mboost-dp1
Elektrolyse
Jeg mindes at jeg en gang i fysik/kemi i folkeskolen, at der blev nævnt to bestemte metaller som elektroder til elektrolyse. Den engelske wikipedia nævner kun platin til begge elektroder da metallet ikke reagerer med hverken hydrogen og oxygen. Men man kan vist bruge to forskellige metaller til henholdsvis anode og katode. Nogen der huske bedre end jeg?
#2 Ja, det mener jeg også at jeg kan huske.
#3 Anoden skal kunne modstå at lave en legering med oxygen, og katoden med hydrogen. Platin har den fordel at den reagerer ikke med nogen af dem. Men platin er dyrere end guld. Hmm... jeg kunne jo stjæle Dronning Elizabeths krone. Den er lavet af bl.a. platin.
#3 Anoden skal kunne modstå at lave en legering med oxygen, og katoden med hydrogen. Platin har den fordel at den reagerer ikke med nogen af dem. Men platin er dyrere end guld. Hmm... jeg kunne jo stjæle Dronning Elizabeths krone. Den er lavet af bl.a. platin.
#6 Materialet til de to elektroder skal være noget som ikke reagerer med hverken hydrogen eller oxygen. Hvis ikke dannes det tynde lag af et biprodukt som i den sidste ende forurener systemet og nedsætter dets produktivitet.
Ved ikke om du har overvejet at bruge grafit, det reagerer i hvertfald kun med hydrogen under høj temperatur og tryk, under dannelse af methan. Dog er jeg ikke helt sikker på om det reagerer med oxygen. Grafittet kan du tage fra blyanter eller bilbatterier eller nogle almindelige batterier, så det er billigt at skaffe.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Gå til bund