mboost-dp1

Hjalp hackere med at stjæle penge

Gå til bund
Gravatar #1 - milandt
21. sep. 2007 17:38
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-8712582.htm...

Vi kender dem allesammen - emails hvor vi skal hjælpe med at overføre nogle penge til Rusland via Forex eller lignende tjenester. Man før f.eks 30.000 kr overført til sin konto, og skal så hæve dem og gå ned på sit lokale Forex kontor og sende dem til Rusland. Man får så lov at beholde x antal procent som tak for hjælpen.

Det må jo siges at være en god forretning, og ikke noget der som sådan indeholder nogen risiko for en selv.

Manden i artiklen fra tv2 har tilsyneladende deltaget i noget lignende. Han hævder at have været i god tro.

Er det rimeligt at man skal kunne straffes for at deltage i den slags?

Hvornår kan man med rimelighed forlange at folk bør have lugtet lunten, og dermed ikke kan siges at være i god tro?
Gravatar #2 - arne_v
21. sep. 2007 18:32
Det ligger vel meget godt i forlængelse af årtiers praksis med hensyn til mere traditionel hæleri og det generelle juridiske begreb forsæt.

Han burde havde vist bedre.

Og konsekvenserne af at frikende folk fordi de er for dumme vil have nogle ret uoverskuelige konsekvenser.
Gravatar #3 - milandt
21. sep. 2007 18:53
Så du mener altså at det er i orden at straffe folk der er dumme nok og helt oprigtigt har været i god tro?

Det ville løse en masse andre problemer i vores samfund hvis man kunne blive dømt alene for at være dum - en form for pro-aktiv præventiv form for at sikre vores samfund på sigt.
Gravatar #4 - arne_v
21. sep. 2007 19:08

Sådan fungerer retsvæsenet i Danmark i mange andre henseender.

"Det er rigtigt at jeg borede en 30 cm kniv ind i maven på ham, men jeg var ikke klar over, at han kunne dø af det."

"Jeg tog imod 10000 kroner for at tage en pakke med bøger med hjem fra Thailand - jeg anede ikke at der var heroin i pakken."
Gravatar #5 - Dreadnought
21. sep. 2007 19:59
Dumhed bør ikke kunne frikende en person. Dumhed bør højst kunne gøre dommen en anelse mildere.
Gravatar #6 - Ronson ⅍
21. sep. 2007 22:30
#5: Hvad så med uvidenhed?
Gravatar #7 - Dreadnought
21. sep. 2007 23:19
#6 Bør også resultere i tæsk med et hangarskib.
Gravatar #8 - zin
4. okt. 2007 21:21
#6: Nævn forskellen på dumhed og uvidenhed? :-)
Gravatar #9 - Spiderboy
4. okt. 2007 22:58
At være dum betyder at være uintelligent, dvs. dårlig til at anvende ens viden i en situation, som man ikke har konkret viden om. F.eks. hvis man ved, at kartofler kan koges for meget, er det rimeligt at tro, at gulerødder også kan.

At være uviden er bare, at man ikke ved ret meget. F.eks. hvis man ikke ved, at kartofler kan koges for meget.
Gravatar #10 - myplacedk
5. okt. 2007 05:26
Hvilken lovlig aktivitet kunne have lagt bag russerens bøn?
Jeg kan ikke forestille mig at det kan handle om anden end hvidvaskning o. lign.

Enten så er der virkelig tale om, at være så dum, at det er strafbart, eller også har jeg ikke så god fantasi kl. 7 om morgenen.
Gravatar #11 - myplacedk
5. okt. 2007 05:28
Nævn forskellen på dumhed og uvidenhed? :-)

Når jeg taber i Trivial Pursuit, så er det uvidenhed. Når jeg taber i kryds og bolle, så er det dumhed. Når jeg taber i ludo, så er det nok uheld.
Gravatar #12 - buch
5. okt. 2007 06:49
Uvidenhed er når jeg vinder i ting som poker og andre tænke spil.
Gravatar #13 - squad2nd
18. okt. 2007 01:24
#1 Som du starter med at skrive:

Vi kender dem allesammen - emails hvor vi skal hjælpe med at overføre nogle penge...

Idioten burde vide, og ved sikkert også bedre, men blev lokket af lugten af hurtige penge.

Folk kan ikke konstant handle i "god tro" når de VED, gang på gang, at der er folk på spil som prøver at narre dem.
Gravatar #14 - milandt
19. okt. 2007 08:31
#13 ja, du og jeg, og alle de andre nørder på newz.dk.

manden der er tale om er altså 60 år gammel :) synes det må være rimeligt at antage at han ikke er lige så meget opmærksom på svindlere på nettet som vi er.
Gravatar #15 - Jonasee
19. okt. 2007 09:23
Vi kender dem allesammen - emails hvor vi skal hjælpe med at overføre nogle penge...

Idioten burde vide, og ved sikkert også bedre, men blev lokket af lugten af hurtige penge.

Folk kan ikke konstant handle i "god tro" når de VED, gang på gang, at der er folk på spil som prøver at narre dem.

Ja han burder vide beder, men man advare stædig folk må at åben vedhæftet filler fra folk de ikke kender og fortæller stædig at folk ikke skal lukke nogle ind de ikke kender.

Nogle folk er bare mindre begavet
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login