mboost-dp1
GPS spørgsmål
Hej,
har lige siddet og leget med min fars nye GPS, en Blaupunkt Lucca MP3 eller sådan noget lign.
Den fungere også som en håndholdt en, altså man kan bruge den uden den skal have en ekstern antenne på eller strøm.
Jeg har dog lige et spørgsmål:
Hvordan kan den finde ud af hvad retning jeg peger den i?
Jeg sad dreje rundt på den kontorstol jeg sidder på, og så drejede pilen med rundt på skærmen. Hvordan kan det lade sig gøre? Den er jo kun 10cm x 15cm og selve GPS modulet er 1,5 cm x 3 cm!
Jeg troede slet ikke at gps'er var så præcise at de kunne se sådan noget..
har lige siddet og leget med min fars nye GPS, en Blaupunkt Lucca MP3 eller sådan noget lign.
Den fungere også som en håndholdt en, altså man kan bruge den uden den skal have en ekstern antenne på eller strøm.
Jeg har dog lige et spørgsmål:
Hvordan kan den finde ud af hvad retning jeg peger den i?
Jeg sad dreje rundt på den kontorstol jeg sidder på, og så drejede pilen med rundt på skærmen. Hvordan kan det lade sig gøre? Den er jo kun 10cm x 15cm og selve GPS modulet er 1,5 cm x 3 cm!
Jeg troede slet ikke at gps'er var så præcise at de kunne se sådan noget..
En GPS har normalt forbindelse til 3 satellitter, 3 forskellige steder. Ved at vide hvor de tre befinder sig, så kan den ret nemt regne ud, hvor den selv er, i forhold til.
Heading information — The GPS system can be used to determine heading information, even though it was not designed for this purpose. A "GPS compass" uses a pair of antennas separated by about 50 cm to detect the phase difference in the carrier signal from a particular GPS satellite. Given the positions of the satellite, the position of the antenna, and the phase difference, the orientation of the two antennas can be computed. More expensive GPS compass systems use three antennas in a triangle to get three separate readings with respect to each satellite. A GPS compass is not subject to magnetic declination as a magnetic compass is, and doesn't need to be reset periodically like a gyrocompass. It is, however, subject to multipath effects.Wikipedia
Kunne forstille mig at det kan gøres med mindre afstand mellem antennerne, men så også med mindre præcision.
Snakkede med nogle på universitetet her i Aalborg, der sagde at de med professionelt GPS udstyr kan måle ned til 1 cm. Det var for halvandet år siden.
#8:
Det er nok at have forbindelse til 4 satellitter for at kende højden. Hvorvidt det er påkrævet med forbindelse til en jordstation ved jeg ikke, men jeg er ikke sikker. Når nu det er et universitet kunne man godt forestille sig at de havde nogle lidt specielle antenner/algoritmer.
Det er nok at have forbindelse til 4 satellitter for at kende højden. Hvorvidt det er påkrævet med forbindelse til en jordstation ved jeg ikke, men jeg er ikke sikker. Når nu det er et universitet kunne man godt forestille sig at de havde nogle lidt specielle antenner/algoritmer.
Nej. Almindelige GPS'er er slet slet ikke så præcise. De kombinerer forskellige funktioner (sikkert også kompas), til at sjuske sig frem til ca. hvor du befinder dig og bevæger dig til.
Bare kør rundt på nogle veje der ligger måske 5 meter fra hinanden og så bliver den hurtigt forvirret.
Bare kør rundt på nogle veje der ligger måske 5 meter fra hinanden og så bliver den hurtigt forvirret.
På den Blaupunkt radio med GPS jeg har er der indbygget gyroskop så den kan navigere selv i tuneller osv.
det er højst sandsynligt der samme der er i din GPS
det er højst sandsynligt der samme der er i din GPS
#11 Det reklamere den også med, at man kan køre overalt, og stadig finde vej, men syntes stadigvæk at det er en smule skræmmende men også rigtig vildt, at den kan være så nøjagtig... Man ved jo reelt ikke om det bliver logget eller noget...
#12: Men den nøjagtighed har jo ikke så meget med GPS'en at gøre så
Jeg sad så sent som i dag og læste om en GPS med trykføler og hastighedsmåler (tror jeg de kaldte det), for at måle højde og hastighed (til brug i tunneller og den slags) går jeg ud fra. Utroligt hvad de leverandører vil sælge til os..
Nu har jeg været igennem et par GPS'er på arbejdet og autoroute/pc navigator på pc, det er ikke lykkedes mig at få noget som helst af det til at finde ud af højden. Den står bare og svinger mellem Holland og Himalaya. Nogen andre det er lykkedes for, og med hvad udstyr?
Og så har 3 satellitter aldrig været nok til at fastslå position korrekt med ovenstående systemer, tror man skal have noget pænt dyrt udstyr til den slags.
Jeg sad så sent som i dag og læste om en GPS med trykføler og hastighedsmåler (tror jeg de kaldte det), for at måle højde og hastighed (til brug i tunneller og den slags) går jeg ud fra. Utroligt hvad de leverandører vil sælge til os..
Nu har jeg været igennem et par GPS'er på arbejdet og autoroute/pc navigator på pc, det er ikke lykkedes mig at få noget som helst af det til at finde ud af højden. Den står bare og svinger mellem Holland og Himalaya. Nogen andre det er lykkedes for, og med hvad udstyr?
Og så har 3 satellitter aldrig været nok til at fastslå position korrekt med ovenstående systemer, tror man skal have noget pænt dyrt udstyr til den slags.
Der kommer snart noget nyt GPS system, der kan finde ud af hvor det er inde for få cm. Har ikke lige noget dokumentation, men den er god nok :P
Det er faktisk muligt at opnå stor præcision med en GPS. Jeg har selv en UB-353 usb GPS. Den har SIRFIII chipset og 20 kanaler. Når den har omkring 10 satteliter inde, er højden endog meget præcis.
Jeg har også en håndholdt Garmin Foretrex 201. Denne kan køre på EGNOS jordstationerne. Når den har forbindelse til en af disse jordstationer, samt et par satteliter, kan den faktisk registrerer når man flytter den bare en halv meter i højden...
Jeg har også en håndholdt Garmin Foretrex 201. Denne kan køre på EGNOS jordstationerne. Når den har forbindelse til en af disse jordstationer, samt et par satteliter, kan den faktisk registrerer når man flytter den bare en halv meter i højden...
Min GPSmap 60csx, som har SIRFIII chipset, elektronisk kompas og tryk følsom højde måler og som #17 siger så er det nu meget præcist. Jeg har set den være nede på 2-3 m når den har fat i EGNOS/WAAS.
Min GPSmap 60csx, som har SIRFIII chipset, elektronisk kompas og tryk følsom højde måler og som #17 siger så er det nu meget præcist. Jeg har set den være nede på 2-3 m når den har fat i EGNOS/WAAS.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Gå til bund