mboost-dp1

Hvordan er dette muligt?

Gå til bund
Gravatar #1 - holmen
18. feb. 2007 11:32
http://www.killsometime.com/Video/video.asp?ID=799

Hvorfor sprænger flasken ikke? Og hvad fanden køler øllet ned?
Eller er det fake?

Eller har de puttet noget i, de rreagerer ved at flasken bliver banket ned i bordpladen(?)
Gravatar #2 - ZOPTIKEREN
18. feb. 2007 11:43
Fang en fysisk kemibog og slå op under supercooling/supercooled hvis du vil have den helt præcise forklaring. Kort og upræcist forklaret skyldes det, at øllet er underafkølet og ved tilførsel af energi forrykkes termodynamiske og kinetiske ligevægte samtidigt med at vandmolekylerne fanger en overflade de kan udkrystalisere på og øllen fryser instantant.
Gravatar #3 - Fjolle
18. feb. 2007 11:44
Det er ikke en fake. Du kan sagtens genskabe det ved at smide en øl i fryseren og tage den ud før den fryser. Ølflasken er så stærk at den ikke sprænger pga isen.

http://www.darylscience.com/Demos/BeerFreeze.html

Kort sagt, så er øllen i ligevægt hvor den ikke fryser. Ved at slå den ned i borden eller åbne den ødelægges denne ligevægt og øllet fryser.
Gravatar #4 - Benjamin Krogh
18. feb. 2007 14:56
Modsatte effekt kan også opnåes via en mikrobølgeovn.
Google video

Teknisk set foregår det ved at man tager noget med en meget jævn overflade (e.g. glas) og så putter det ind i mikrobølgeovnen. Idet overfladen er meget jævn, har de normale "bobler" man ser under kogning intet sted at starte, og vandet derfor ikke koger.

Kunne forestille mig at det var samme effekt man ser her. Med modsat fortegn ;)
Gravatar #5 - Bjørn
18. feb. 2007 20:12
Ja det bliver overopvarmet ikke? Har hørt nogle der var tæt på at komme galt afsted med en kop kakao da vedkommende tog den ud af micro ovnen og rørte med skeen!

Kort sagt, så er øllen i ligevægt hvor den ikke fryser. Ved at slå den ned i borden eller åbne den ødelægges denne ligevægt og øllet fryser.

Er det derfor et plastik bærger med øl i ikke smelter når man tager det over et starinlys? Kan det sammenlignes?
Gravatar #6 - Spiderboy
18. feb. 2007 20:26
Er det derfor et plastik bærger med øl i ikke smelter når man tager det over et starinlys? Kan det sammenlignes?

Det tror jeg ikke. Det jeg mener, der sker i den situation er, at energien fra ilden overført til bægeret med det samme absorberes af øllet. Da øllet indeholder meget vand, som har en meget høj specifik varmekapacitet, kan det absorbere meget energi inden det bliver varmt.
Gravatar #7 - kasperd
18. feb. 2007 21:21
[url=#4]#4[/url] Benjamin Krogh
Modsatte effekt kan også opnåes via en mikrobølgeovn.
I den video bliver der jo blandet noget i vandet efter det er blevet varmet op. Vands frysepunkt kan sænkes ved at blande det med f.eks. salt. Kan vands kogepunkt også sænkes ved at blande det med et passende materiale?

Jeg kender ikke svaret, det er bare ikke åbenlyst for mig, om der er tale om en overopvarmning af vandet, eller om kogepunktet ændres idet der blandes noget i.
Gravatar #8 - Fjolle
18. feb. 2007 22:54
Ifølge denne side er det instant coffee der blandes i, og det er fordi at vandet er varmet for meget op..
Gravatar #9 - Benjamin Krogh
18. feb. 2007 23:54
#7 Kasperd
De blander noget i vandet, i dette tilfælde instant coffee tror jeg, for at give noget boblerne kan "starte ved".

Præcis samme princip som når man "overspænder" (så vidt jeg husker) vand ved at opløse for meget salt i det.

Varmt vand kan indeholde mere salt end kolt, så har man opløst salt i kogende vand, og køler vandet ned kan man stå med at have mere salt opløst end "muligt". Ved at putte et enkelt saltkorn i vandet kan man se at den ekstra mængde salt udkrystalliseres næsten øjeblikkeligt. De fleste herinde har nok set de "varmepuder" der fungerer efter dette princip (Blot med en chip i stedet for saltkorn)?

Videoen var den første den bedste jeg fandt da jeg søgte efter "superheated water" på google.

For mere info brug din wiki (Fandt lige disse artikler der beskriver lidt af det hele):
http://en.wikipedia.org/wiki/Superheating
http://en.wikipedia.org/wiki/Supersaturation
http://en.wikipedia.org/wiki/Supercooling
Gravatar #10 - kimx
19. feb. 2007 15:59
Alle de nævnte eksempler bygger på sammen princip, der dannes en dynamisk ligevægt, som derefter bliver forstyret hvilket medføre at den reelle ligevægt opnås.
Gravatar #11 - kasperd
19. feb. 2007 18:43
[url=#9]#9[/url] Benjamin Krogh
De fleste herinde har nok set de "varmepuder" der fungerer efter dette princip
Jeg har set dem, men var ikke klar over, hvordan de fungerede. Er processen exotermisk uanset hvad man har opløst i vandet?
Gravatar #12 - Benjamin Krogh
20. feb. 2007 11:27
#11 Så vist jeg ved, nej. Alt efter hvad du hælder i vand, kan du få både exotermiske og endetermiske reaktioner. Jeg ved bare ikke om det også gælder for "overopløsninger" (Ved godt jeg finder på et nye ord hele tiden).
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login