mboost-dp1

DSB zoner?

Gå til bund
Gravatar #1 - Djaa9
5. aug. 2007 16:59
Er der nogen DSB kyndige mennesker der kan forklare mig det her kort: http://www.dsb.dk/cs/BlobServer?blobtable=Download...

Jeg skal fra holstebro til herning, hvor mange zoner er det..
Kortet ligner mere en matematiklabyrint fra helved.

Tak for hjælpen..
Gravatar #2 - freesoft
5. aug. 2007 17:07
Gravatar #3 - Djaa9
5. aug. 2007 17:11
kan man se antal zoner der?
Gravatar #4 - freesoft
5. aug. 2007 17:17
Det ved jeg ikke, men som regel kan den give dig en pris. Men det har du måske prøvet?
Gravatar #5 - Djaa9
5. aug. 2007 17:20
Jaja, jeg har fundet prisen på rejseplanen.. Ville bare se hvor mange gange man skal klippe for at tage toget fra Holstebro til Herning.
Gravatar #6 - m_abs
5. aug. 2007 17:21
2 zoner ville jeg mene.
Gravatar #7 - Djaa9
5. aug. 2007 17:22
Ok.. tak
Gravatar #8 - hgul
5. aug. 2007 19:29
Der er 4 zoner fra Holstebro til Herning.
Gravatar #9 - Dreadnought
5. aug. 2007 19:33
#8 Ja, det vil jeg også mene.
Gravatar #10 - hgul
5. aug. 2007 19:34
#9 Det var der i hvert fald sidst jeg rejste mellem Herning og Holstebro. Vil tro de to zoner kun rækker til Aulum, og det er ikke helt nok.
Gravatar #11 - Djaa9
5. aug. 2007 19:37
4 zoner??? det bliver 43kr. En billet koster 42kr. Kan det være rigtigt? Jeg troede klippekort var en slags rabat..
Gravatar #12 - hgul
5. aug. 2007 19:40
#11 Det kommer vel an på hvilket klippekort man har.

Men du kan tro mig eller lade være - der er 4 zoner. Det er dig selv det går udover hvis du bliver taget med for få klip.

Det fremgår endda også ret tydeligt af kortet. Der er to zoner fra Holstebro til Aulum (zonen starter i Hjerm), og to zoner fra Aulum til Herning.
Gravatar #13 - Djaa9
5. aug. 2007 19:43
Hey hey.. Jeg tror på dig.. Det er DSB der forvirre mig med det der sindsyge kort.. Jeg kan ikke se om det er prikkerne, de sorte streger, de hvide eller noget helt andet der er zoner..
Men tak for hjælpen..
Gravatar #14 - hgul
5. aug. 2007 19:46
#13 Det så bare ikke sådan ud ;-)

Men prikkerne er stationer. De sorte streger viser hvor zonerne skiller, og jeg vil tro de hvide viser kommunegrænser. Det passer i hvert fald meget godt med Herning Kommune's grænser.
Gravatar #15 - Djaa9
5. aug. 2007 19:48
Ah, ok... Havde været rart hvis DSB gad smide sådan en lille forklaring på kortet.. Tak..
Gravatar #16 - The-Lone-Gunman
5. aug. 2007 20:08
Jeg troede klippekort var en slags rabat..

Ikke med Midttraffik hvertfald.

En kontantbillet fra zone 4 (yderste ring i Århus kommune) til zone 1 (Århus C), eller omvendt, koster 18 kr.

Et 4-zoners klippekort koster 210 kr. og der er 10 klip på.

Det er altså 3 kr. dyre per tur at bruge et klippekort end kontantbillet.

Flot lavet, Midttraffik.

Og hvis de så bare kunne starte med at køre stabilt og til tiden...
Gravatar #17 - MiniatureZeus
6. aug. 2007 09:57
Tror man skal have en ph.d. inden for uoverskuelig togkort for at fatte DSB's priser:
Jeg rejser rimelig tit fra Køge til Holbæk via Roskilde.
Med en almindelig billet koster det omkring 40 kr. eller sådan noget.
Med klippekort koster det 34 kr. pr. klip.
Hvis jeg derimod køber et klippekort til Holbæk, fra køge, UDEN via specificeret via punkt, så koster turen klip kun 30,5 kr.???
Det er fuldkommen den samme rute og de samme tog man tager??
Giver jo ingen mening. Heller ikke at det kun er i Køge man kan købe et kort uden specificeret via punkt. I DSB kiosken i Holbæk findes kortet slet ikke??
Gravatar #18 - vandfarve
9. aug. 2007 11:02
#Alle

Det kan godt være, at kortet er lagt ud på nettet til offentligheden, men så vidt jeg ved, så er det kun ment som orientering til de nysgerrige kunder. Det er til internt brug, og så svært er det virkelig ikke. De sorte streger angiver 1 zone, men mens der de hvide strege er angivet antallet af zoner for at gøre det nemmere at tælle, når man skal over længere strækninger. Så langt så godt.

Hvis du kun rejser indenfor et takstområde, så skal du bruge det trafikselskabs zoner og priser - ikke DSB's! DSB's takstsystem gælder kun, når du rejser mellem 2 eller flere takstselskaber.

DSB's klippekort giver i gennemsnit 20 % rabat på rejserne.

At MZ så oplever forskellige priser, efter hvordan eller hvor han bestiller et produkt, skyldes givetvis, at billetteringsprogrammet er programmeret til at vælge den hurtigste, og ikke den billigste løsning. Du rejser begge veje med toget, men jeg vil umiddelbart gætte på, at programmet den ene af vejene anbefaler at du tager en bus i stedet for toget.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login