mboost-dp1
Kan DSB enlig køre?
Jeg er den glade mand der dagligt er tvunget til at benytte DSB til og fra skole/arbejde hver dag. (okay det var løgn, for jeg er bestemt ikke glad mere!!)
I sommers kunne de ikke køre fordi skinnerne var for varme.
Så har jeg gået og glædet mig hele året indtil vinteren kom for så var skinneren vel ikke varme mere og forsinkelserne burde ophøre.
Nu har de så fundet på den undskyldning for forsinkelserne nu at skinnerne er for kolde?
Så sidder jeg tilbage og tænker: Vil DSB enlig gerne drive en virksomhed, og køre på de danske skinner eller hvordan?
Men penge for rejsen, ja dem er de helt liderlige over at få.
DSB tjener penge på forsinkede tog. Passagerne kommer for sent på arbejde og får en vred chef.
De studerende får fravær, fravær som skal gemmes i forhold til sygdom, hvis dette opstår.
Man går derfor glip af undervisning der er nødvendigt for at gennemføre sit studie.
Ja så siger i nok at man kan tage toget tidligere, men det er heller ikke altid en mulighed.
De sidste 14 dage har jeg været nød til at tage toget 6.55 for at møde kl 8.00 og transporten til arbejde tager normalt en halv time.
10 ud af 14 dage kom jeg for sent. Det ved alle der har arbejde at det ikke er populært, overfor chefen og heller ikke i orden overfor ens kollegaer som så må tage ens slæb indtil man møder ind.
Et oplagt terror mål burde være alt hvad der står DSB på!
I sommers kunne de ikke køre fordi skinnerne var for varme.
Så har jeg gået og glædet mig hele året indtil vinteren kom for så var skinneren vel ikke varme mere og forsinkelserne burde ophøre.
Nu har de så fundet på den undskyldning for forsinkelserne nu at skinnerne er for kolde?
Så sidder jeg tilbage og tænker: Vil DSB enlig gerne drive en virksomhed, og køre på de danske skinner eller hvordan?
Men penge for rejsen, ja dem er de helt liderlige over at få.
DSB tjener penge på forsinkede tog. Passagerne kommer for sent på arbejde og får en vred chef.
De studerende får fravær, fravær som skal gemmes i forhold til sygdom, hvis dette opstår.
Man går derfor glip af undervisning der er nødvendigt for at gennemføre sit studie.
Ja så siger i nok at man kan tage toget tidligere, men det er heller ikke altid en mulighed.
De sidste 14 dage har jeg været nød til at tage toget 6.55 for at møde kl 8.00 og transporten til arbejde tager normalt en halv time.
10 ud af 14 dage kom jeg for sent. Det ved alle der har arbejde at det ikke er populært, overfor chefen og heller ikke i orden overfor ens kollegaer som så må tage ens slæb indtil man møder ind.
Et oplagt terror mål burde være alt hvad der står DSB på!
Forstår så absolut din vrede!
Som daglig bruger af S-tog og RE-tog mellem Lyngby og RUC er jeg ofte selv udsat for forsinkelser.
Og ja det er pisse irriterende at komme for sent til en time fordi toget ikke lige magter at komme til tiden.
Men med det sagt har vi de seneste mange gange haft regeringer, der har valgt at prioritere det danske banenet og offentlig transport som det laveste på deres dagsordener.
De har valgt at ignorere det faktum, at nettet er ved at rådne op og der mangler penge til at renorvere det.
Dette er dog så småt begyndt at gå op for de danske politikere, desværre bare for sent.
Så derfor må vi finde os i forsinkelser indtil de(politikerne) finder en løsning på problemet.
Som daglig bruger af S-tog og RE-tog mellem Lyngby og RUC er jeg ofte selv udsat for forsinkelser.
Og ja det er pisse irriterende at komme for sent til en time fordi toget ikke lige magter at komme til tiden.
Men med det sagt har vi de seneste mange gange haft regeringer, der har valgt at prioritere det danske banenet og offentlig transport som det laveste på deres dagsordener.
De har valgt at ignorere det faktum, at nettet er ved at rådne op og der mangler penge til at renorvere det.
Dette er dog så småt begyndt at gå op for de danske politikere, desværre bare for sent.
Så derfor må vi finde os i forsinkelser indtil de(politikerne) finder en løsning på problemet.
#3
alle de ting vi skal tænke på når vi går til valg giver snart hovedpine
//ontopic
det er en kendsgerning at DSB tit er forsinkede, har prøvet jeg skulle hjem fra min efterskole (nogle år tilbage) hvor vi stod og ventede på det kære tog i 2 timer, på en banegård hvor der ikke var nogen "banegård" men kun 2 skur, som ikke engang var lukket ;)
så kan klart se dit synspunkt, og måske DSB skal spørge sig selv om hvorvidt de ønsker at fortsætte med togdriften i DK, ellers bør de tage sig sammen
alle de ting vi skal tænke på når vi går til valg giver snart hovedpine
//ontopic
det er en kendsgerning at DSB tit er forsinkede, har prøvet jeg skulle hjem fra min efterskole (nogle år tilbage) hvor vi stod og ventede på det kære tog i 2 timer, på en banegård hvor der ikke var nogen "banegård" men kun 2 skur, som ikke engang var lukket ;)
så kan klart se dit synspunkt, og måske DSB skal spørge sig selv om hvorvidt de ønsker at fortsætte med togdriften i DK, ellers bør de tage sig sammen
Her i sommerferien og efterårsferien tog jeg toget i 28 gange frem og tilbage fra Holbæk station til Østerbro station.
Der reklamere DSB med at de kun tager 57 minutter for den tur.. Ja right! 4 af gangene passede den reklame! Ellers var det konstant forsinket med 5 til 15 minutter, og nogle gange så stoppede de toget på hovedbanegården og fortalte så, at der ikke var nogen togfører, så man måtte finde en bus til østerbro istedet for! WTF!?
Personligt gjorde det dog ikke så meget, da jeg i Holbæk bor en lille kilometer fra stationen og jeg havde ikke noget fast mødetidspunkt i kbh, men det er sq skide irreterende alligevel, og i hvert fald for dårligt når man betaler omkring 40 kr. for turen!
Der reklamere DSB med at de kun tager 57 minutter for den tur.. Ja right! 4 af gangene passede den reklame! Ellers var det konstant forsinket med 5 til 15 minutter, og nogle gange så stoppede de toget på hovedbanegården og fortalte så, at der ikke var nogen togfører, så man måtte finde en bus til østerbro istedet for! WTF!?
Personligt gjorde det dog ikke så meget, da jeg i Holbæk bor en lille kilometer fra stationen og jeg havde ikke noget fast mødetidspunkt i kbh, men det er sq skide irreterende alligevel, og i hvert fald for dårligt når man betaler omkring 40 kr. for turen!
#1 Det er imponerende, at de forskellige årstider kommer så meget bag på DSB hvert år. Jeg er heldigvis så heldig, at mine 83 km. i skole foregår med Arriva - de kan nogenlunde finde ud af at levere tog til tiden - de har bare kolde tog i stedet for kolde skinner :-P
#3 Det er godt at se, at du ikke vil stemme på Socialdemokratiet ;-)
#3 Det er godt at se, at du ikke vil stemme på Socialdemokratiet ;-)
#8
De havde desvære ikke et spørgsmål om DSB hos JP, men du kan jo selv prøve her:
http://valg07.jp.dk/fv_valget/valguide.pl
Og se mit resultat her :P
http://newz.dk/forum/afstemninger/hvilket-parti-st...
De havde desvære ikke et spørgsmål om DSB hos JP, men du kan jo selv prøve her:
http://valg07.jp.dk/fv_valget/valguide.pl
Og se mit resultat her :P
http://newz.dk/forum/afstemninger/hvilket-parti-st...
Har også problemmer med DSB og et par arkeologer.
Bor i Ringe og tager toget til Odense hver morgen.
Desværre skulle DSB lige ligge nye skinner på Svendborg station også var baladen der.
Det viser sig nemlig at der ligger et gammelt kluster under Svendborg Station og det ville arkeologerne gerne have fat i.
Så nu er de gået igang med at grave klosteret op og DSB kan ikke ligge nogle skinner.
Dette har så den effekt at DSB har set sig nødsaget til at bygge en nødstation i Svendborg.
Problemmet er bare at den nødstation ikke er så lang at to vognsæt kan holde der.
Dette betyder at jeg bliver nød til at stå op hele vejen fra Ringe til Odense hvor man før kunne sidde ned, da togene havde 2 vognsæt på.
Bor i Ringe og tager toget til Odense hver morgen.
Desværre skulle DSB lige ligge nye skinner på Svendborg station også var baladen der.
Det viser sig nemlig at der ligger et gammelt kluster under Svendborg Station og det ville arkeologerne gerne have fat i.
Så nu er de gået igang med at grave klosteret op og DSB kan ikke ligge nogle skinner.
Dette har så den effekt at DSB har set sig nødsaget til at bygge en nødstation i Svendborg.
Problemmet er bare at den nødstation ikke er så lang at to vognsæt kan holde der.
Dette betyder at jeg bliver nød til at stå op hele vejen fra Ringe til Odense hvor man før kunne sidde ned, da togene havde 2 vognsæt på.
#alle
Det er ikke DSB I skal rette jeres vrede mod, men Bane Danmark, da det er dem der har ansvaret for skinerne, DSB køre kun toget.
De penge der kommer ind på billeter går til staten og ikke DSB eller hvem der ellers køre.
#6
Der mangler også folk på andre områder, her er der bare den forskelle at du ligger mærke til det.
Det er ikke DSB I skal rette jeres vrede mod, men Bane Danmark, da det er dem der har ansvaret for skinerne, DSB køre kun toget.
De penge der kommer ind på billeter går til staten og ikke DSB eller hvem der ellers køre.
#6
Der mangler også folk på andre områder, her er der bare den forskelle at du ligger mærke til det.
Hvad angår skinnerne er det helt urimeligt at anklage DSB. Det er BaneDanmark der står for driften af skinnerne og det er også dem der bestemmer hastigheden på skinnerne. DSB kan ikke gøre andet end at følge deres regler.
Nu drejer jeg lige tråden en smule, undskyld :)
Hvorfor har man bestilt nye toge der kan køre hurtigere, hvis man ikke kan køre så hurtigt?
Det kom vel ikke bag på DSB at skinnerne var misvedligeholdte da de havde bestilt hurtigere toge?
DSB: Dårlig Service Behandling
anyway, hvis der er et parti der melder ud i morgen inden jeg skal stemme at de vil lukke og slukke for alle DSB's "services" og lade det komme til en ny udbudsrunde, ja så har partiet min stemme uanset partiets navn :)
Hvorfor har man bestilt nye toge der kan køre hurtigere, hvis man ikke kan køre så hurtigt?
Det kom vel ikke bag på DSB at skinnerne var misvedligeholdte da de havde bestilt hurtigere toge?
DSB: Dårlig Service Behandling
anyway, hvis der er et parti der melder ud i morgen inden jeg skal stemme at de vil lukke og slukke for alle DSB's "services" og lade det komme til en ny udbudsrunde, ja så har partiet min stemme uanset partiets navn :)
#13 buch
Dels kaldes det en fremtid investering. Dels må DSB have haft deres grunde til at vælge de tog fremfor andre. Ét er desuden, hvad de sætter hastigheden til på strækningen, et andet er hvad skinnerne reelt kan holde til, og lur mig ikke at det nok er en 20km/t mere at skinner reelt kan klare uden problemer, og de sætter hastigheden lidt lavere således at de kan indhendte tabt tid?
Endnu engang, så er det IKKE DSB's ansvar at vedligeholder skinnerne.
#1 buch
For så lige at tage den en gang til.
DSB's opgave er blot at køre på skinner og få deres tog fra A til B. Det er Banedanmark der giver retningslinierne for, hvor hurtigt DSB på kører på diverse strækning pga. solkurver, kø, tilfrosne sporskifte mm.
#6 MZ
Det burde efterhånden være et kendt faktum at DSB i den grad mangler lokomotivførere. Helsingør-Hillerødsbanen kører ikke til Helsingør længere pga. for få lokomotivførere, og de har så sat en nødkøreplan ind.
Som daglig pendler mellem Helsingør og KBH, føler jeg som sådan ikke rigtigt at der er noget galt. Der er blevet foretaget sporarbejde på strækningen af Banedanmark, og så har DSB i allerhøjeste grad leveret en service, der efter min mening får karakteren 12.
Ofte sker det at togene togene 2-3 minutter forsinkede når de når frem, men det skyldes oftest at togkonduktørerne er så venlige at vente på folk der kommer løbende.
I øvrigt, kan buch egentlig stave korrekt?
Hvorfor har man bestilt nye toge der kan køre hurtigere, hvis man ikke kan køre så hurtigt?
Det kom vel ikke bag på DSB at skinnerne var misvedligeholdte da de havde bestilt hurtigere toge?
Dels kaldes det en fremtid investering. Dels må DSB have haft deres grunde til at vælge de tog fremfor andre. Ét er desuden, hvad de sætter hastigheden til på strækningen, et andet er hvad skinnerne reelt kan holde til, og lur mig ikke at det nok er en 20km/t mere at skinner reelt kan klare uden problemer, og de sætter hastigheden lidt lavere således at de kan indhendte tabt tid?
Endnu engang, så er det IKKE DSB's ansvar at vedligeholder skinnerne.
anyway, hvis der er et parti der melder ud i morgen inden jeg skal stemme at de vil lukke og slukke for alle DSB's "services" og lade det komme til en ny udbudsrunde, ja så har partiet min stemme uanset partiets navn :)Og så vil du have Arriva istedet? Arriva der havde flere forsinkelser/aflysninger pr. kørsel end DSB ..?
#1 buch
I sommers kunne de ikke køre fordi skinnerne var for varme.
Så har jeg gået og glædet mig hele året indtil vinteren kom for så var skinneren vel ikke varme mere og forsinkelserne burde ophøre.
Nu har de så fundet på den undskyldning for forsinkelserne nu at skinnerne er for kolde?
Så sidder jeg tilbage og tænker: Vil DSB enlig gerne drive en virksomhed, og køre på de danske skinner eller hvordan?
For så lige at tage den en gang til.
DSB's opgave er blot at køre på skinner og få deres tog fra A til B. Det er Banedanmark der giver retningslinierne for, hvor hurtigt DSB på kører på diverse strækning pga. solkurver, kø, tilfrosne sporskifte mm.
#6 MZ
nogle gange så stoppede de toget på hovedbanegården og fortalte så, at der ikke var nogen togfører, så man måtte finde en bus til østerbro istedet for! WTF!?
Det burde efterhånden være et kendt faktum at DSB i den grad mangler lokomotivførere. Helsingør-Hillerødsbanen kører ikke til Helsingør længere pga. for få lokomotivførere, og de har så sat en nødkøreplan ind.
Som daglig pendler mellem Helsingør og KBH, føler jeg som sådan ikke rigtigt at der er noget galt. Der er blevet foretaget sporarbejde på strækningen af Banedanmark, og så har DSB i allerhøjeste grad leveret en service, der efter min mening får karakteren 12.
Ofte sker det at togene togene 2-3 minutter forsinkede når de når frem, men det skyldes oftest at togkonduktørerne er så venlige at vente på folk der kommer løbende.
I øvrigt, kan buch egentlig stave korrekt?
# Buch og alle jer andre:
Og mens vi er ved det hele problemet med Danmarks infrastruktur, behøver jeg så at fortælle, at skinnenettets tilstand kun er toppen af isbjerget?
Ja, skinnerne tilstand er ikke optimalt, men det er langt fra hovedparten af problemerne. Relæstationerne rundt omkring i landet er ligeledes misvedligeholdte - skræmmehistorien internt i DSB er, at nogle af relæerne i signalposterne i Midtjylland er fra før Anden Verdenskrig. Det er langt fra alle, der er så gamle, men det sætter situationen i perspektiv, når vi heller ikke har penge nok til at investere i ordentlige signaler. Et forsigtigt gæt må lyde, at omkring 10-20 % af alle forsinkelser skyldes signalfejl og des lige.
Derudover er de systemer, der styrer signaler og togenes position langt fra optimale. Banekapaciteten nærmer sig flere steder 100 %, hvorfor man har svært ved at sætte flere eller endog hurtigere tog ind. Dette kunne man løse ved at investere i bedre styringssystemer, som ville kunne tillade, at der kørte flere tog på banen samtidigt (læs: mindre sikkerhedsmargen mellem hvert togsæt), men det er heller ikke langt fra lykkedes.
Så kommer der problemerne med at ansætte nyt personale som skyldes to ting hovedsageligt: 1) Der er for det første været en sådan hetz mod DSB de sidste 3 år, at virksomheden logisk nok har svært ved at rekruttere ansatte. Der findes nogle ildsjæle ude i landet, som er ligeglad med den negative omtale, men behandlingen i medierne kan næppe have gavnet DSB's jobkampagne, og 2) Danmark er den laveste ledighed i mands minde. Vi nærmer os de 70.000 ledige, og det lader til, at ledigheden vil rasle ned, mens beskæftigelsen stiger voldsomt i fremtiden. Det er ikke bare DSB, der har problemer: Overalt i landet indfører institutionerne lukkedage pga. mangel på pædagoger, håndværksmestre skriger på nyuddannede svende og stjæler dem ligefrem fra hinanden, og sygehusvæsenet er præget af mangel på alt - en interessant historie i pressen i dag handlede om manglen på lægesekretærer og kommunelæger, men det er bare én historie blandt mange.
Og så til den sjove del: Arriva er langt fra det gode selskab, som mange fremstiller det til. Det er bl.a. kendt i England for at levere en ualmindelig dårlig service til kunderne, ligesom vores transportminister faktisk modtog en næse for at give udbuddet til Arriva - DSB var faktisk både bedre og billigere. Ligeledes vil jeg bemærke, at Arriva ikke oplever kapacitetsproblemer på skinnerne, ligesom banen fik helt nye skinner, lige før Arriva overtog strækningen. Kan det skyldes, at de ikke oplever problemer i samme omfang? På den anden side står DSB, der bliver rost til skyerne af de svenske myndigheder, pendlere og egne svenske ansatte i deres servicering af en lokal strækning syd for Stockholm (så vidt jeg husker). Her er forholdene optimale, så det er ikke så bemærkelsesværdigt at opleve, at DSB faktisk kan gøre sit arbejde godt nok. DSB har forresten også lige vundet udbuddet om Øresundstrafikken, hvorfor man nødvendigvis konkludere, at DSB her også havde det bedste og billigste alternativ. Oven i købet bliver DSB styret af en direktør, der arbejder for en privatisering af firmaet, så man kan heller ikke beskylde dem for at være et reaktionært, gammelt monopol, der udbytter kunderne og helst vil leve i den trygge, lille, danske andedam.
Til sidst vil jeg slå et slag for alle de stakkels ansatte, der må tage slæbet hver evig eneste dag, når de skal lytte til den slags brok. Det er vist de færreste, der har sat sig ind i, hvor hårdt flertallet af medarbejderene arbejder for at gøre en god indsats, og hvor mange der strækker sig det maksimale for at tilgodese kunderne. Uden dem ville selskabet systemet falde sammen under presset.
Og mens vi er ved det hele problemet med Danmarks infrastruktur, behøver jeg så at fortælle, at skinnenettets tilstand kun er toppen af isbjerget?
Ja, skinnerne tilstand er ikke optimalt, men det er langt fra hovedparten af problemerne. Relæstationerne rundt omkring i landet er ligeledes misvedligeholdte - skræmmehistorien internt i DSB er, at nogle af relæerne i signalposterne i Midtjylland er fra før Anden Verdenskrig. Det er langt fra alle, der er så gamle, men det sætter situationen i perspektiv, når vi heller ikke har penge nok til at investere i ordentlige signaler. Et forsigtigt gæt må lyde, at omkring 10-20 % af alle forsinkelser skyldes signalfejl og des lige.
Derudover er de systemer, der styrer signaler og togenes position langt fra optimale. Banekapaciteten nærmer sig flere steder 100 %, hvorfor man har svært ved at sætte flere eller endog hurtigere tog ind. Dette kunne man løse ved at investere i bedre styringssystemer, som ville kunne tillade, at der kørte flere tog på banen samtidigt (læs: mindre sikkerhedsmargen mellem hvert togsæt), men det er heller ikke langt fra lykkedes.
Så kommer der problemerne med at ansætte nyt personale som skyldes to ting hovedsageligt: 1) Der er for det første været en sådan hetz mod DSB de sidste 3 år, at virksomheden logisk nok har svært ved at rekruttere ansatte. Der findes nogle ildsjæle ude i landet, som er ligeglad med den negative omtale, men behandlingen i medierne kan næppe have gavnet DSB's jobkampagne, og 2) Danmark er den laveste ledighed i mands minde. Vi nærmer os de 70.000 ledige, og det lader til, at ledigheden vil rasle ned, mens beskæftigelsen stiger voldsomt i fremtiden. Det er ikke bare DSB, der har problemer: Overalt i landet indfører institutionerne lukkedage pga. mangel på pædagoger, håndværksmestre skriger på nyuddannede svende og stjæler dem ligefrem fra hinanden, og sygehusvæsenet er præget af mangel på alt - en interessant historie i pressen i dag handlede om manglen på lægesekretærer og kommunelæger, men det er bare én historie blandt mange.
Og så til den sjove del: Arriva er langt fra det gode selskab, som mange fremstiller det til. Det er bl.a. kendt i England for at levere en ualmindelig dårlig service til kunderne, ligesom vores transportminister faktisk modtog en næse for at give udbuddet til Arriva - DSB var faktisk både bedre og billigere. Ligeledes vil jeg bemærke, at Arriva ikke oplever kapacitetsproblemer på skinnerne, ligesom banen fik helt nye skinner, lige før Arriva overtog strækningen. Kan det skyldes, at de ikke oplever problemer i samme omfang? På den anden side står DSB, der bliver rost til skyerne af de svenske myndigheder, pendlere og egne svenske ansatte i deres servicering af en lokal strækning syd for Stockholm (så vidt jeg husker). Her er forholdene optimale, så det er ikke så bemærkelsesværdigt at opleve, at DSB faktisk kan gøre sit arbejde godt nok. DSB har forresten også lige vundet udbuddet om Øresundstrafikken, hvorfor man nødvendigvis konkludere, at DSB her også havde det bedste og billigste alternativ. Oven i købet bliver DSB styret af en direktør, der arbejder for en privatisering af firmaet, så man kan heller ikke beskylde dem for at være et reaktionært, gammelt monopol, der udbytter kunderne og helst vil leve i den trygge, lille, danske andedam.
Til sidst vil jeg slå et slag for alle de stakkels ansatte, der må tage slæbet hver evig eneste dag, når de skal lytte til den slags brok. Det er vist de færreste, der har sat sig ind i, hvor hårdt flertallet af medarbejderene arbejder for at gøre en god indsats, og hvor mange der strækker sig det maksimale for at tilgodese kunderne. Uden dem ville selskabet systemet falde sammen under presset.
#15
Det er ikke kun DSB der ikke har nok folk, der er ikke nogle der har nok folk.
et eksemple er at et privat salskab (mener der er på fyn) som har ansat en ny mand på 50, som ikke er udlært, så de skal lig udlære ham første, det koste ca. 1 mil plus at det tage (hvis jeg ikke husker helt forkerte) 10 år, så når han er 60, er han udlært og når han bliver 65 går han på pension.
Det er ikke kun DSB der ikke har nok folk, der er ikke nogle der har nok folk.
et eksemple er at et privat salskab (mener der er på fyn) som har ansat en ny mand på 50, som ikke er udlært, så de skal lig udlære ham første, det koste ca. 1 mil plus at det tage (hvis jeg ikke husker helt forkerte) 10 år, så når han er 60, er han udlært og når han bliver 65 går han på pension.
#16 En del af Arrivas bemanding er gamle DSB folk. Så hvis Arriva må lukke og slukke kan DSB hente bemandingen derfra.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Gå til bund