mboost-dp1

Hvad fanden ser der???

Gå til bund
Gravatar #1 - BurningShadow
30. maj 2007 20:20
-link-
Altså jeg har fuld forståelse for at de skal have deres penge, men hvorfor har hun ikke fået hjælp til at betale den regning? Det er jo sygt!

(Indsæt selv et "k" et passende sted i overskriften...)
Gravatar #2 - MiniatureZeus
30. maj 2007 20:30
JEBUS!
stakkels repræsentant, han har vel troet hun prøvede at snyde eller sådan noget
Gravatar #3 - themuss
30. maj 2007 20:54
WTF!!!!

Ham el-gutten ville være perfekt kandidat til politiet i dk. Per Larsen ville være stolt.

"It's not a life-critical thing as a rule," said the health board's chief medical officer, Dr Don Mackie.
"There are things about this case that we don't understand," he said.
"It's a little surprising she died so soon after the machine turned off.

Fandme da også irriterende at undermenneske-skravlet bare giver sig til at dø når man fjerner ilten.

Helt ærligt, hun er sikkert død med vilje fordi hun vidste det ville skabe debat. Pffft. Maori.
Gravatar #4 - gentox
30. maj 2007 21:02
Rystende, og ja der burde have været taget hånd om så lille en ting at betale en Elregning på 734kr.

Vi har det godt i Danmark med vores sociale sikkerhed, og så er der endda mennesker der gerne så at vi ikke havde en social sektor, og at vi skulle klare os selv gennem en forsikring eller opsparing.

nytter bare ikke meget hvis man er uheldig nok, som den New Zealandske dame var.
Tvivler på at familien eller hendes børn, har den store sympati for det elselskab eller samfundet.
Gravatar #5 - <3Thinkpads
30. maj 2007 21:06
Ikke at det retfærdiggører elselskabs grund men:

Samfundet virker lige så godt som de folk det betjener.
Gravatar #6 - themuss
30. maj 2007 21:09

Der er rig mulighed for at blive sovset i det danske system. Man kunne sagtens forestille sig samme problemstilling som den den dame havde.

Du har ikke pligt til at få ting betalt i Danmark, heller ikke selvom det betyder at du falder komplet i hullet med tab af lejlighed som følge af manglende penge. Ej heller har kommunen pligt til at betale din el-regning.

Jeg tror du vil blive forundret over hvor dårligt det sociale system i DK er, hvis du rent faktisk prøvede at bruge det.

Det er lidt som at sige at Vista bare er skidefedt og brugbart uden overhovedet selv at have været i nærheden af det.
Gravatar #7 - milandt
30. maj 2007 21:54
man kan undre sig over at hun eller familien ikke ringede efter en ambulance.. hun var 2 timer om at dø.. det kunne måske have gjort en forskel.
Gravatar #8 - fidomuh
30. maj 2007 22:16

Hvis du har behov for en ilt-maskine for at overleve, faar du en gratis af den danske stat.
Dertil faar du "automatisk" hoejeste handikap-pension ( ~12k efter skat ), saa det maa siges at vaere til at betale .. :)

Ioevrigt er jeg selv blevet roevrendt af staten flere gange.. De har endda loejet mig direkte op i ansigtet flere gange :)
Gravatar #9 - plazm
30. maj 2007 22:17
#7 Nu ved jeg ikke hvordan det er i New Zealand, men hvis det er sådan at man selv skal betale for hospitalsophold, så ville det jo ikke rigtigt nytte da de jo ikke havde råd til elregningen.
Gravatar #10 - themuss
30. maj 2007 22:30
#7 Det kunne være hun ikke havde en telefonlinie, eller måske havde hun adsl med ip-telefoni...

Muliaga, a schoolteacher with four children between the ages of 5 and 20, had been off work since February with an illness and had fallen behind in her payments to Mercury, said Brenden Sheehan, a relative who provided a copy of the bill.
Det kan være det er sønnen på 5, der udtaler sig.

http://www.cnn.com/2007/WORLD/asiapcf/05/29/nz.lif...
Gravatar #11 - Cloud02
30. maj 2007 23:09
Jeg forstår ikke ramaskriget over denne historie. Det er tragisk, ja, ingen tvivl om det. Men så stopper det også dér.

El-selskabet har ikke fået betalt de regninger som er blevet udsendt, hvorfor de sender en tekniker til at kappe strømmen.
Teknikeren møder op for at lukke strømmen, og bliver mødt af, hvad der fra hans synsvinkel er, usle/dårlige/patetiske undskyldninger som han sikkert hører dagligt (denne her må nok have været i ekstremerne), han gør sit arbejde og slukker for strømmen.

Hvis hende damen/børnene, har ringet til el-selskabet, efter at have modtaget besked om at strømmen bliver lukket, for at forklare sin sag, så kan jeg derimod godt forstå ramaskriget der har været.
Gravatar #12 - themuss
30. maj 2007 23:30
Moulder expressed his "deep condolences" to the family, and said the company was checking reports that it had been warned Muliaga needed power for the oxygen machine.
Gravatar #13 - tordenskiold
30. maj 2007 23:43
Jo selvfølgelig skal elselskabet da have sine penge, men hva' fa'en er det dog, for en hjernedød idiot, fra elselskabet, der kommer ud og slukker for strømmen.
Nu har jeg i mit arbejde som elektrikker, selv prøvet at skulle slukke for strømmen, et par gange. Men jeg ved da helt sikkert, at jeg ikke ville slukke, hvis der stod en mor, og viftede med et iltapperat, også selvom det kunne være en dårlig undskyldning.

Man skal have lidt omtanke i hoved, også selvom det "bare" er ens job, og man følger reglerne. Jeg håber den hat fra elselskabet, har det rigtigt dårligt med sig selv.

Men på den anden side, er nok heller ikke det store tab for menneskeheden. Hvordan er det lige, at man ikke kan finde på at ringe efter hjælp, eller gå over til naboen, når man ligger og er døden nær. Det skal de næsten have en darwin award for.....
Gravatar #14 - kilo77
31. maj 2007 00:14
I USA er det IKKE påkrævet at tænke selvstændigt.
Faktisk, er det generelt ilde set.
Gravatar #15 - arne_v
31. maj 2007 01:35

Afhænger af hvilken type job.
Gravatar #16 - BurningShadow
31. maj 2007 05:10

Havde det været i USA, havde overraskelsen nok også været mindre.
Det her skete i New Zealand... Samme land der er på andenpladsen over verdens fredeligste lande (Danmark er nr. 3), så det er altså ikke et uland som Iran eller USA, vi taler om her.
Gravatar #17 - Xill
31. maj 2007 13:03
jeg tror ikke lige de skriver det helt som det er sket ...

hvem vil sætte sit liv på at der ikke kommer strøm svigt

Da strømmen blev slået fra, gik iltapparatet med det samme i stå. Efter to timers kamp med døden gav Folole Mugliaga op. Hun var ude af stand til at trække vejret selv.

det er da ikke så lang tid siden at halvdelen af danmark var uden strøm en halv dag så kan ikke se hvorfor man skulle have en iltmaske uden at have en UBS
Gravatar #18 - kilo77
31. maj 2007 16:30
#14 #16
Har ikke engang læst artiklen, men hørte om det.
Min hjerne har uden at blinke tænkt; Only in America.
Sorry.
Dét, plus at jeg var lidt ironisk ;P
Gravatar #19 - NFX
31. maj 2007 16:36
Jeg tænker også som #17 - jeg må indrømme at jeg ikke ved hvordan iltmaskiner virker, men jeg er overrasket over at der ikke er en form for UPS eller manuel pumpe.

-Min mor døde da der var tordenvejr i fredags, fordi et lyn slog ned i nogle ledninger."
-Nå, stod hun da og talte i telefon?
-Nej, hun trak vejret.
Gravatar #20 - kilo77
31. maj 2007 18:03
#17 #19
Dét faktum at der er gået 2 timer, tyder dog også på at der HAR været en UPS tilkoblet systemet.
Men en UPS forvarer altså ikke den hellige gral; de holder generelt ikke strøm særligt længe.
Et eksempel:
Lad os antage at et apparat som denne ilt pumpe forbruger ca. 100W. En UPS som skal kunne holde denne belastning i et par timer, skal minimum være i 750VA klassen. Disse vejer allerede 24kg+ og må næppe være meget tungere, hvis patienterne reelt skal slæbe rundt med den. Samtidig er det sandsynligt at batteriet er lidt "slidt" og derfor leverer strøm i endnu kortere tid.

UPS skal ses som en nødstrømsløsning, så man kan nå at reagerer. Det er ikke en strøm "backup" som holder noget "i live" i længere tid.

For servere er UPS primært et værn mod fejlstrøm (dog ikke så relevant her i Danmark) og som en livline indtil serveren kan lukkes stille og roligt ned, eller strømmen kan reetableres; fx. en diesel generator, som lige skal starte op og komme i omdrejninger.
Gravatar #21 - Cloud02
31. maj 2007 20:06
Der har ikke været nogen UPS tilsluttet, da artiklen skriver at maskinen gik i stå med det samme.
Gravatar #22 - Cyrack
31. maj 2007 21:05
Kunne det tænkes, at hendes vejrtrækning var så dårlig, at hun, øjeblikkeligt efter strømmen blev cuttet, begyndte at tage skade og disse skader ultimativt medførte hendes død to timer senere?

Det er nok ikke sådan at de bare lod hende ligge, men selv efter små ti minutter begynder hjernen at få alvorlige skader, hvis den ikke får ilt nok.

Tidsforløbet er nok nærmere:
000. minut: Strøm cuttet & ilt apperat stopper
001. minut: der ringes efter ambulance
011. minut: ambulance ankommer, ilt gives*
120. minut: afgår ved døden som følge af skader i hjernen/lungevæv

* ved ikke hvor lang tid en ambulance er om at ankomme i NZ, men ti minutter er vist meget normalt i lille dk.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login