mboost-dp1
Matematik, gale familier og lotto kuponer
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Findes der en lottokupon som altid vinder? Sådan lyder en populær version af et teoretisk spørgsmål
Det er jo noget vrøvl. Hvor ville jeg ønske at de i den slags artikler forklarede problemstillingen bare en lille smule bedre i stedet for at forsimple den til 100% vrøvl. Det de mener er om der findes et sæt tal der i gennemsnit viser sig at have en bedre chance for at vinde end andre tal. Oder was? Jeg forstår ikke problemstillingen.
Min gamle matematiklærer spillede eftersigende altid Lotto med numrene 1,2,3,4,5,6,7. Som han sagde, chancen for at vinde er den samme og der er nok ikke mange andre der spiller med de numre. Pointen var nok at illustrere hvor usansynligt det er at vinde.
Ude til højre i artiklen er der følgende:
Det hele drejer sig om uendelige størrelser.
Ude til højre i artiklen er der følgende:
En "mad family" kan forklares som lottokupon i et særligt lottospil. I det her spil har lottokuponerne
uendeligt mange rækker af hele tal, og faktisk er det tilladt at kuponen har så mange rækker at de ikke
kan nummereres. Spilleren er underlagt den regel, at to forskellige rækker aldrig må have uendeligt
mange tal til fælles. Lottoudbyderen trækker så uendeligt mange hele tal, og hvis en (eller flere) af
rækkerne på kuponen har uendeligt mange tal til fælles med de udtrukne tal, så vinder kuponen, ellers
ikke. En mad family er en kupon der altid vinder i det her spil.
Det hele drejer sig om uendelige størrelser.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.