mboost-dp1
Hvor Mange planeter er der i vores Solsystem??
Er det ikke det de stadig diskutere? Om alle de "dværgplaneter" tæller med i det "store" regnskab? Mener jeg at have læst i illvid
http://da.wikipedia.org/wiki/Planeter
Man kunne jo starte med at prøve den helt fantastiske side www.google.dk
Har hørt at det snart bliver en kendt søgemaskine.
Man kunne jo starte med at prøve den helt fantastiske side www.google.dk
Har hørt at det snart bliver en kendt søgemaskine.
Der er 12, hvis vi skal tro Sumererne. Og med den aktuelle uenighed, tror jeg at jeg satser på dem...
Officielt er der 8, hvis vi siger at pluto er en dværg-ting, men så er der også nogle asteroider i asteroidebæltet der skal opgraderes, så 8 1/4 vil jeg sige.
Hvis dværg-planeter ikke er rigtige planeter, er dværg-mennesker så heller ikke rigtige mennesker?
Ifølge Wikipedia er der 5.447.084 indbyggere her i landet, men det fremgår ikke klart om de har talt dværgene med :(
Ifølge Wikipedia er der 5.447.084 indbyggere her i landet, men det fremgår ikke klart om de har talt dværgene med :(
#8 haha min dansklære syntes ikke man skal grine så højlydt som jeg gjorde for 10 min siden da jeg læste din post, så nu sidder jeg uden for døren :P
Der er følgende himmellegemer i vores solsystem, ordnet efter afstand fra solen:
Merkur (planet)
Venus (planet)
Jorden (planet)
Mars (planet)
Ceres (dværgplanet)
Jupiter (planet)
Saturn (planet)
Uranus (planet)
Neptun (planet)
Pluto (dværgplanet)
Eris (dværgplanet)
Så der er 8 planeter i vores solsystem, samt 3 dværgplaneter (hvilket ikke er planeter pr. definition). Så det korte svar på dit spørgsmål er 8.
Efter den nye definition skal et himmellegeme opfylde 4 betingelser for at kunne kalde sig en planet:
* Det skal kredse om Solen.
* Det må ikke være en satellit til andre end Solen.
* Den skal være så stor, at dens tyngdekraft gør den rund.
* Den skal være så stor, at den fejer sit umiddelbare nabolag rent.
Pluto opfylder ikke den sidstnævnte betingelse og kan derfor ikke længere kaldes en planet.
Det blev afgjort i august 2006 af Den Internationale Astronomiske Union.
(kilde: tillæg til National Geographic nr. 15/2006)
Merkur (planet)
Venus (planet)
Jorden (planet)
Mars (planet)
Ceres (dværgplanet)
Jupiter (planet)
Saturn (planet)
Uranus (planet)
Neptun (planet)
Pluto (dværgplanet)
Eris (dværgplanet)
Så der er 8 planeter i vores solsystem, samt 3 dværgplaneter (hvilket ikke er planeter pr. definition). Så det korte svar på dit spørgsmål er 8.
Efter den nye definition skal et himmellegeme opfylde 4 betingelser for at kunne kalde sig en planet:
* Det skal kredse om Solen.
* Det må ikke være en satellit til andre end Solen.
* Den skal være så stor, at dens tyngdekraft gør den rund.
* Den skal være så stor, at den fejer sit umiddelbare nabolag rent.
Pluto opfylder ikke den sidstnævnte betingelse og kan derfor ikke længere kaldes en planet.
Det blev afgjort i august 2006 af Den Internationale Astronomiske Union.
(kilde: tillæg til National Geographic nr. 15/2006)
Faktum er at der er 11 planeter. Hvis de mener at Ceres, Pluto og Eris ikke er planeter, så skal de ikke kalde dem for planeter. Kald dem dog for 'komfur' eller noget andet som ikke indeholder ordet 'planet'. En børnecykel er jo trods alt en cykel.
EDIT:
EDIT:
Hvis dværg-planeter ikke er rigtige planeter, er dværg-mennesker så heller ikke rigtige mennesker?Selvfølgelig er de ikke det. For de kan jo ikke fjerne støvet oven på reolen. ;)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Gå til bund