mboost-dp1
Glædelig fucking vintersolhverv!
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Eksempelvis er det dokumenteret at Jesus ikke blev født omkring det tidspunkt vi holder jul, men på et tidspunkt i løbet af efteråret.Ronson (3) skrev:Lad os i stedet fejre magien ved jesu fødsel. Det giver meget mere mening og kan nemt dokumenteres vha. nogle bøger.
Tak for det svin. Det var en god dejlig mørk tid og jeg håber den lyse bliver endnu bedre.
Hyggelig julefrokost i går, det jeg husker. Tror ikke jeg fik det ildfaste der var fiskefileter i med hjem. Nok heller ikke min sweatshirt. T-shirten havde jeg på da jeg vågnede. Tjek. Det sidste jeg husker er at jeg sad ved bordet og var sød. Vågnede til to sms'er fra min storebror, som også var med, hvor han spurgte om han stadig var et svin. Ja, for helvede spasser. Når man er festryger er man et forbandet svin som skal have trælår, for det er klamt at ryge cigeretter. Og hvad er meningen med at jeg skal sidde og vente, når han henter øl, og jeg så investigerer og opdager han står og pulser smøger med alle de hardcore inkarnerede rygere. Hva'? Og hvor er det sølle at han så hvisker at jeg ikke må sige det til hans kæreste. Men Tak til den rygende grønlæner, Jørgen, for at give ham cigeretter og derefter sladre til kæresten.
Ronson, tak for syndforladelsen, som om jeg behøvede den. Go' jul og godt nytår.
Hyggelig julefrokost i går, det jeg husker. Tror ikke jeg fik det ildfaste der var fiskefileter i med hjem. Nok heller ikke min sweatshirt. T-shirten havde jeg på da jeg vågnede. Tjek. Det sidste jeg husker er at jeg sad ved bordet og var sød. Vågnede til to sms'er fra min storebror, som også var med, hvor han spurgte om han stadig var et svin. Ja, for helvede spasser. Når man er festryger er man et forbandet svin som skal have trælår, for det er klamt at ryge cigeretter. Og hvad er meningen med at jeg skal sidde og vente, når han henter øl, og jeg så investigerer og opdager han står og pulser smøger med alle de hardcore inkarnerede rygere. Hva'? Og hvor er det sølle at han så hvisker at jeg ikke må sige det til hans kæreste. Men Tak til den rygende grønlæner, Jørgen, for at give ham cigeretter og derefter sladre til kæresten.
Ronson, tak for syndforladelsen, som om jeg behøvede den. Go' jul og godt nytår.
Husk at juletræet er hedensk og ikke kristent ;)
Dette siger Herren:
Lær ikke af folkene,
frygt ikke himmeltegnene;
dem frygter folkene,
v3 men folkenes skikke er tomme!
De fælder et træ i skoven,
håndværkeren bearbejder det med øksen,
v4 han smykker det med sølv og guld,
han fæstner det med søm og hammer,
så det ikke vakler.
v5 Gudebillederne er som fugleskræmsler i en melonmark,
de kan ikke tale,
de skal bæres, de kan ikke gå.
Frygt ikke for dem, de kan ikke gøre ondt,
men de kan heller ikke gøre godt.
Dette siger Herren:
Lær ikke af folkene,
frygt ikke himmeltegnene;
dem frygter folkene,
v3 men folkenes skikke er tomme!
De fælder et træ i skoven,
håndværkeren bearbejder det med øksen,
v4 han smykker det med sølv og guld,
han fæstner det med søm og hammer,
så det ikke vakler.
v5 Gudebillederne er som fugleskræmsler i en melonmark,
de kan ikke tale,
de skal bæres, de kan ikke gå.
Frygt ikke for dem, de kan ikke gøre ondt,
men de kan heller ikke gøre godt.
Ronson (3) skrev:Det er fuldstændig absurd at fejre solhverv. Det er jo bare jorden der tipper.
Sucks for folk som gerne vil have en pæn have. Medmindre selvfølgelig jorden tipper og lægger sig pænt igen. Men hvad med plæner? Asfaltering? Og hvorfor har jeg aldrig set det ske?
#9
Hej Henrik. Det er snart længe siden, at jeg har straffet dig i anus på baggrund af dine skriftlige udgydelser og jeg er sikker på, at du går og savner følelsen af en rigtig mands lem. Let's get to it, shall we?
Det er rigtig nuttet, at du med udgangspunkt i Jeremias 10 forsøger at skabe et bibelsk grundlag for juletræet - og at det, altså træet, skulle være ildeset af Vorherre. Med din forhistorie må ethvert rettænkende menneske dog straks stille spørgsmålstegn ved, om du overhovedet selv har forstået, hvad du poster. Din skråsikkerhed matches trods alt kun af frekvensen, med hvilken dine postulater kan påvises at være fejlbehæftede.
Kontekst, kontekst, kontekst, Henrik.
Resten af afsnittet kunne måske, såfremt du havde været i besiddelse af den mest elementære evne til refleksion, have givet dig et hint om, hvad forfatteren vil fortælle dig. Du kunne f.eks. have læst 5. vers, som gør det klart, at 3. vers taler om afgudsdyrkelse. Jeg ved godt, at det er langt lettere bare ukritisk at kopiere tilfældige bibelvers, fordi man synes, at det lyder smart, end det er at sætte sig ind i omstændighederne der herskede, dengang de blev skrevet. Den slags kræver som oftest, at man læser bøger; og sådan nogle indeholder gerne helt vildt lange ord, altså. Men lad din onkel Ignota tage dig i hånden og på allermest pædagogiske vis forklare dig det på en måde, som skulle gøre det forståeligt for selv en med dit hæmmede intellekt.
Ser du, Henrik, dengang i gamle dage, før monoteismen ligesom slog igennem og blev moderne, tilbad man flere guder. Således skulle Jahve konkurrere mod et israelsk gudepanteon med Baal i spidsen.
De væmmelige israelske hedninge havde i lighed med egypterne, for vane, udover at ofre div. dyr og røgelser, at fremstille billeder og skulpturer af deres guder - thi de var nyttige at have, tænkte man, ved tilbedelsen af disse.
Begynder du at kunne se, hvor det bærer hen?
De gammeltestamentlige forfattere (eller ophavsmændende til de orale traditioner, rather) havde en udpræget interesse i at gøre det af med Baal og hans slæng af medguder, som i højeste grad udmærkede sig ved ikke at være Jahve. Det er mindre besværligt at opnå et monopol, hvis man begrænser konkurrencen. Derfor nævnes "afgudsdyrkelse" også som et stort no-no i et hav af vers i Det Gamle Testamente. - Det er igen en del af den kontekst, som du ikke har besværet dig med at sætte dig ind i.
Altså kan vi konkludere, Henrik, at Jeremias 10 taler om at fælde et træ og gøre det til et afgudsbillede, og ikke - som du forsøger at insinuere - har noget som helst med juletræer at gøre. Man tilbeder som regel ikke et juletræ.
Hej Henrik. Det er snart længe siden, at jeg har straffet dig i anus på baggrund af dine skriftlige udgydelser og jeg er sikker på, at du går og savner følelsen af en rigtig mands lem. Let's get to it, shall we?
Det er rigtig nuttet, at du med udgangspunkt i Jeremias 10 forsøger at skabe et bibelsk grundlag for juletræet - og at det, altså træet, skulle være ildeset af Vorherre. Med din forhistorie må ethvert rettænkende menneske dog straks stille spørgsmålstegn ved, om du overhovedet selv har forstået, hvad du poster. Din skråsikkerhed matches trods alt kun af frekvensen, med hvilken dine postulater kan påvises at være fejlbehæftede.
Kontekst, kontekst, kontekst, Henrik.
Resten af afsnittet kunne måske, såfremt du havde været i besiddelse af den mest elementære evne til refleksion, have givet dig et hint om, hvad forfatteren vil fortælle dig. Du kunne f.eks. have læst 5. vers, som gør det klart, at 3. vers taler om afgudsdyrkelse. Jeg ved godt, at det er langt lettere bare ukritisk at kopiere tilfældige bibelvers, fordi man synes, at det lyder smart, end det er at sætte sig ind i omstændighederne der herskede, dengang de blev skrevet. Den slags kræver som oftest, at man læser bøger; og sådan nogle indeholder gerne helt vildt lange ord, altså. Men lad din onkel Ignota tage dig i hånden og på allermest pædagogiske vis forklare dig det på en måde, som skulle gøre det forståeligt for selv en med dit hæmmede intellekt.
Ser du, Henrik, dengang i gamle dage, før monoteismen ligesom slog igennem og blev moderne, tilbad man flere guder. Således skulle Jahve konkurrere mod et israelsk gudepanteon med Baal i spidsen.
De væmmelige israelske hedninge havde i lighed med egypterne, for vane, udover at ofre div. dyr og røgelser, at fremstille billeder og skulpturer af deres guder - thi de var nyttige at have, tænkte man, ved tilbedelsen af disse.
Esajas 44 skrev:
v14 Han fældede sig Cedre, tog Elm og Eg og arbejdede af al sin Kraft på Skovens Træer, som Gud havde plantet og Regnen givet Vækst.
v15 Det tjener et Menneske til Brændsel, han tager det og varmer sig derved; han sætter Ild i det og bager Brød - og desuden laver han en Gud deraf og tilbeder den, han gør et Gudebillede deraf og knæler for det.
Begynder du at kunne se, hvor det bærer hen?
De gammeltestamentlige forfattere (eller ophavsmændende til de orale traditioner, rather) havde en udpræget interesse i at gøre det af med Baal og hans slæng af medguder, som i højeste grad udmærkede sig ved ikke at være Jahve. Det er mindre besværligt at opnå et monopol, hvis man begrænser konkurrencen. Derfor nævnes "afgudsdyrkelse" også som et stort no-no i et hav af vers i Det Gamle Testamente. - Det er igen en del af den kontekst, som du ikke har besværet dig med at sætte dig ind i.
Altså kan vi konkludere, Henrik, at Jeremias 10 taler om at fælde et træ og gøre det til et afgudsbillede, og ikke - som du forsøger at insinuere - har noget som helst med juletræer at gøre. Man tilbeder som regel ikke et juletræ.
Altså, jeg siger ikke, at juletræet ikke har et hedensk ophav. Det ville være fjollet. I førkristen tid brugte både hebræerne og Egypterne stedsegrønne træer som symbol på evigt liv. Jeg siger bare, at Jeremias 10 har fuck all at gøre med dén tradition.
Jeg ved i øvrigt ikke, hvor meget de førkristne træer har at gøre med det moderne juletræ, som, såvidt jeg husker, dukkede op i renæssancen. For min skyld kan vi godt sige, at idéen bag familien Lønbjergs rødgran kan spores tilbage til før det 1. århundrede.
Korset var et kendt symbol før Kristus og hagekorset havde været på banen æoner før sideskilningen fra Østrig valgte at adoptere det. Det ændrer ikke ret meget på de moderne konnotationer. På samme vis er juletræet, uanset dets tidligere optrædener, blevet synonym med julen - som igen er uløseligt forbundet med fejringen af Jebus' fødsel. Jeg kan ikke umiddelbart forstå, hvorfor det skulle være synderligt relevant at "huske at juletræet er hedensk", som Henrik opfordrer os til. Who gives a fuck? No really, who?
Jeg ved i øvrigt ikke, hvor meget de førkristne træer har at gøre med det moderne juletræ, som, såvidt jeg husker, dukkede op i renæssancen. For min skyld kan vi godt sige, at idéen bag familien Lønbjergs rødgran kan spores tilbage til før det 1. århundrede.
Korset var et kendt symbol før Kristus og hagekorset havde været på banen æoner før sideskilningen fra Østrig valgte at adoptere det. Det ændrer ikke ret meget på de moderne konnotationer. På samme vis er juletræet, uanset dets tidligere optrædener, blevet synonym med julen - som igen er uløseligt forbundet med fejringen af Jebus' fødsel. Jeg kan ikke umiddelbart forstå, hvorfor det skulle være synderligt relevant at "huske at juletræet er hedensk", som Henrik opfordrer os til. Who gives a fuck? No really, who?
PHP-Ekspert Thoroughbreed (19) skrev:#18
Hvordan kan min computer vide, med næsten GPS-nøjagtighed, hvor jeg befinder mig o_O
OH LAWD, DET ER ET JULEMIRAKEL!
Try hader next time, chubby-lover ;)
http://global.britannica.com/EBchecked/topic/11573...
http://global.britannica.com/EBchecked/topic/11573...
Read for comprehension, retard.
Onkel Ignota (16) skrev:Altså, jeg siger ikke, at juletræet ikke har et hedensk ophav. Det ville være fjollet. I førkristen tid brugte både hebræerne og Egypterne stedsegrønne træer som symbol på evigt liv. Jeg siger bare, at Jeremias 10 har fuck all at gøre med dén tradition.
Chewy (27) skrev:Som sædvanligt lever Terra i sin egen verden...
syndes eller han var begyndt at ændre sig til det bedre..... men det er nok bare mig som var for optimistisk
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.