mboost-dp1

Klokken er mange og du er taget til fange

Gå til bund
Gravatar #1 - themuss
23. maj 2007 00:54
Ak ja, så er de i gang igen.

http://ekstrabladet.dk/112/article301342.ece

Ekstra Bladet-journalist anholdt i Nivå

Journalist fra ekstrabladet.dk røg med i købet, da politiet foretog masseanholdelse i Nivå på mistanke om forsøg på brandstiftelse

Piet Baunø - 02:21 - 23. maj. 2007
Senest opdateret - 02:50 - 23. maj. 2007

Ekstrabladet.dk's reporter Tobias Schultz blev tirsdag aften kort efter klokken 21 anholdt, da Nordsjællands Politi foretog en masseanholdelse af en gruppe på ti personer uden for Nivåcentret.

Tobias Schultz var på arbejde og talte med en gruppe unge, der de seneste måneder har haft flere skærmydsler med politiet, da et par salatfade med ti betjente pludselig kørte op til gruppen.

- Betjentene springer ud og siger 'klokken er mange, I er taget til fange', beretter Tobias Schultz.

Da de ti spørger, hvorfor de bliver anholdt svarer betjentene henholdsvis 'det får I at vide', 'det ved vi ikke' og endelig 'det finder vi ud af'.

Over for rødt uden udrykning
Tobias Schultz fremviste sit pressekort og præsenterede sig som journalist og fortalte at han var på arbejde, men det anfægtede ikke de fremmødte betjente, der kort efter blev suppleret af to hollændervogne med yderligere politifolk.

Efterfølgende blev de anholdte iført håndjern gennet ind i politiets køretøjer og kørt til politigården i Helsingør uden udrykning ved en transport, hvor politiet ifølge Tobias Schultz kørte to gange over for rødt, foretog en hasarderet overhaling, og forsøgte en anden vild overhaling der måtte opgives med katastrofelignende opbremsning til følge.

- Der blev kørt vildt, fortæller Tobias Schultz.

Mistanke om brandattentat
Nordsjællands Politi udsendte kort efter midnat en pressemeddelelse, hvor man beskrev årsagen til anholdelsen.

'Baggrunden for anholdelserne var, at Nordsjællands Politi tirsdag kl. 16.47 og kl. 17.51 modtog to af hinanden uafhængige telefoniske henvendelser.

Henvendelsen kl. 16.47 gik på, at et antal unge mennesker i tre biler tankede benzin i flasker på en tankstation i nærheden af Holmegårdscenteret i Kokkedal, hvorefter de kørte fra stedet i ukendt retning. Oplysningen blev senere bekræftet ved gennemsyn af videoovervågning på stedet.

Henvendelsen kl. 17.51 kom fra en borger, som oplyste, at der i aften skulle ske brandstiftelse i området omkring Niverødgårdsskolen, ligesom det blev oplyst, at en bestemt bil skulle komme til Nivåcenteret kl. 21 medbringende et stort antal kanonslag samt en del brandbare væsker.

Det kunne konstateres, at den omtalte bil kom til området sammen med flere andre biler. Politiet valgte herefter at kontakte de tilstedeværende i og tæt ved bilerne og der blev gennemført en anholdelse af de pågældende.

Den foreløbige efterforskning har ikke givet anledning til fund af brandbare væsker i bilerne, og den videre efterforskning må afgøre om der senere findes grundlag for fremstilling i grundlovsforhør af nogen af de anholdte. I en bil på stedet blev fundet knive og slagvåben', skriver politiet i sin fyldige pressemeddelelse om forløbet forud for og i forbindelse med anholdelserne.

Beklager at EB-journalist røg med
ekstrabladet.dk spurgte ved 01-tiden natten til onsdag, hvorfor Tobias Schultz blev anholdt under udførsel af sit arbejde som journalist og efterfølgende skulle tilbringe tre timer på betongulvet i en celle.

- Vi beklager selvfølgelig meget, at jeres journalist blev anholdt, men de alvorlige oplysninger vi havde fået fra borgere om forsøg på ganske alvorlige forbrydelser, gjorde, at vi ikke tog nogen chancer af hensyn til kollegernes, borgernes og de anholdtes sikkerhed. Derfor røg han med, selv om han gav sig til kende som journalist. Det handler om, at vores folks primære hensyn var at få styr på situationen af hensyn til borgernes sikkerhed, og så sker den slags, siger politiinspektør Ved Nordsjællands Politi, Klaus Høj Tipsmark, til ekstrabladet.dk.

Er det normal og accepteret procedure, at man ikke oplyser folk om, hvorfor de bliver anholdt og tiltaler dem med 'klokken er mange, I er taget til fange?

- Jeg har ikke haft mulighed for at tale forløbet igennem med de konkrete betjente og har alene disse oplysninger fra dig. Jeg vil undersøge hele forløbet, men hvis der er blevet sagt sådan ved anholdelsen er det ikke den korrekte tiltaleform, siger Klaus Høj Tipsmark, til ekstrabladet.dk.

Jeg bliver nødt til at undersøge sagen
- Hvorfor foretager man hasarderde overhalinger og kører over for rødt uden udrykning?

- Nu spørger du igen til den konkrete situation, som jeg ikke har talt igennem med betjentene. Jeg har det kun fra dig, at der blev kørt sådan.

Og jeg har det fra vores mand, der sad i en af de biler, der kørte hasarderet og over for rødt uden udrykning.

- Jeg skal have talt det igennem med folkene, før jeg kan kommentere på den konkrete hændelse, men helt generelt er der tilfælde, hvor politiet kan køre med det der kaldes 'tavs udrykning'.

- Hvad er det eksempelvis for tilfælde?

Det kan eksempelvis være, hvis man kører ud til et igangværende bankrøveri og ikke vil varskoe røveren om, at vi er på vej, siger Klaus Høj Tipsmark, til ekstrabladet.dk.

- Det var jo ikke ligefrem en sådan situation, der var tale om tirsdag aften, der havde man jo foretaget de anholdelser man skulle og skulle blot transportere de anholdte til Politigården. Hvorfor foregik det enten ikke ved forsvarlig kørsel efter færdselsreglerne uden udrykning eller hasarderet og over for rødt med udrykning, hvis det var nødvendigt?

Som sagt tidligere vil jeg ikke kommentere på den konkrete situation, før jeg har talt med de pågældende betjente.

Hvornår forventer du at have gjort det?

Onsdag eller torsdag, siger siger Klaus Høj Tipsmark, til ekstrabladet.dk.
Gravatar #2 - themuss
23. maj 2007 00:58
Nå ja så den her tåbelighed fra politiets side:

http://ekstrabladet.tv/article298591.ece
Gravatar #3 - themuss
23. maj 2007 01:02
Og ellers er der en beskrivelse af forløbet i videoen her:

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article2981...

Det er Saki, der står med hunden. Som det fremgår af videoen, går betjenten frem mod ham og hunden. Saki bakker, men ikke nok til at tilfredsstille betjenten, som bliver ved med at gå frem mod hunden, mens han skiftevis fumler med sin knippel og tjenestepistol.

Holdt og ventede
Episoden ender med, at otte bliver anholdt. Saki er en af dem, han bliver sigtet for vold mod tjenestemand, fordi hunden snapper ud efter betjenten. Ifølge Saki får hunden ikke fat, men den reagerer på, at den ophidsede betjent står over den med en hævet knippel.

Og før i går frådende amok over brostenskastende unge, så lad os da se hvem chefen for det lokale politi giver skylden:
I lokalpolitiet, hvor man udmærket kender Saki, Rafat, Burat og de andre drenge fra Nivå, nøjedes man da også med at undre sig, da ekstrabladet.dk tidligere på ugen spurgte chefen for lokalpolitiet om, hvad der egentlig var gået så galt i Nivå. [...]

Det er en gruppe fyre, som der har været ro omkring i over tre år, og vores betjente på stedet er i fin dialog med dem, sagde Peter Nielsen.

- De kalder dem ved fornavn og har deres respekt. De kunne aldrig finde på at kaste sten efter dem. [...]

- Det var aldrig sket, hvis det havde været en af vores betjente.
Sørme ja, han mener det er dumme betjente, der er årsagen til balladen, den er god nok.
Gravatar #4 - fidomuh
23. maj 2007 07:41

Nice one, "Klokken er mange, i er taget til fange" .. Lol, jeg havde skreget af grin :D

Jeg havde nok grint saa meget at de var noedt til at baere mig ind i bilen :D
Men okay, lad os se paa den ( du forventede jo nok at jeg ville kigge ind :P ).

Anholdelsen kan delvist forsvares iogmed at de skulle have det overstaaet hurtigt og med tips om brandvaaben og andet paa stedet, saa boer det gaa staerkt ( hvilket er grunden til Tobias ryger med, imo )..
Men, uanset hvad, saa maa de ikke koere fra stedet med de anholdte uden at oplyse dem om tidspunkt, hvorfor og deres rettigheder..

Det er, tbh, en grov fejl og imo en fejl som minimum skal give reprimander til _ALLE_ politifolk der stod for anholdelserne..

Deres koersel overrasker mig ikke ( desvaerre :/ ), jeg er vokset op i albertslund og det er fandme sjaeldent jeg har set en politibil blinke ved sving, overholde fartgraensen eller bare i det hele taget holde tilbage for andre..

Udrykning var _ALTID_ uden alarm i albertslund ( for politiet, undtaget ulykkes-udrykning ), netop for at sikre at folk ikke stak af..
Men... Naar de koerer tilbage mod politigaarden.. Altsaa, jeg har kun hoert om 1 gang hvor en fangevogn blev angrebet med henblik paa at befrie de anholdte......?
Det er lidt weird det der, og imo boer det koste koerekort til hoejre og venstre :P

I farum virker det dog til at vaere meget mere moderat, saa jeg gaetter paa at det er forbeholdt relativt udsatte steder.. Ikke at det goer det mere lovligt, det giver bare en lille forstaaelse for noedvendigheden.. Dog var det, imo, ikke noedvendigt her :)

#2/3

Meh, den er lidt svaer.. Det virker som om politiet staar og snakker med 1 af dem ( det er lidt svaert at vurdere pga videoens ret daarlige kameramand :D ) og resten forsoeger bare at genere / provokere politiet saa meget som muligt..
( Pga frustration, velogmaerke.. Ikek fordi de oensker at provokere politiet, men fordi de gerne vil have deres kammerat fri.. :) )

Men, situationen med hunden er ret svaer.
Tbh, Saki ( tror jeg ) burde vaere gaaet laengere vaek med hunden.
Hvis politiet foeler sig truet af den, saa skal den fjernes.
Det er ydermere en kamphund, saa det kan rent faktisk godt vaere svaert at faa den nedkaempet, skulle det komme saa langt..
Jeg forstaar godt politimanden er nervoes, en pitbull er ikke sjov at lege med ( i know, btw.. :P ).

Med det sagt, betjente har helt klart haandteret situationen forkert.
De burde klokkerent have forklaret fra starten af, hvorfor han blev anholdt og saa tage ham med med det samme.
Ingen grund til at staa og debattere det med de unge - og hvis der er en grund til dette, saa skal de ikke anholde ham.. Saa skal de bare "snakke" med ham istedet..
Det tror jeg, tbh, ogsaa de unge ville acceptere langt nemmere..
Specielt hvis det omhandler deres behandling mht. den store anholdelse..

Alt i alt er der "dumme" ting fra begge sider.. Mest fra politiet og til de unges forsvar, saa er det ting som de hoejst sandsynligt ikke selv har taenkt over ( og derved, naeppe noget de har gjort med vilje ;) ).

Men okay, det er jo i Nivaa... Hvad kan du forvente af en flok landmaend ?! :D
Gravatar #5 - themuss
23. maj 2007 07:47
Men okay, det er jo i Nivaa... Hvad kan du forvente af en flok landmaend ?! :D
Point take, point taken. :D
Gravatar #6 - holmen
23. maj 2007 07:55
http://ekstrabladet.dk/112/article301255.ece
Tænk en unik oplevelse Karl-mar har haft. Han har mødt vold og trusler i fredens gamle højborg på jagtvej 69 - Det må da næsten være et enestående tilfælde.

Og før i går frådende amok over brostenskastende unge, så lad os da se hvem chefen for det lokale politi giver skylden:
Jeg troede ikke at du tog politiets udtalelser for gode varer, men der kan man bare se.

Nu sidder jeg ikke ved en maskine med lyd, men jeg har set den video før, og de unge er ikke ret samarbejdsvillige, svjh så opgiver de ikke navn og adresse når betjentene bedder om det, de holder ikke afstand når betjentene forsøger at snakke med dem en ad gangen og beder de andre holde sig væk.

Og det med hunden, første gang går han tilbage med hunden og betjenten går tilbage ved sin bil for at snakke i radio.
Så kommer den unge tilbage med hunden, som han ikke virker som om han har ret meget kontrol over.
Mener også at det er den video hvor de unge står og råber: "Skyd vores hund, mand" mens hunden snerrer og bider ud efter betjenten. De unge opfører sig meget provokerende imo.
Gravatar #7 - fidomuh
23. maj 2007 08:05

Jow, det er den :)

Men saavidt jeg husker ( fra andre artikler ) saa har Saki allerede givet sit navn ( plus at betjentene vist kender dem iforvejen )..

Problemet er de andre unge, helt enig :)
Gravatar #8 - holmen
23. maj 2007 08:10
Men den med kørslen er der ikke så meget at sige til, jeg kender 2 som blev anholdt meget groft uden at være skyldige. Den sag vandt de og fik erstatning.
Nu skal de til at køre en sag fordi politiet satte dem på bagsædet, uden seler med hænderne i håndjern på ryggen, mens politiet kørte over for rødt, lavede farlige overhandlinger og det var self. uden udrykning... Deres kørsel er ikke til at forsvare, i nogle af sagerne, men jeg vil da gerne se at EB's journalist trækker dem i retten.
Gravatar #9 - fidomuh
23. maj 2007 10:39
http://ekstrabladet.dk/112/article301418.ece

Wtf.. :)

Saa sigtelsen bliver fastholdt pga 2 anonyme opkald...?

Det foerste omhandler fyldning af flasker med braendstof..
Det andet omhandler hvad disse skal bruges til..

Den foerste er fin nok.
Den anden .. Hvordan ved denne person at disse unge har taenkt sig at saette ild til noget?

Givet, det er sandsynligt at det skal bruges som braendselsbomber.. Men:
en anden oplyste, at flaskerne senere skulle bruges ved Nivåcentret.

Det er en ret praecis viden at have..
Hvis #2 ved dette, saa har han selv vaeret medskyldig ( i fremtiden ), eller ogsaa kender han de angivne privat..

Lidt weird alt i alt..
Men okay, der sker jo ingen skade ( host ) ved at lade en sag blive.
Pt har de _INGEN_ beviser, saa det vaerste der kan ske er jo at de finder beviser og smider dem i faengsel ( == godt ).
Det bedste der kan ske er at de bliver frikendt pga mangel af beviser og har ret til at kraeve erstatning for uretmaessig behandling mm.. ( == godt :D )

Derudover kan en sigtelse som denne jo snildt have kostet dem jobs, baade nu og i fremtiden, saa det burde man ogsaa kunne kraeve erstatning for..
( Kan man desvaerre ikke i .dk :( )
Gravatar #10 - fidomuh
23. maj 2007 11:42
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article3014...

Journalistens gennemgang..

Synes specielt det er vaerd at bemaerke de sidste kommentarer:
Rafat ringer ved 02.30 tiden. Han er lige blevet løsladt.

Jeg sidder i min stue på Frederiksberg og fordøjer aftenens oplevelse i selskab med min kæreste og et par stærke øl.

- Jeg er sgu ked af, at du blev anholdt.

- ja...

Jeg aner faktisk ikke, hvad jeg skal sige.

- Heroppe er det hverdag, mand. Vi har allesammen prøvet det masser af gange før.

Jeg går i seng klokken 3 og er glad for, at jeg bor på Frederiksberg.

Lidt skraemmende tbh, og et tydeligt signal om at nivaa-politi boer have en lektion i politi-arbejde :/

At man saa kan sige journalisten er lidt "pylret" ifht. cellerne ( som jo naeppe er designet til folk som ham, men typisk den lidt mere vante forbryder ), er en ting ( personligt synes jeg ikke det var saa slemt.. Men jeg havde jo ogsaa en liste over ting jeg ikke maatte og hvad jeg havde krav paa, som jeg kunne fejlrette :P ), men du har krav paa at komme paa toilettet samt at faa noget vand.

Tbh, "godt" at journalisten kom med i bunken.. Det kan jo saette lidt lys paa sagerne ;)
Gravatar #11 - holmen
23. maj 2007 12:05
Well, nu kender jeg ikke nivå ret godt, men jeg har fået det indtryk at det ikke er jordens fredeligste sted. Så det er da naturligt at betjentene er lidt hårdere i filten der. Er der ikke der hvor nogle folk følte at de ikke kunne gå i fred i centeret uden at blive chikaneret? (Mener at have set om det i lokal-TV af en eller anden art)
Gravatar #12 - I.F.F.
23. maj 2007 12:10
ja for det er jo guds engle de anholder....

det eneste aergelige er da at de bliver loesladt igen..
Gravatar #13 - fidomuh
23. maj 2007 12:14

Yeah, lad os bare anholde alle og enhver, hvem behoever beviser anyway .. :)

Joda, lidt haardere behandling er fint..

Men de bryder loven ved ikke at informere dig om hvorfor du er sigtet, hvad klokken er og informere dig om dine rettigheder..

Helt reelt saa er vi ude i at det er en ulovlig anholdelse..
Hvilket er idiotisk da politiet snildt kunne have informeret dem efter de var smidt ind i bilen ( hvilket er fuldt lovligt ) .. :)
Gravatar #14 - holmen
23. maj 2007 12:45
Jeg kan godt se at det er forkert, men nu er det ikke noget som de anholdte lider nogen skade af ikke at få det at vide, så jeg kan ikke rigtig se det skrækkelige i det.
Gravatar #15 - themuss
23. maj 2007 12:48
men du har krav paa at komme paa toilettet samt at faa noget vand.
Så har du vist ikke prøvet at skulle skide efter kl 21 i Vestre.

Bevares du har en spand til formålet, men et reelt toiletbesøg kan det ikke blive til.
Gravatar #16 - fidomuh
23. maj 2007 13:03

Der er ingen spand i detentionen og da det er politiet som selv skal goere rent, er de nok ikke helt vilde med at du skider over det hele :D

( Jeg fik baade cola og toiletbesoeg da jeg var anholdt for spirituskoersel ;) )

Det skraekkelige er vel at disse unge meget vel kunne vaere anholdte for <vilkaarlig forbrydelse> men fordi anholdelsen er udfoert forkert, saa kan beviser fundet i forbindelse med anholdelsen ikke benyttes, samt de unge kan soege erstatning som foelge af en ulovlig anholdelse..

Jeg ved ikke helt hvordan systemet fungerer paa dette punkt i DK ( da jeg tror det er sjaeldent det reelt sker ), men mit gaet er at der er en aarsag til at loven siger politiet skal oplyse dig om dette.. Konsekvensen er jo alternativt at du ikke er anholdt og alt politiet goer mod dig er politivold ( i mildeste tilfaelde )..
Gravatar #17 - holmen
23. maj 2007 13:04
Bevares du har en spand til formålet, men et reelt toiletbesøg kan det ikke blive til.
Hvor meget papir fik man? En rulle eller bare et par stykker?
Gravatar #18 - Cloud02
23. maj 2007 13:06
Don't feed the troll people.
Gravatar #19 - themuss
23. maj 2007 13:27
Det skraekkelige er vel at disse unge meget vel kunne vaere anholdte for <vilkaarlig forbrydelse> men fordi anholdelsen er udfoert forkert
Hvad vil du anholde dem for? At være irriterende? Såvidt jeg forstår på sagen, så er der ikke sket nogen lovovertrædelse?

Jeg vidste ikke det var ulovligt at være irriterende i Danmark :)

Hvor meget papir fik man? En rulle eller bare et par stykker?
Det ved jeg faktisk ikke, men jeg skal gerne finde ud af det.
Gravatar #20 - holmen
23. maj 2007 13:33
Det ved jeg faktisk ikke, men jeg skal gerne finde ud af det.
Det betyder ikke så meget. Men hvis du ikek kan huske det, hvordan vil du så finde ud af det? Skrev du det ned efterfølgende?
Gravatar #21 - themuss
23. maj 2007 13:36
#20 Tror du jeg har siddet inde?
Gravatar #22 - holmen
23. maj 2007 13:41
Indlæg #15
Så har du vist ikke prøvet at skulle skide efter kl 21 i Vestre.

Fik bare indtryk af at du talte af erfaring...
Gravatar #23 - themuss
23. maj 2007 13:44
Fair nok. Det vildeste, jeg har prøvet, er en bødesag.
Gravatar #24 - fidomuh
23. maj 2007 16:18

ZOMG I BEAT YOU?!! :D

Hvad vil du anholde dem for? At være irriterende? Såvidt jeg forstår på sagen, så er der ikke sket nogen lovovertrædelse?

Jeg vidste ikke det var ulovligt at være irriterende i Danmark :)

Teoretisk kunne de jo vaere sigtet for mord paa USA's praesident.. Naar de ikke faar det afvide, saa anholdelsen ulovlig og det har en del foelger.. Det er ikke alle jeg er bekendt med dog :)

( Den var ikke moentet paa lige netop disse unge, men blot et eksempel paa hvad der kan ske hvis anholdelsen er ulovligt udfoert ) :P
Gravatar #25 - milandt
23. maj 2007 20:05
Dengang jeg var en ung og håbefuld bydreng i den lokale købmand, da skulle jeg pakke og levere indkøbsvarer til de indsatte i Vordingborg arresthus. Den vagthavende ringede deres ordre ned, og jeg pakkede dem, og cyklede afsted på min long john (ja sq!)

Anyway, de havde det faeme godt! Håber ikke "rigtigt" kriminelle har det lige så godt i Vester...
Gravatar #26 - fidomuh
24. maj 2007 06:18

Nu er man jo ikke indsat naar man ryger i beton-cellen.. Det er bare til at tilbageholde folk, oftest fulde folk...

Og nej, det er ikke et saerligt nice sted at vaere..
Beton-rum uden seng / toilet / madras..
Hvis man er heldig er der en forhoejning man kan ligge paa saa man ikek skal ligge i den vandpyt der lugter mistaenkeligt meget af daarlig mave :P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login