mboost-dp1

ICE (In Case of Emergency) Dementi

Gå til bund
Gravatar #1 - Chewy
11. maj 2007 13:40
Eftersom det var mig der postede den første mail, er det vel også passende at det er mig der poster dementiet :-)

(Fra Falck.dk)
Falck anbefaler ikke ICE

I de seneste måneder er en kædemail med overskriften "In Case of Emergency" nået rundt til mange danskere, hvor Falck står som afsender af mailens budskab. Falck har ikke noget med denne mail at gøre. I mailen bliver man opfordret til at indtaste sin nærmeste pårørende på mobiltelefonen under navnet ICE (In Case of Emergency). Formålet er at gøre det nemt for politi og ambulancereddere at finde frem til en persons nærmeste pårørende i ulykkestilfælde.

Falck kan ikke anbefale at have en ICE-person markeret i mobiltelefonens adressebog.

"Det lyder umiddelbart som en god idé, men der er flere problemer forbundet med det", fortæller Falcks korpslæge Sven Trautner.

"For det første skal man være stensikker på, at telefonen tilhører den rigtige person. Den skal også være opdateret, så skilsmisser og andre personlige forhold ikke giver problemer. Desuden opstår der etiske spørgsmål, når man begynder at åbne andres telefoner", siger Sven Trautner.

Han tilføjer: "Det danske personnummerregister er så veludviklet, at det sjældent giver problemer at finde de pårørende. Derfor giver ICE-idéen ikke mening."

I ulykkestilfælde er det i øvrigt ikke Falcks opgave at underrette pårørende, men en opgave for politiet.
Gravatar #2 - Chewy
11. maj 2007 14:16
Sov vist lidt.
Lagde ikke lige mærke til at der allerede var posted links i den forrige tråd..
Sorry!!
Gravatar #3 - milandt
11. maj 2007 15:35
Jeg forstår ikke hvorfor de nærmest fra råder det, 'bare' fordi det er forbundet med risikoen for at oplysningerne er outdated, at telefonen kunne være slukktet, eller at det som regel ikke er noget problem at finde en pårørende.. Og hvad er det med etiske spørgsmål i forbindelse med at kigge i andres telefoner - hvis jeg lå med åbent kraniebrud var det nok ikke det der bekymrede mig mest, så længe jeg var sikker på at mine pårørende fik besked, og evt kunne komme og tage afsked med mig inden jeg kradsede helt af.

Hvad i de situationer hvor oplysningerne er KORREKTE, telefonen er TÆNDT, og den tilskadekommende IKKE har noget ID af nogen art.. Er det så stadig en dårlig ide?

Jeg har lagt to ICE numre ind, og hvis jeg en dag kommer til skade kan nogen måske gøre brug af disse numre, og måske kan de ikke.. det gør da ikke ideen til en dårligere ide af den grund!
Gravatar #4 - trylleklovn
11. maj 2007 16:46
#3 Det gør nok ikke nogen skade, men det er en falsk tryghed, da numrene ikke vil blive brugt af andre end nysgærrige vidner til ulykken.

ICE systemet stammer fra UK, hvor det langt fra er alle der har sygesikring og derved identifikationskort.
Gravatar #5 - Spiderboy
13. maj 2007 17:26
(...) da numrene ikke vil blive brugt af andre end nysgærrige vidner til ulykken.

Det gælder for samtlige numre i adressebogen, så det er da ét fedt.

Jeg er enig i milandt. Jeg kan ikke se nogen ulemper ved at have et ICE-nummer.
Gravatar #6 - XERXES
15. maj 2007 18:40
Desuden opstår der etiske spørgsmål, når man begynder at åbne andres telefoner", siger Sven Trautner.

Efter min erfaring er det ikke noget politiet tager så højt. For da jeg efter en meget meget våd fest på uni, gik mega kold i min grønlænder brandert på åben gade. Havde politiet fundet min mors nummer på min mobil telefon, og ringet efter hende også fra min mobiltelefon, inden de tilfældigvis smed mig i detentionen på Bellahøj for at sove branderten ud.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login