mboost-dp1

Nokia N95 - skidt eller kanel?

Gå til bund
Gravatar #1 - rackbox
29. apr. 2007 19:19
Jeg har før haft en smartphone, men irriteres over en del ting:

* Mulighederne for at hente freeware / OpenSource er elendige
* Stor, tung og klodset
* Ufleksibelt OS
* Ridset skærm
* Lidt for stort krav om at bruge stylus i stedet for taster
og ikke mindst:
* GPS-funktionen er en "tilkøbsfunktion" samt er mest for sjov.

Hvad er andres erfaringer på ovenstående punkter vedr. specifikt Nokia N95?
Gravatar #2 - MiniatureZeus
29. apr. 2007 19:37
Har kun set en hos en ven kort, men virkede meget skrøbelig og plastikagtigt... men nu er jeg jo også vant til sony ericsson kvalitet som altid har været noget bedre i deres high-end telefoner...
Men som sagt har jeg næsten kun lige følt på den og set den...
Gravatar #3 - rackbox
29. apr. 2007 19:41
Jeg er også S/E mand... Derfor min skepsis overfor Nokia, men jeg er lidt tændt på specs på dyret, dog...

Mangler en tilsvarende model fra S/E.. Så.. Bedre endnu - findes der en S/E pendant?
Gravatar #4 - MiniatureZeus
29. apr. 2007 19:49
#3 Altså jeg har lige købt en P990i
Og er ovenud vildt glad for den.. Kvaliteten er god, den har touchscreen (hvilket jeg er meget glad for, men igen, det er jo en smagssag) og så findes der jo en del programmer til den.

Og det bedste af det, så er den 3G OG kanon batteritid (min har 20 % tilbage på batteriet siden fredag, hvor jeg fik den, og har virkelig leget meget med den,)
Gravatar #5 - rackbox
29. apr. 2007 19:55
#4 Har den kun touchscreen? For så er den desværre ikke relevant for mig. Jeg har brug for en telefon, hvor jeg ikke behøver at bruge en stylus til at skrive sms, eller navigere i menuen. Men den må meget gerne have touchscreen til de tidspunkter, hvor den skal fungere som PDA...

Den har ikke tilfældigvis indbygget GPS? Ellers kan det vel klares over bluetooth.. Ikke helt så fikst, men acceptabelt alternativ.
Gravatar #6 - MiniatureZeus
29. apr. 2007 19:59
Nej den har fuldt qwerty tastatur, samt en klap med almindelige taster (kan dog tages af)
Se evt. mere her

Mht. GPS så nej, men kan selvfølgelig bruges via Bluetooth.
Så engang en lilledims (på størrelse med de ældre usbkeys) som kunne være i lommen.. var rimelig smart, ved dog ikke hvad den hedder eller noget.
Gravatar #7 - buch
29. apr. 2007 20:03
Den har flere forskellige tastaturer, 4 helt præsist.

Jeg solgte min fordi den var ekstremt langsom, dette er dog senere blevet løst med en firmware update.

En anden grund var at jeg syntes alt for mange af telefonens programmer og funktioner krævede at man brugte touchpad vilket ikke var særligt brugbart når man bevægede sig.

Bestilte en Nokia N95 i sidste uge.
Gravatar #8 - MiniatureZeus
29. apr. 2007 20:13
#7 ja men ikke fysiske tastaturer...
Det med at den er langsom, har jeg ikke mærket, syntes den er hurtigere end den Qtek(htc) S200 jeg havde med Windows Mobile 5(mener jeg), men nok noget at gøre med den sidste firmware som du siger...

Det eneste minus lige pt, er at den ikke vil synce med min pc fordi at jeg ikke kan installere usb driverne :( Kan dog bruge min fars... så det er helt sikkert pc'ens skyld
Gravatar #9 - mindzero
30. apr. 2007 05:25
* Mulighederne for at hente freeware / OpenSource er elendige

Tja det kommer an på hvad du søger efter. Der findes en del derude, men ja det meste (brugbare) er desværre nok betalingssoftware.

* Stor, tung og klodset

Bliver de jo hvis du vil have alle de features. Min E65 synes jeg da ikke at er specielt klodset (når man får den i hånden) selvom at jeg i starten var bange for det.

* Ufleksibelt OS

Hvad mener du med det? Du kan da ihvertfald selv kode så tosset du vil til det med helt gratis IDE og stort udvikler miljø hos Nokia/Symbian.

* Ridset skærm

Tja, alle større skærme har vel større chance for ridser. Hvad med at opbevare den i en pose/sok eller andet slags hylster. Jeg fik da en fin lille stof pose med til min E65, som jeg altid opbevarer den i :)

* Lidt for stort krav om at bruge stylus i stedet for taster

Det er jo ikke et problem på N95 og egentlig ikke på specielt mange smartphones. Det er nok mere hvis du går efter en PDA.

* GPS-funktionen er en "tilkøbsfunktion" samt er mest for sjov.

På N95 er det out-of-the-box. Det er så vidt jeg ved kun hvis du vil have en stemme til at fortælle dig ruten at det koster. Alle normale kort og ruter skulle gerne være gratis.
Gravatar #10 - MiniatureZeus
30. apr. 2007 07:47
Mht. ridset skærm, så er det nemmere at ridse en almindelig skærm, end en touchscreen pga. det bløde materiale som ligger ovenpå. Desuden kan du købe noget beskyttelses film.
Jeg købte engang en hel rulle på 30 meter, for 100 kr igennem et engros salg til min palm da jeg havde sådan en, og det er meget smart nu, hvor jeg bare lige kan klippe et stykke af som passer skærm størrelsen, sprayer noget miks blanding på den, og så sidder den der i minimum en måned...
Desuden har jeg købt en taske til den, som kan sidde i bæltet. Den er både pæn og beskytter godt, samt ødelægger man ikke ens bukser.

Mht. programmer så er der mange alternative metoder, til at få dem ;) Og hvis man så kan lide dem, kan man jo betale dem...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login