mboost-dp1

Fuck hvor er computernørder egenligt nogen gode mennesker!

Gå til bund
Gravatar #1 - squad2nd
19. okt. 2007 13:42
Når man arbejder med computere og software til daglig ved man at det meste indenfor computerbranchen er dokumenteret.

Det kommer til gavn når man skal gøre et nyt hardware/software indkøb.
Hvis man er villig til at læse og derigennem sætte sig ind i tingene man læser på nettet, er der med andre ord rimelig stor sansynlighed for at du ikke bliver røvrendt når du skal gøre et køb på ram, harddisk, windows version, monitor, grafikkort, netkort, mus, you name it...
Man kan læse det hele igennem i ro og mag.

Ikke noget med at gøre sig til grin på et onlineforum pga. ens uvidenhed, definitionerne ligger altid på nettet, og det er først når man har et problem, at man for det meste spørger.

Nåh, hvad sker der når en person skal købe hans første bil, scooter m.m.

Er der steder hvor man

Ved man hvad ophæng er? NEJ!
Ved man hvilke dæktype man skal have? NEJ!
Ved man navbolt/bøsning/bagsvinger er? NEJ!
Ved man hvad tændrør/tændrørshætte er? NEJ!
Ved man hvad kubik er? NEJ!

Ved man hvad ................ er? NEJ!
Ved man hvad ............................ er? NEJ!
Ved man hvad ................................................. er? NEJ!

Kan I følge mig?

Med andre ord...

Er man nødt til at gå ind i forretningen? JA!
Bliver man med garanti røvrendt prismæssigt derinde? JA!
Bliver man halvvejs gjort til grin fordi folk mener at "det burde man da vide sårn noget"? JA!

Fuck hvor er computernørder egenligt nogen gode mennesker!
Gravatar #2 - kinaholm
19. okt. 2007 14:21
jeg kan kun give dig helt ret, det er meget lettere at sætte sig ind i alle ting omkring en computer end fx en bil :)
Gravatar #3 - Bjørn
19. okt. 2007 15:02
Jeg er enig i at IT/Computer samfundet er gode til at hjælpe hinanden(for det meste) - der er ofte stor tolerance og folk er villige til at hjælpe hinanden med problemer af alle former og typer. Ligeså er det lækkert at man - som du nævner - kan læse reviews etc af forskellige ting man tænker at investerer i.

Men jeg ved ikke om du overser, nogensinde har brugt eller har kendskab til det store community indenfor nyhedsgrupper. Her kan man spørge om løst og fast - også om biler, og komme til at bruge en frygtelig masse tid på overspringshandlinger.

Der er selvfølgelig nogle dumme spørgsmål ind i mellem og det sker at folk springer lige ind i det uden at have sat sig ind i regler, god tone og god etikette - som kan være belastende, men det er bedst at ikke bruge for meget tid på det.

Du skriver at alt indenfor IT verdenen er dokumenteret, men hvad med bil blade, jagt blade og andre blade som indeholder relevante informationer, reviews etc. om produkter lige inden for den genre! For ikke at nævne hjemmesider om forskellige hobbyer.

Du tror ikke bare det er fordi du selv har brugt div. internet fora meget indenfor en bestemt genre at du netop har denne opfattelse? For vil mene at internettet gør det godt med at formidle info af alle former fra alle områder.
Gravatar #4 - MiniatureZeus
19. okt. 2007 15:04
#1 Hmm Altså hvis man vil vide noget om biler, uden at det er sportsvogne som Porsche og Ferrari, så bør man læse FDMs medlemsblad, MOTOR, som udkommer hvert måned og koster ~400 kr. årligt (så får man endda en masse fordele med i købet).

Hvis man ikke lige har abonnement på det, så kunne man jo f.eks. spørge herinde, og håbe på at der er nogle som ved noget om biler og gider forklarer dig det.

:)

Men hvis der er noget specifikt du vil have hjælp til, så spørg endelig mig, da jeg ved en del om bilkøb og biler i al almindelighed.

Der i mod er jeg fuldkommen enig med dig. Det er meget nemmere og enklere at finde noget om IT, men tror du ikke også det er fordi at du så ved hvad du skal søge på? Altså min far ville da for eksempel aldrig nogensinde kunne finde ud af hvad han skulle spørge om, da han købte en computer, ud over om man kunne bruger netbank på den. Der i mod kan han nemt finde alt muligt om dagpenge og sådan noget, da han til dagligt beskæftigere sig med det.
Gravatar #5 - Dreadnought
19. okt. 2007 15:12
I dag er det sådan. Min første bil var en Opel Kadett, og den kunne jeg som datamekanikerlærling selv lave med en hammer og skruetrækker. Det var jo ikke andet end en gang mekanik. Men nej, så nemt skal det jo ikke være med nutidens biler. Man er på røven hvis bilens styreboks eller sonsorer er ustabile.

På Kadetten skiftede jeg selv to karburatorer, forrude, generator, mm. Men på min Audi A3 gider jeg simpelthen ikke skifte andet end sommer/vinterdæk. (Selv det har jeg fået mekanikeren til at gøre et par gange.) Det meste af det er ovenikøbet umuligt med en hammer, da det skal ændres elektronisk.

Så i den sidste ende står man som computernørd med en syg bil i samme situation som mekanikeren med en syg computer. Forskellen: Vi er gode mennesker.
Gravatar #6 - Norrah
19. okt. 2007 15:51
Jeg er uenig, og skal nok forklare lidt senere. Men har ikke lige de 10 det tager at skrive.
Gravatar #7 - MiniatureZeus
19. okt. 2007 17:07
#6 Jeg ville også blive skuffet hvis du ikke var uenig. Hvis det skulle blive en rigtig god aften, så er themuss også uenig :P

Ja det er sq rigtigt. Min far har lige fået ny bil og der må man ikke engang selv skifte lygter!
Gravatar #8 - Jonasee
19. okt. 2007 17:48
Det jeg ser som den største forskelle mellem computernørder og de fleste andre er køns diskrimination, jeg har ikke set noget i den tid hvor jeg har været i lære eller i det hele taget, nogle der har det på samme måde?
Gravatar #9 - Norrah
19. okt. 2007 21:37
Puha, så begynder vi. Har dog på fornemmelsen det her bliver en lang en.

Som nævnt før, jeg er uenig.

Dit argument lyder at, nørder er gode mennesker fordi: "alt er dokumenteret på nettet, og folk er flinke når du ikke ved hvad du skal".

Det første punkt er som sådan rigtigt nok, men ærligt talt, hvad er ikke veldokumenteret på nettet? Det handler i sidste ende om at vide hvor man skal lede. Nu er det sådan at computernørder er heldigere stillet, da det de omtaler, også er mediet som alt information efterhånden bliver vidergivet. Derfor er mængden af folk der omtaler emnet betydelig større. Og derfor ogdå langt mere tydeligt.

Det betyder dog ikke at vi er flinke. I sidste ende er jeg nød til at ligge vægt på ordet "Nørd". Nørder er per defination ensporede mennesker, og derfor meget indsnævrede i deres opfattelse af verdenen. Og derfor falder det dem også meget naturligt at beskæftige sig med deres "ting" konsekvent. Det handler sjældent om at være flink når "nørder" går fuldstændig i detaljer omkring en enkelt ting, og forklare det hele i ro og mag. Som du så pænt siger det.

Men nu er det sådan at det, du meget nemt forstår, måske virker som vodoo for en anden person. Du er selv inde på emnet, men vælger kun at anvende det på andre end din egen målgruppe.

Hvor ofte er det lige folk der ikke kan finde ud af at bruge nettet kan gå ind på et online forum og spørge om hjælp? Hvor mange er ikke blevet gjort til grin hvis de ikke ved hvordan man installere et spil, eller er blevet forviret over noget du anser for at være totalt logisk. Det er jo ikke uden grund at termen Fejl 40 er opstået. Det er de færreste andre steder der har et lignende call, for at det er en idiot vi har med at gøre.

At eksempelvis mekanik ikke er veldokumenteret, skyldes at du ikke er nok inde i sagen. Og derfor ikke kan følge med på de steder hvor det er. Derfor er man nød til at tage det for begyndelsen, ligesom alle andre er nød til i IT verdenen. Starte med at forstå hvad hukkomelse er, før man begynder at prøver at programmere noget der skriver til det.

Så selvfølgelig findes der hjemmesider hvor du kan stille lige netop de spørgsmål. Og om du modtager svar du kan forstå, det er helt op til dig, og den person der svare. For med alt findes der folk der er gode til at forklare, og folk enten ikke er, elller efterhånden bare er irritable.

Specielt inden for it verdnen er folk ofte Meget irritable, fordi den generale viden om pc'er er meget lav. Og da computeren efterhånden er ved at være normen for alt. Så forkommer der mange "dumme" forspørgsler. Det er ikke sikkert at folk ved at printeren skal være tilsluttet med et usb kabel før den kan printe.

Computer Nørder er nogle af de mest indelukkede snæversynede mennesker på jorden. Og der er Mange af dem.
Vi er på ingen måde bedre end andre.

Med andre ord:
Er man nødt til at gå ind i forretningen? JA!
Bliver man med garanti røvrendt prismæssigt derinde? JA!
Bliver man halvvejs gjort til grin fordi folk mener at "det burde man da vide sårn noget"? JA!

Det eneste du har kunne fremvise med din teori er, at folk har nemmere ved at sætte sig ind i noget de forstår. End noget de ikke har nogen anelse om.

Desuden har det intet med typen at gøre, hvorvidt en mand er flink. Det er op til personen. Og statestiken viser at it folk, ofte har det mere elendigt, og generelt har haft en dårligere opvækst, rent socialt. Det er dog gudskelov ved at ændre sig. Men da det befinder sig sådan, er sandsynligheden for at din teori er det direkte modsatte, faktisk mere sandsynligt. Du oplever det bare ikke på egen person da du ikke befinder dig i situationen som de fleste andre gør!

Det værste er jeg langt fra er færdig. Men gemmer det altså til senere. Kan jo være jeg skal til ligefrem at diskutere, så er det godt at havde noget i baghånden. Men sandsynligheden for at nogen læser det her bliver mindre og mindre jo længere jeg gør det. Så jeg stopper her.
Gravatar #10 - zin
20. okt. 2007 01:10
#9:
Sandt, vi er ikke bedre - men jeg tror ikke standarden er så lav som der er givet udtryk for. Det er ikke alle steder man bliver flamet for at have under standardbrugerens, skal vi sige indsigt?, i emnet.
Og nørder er ikke så stygge igen, i al fald ikke alle nørder. :-)
Jeg synes du overgeneraliserer lige groft nok - dårlig barndom, mere elendigt liv, jeg lyder jo som en vild abe!
Til information har jeg hverken haft en dårlig barndom eller som så elendigt liv, dog blevet mobbet i skolen - men det kan vel næppe betegnes som "elendigt".

Hvad der betyder noget når man spørger på Internettet er to ting:
Hvordan man har omgået og undersøgt problemet og hvor god man er til at beskrive, hvad man har gjort m.v. f.eks. ved jeg at der ikke er anti-rootkit værktøjer til 64-bit Windows. Hvorfor ved jeg det? Fordi jeg har prøvet alle dem jeg kunne finde - Rootkit Revealer fra MS selv, AVGs anti-rootkit, F-Secure Antirootkit osv.
Så spurgte jeg efter en 64-bit Anti-rootkit på RootKitRevealers forum og fik bekræftet at ingen andre har kunnet finde nogle til 64-bit Windows.

Jeg kunne også bare have spurgt om hvorvidt systemet virkede til 64-bit og fået ca. det samme svar, men pisset en eller anden af fordi jeg var for doven til at undersøge sagen selv.
Man kan dermed påvise at ens logiske sans kan benyttes til computer-relaterede problemer - og når man har prøvet alt, så bør man nok kontakte ens lokale "nørd". Hvis man ikke "kan finde ud af det!" eller "bare vil have at det virker" lugter det langt væk af at man har været inde og rode med noget man ikke burde og derefter mener at enhver "nørd" bør kunne fikse det hvilket næsten aldrig er tilfældet, og når individet så bliver surt over sådan en bagatel og bliver sur på "nørderne" så er det da klart at nogle bliver bitre.
Gravatar #11 - Norrah
20. okt. 2007 02:04

Til information har jeg hverken haft en dårlig barndom eller som så elendigt liv, dog blevet mobbet i skolen - men det kan vel næppe betegnes som "elendigt".

Mobning er nu helt sikkert det som hører under betegnelsen, og var specifikt det jeg tænkte på. Du må undskylde at jeg var rimlig general. Men kortede lidt ned på den sætning. Hvis du ikke har lagt mærke til det, så er mit indlæg lidt langt, og jeg skriver helst ikke mere end nødvendigt.

Og grunden til at du ikke kan finde anti root kit til 64 skyldes at der er forøget sikkerhed til kernen, i forhold til 32 bits versionerne. tror faktisk ikke root-kit fungere til 64-bit.
Gravatar #12 - rackbox
21. okt. 2007 17:48
#10 Verdenssamfundet har sat mange gængse livssyn ud af spillet i sin konstante og hastige ændring. Fra at have været et solistpræget refugium for de få er computeren og dertilhørende viden blevet en skønsom blanding af solo-kørsel og stærkt sociale begivenheder.

I gamle dage kaldte man dem "Læseheste". De børn, som levede en tilbagetrukket tilværelse, efterladt uden positive sociale kompetancer til et liv i virkelighedsflugt og drømme om, hvordan verden kunne have været. Når man får frataget kontrol, så vil man finde måder at genvinde den på. Computeren er i dag et velanvendt alternativ, hvor du i høj grad styrer begivenhedernes gang uden ulempe fra den omkringliggende verden.

Så, JA: Computernørder, ligesom alle andre nørder, har ofte haft en omsorgsløs barndom, lavt selvværd og en kamp uden lige for at blive anerkendt. De samme børn har tilsvarende været igennem en meget atypisk pubertet - enten totalt anonyme eller meget Rasmus-Modsat.

Men siden menneskets inderste drifter trods alt er sociale, så finder vi folk i samme båd som os selv. Vi bliver venner med de, der også har lidt en stille ensom død igennem barndommen, og som nu er fantastiske til at bruge en computer.

Ham, der blev mobbet bliver computernørd. ham, der mobbede, bliver noget mere lavpraktisk, såsom håndværker, direktør eller flaskedreng. Fælles for alle mobberne er, at de på et tidspunkt får brug for de mobbedes hjælp, og så kan vi sige: "HA!"

Jeg er uenig i, at computernørder umiddelbart skulle være mere hjælpsomme set i forhold til andre faggrupper. Jeg tror dog, at det der spiller ind i sammenhængen, er at computernørder elsker at hjælpe - for det booster selvværdet at andre pludseligt er afhængige af éns hjælp.

Konklusion: Du kan ikke nævne én handling, som ikke baseres på et eller andet plan i dit eget ego.

[EDIT: jeg aner ikke, hvorfor jeg gik ned ad denne her vej :P]
Gravatar #13 - zin
22. okt. 2007 18:01
#11:
Mobningen i min skole var ikke yderliggående eller slem - og jeg blev faktisk venner med de, der mobbede mig i 8. klasse efter jeg kom til at sidde ved en af klassens mere populære idio- jeg mener drenge, og han fandt ud af at jeg kunne være sjov (stor overraskelse).
Ydermere, når man skriver et svar bør det være fyldestgørende, inden for rimelighedensgrænser. Alle regler og generaliseringer har en undtagelse, men jeg mener altid denne bør nævnes - det var alt jeg ville opnå.
#12:
Jeg tror aldrig jeg ville kalde min pubertet mærkelig eller min barndom omsorgsløs - det ville gøre mine forældre voldsomt kede af det. Ydermere har jeg aldrig rigtigt levet "tilbagetrukket" ud over mine 17 ~ 20 (HTX+1 år på datalogi), men jeg har bare altid været en outsider. Ikke på grund af min opdragelse - jeg er et ganske raskt og sundt menneske der fint kan med andre, og har intet at klage over fra min barndoms side af. Heller ikke på grund af min pubertet - mine testikler blev opereret - og derfor faldet ned tidligere end alle andre, jeg er aldrig blevet mobbet fordi mit lem var for lille eller for stort.
Alt i alt burde jeg være blevet en rimelig normal person, men det er jeg bare ikke.
Det kunne hænge sammen med at der altid skal være en undtagelse der bekræfter reglen.. Og det skulle så være mig?
Måske!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login