måske ville det være lettest bare at droppe mobilen. Så kan man bruge fastnet telefonen, men vent - der bliver også tjent mange penge - det nedlægger vi også. Så kan man jo bare se tv, men nej - nogen har solgt dig det tv og har tjent penge + din tv udbyder tjener penge. Men det er nok også meget godt når elselskaberne tjener på at leverer el til dig. etc etc etc etc.

Sikke en længere bortforklaring.
Du drejer det over på, at der skulle være noget i vejen med at tjene penge. Det har jeg ikke sagt, du du kommer aldrig til at høre det fra mig. Jeg bruger ikke blot et stærkt ord, for det utroværdige i den oppustning af prisen på nogen som er gratis. Men om den kunstige måde, de gør det på. Jeg kender ikke mange ting, at det ting jeg køber som var gratis.

Uanset hvad du gør, så tjener folk penge på dig.

Har intet med sagen at gøre.

Hvis du skal kalde det svindel, så skal du bevise det.

Jeg henviste til deres svindelnummer, med at udveksle penge umellem sig, med det ene formål at umuliggøre gratis SMS'er. Det er et trick nogenlunde lige så utiltalende, som når der laver krydslicenseringsaftaler for patenter. Eller aftaler som den mellem Microsoft og Novell.

Eller er det ikke mere sandt end jeg siger linuxbrugere er kommunister.

Folk der siger den slags, aner jo ikke engang, hvad kommunisme handler om. Der er an anden fløj, som har mere kommunistiske træk, med deres higen efter at få staten til at lovgive for at redde deres skrøbelige model.

Folk der mener love og regler, vige for den enkeltes muligheder for at skabe muligheder for sig selv, medmindre disse love og regler tjener individet er nok snarrere liberalister.

Beklager hvis tonen lyder lidt hårdt, det er bestemt ikke min mening. Jeg har været ansat i telesektoren, så jeg har efterhånden snakket om dette "problem" mange tusind gange :)

Du kan ikke forholde dig til et spørgsmål, før du begynder at forstå det. Rå tone eller ej.
Gravatar #10 - frygtl0s
13. apr. 2007 22:46
Jamen fint så burde vi jo lade alle snyde i skat, hvis det er så godt for os allesammen..

Jeg synes også det er problematisk, men det er ikke ulovligt eller ville de jo ikke kunne gøre det.. Hvis Danmark uden om resten af verdenen lukkede hullet ville coca cola jo bare flytte til fx sverige og så ryger alle arbejdspladserne... Så hvis 'hullet' skal lukkes skal det gøres i hele verden på en gang i gennem fx wto.. men det er ret urealistisk...
Gravatar #11 - <3Thinkpads
14. apr. 2007 08:07
Sikke en længere bortforklaring.
Du drejer det over på, at der skulle være noget i vejen med at tjene penge. Det har jeg ikke sagt, du du kommer aldrig til at høre det fra mig. Jeg bruger ikke blot et stærkt ord, for det utroværdige i den oppustning af prisen på nogen som er gratis. Men om den kunstige måde, de gør det på. Jeg kender ikke mange ting, at det ting jeg køber som var gratis.

Beklager, det har ikke været min mening at ligge ordene i munden på dig.

SMS'er er jo ikke gratis for teleselskaberne? Masterne skal være tændt uanset hvad, korrekt. Men derfor skal der stadig være folk til sætte nye op, folk til kundeservice, folk i butikkerne. Heldigvis er den slags ikke gratis. SMS er ikke gratis for selskaberne.

Jeg henviste til deres svindelnummer, med at udveksle penge umellem sig, med det ene formål at umuliggøre gratis SMS'er. Det er et trick nogenlunde lige så utiltalende, som når der laver krydslicenseringsaftaler for patenter. Eller aftaler som den mellem Microsoft og Novell.

Sidst jeg kiggede, så havde Coolsms ikke sit eget SMS relæ eller master, derfor må de jo have brugt de nuværende teleselskabers. Hvorfor skal de give Coolsms lov til at bruge deres netværk, som teleselskaber iogmed har udgifter til? Hvis de gav dem lov, så ville det være direkte idioti overfor auktionærnene.

Folk der siger den slags, aner jo ikke engang, hvad kommunisme handler om. Der er an anden fløj, som har mere kommunistiske træk, med deres higen efter at få staten til at lovgive for at redde deres skrøbelige model.

Folk der mener love og regler, vige for den enkeltes muligheder for at skabe muligheder for sig selv, medmindre disse love og regler tjener individet er nok snarrere liberalister.

Jeg ved fint hvad kommunisme handler om? Men så er der vist også sagt det som skal siges om det. Jeg skrev det fordi folk bruger ord som typisk rammer meget hårde end de kan forklare sig ud af. Udtalelsen var en provokation, beklager.

Du kan ikke forholde dig til et spørgsmål, før du begynder at forstå det. Rå tone eller ej.

Jeg forstår spørgsmålet klart, jeg tolker det bare på en anden måde end du gør. Jeg ser intet problem med at firmaere tjener kassen, hvis folk har et problem med det - så må de stoppe med at bruge det eller lave deres eget.
Gravatar #12 - sKIDROw
14. apr. 2007 08:12
Jeg har heller ikke noget imod at folk tjener penge, blot de ikke opdigter udgifter, til at forsvare dette.

Det er hvad jeg mener det handler om.
Gravatar #13 - BurningShadow
14. apr. 2007 08:21
...og så lige en irrelevant kommentar fra mig.
For en gangs skyld er jeg enig med sKIDROw (hvilket jo ikke er det der sker oftest...), problemet er deres mangel på ærlighed, ikke at de vil have nogle klejner i kassen. At sKIDROw så indimellem har en lidt uheldig måde at sige tingende på, er så et andet problem :D
Gravatar #14 - <3Thinkpads
14. apr. 2007 08:41
#12:
Opdigter udgifter? Ville du forstå hvis de sagde "Helt ærligt, vi gider íkke have et internet firma udhuler vores forretning og bruger vores netværk til at tjene penge" Jeg ville nok, men ville Hr. Og Fru Danmark - det tvivler jeg meget på. Der ville blive Ekstra blads steming med pengegriske svin karikaturtegninger og hele balladen.

Det er umuligt at opstille en udregning på den måde som forskeren har gjort. Han tager ikke hensyn til vedligeholdelse, tilskud til mobiler, løn etc.

Om det er som BurningShadow siger, mangel på ærlighed, ved jeg ikke. Jeg ser det nok mere som mangel på forståelse og forretning blandt befolkningen. Mange har ingen kontakt til virkeligheden, når de tror en mobil til én krone kun koster én krone.

#10:
Jeg synes også det er problematisk, men det er ikke ulovligt eller ville de jo ikke kunne gøre det.. Hvis Danmark uden om resten af verdenen lukkede hullet ville coca cola jo bare flytte til fx sverige og så ryger alle arbejdspladserne... Så hvis 'hullet' skal lukkes skal det gøres i hele verden på en gang i gennem fx wto.. men det er ret urealistisk...

Nej det er ikke ulovligt - endnu. Men så vidt jeg husker så er EU ved at forsøge at lukke hullet. Hvis man tager en fælles beslutning om at Coca Cola skal betale skat ellers må de ikke sælge deres produkter, så kan de ikke gøre så meget.

EU kan sørge for at transferpricing bliver ulovlig, gennem WTO ville det nok blive umuligt. Men der er langt mere i denne sag, end jeg lige ved ;)
Gravatar #15 - sKIDROw
14. apr. 2007 09:38

Opdigter udgifter? Ville du forstå hvis de sagde "Helt ærligt, vi gider íkke have et internet firma udhuler vores forretning og bruger vores netværk til at tjene penge"

Hver teleudbyder tjente selv på de SMS'er deres kunder sendte, og de flød gnidningsløst mellem netværkene. Pludselig kom der nogen uvorne, og bragte prisen ned hvor udgiften lå. Så aftalte man lige en symbolsk gensidig betaling, som for selskaber der både sendte om modtog teoretisk ville være udgiftsneutral. Men tilgengæld ville bliver dyr, for de som kun sendte. Kreativt vil jeg nok sige.

Så ja CoolSMS og andre tjente, og teleselskaberne tjente.

Jeg ville nok, men ville Hr. Og Fru Danmark - det tvivler jeg meget på.

Kommer an på argumenterne, og på hvor stærk en "sag" i har. I det her tilfælde, virker det lidt tyndt.

Der ville blive Ekstra blads steming med pengegriske svin karikaturtegninger og hele balladen.

Ja for teleselskaberne reagerede, lidt som kartelvirksomheder, når de finder ud af et firma ikke vil deltage, i deres aftale om at holde priserne kunstigt oppe.

Det er umuligt at opstille en udregning på den måde som forskeren har gjort. Han tager ikke hensyn til vedligeholdelse, tilskud til mobiler, løn etc.

Nu har jeg læst artiklen igen, og jeg læser ham på ingen måde som, at fordi SMS'er er gratis for selskaberne, bør de også være det for kunderne. Han konkluderer blot, at der ingen sammenhæng er, mellem udgifter og priser. Hvilket jo er en ren tilståelsessag.

Om det er som BurningShadow siger, mangel på ærlighed, ved jeg ikke.

Syntes det virker ret dækkende.

Jeg ser det nok mere som mangel på forståelse og forretning blandt befolkningen.

Den retorik har jeg aldrig givet meget for, da folk har det med at dækker en masse ind under her.

Folk HAR forståelse for forretning, altså i et vist omfang.

[qutoe]Mange har ingen kontakt til virkeligheden, når de tror en mobil til én krone kun koster én krone. [/quote]

Tror nu aldrig nogen har troet, at telefoner koster en krone. Derfor er folk stadig generelt nærrige af natur, og gerne platter selskaberne for en næsten gratis telefon hvis de kan.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login