mboost-dp1

Glædelig fucking vintersolhverv!

Gå til bund
Gravatar #1 - BurningShadow
21. dec. 2013 19:30
Til jer alle!
Gravatar #2 - kasperd
21. dec. 2013 23:18
Jeg ville nok have udeladt det midterste ord, men bortset fra det, så i lige måde.
Gravatar #3 - Ronson ⅍
21. dec. 2013 23:22
Det er fuldstændig absurd at fejre solhverv. Det er jo bare jorden der tipper.

Lad os i stedet fejre magien ved jesu fødsel. Det giver meget mere mening og kan nemt dokumenteres vha. nogle bøger.
Gravatar #4 - kasperd
22. dec. 2013 00:44
Ronson (3) skrev:
Det er fuldstændig absurd at fejre solhverv.
Man skal ikke nedgøre sådan en god hedensk tradition.

Glædelig jól.
Gravatar #5 - milandt
22. dec. 2013 02:09
Ronson (3) skrev:
Lad os i stedet fejre magien ved jesu fødsel. Det giver meget mere mening og kan nemt dokumenteres vha. nogle bøger.
Eksempelvis er det dokumenteret at Jesus ikke blev født omkring det tidspunkt vi holder jul, men på et tidspunkt i løbet af efteråret.

Gravatar #6 - holmen
22. dec. 2013 05:55
Tak for det svin. Det var en god dejlig mørk tid og jeg håber den lyse bliver endnu bedre.
Hyggelig julefrokost i går, det jeg husker. Tror ikke jeg fik det ildfaste der var fiskefileter i med hjem. Nok heller ikke min sweatshirt. T-shirten havde jeg på da jeg vågnede. Tjek. Det sidste jeg husker er at jeg sad ved bordet og var sød. Vågnede til to sms'er fra min storebror, som også var med, hvor han spurgte om han stadig var et svin. Ja, for helvede spasser. Når man er festryger er man et forbandet svin som skal have trælår, for det er klamt at ryge cigeretter. Og hvad er meningen med at jeg skal sidde og vente, når han henter øl, og jeg så investigerer og opdager han står og pulser smøger med alle de hardcore inkarnerede rygere. Hva'? Og hvor er det sølle at han så hvisker at jeg ikke må sige det til hans kæreste. Men Tak til den rygende grønlæner, Jørgen, for at give ham cigeretter og derefter sladre til kæresten.

Ronson, tak for syndforladelsen, som om jeg behøvede den. Go' jul og godt nytår.
Gravatar #7 - zymes
22. dec. 2013 08:21
Det er altid dejligt at vågne med godt humør efter en julefrokost!

Lige over!
Gravatar #9 - terracide
23. dec. 2013 03:31
Husk at juletræet er hedensk og ikke kristent ;)

Dette siger Herren:
Lær ikke af folkene,
frygt ikke himmeltegnene;
dem frygter folkene,
v3 men folkenes skikke er tomme!
De fælder et træ i skoven,
håndværkeren bearbejder det med øksen,
v4 han smykker det med sølv og guld,
han fæstner det med søm og hammer,
så det ikke vakler.
v5 Gudebillederne er som fugleskræmsler i en melonmark,
de kan ikke tale,
de skal bæres, de kan ikke gå.
Frygt ikke for dem, de kan ikke gøre ondt,
men de kan heller ikke gøre godt.
Gravatar #10 - lorric
23. dec. 2013 07:17
Ronson (3) skrev:
Det er fuldstændig absurd at fejre solhverv. Det er jo bare jorden der tipper.

Sucks for folk som gerne vil have en pæn have. Medmindre selvfølgelig jorden tipper og lægger sig pænt igen. Men hvad med plæner? Asfaltering? Og hvorfor har jeg aldrig set det ske?
Gravatar #11 - Onkel Ignota
23. dec. 2013 09:36
Hej Henrik. Det er snart længe siden, at jeg har straffet dig i anus på baggrund af dine skriftlige udgydelser og jeg er sikker på, at du går og savner følelsen af en rigtig mands lem. Let's get to it, shall we?

Det er rigtig nuttet, at du med udgangspunkt i Jeremias 10 forsøger at skabe et bibelsk grundlag for juletræet - og at det, altså træet, skulle være ildeset af Vorherre. Med din forhistorie må ethvert rettænkende menneske dog straks stille spørgsmålstegn ved, om du overhovedet selv har forstået, hvad du poster. Din skråsikkerhed matches trods alt kun af frekvensen, med hvilken dine postulater kan påvises at være fejlbehæftede.

Kontekst, kontekst, kontekst, Henrik.
Resten af afsnittet kunne måske, såfremt du havde været i besiddelse af den mest elementære evne til refleksion, have givet dig et hint om, hvad forfatteren vil fortælle dig. Du kunne f.eks. have læst 5. vers, som gør det klart, at 3. vers taler om afgudsdyrkelse. Jeg ved godt, at det er langt lettere bare ukritisk at kopiere tilfældige bibelvers, fordi man synes, at det lyder smart, end det er at sætte sig ind i omstændighederne der herskede, dengang de blev skrevet. Den slags kræver som oftest, at man læser bøger; og sådan nogle indeholder gerne helt vildt lange ord, altså. Men lad din onkel Ignota tage dig i hånden og på allermest pædagogiske vis forklare dig det på en måde, som skulle gøre det forståeligt for selv en med dit hæmmede intellekt.

Ser du, Henrik, dengang i gamle dage, før monoteismen ligesom slog igennem og blev moderne, tilbad man flere guder. Således skulle Jahve konkurrere mod et israelsk gudepanteon med Baal i spidsen.
De væmmelige israelske hedninge havde i lighed med egypterne, for vane, udover at ofre div. dyr og røgelser, at fremstille billeder og skulpturer af deres guder - thi de var nyttige at have, tænkte man, ved tilbedelsen af disse.
Esajas 44 skrev:

v14 Han fældede sig Cedre, tog Elm og Eg og arbejdede af al sin Kraft på Skovens Træer, som Gud havde plantet og Regnen givet Vækst.
v15 Det tjener et Menneske til Brændsel, han tager det og varmer sig derved; han sætter Ild i det og bager Brød - og desuden laver han en Gud deraf og tilbeder den, han gør et Gudebillede deraf og knæler for det.

Begynder du at kunne se, hvor det bærer hen?

De gammeltestamentlige forfattere (eller ophavsmændende til de orale traditioner, rather) havde en udpræget interesse i at gøre det af med Baal og hans slæng af medguder, som i højeste grad udmærkede sig ved ikke at være Jahve. Det er mindre besværligt at opnå et monopol, hvis man begrænser konkurrencen. Derfor nævnes "afgudsdyrkelse" også som et stort no-no i et hav af vers i Det Gamle Testamente. - Det er igen en del af den kontekst, som du ikke har besværet dig med at sætte dig ind i.

Altså kan vi konkludere, Henrik, at Jeremias 10 taler om at fælde et træ og gøre det til et afgudsbillede, og ikke - som du forsøger at insinuere - har noget som helst med juletræer at gøre. Man tilbeder som regel ikke et juletræ.
Gravatar #12 - Onkel Ignota
23. dec. 2013 09:37
Glædelig Jebus' fødselsdag, røvhuller.
Gravatar #13 - Hubert
23. dec. 2013 10:06
Lige over
Gravatar #14 - XorpiZ
23. dec. 2013 12:18
Jeg elsker dig, Onkel Ignota.
Gravatar #16 - Onkel Ignota
23. dec. 2013 13:38
Altså, jeg siger ikke, at juletræet ikke har et hedensk ophav. Det ville være fjollet. I førkristen tid brugte både hebræerne og Egypterne stedsegrønne træer som symbol på evigt liv. Jeg siger bare, at Jeremias 10 har fuck all at gøre med dén tradition.

Jeg ved i øvrigt ikke, hvor meget de førkristne træer har at gøre med det moderne juletræ, som, såvidt jeg husker, dukkede op i renæssancen. For min skyld kan vi godt sige, at idéen bag familien Lønbjergs rødgran kan spores tilbage til før det 1. århundrede.

Korset var et kendt symbol før Kristus og hagekorset havde været på banen æoner før sideskilningen fra Østrig valgte at adoptere det. Det ændrer ikke ret meget på de moderne konnotationer. På samme vis er juletræet, uanset dets tidligere optrædener, blevet synonym med julen - som igen er uløseligt forbundet med fejringen af Jebus' fødsel. Jeg kan ikke umiddelbart forstå, hvorfor det skulle være synderligt relevant at "huske at juletræet er hedensk", som Henrik opfordrer os til. Who gives a fuck? No really, who?
Gravatar #17 - csstener(^,^)
23. dec. 2013 13:48
lorric (10) skrev:
Og hvorfor har jeg aldrig set det skesne?
Gravatar #19 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
23. dec. 2013 14:13

Hvordan kan min computer vide, med næsten GPS-nøjagtighed, hvor jeg befinder mig o_O
Gravatar #20 - Onkel Ignota
23. dec. 2013 14:15
PHP-Ekspert Thoroughbreed (19) skrev:

Hvordan kan min computer vide, med næsten GPS-nøjagtighed, hvor jeg befinder mig o_O

OH LAWD, DET ER ET JULEMIRAKEL!
Gravatar #21 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
23. dec. 2013 14:23
Onkel Ignota (20) skrev:
OH LAWD, DET ER ET JULEMIRAKEL!

Jeg tvivler stærkt ... Really ... I do ...
Gravatar #22 - Slettet Bruger [3632794311]
23. dec. 2013 14:40
Google knows... På samme måde som Android telefoner finder deres position uden GPS.
Gravatar #23 - OxxY
23. dec. 2013 14:58
PHP-Ekspert Thoroughbreed (19) skrev:

Google Knows Everything.
Gravatar #24 - terracide
25. dec. 2013 15:52
Try hader next time, chubby-lover ;)
http://global.britannica.com/EBchecked/topic/11573...
Gravatar #25 - Onkel Ignota
25. dec. 2013 16:46
Read for comprehension, retard.

Onkel Ignota (16) skrev:
Altså, jeg siger ikke, at juletræet ikke har et hedensk ophav. Det ville være fjollet. I førkristen tid brugte både hebræerne og Egypterne stedsegrønne træer som symbol på evigt liv. Jeg siger bare, at Jeremias 10 har fuck all at gøre med dén tradition.

Gravatar #26 - terracide
25. dec. 2013 17:18
#25:
Jeg ved hvad du siger blubber-lover...jeg morer mig bare over det du tror du læser...har du sniffet til for meget adipøs her på det sidste? ^^
Gravatar #27 - Chewy
26. dec. 2013 02:32
Som sædvanligt lever Terra i sin egen verden...
Gravatar #28 - csstener(^,^)
26. dec. 2013 10:39
Chewy (27) skrev:

syndes eller han var begyndt at ændre sig til det bedre..... men det er nok bare mig som var for optimistisk
Gravatar #29 - Svindleren
26. dec. 2013 15:05
SYNDES ikke det er fear...
Gravatar #30 - terracide
26. dec. 2013 16:05
Chewy (27) skrev:

Nope...Lingu jumped bare the gun...og rygklappere hoppede med...og red ind på bølgen...ganske som Lingu fortrækker det ^^
Gravatar #31 - OxxY
26. dec. 2013 16:17
terracide (30) skrev:
Chewy (27) skrev:

Nope...Lingu jumped bare the gun...og rygklappere hoppede med...og red ind på bølgen...ganske som Lingu fortrækker det ^^

Hvilke pistoler og hvilken bølge?
Gravatar #32 - terracide
26. dec. 2013 17:19
#31:
Lingu likes his women chubby...den bølge ^^
Og ikke pistoler....men "gun".

Ental...flertal...engelsk...dansk...svært ;)
Gravatar #33 - Magten
26. dec. 2013 17:29
Det svære er at få noget som helst mening ud af dine sætninger. Det er bare nogle få ord - gerne engelsk og dansk og fyldt med stavefejl - kastet ind i tilfældig rækkefølge.
Gravatar #34 - terracide
26. dec. 2013 17:31
#33:
Så hvorfor bruger du så energi?
(Hvem er den dumme her nu? ^^)
Gravatar #35 - Slettet Bruger [3632794311]
26. dec. 2013 17:32
Dig.
Gravatar #36 - terracide
26. dec. 2013 17:38
IT-ekspert Yvossen (35) skrev:
Dig.
neger

Kan du spilde mere energi ? ^^

*hopper rundt og sparker folk over skinnebenet*

Gravatar #37 - Slettet Bruger [3632794311]
26. dec. 2013 17:39
Sagtens.
Gravatar #38 - terracide
26. dec. 2013 17:42
Det kan jeg også...i dag har jeg lyst til at lege med jer skidtfolk...fik lige et par dorks bannet på anandtech...så er der kedeligt i dag ^^
Gravatar #39 - Slettet Bruger [3632794311]
26. dec. 2013 17:43
k, seje.
Gravatar #40 - XorpiZ
26. dec. 2013 17:58
terracide (36) skrev:
*hopper rundt og sparker folk over skinnebenet*

Jubii Chat har ikke været moderne i 15 år, bassemand.
Gravatar #41 - terracide
26. dec. 2013 18:05
.oO(Så lidt der skal til...)
.oO(skulle man advare folk?)
.oO(Nah...det må de sgu' selv regne ud...)

suckers ^^
Gravatar #42 - XorpiZ
26. dec. 2013 18:06
Stakkels dreng.
Gravatar #43 - Slettet Bruger [3632794311]
26. dec. 2013 18:07
Enig.
Gravatar #44 - terracide
26. dec. 2013 18:08
Quite the opposite faggots ^^
*sparker folk over skinnebenene igen*
Gravatar #45 - Slettet Bruger [3632794311]
26. dec. 2013 18:08
Sejt.
Gravatar #46 - terracide
26. dec. 2013 18:10
#45:
Nej...togtur..bl.a andet ^^
Var der ikke nogle Mantle faggots herinde btw? :D
Gravatar #47 - Slettet Bruger [3632794311]
26. dec. 2013 18:11
k
Gravatar #48 - terracide
26. dec. 2013 18:13
¤47:
Tamt script ;)
Gravatar #49 - Slettet Bruger [3632794311]
26. dec. 2013 18:16
Næ.
Gravatar #50 - terracide
26. dec. 2013 18:19
Jeg har helt til 20:22...JUUUBBIIII :D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login