mboost-dp1
Er det en god idé med bærbar som server?
Jeg har nu endeligt fået sat min gamle bærbare computer op som webserver. Men nu dukker mine bekymringer så op:
Kan den holde til at stå tændt i så lang tid?
Kan jeg risikere at den brænder sammen?
Kan den holde til at stå tændt i så lang tid?
Kan jeg risikere at den brænder sammen?
Du skal i ihvertfald sørger for at der nok luft omkring den.. lav et slags ophæng til den, så undersiden er fri.
Evt. kan du tage batteriet ud, og så bare lade den køre over strømforsyningen. Selvfølgelig mister du det smarte i den, mht. at den altid kan være tændt...
Evt. kan du tage batteriet ud, og så bare lade den køre over strømforsyningen. Selvfølgelig mister du det smarte i den, mht. at den altid kan være tændt...
Kan min hardware holde til det?
Nu koster hardware jo penge, og hele idéen i at jeg skulle have min egen server var jo, at jeg skulle spare penge.
Når den kører hele tiden, vil du jo oftere skulle skifte hardware, i forhold til at den blev brugt som en alm. bærber, og det er da klart lettere, og billigere, at skifte hardware i en alm. stationær.
Nu koster hardware jo penge, og hele idéen i at jeg skulle have min egen server var jo, at jeg skulle spare penge.
Hvorfor vil det at køre uden batteri gøre det bedre? Der hvor serveren er sat til, går strømmen engang imellem, så det er jo rart nok, at der i de 10 min. ikke pludselig bliver slukket for min computer. Jeg rejser meget frem og tilbage, og vil derfor gerne i kontakt med min server når jeg har brug for det.
#6 batteriet genere rigtig meget varme, og holder også varmen "inde".
Men altså hvis det er en bærbar som du ikke skal bruge til noget, udover server, så kan du jo bare lade den køre en til den står af, og så skifte den ud til en gammel pc...
Hvis du sørger for at holde den køligt, og evt. tager batteriet ud, så kan den da sikkert holde i et års tid eller mere...
Så kan du jo spare sammen til en 'ordentlig' en imens :P
Men altså hvis det er en bærbar som du ikke skal bruge til noget, udover server, så kan du jo bare lade den køre en til den står af, og så skifte den ud til en gammel pc...
Hvis du sørger for at holde den køligt, og evt. tager batteriet ud, så kan den da sikkert holde i et års tid eller mere...
Så kan du jo spare sammen til en 'ordentlig' en imens :P
Batteriet taber dets ydevne over tid, hvis det ikke bliver brugt.
For at lade et batteri leve længst skal man sørge for at aflade det helt ca. en gang om måneden. Hvis du lader den stå med batteriet fuldt opladt vil den hurtigt miste batterilevetid.
Dvs. var det en hot-shot laptop med batteri der kunne holde 4 timer, så vil batteriet (givet at den altid er sat til) hurtigt ryge ned på en halv time.. måske mindre.
Til sidst skal der ikke være strømafbrydelse længe før den dør helt..
For at lade et batteri leve længst skal man sørge for at aflade det helt ca. en gang om måneden. Hvis du lader den stå med batteriet fuldt opladt vil den hurtigt miste batterilevetid.
Dvs. var det en hot-shot laptop med batteri der kunne holde 4 timer, så vil batteriet (givet at den altid er sat til) hurtigt ryge ned på en halv time.. måske mindre.
Til sidst skal der ikke være strømafbrydelse længe før den dør helt..
Btw, hvis man ikke regner med man skal aflade/oplade et batteri over længere tid, så er det bedste tage det fra ved en halv opladning og så lade det ligge.
#1 Jeg forstår behovet, men ville ikke satse på at den klarer det så længe. Personligt ville jeg benytte en desktop, hvor det er lettere at køle hardwaren ordentligt. Hvis du er afhængig af oppetid, vil jeg foreslå en lille UPS til at holde den og dit netværk i live i tilfælde af strømafbrydelse.
Hvis man vil have varmen fra batteriet væk fra den bærbare og hvis man kan lodde, kunne den jo reelt set flyttes ved at lodde ledninger på lederne på batteriet og i den bærbare....
Tror dog at garantien ryger ved et sådant stunt.
Tror dog at garantien ryger ved et sådant stunt.
Ikke for at spille smart, men jeg bruger bærbare som workstations og har ikke haft min ene bærbare slukket i over 3 år. Den anden bærbare kører kun på sit andet år uden power-down. Strømmen bliver kun hevet fra den, når jeg skal flytte den fra stuen og til arbejdet.
Hvis det giver nogen mening, så er det begge to Lenovo/IBM thinkpads..
Som server er jeg ikke bekymret.. Hvis det ellers er andet end Aldis den bedste bærbare, så skulle den gerne kunne holde til at køre som server.
Flere i min omgangskreds kører også med bærbare, der aldrig slukkes. Min rekord er at holde en bærbar tændt i 6 år og kun rebootet 2 gange (OG DET ER EN WINDOWS-MASKINE!!) men så blev den for sløv og røg ud.
Hvis det giver nogen mening, så er det begge to Lenovo/IBM thinkpads..
Som server er jeg ikke bekymret.. Hvis det ellers er andet end Aldis den bedste bærbare, så skulle den gerne kunne holde til at køre som server.
Flere i min omgangskreds kører også med bærbare, der aldrig slukkes. Min rekord er at holde en bærbar tændt i 6 år og kun rebootet 2 gange (OG DET ER EN WINDOWS-MASKINE!!) men så blev den for sløv og røg ud.
#15 hvorfor skal du altid spille så skide smart hva? man kan snart ikke være i en tråd mere, uden at du skal spolere det, med alle dine 'åhh så smarte metoder, som aaaaaaltid virker perfekt! Smartass... :P
[spoiler]joke[/spoiler]
Anyways, som jeg har sagt tidligere, hvis det er en bærbar som du ikke længere bruger til noget vildt vigtigt, hvorfor så ikke bare lade den køre de år den kan? Du kan bare sørge for at tage backup en gang om ugen f.eks.
[spoiler]joke[/spoiler]
Anyways, som jeg har sagt tidligere, hvis det er en bærbar som du ikke længere bruger til noget vildt vigtigt, hvorfor så ikke bare lade den køre de år den kan? Du kan bare sørge for at tage backup en gang om ugen f.eks.
#17 Mener endda at der findes et program, som automatisk laver backup, og så brænder det ned.. hmm må lige prøve at lede på min harddisk...
#18 Det var faktisk interessant. Så kan man lade en cd/dvd-rw siddende i maskinen hele tiden, og så bare lade den brænde automatisk ned på en gang om ugen. Hvis noget fucker up så har man en hardcopy backup. Det havde jeg slet ikke tænkt på. Det var skide smart.. Nå, jeg mumler bare. Ville bare lige takke dig for at inspirere mig på den måde :P
Hmm kan ikke lige finde programmet, men prøver at spørge mig omkring... ved det hedder noget med backup (sjovt nok :P)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Gå til bund