mboost-dp1

Hvorfor giver man dagbøder?

Gå til bund
Gravatar #1 - drbravo
30. maj 2007 13:37
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-7110311.htm...

Hvorfor får man Y dagbøder á X kroner i stedet for en enkelt bøde på X*Y kroner?
Gravatar #2 - BurningShadow
30. maj 2007 13:41
Det er ikke meget, men der er lidt: -link-

Hmm, du har sådanset ret. Det kan være der er en der ved lidt mere :-)
Gravatar #3 - drbravo
30. maj 2007 13:43
Der står jo ikke *hvorfor* det bliver givet som dagbøder. Bare at sådan er det - og det vidste vi jo begge i forvejen. :/
Gravatar #4 - holmen
30. maj 2007 13:54
Det er for at man skal angre. Når man har gjort noget dumt og får en bøde for det, så kan man blive mindet om det mange gange, når man får dagbøder. Så er der også bedre mulighed for at folk ikke betaler rettidigt. Kan i sige urimeligt høje rykkergebyrer? /useriøsitet

Helt seriøst, så aner jeg det ikke i det her tilfælde. I andre tilfælde virker det meget logisk:
Bøde, der i henhold til aftale kan pålægges f.eks. en håndværker, hvis han ikke er færdig til tiden. Anvendes eksempelvis i entreprisekontrakten på opførelse af en ny ejendom.
Gravatar #5 - drbravo
30. maj 2007 13:56
Der er ikke rykkergebyer på bøder. Og politiet har faktisk nogle udmærkede afdragsordninger hvis man da får et ordentligt smæk.

Det stenede er jo at hvis jeg kører fuld uden sele med 160km/t over for rødt osv. så bliver forseelserne samlet til en enkelt stor bøde, men i dette tilfælde bliver det i stedet splittet op?
Gravatar #6 - holmen
30. maj 2007 13:59
#5 Jeg er overbevist om at jeg har fået et rykkergebyr på en bøde fra politiet engang, men jeg tager sikkerrt fejl. Må lige se om jeg skulle have den liggende et sted.

Giver dig fuldstændigt ret i at det er underligt at der er givet dagsbøder i den pågældende sag.

Edit: Mon det er fordi han får en fængselsstraf sat ned til bødestraf?
Gravatar #7 - Xill
30. maj 2007 18:30
ja normalt bliver dagbøder jo brugt, på en sådan måde at de ikke stopper før du igen lever op til loven. (som hvis du fx nægter at rydde op på din grund, efter at have tabt en ratsag om det)

men jeg går da ud fra at han er stoppet med at køre folk ned, så kan heller ikke se hvorfor han skal have dagbøder
Gravatar #8 - gentox
30. maj 2007 18:52
Har ingen ide om det jeg siger nu er rigtigt.

Men det virker logisk at loven om dagbøder er fra en tid hvor f.eks. en erhvervsdrivende, ikke kunne skaffe alle pengene på en gang, men derimod blev idømt dagbøder som så skulle tages ud af dagens omsætning dagligt. Altså en slags gammel afdragsordning.

Men som sagt er det kun et gæt.
Gravatar #9 - themuss
30. maj 2007 20:24
Der er ikke rykkergebyer på bøder. Og politiet har faktisk nogle udmærkede afdragsordninger hvis man da får et ordentligt smæk.
Det kommer da an på hvem der udstikker bøden.

En bøde fra metroen bliver der lagt enorme gebyrer på.

Mens jeg nægtede militærtjeneste, fik jeg ikke en afdragsordning i stand med Frederiksberg politi.

De ville have penge indenfor 5 dage eller jeg ville komme i Vestre fængsel og afsone (gammel kongelov: pengene eller livet).

Den lavede de på mig to år i træk. Møde op kl 7 om morgenen. De foreslog endda at køre mig ned til en pengeautomat, så jeg kunne hæve penge til dem (jeg ved ikke rigtig om jeg synes det er en service eller en straf).

Idioten hedder forresten Tommy Aufeldt og de dukkede op i i slutningen af november måned. Kan I sige julegaver?

"Jamen så må du jo forklare dine kære at der ikke er råd til julegaver i år, det vil de sikkert være forstående overfor" var hans svar.
Gravatar #10 - BurningShadow
30. maj 2007 20:27

De foreslog endda at køre mig ned til en pengeautomat, så jeg kunne hæve penge til dem
Er det lovligt???
Gravatar #11 - themuss
30. maj 2007 20:27
Det aner jeg ikke, jeg er osse pisseligeglad. Panse gør som de har lyst.

Nårh ja så behandlede de mig også som en gemen forbryder, der forvoldte andre mennesker ondt;

Ikke en person der tilfældigvis ikke var mødt op til militærtjeneste.

Særdeles ubehagelige personager (og så var de topdumme at tale med).
Gravatar #12 - tordenskiold
31. maj 2007 00:11
Så vidt jeg ved, er en dagbod fastsat efter personens daglige indkomst, altså er der stor forskel om du er direktør eller bistandsklient. Det er helt sikker et levn fra gammel tid, hvor man fik udbetalt sin løn hver dag, i dag giver navnet ikke så meget mening.

Og nej der er ikke afgift på bøder, du kan derimod, hvis du ikke kan betale bøden, eller har mulighed for at afdrage den, afsone den i fængsel.

Edit: fandt lige dette på borger.dk

Citat:

Dagbøder

Domstolene eller politiet kan også fastsætte straffen som dagbøder. Det vil sige, at man skal betale en bøde hver dag. Det kalder man også for dagbod.

Størrelsen af den enkelte dagbod fastsætter domstolen eller politiet til et beløb, der svarer til den dømtes gennemsnitlige dagindtægt. Den dømte kan få mellem to og 60 dagbøder.
Gravatar #13 - vandfarve
31. maj 2007 10:31
Nu vil jeg gerne lige pointere, at kun Politiet kan udstede bøder!

Alle de andre former for bødelignende straf, som man bliver pligtiggjort at betale for brugen af Metro'en, toget eller ved ulovlig parkering af sit automobil, kaldes som hovedregel kontrolafgifter. Alt andet ville være ulovligt, da der kun findes én dømmende magt i Danmark - nemlig domstolene. Selvom disse kontrolafgifter har den samme afskrækkende virkning som bøderne, så er der altså en væsentlig forskel mellem dem, ligesom lovgivningen også er væsentlig anderledes.
Gravatar #14 - krypto
1. jun. 2007 06:17
Her er et udsnit af et citat fra "Strafferet 2 Sanktionerne, Gorm Toftegaard Nielsen" s68f

"...Idéen med dette system er, at retten på en skala fra 1 til 60 dage skønner, hvor grov lovovertrædelsen er. På denne skala skal kontanthjælpsmodtageren og departementschefen placeres på samme trin for samme overtrædelse. Dernæst skal retten regne ud, hvad departementschefens henholdsvis kontanthjælpsmodtagerens dagsindtægt er. Dette beløb skal ganges med det antal dage, som grovhedsvurderingen gav. På denne måde tages både hensyn til lighed for loven og den enkeltes økonomiske formåen."

Det bliver efterfølgende også beskrevet i bogen af dommerne ofte ikke anvender dagbødesystemet efter hensigten, men i stedet finder det passende bødebeløb og derefter omregner beløbet i dagsbøder. Og derefter halverer bøderne for personer med særlig lav indtægt.

Håber det gav lidt mening..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login