mboost-dp1

Net til at lukke signal ude - Mythbusters

Gå til bund
Gravatar #1 - Bjørn
14. mar. 2007 20:21
Hej
Så på et tidspunkt i Mythbusters at de skulle tjekke en myte ang. en sanger som påstod at hun opfangede radiosignaler i sine tænder.
I den forbindelse brugte de et net hvor de kunne udelukke alle (radio)signaler.

Hvad var det net lavede af? Nogle som kan forklare lidt om det?

Grunden til jeg spørger, er fordi jeg kender en kunsthåndværker som er igang med at eksperimenterer med noget vævning og den form for afskærmning.

Jeg takker.-
Gravatar #2 - Cloud02
14. mar. 2007 20:25
Det er et såkaldt Faraday bur
http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage
Gravatar #3 - trylleklovn
14. mar. 2007 20:27
Hvilket som helst metal net kan benyttes. Både til at lukke radiobølger, wlan og mikrobølger ude. Det har jeg nemlig lært på eksperimentaret, og ved at skulle en mikrobølgeovn ad .. .. . Ej okay. :D
Gravatar #4 - NFX
14. mar. 2007 20:56
Hullerne i nettet skal desuden være mindre end bølgelængden på de signaler man vil blokere. Ellers kommer de bare igennem!
Gravatar #5 - Bjørn
14. mar. 2007 22:15
Jeg takker for jeres svar.- Dejligt at nogle ville hjælpe...
Gravatar #6 - peter_m
19. mar. 2007 08:34
#4 Vil det sige, at jo tættere man går mod en masiv metalkasse, jo flere signaler blokerer man?

- Hvordan bestemmer man størrelsen på nettets huller, hvis man kender bølgelængden? Er der en formel man kan anvende?
Gravatar #7 - MiniatureZeus
19. mar. 2007 08:47
Skal det ikke være noget bestemt metal? Syntes det var helt guldfarvet det net de brugte, men det er måske bare en tilfældighed.
Gravatar #8 - NFX
19. mar. 2007 12:25
#7:
Metaltypen er ikke så vigtig - det vigtige er at det er elektrisk ledende.

#6:
Hvis du tænker på massive vægge, så ja - men det i midten skal stadig være hult, ellers er der ikke meget idé i det :)
Selve princippet er at buret (se evt. #3s link) fungere som en leder, der laver et elektrisk felt der ophæver det udefrakommende felt. Dette kan den dog ikke gøre de fleste (eller alle) elektromagnetiske bølger bliver opfanget af lederen i buret.

Hvis man f.eks. ønsker at blokere GSM-signaler (dvs. mobiltelefoner), der har en bølgelængde på cirka 15-35 cm (1900-850 MHz - højere frekvens betyder lavere bølgelængde), skal hullerne være en del mindre end de 15 centimeter - jeg har ikke styr på de præcise forhold, men jeg kunne antage at man bruger en form for sikkerhedsmargen.
Man kan bl.a. se det på nettet i en mikrobølgeovn (der opererer ved cirka 2,4 GHz - 12 cm), hvor der i forsiden af glasset er en del huller så man stadig kan se ind, men hullerne er altså for små til at lade mikrobølgerne slippe igennem. Hvis du lægger en mobiltelefon derind, eller måske en PDA med tændt wifi, tvivler jeg meget kraftigt på at du vil kunne få signal (men lad endelig være med at tænde den, mens de ligger derinde :p).

Som sagt kan dette egentligt bruges til at blokere for al elektromagnetisk stråling inde i et vist tredimensionalt område, men når man kommer op i nærheden af bølgelængden for røntgen- og gamamstråling bliver bølgelængden altså så kort, at det er mindre end afstanden mellem atomerne.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login