mboost-dp1

Elektrolyse

Gå til bund
Gravatar #1 - Dreadnought
20. jun. 2007 05:46
Jeg mindes at jeg en gang i fysik/kemi i folkeskolen, at der blev nævnt to bestemte metaller som elektroder til elektrolyse. Den engelske wikipedia nævner kun platin til begge elektroder da metallet ikke reagerer med hverken hydrogen og oxygen. Men man kan vist bruge to forskellige metaller til henholdsvis anode og katode. Nogen der huske bedre end jeg?
Gravatar #2 - rackbox
20. jun. 2007 07:12
Den ene er kobber, synes jeg at kunne huske...
Gravatar #3 - BurningShadow
20. jun. 2007 07:15
Hvad vil du opnå ved at bruge to forskellige, når du istedet kan bruge ét?
Gravatar #4 - Dreadnought
20. jun. 2007 12:24
#2 Ja, det mener jeg også at jeg kan huske.

#3 Anoden skal kunne modstå at lave en legering med oxygen, og katoden med hydrogen. Platin har den fordel at den reagerer ikke med nogen af dem. Men platin er dyrere end guld. Hmm... jeg kunne jo stjæle Dronning Elizabeths krone. Den er lavet af bl.a. platin.
Gravatar #5 - sten46
20. jun. 2007 13:51
Det ved jeg ikke.
Men jeg ved at en Brint generator hvor væsken var stærkt Basisk, så jo, det må være samme materiale de der enheder består af, tror jeg. Ilten havde man ikke brug for så den boblede bare væk.
Gravatar #6 - sten46
20. jun. 2007 13:56
Elektrolyse er vel også noget med Påføring af en tyndt lag, så det kommer ind . . . Elektrolytisk påføring af stoffer, der er et punkt her, hvad man skal bruge tingene til. Hvis det kun er ilt og brint man er interesseret i, er stofferne til anode og katode ens
Gravatar #7 - Dreadnought
20. jun. 2007 17:30
#6 Materialet til de to elektroder skal være noget som ikke reagerer med hverken hydrogen eller oxygen. Hvis ikke dannes det tynde lag af et biprodukt som i den sidste ende forurener systemet og nedsætter dets produktivitet.
Gravatar #8 - XERXES
21. jun. 2007 08:50
Ved ikke om du har overvejet at bruge grafit, det reagerer i hvertfald kun med hydrogen under høj temperatur og tryk, under dannelse af methan. Dog er jeg ikke helt sikker på om det reagerer med oxygen. Grafittet kan du tage fra blyanter eller bilbatterier eller nogle almindelige batterier, så det er billigt at skaffe.
Gravatar #9 - Dreadnought
21. jun. 2007 16:57
Jeg sad faktisk lige og læste om grafitstængerne. ;D
Har vist et par gamle D-batterier liggende som skal slagtes.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login