mboost-dp1

Drømmetydning

Gå til bund
Gravatar #1 - BurningShadow
3. jul. 2007 11:21
Jeg er sikker på at jeg forsøger at fortælle mig selv noget. Jeg kender allerede emnet (tror jeg), så jeg er nogenlunde sikker på at det er konklusionen jeg er på jagt efter.
Problemet er så at de fleste sider om drømmetydning er sådan noget hula-hula noget, med homoseksuelle, slanger, drager, og sådan noget.
Er der tilfældigvis nogen der kender et godt sted hvor man kan læse om emnet?
Gravatar #2 - holmen
3. jul. 2007 11:30
Nej, men du kan sikkert få en masse interessante bud på betydningen af din drøm herinde...
Gravatar #3 - themuss
3. jul. 2007 11:31
Ja lad os høre burningshadow.
Gravatar #4 - Djaa9
3. jul. 2007 11:32
Jeg er frisk på at gi et bud :D

Kom med den...
Gravatar #5 - Kisbye
3. jul. 2007 11:38
Jeg tror blot det er hjernens måde at ryde op i underbevistheden på.
Det jeg drømmer er ofte emner der har haft betydning i løbet af dagen, men som jeg måske ikke har haft tid til at tænke over og derved lager ordentligt.
Wikipedia har en lang artikel og nogen eksterne links i bunden.
Gravatar #6 - Djaa9
3. jul. 2007 11:51
Det har jeg også læst. Men sandheden er at man ikke ved det. Jeg syntes egentlig også at mine drømme er fuldstændig tilfældige og uden sammenhæng. Nogen dage er det lysserøde elefanter og andre dage, ARTILLERIIIIII!!!!!
Gravatar #7 - BurningShadow
3. jul. 2007 12:12
Et af de links i Wikipedia artiklen var faktisk utroligt interessant :)
Gravatar #8 - BurningShadow
3. jul. 2007 12:14
Jeg drømte at der faldt sne. Ikke om vinteren, men her om sommeren. Og nok til at det blev liggende.
Aldeles ulogisk, da der ikke kan falde sne ved disse temperaturer!

Jeg stormede rundt efter et kamera, men kunne ikke finde et (på trods af at det altid ligger det samme sted), fordi jeg var overbevist om at ingen ellers ville tro mig, når jeg fortalte at det havde sneet. Jeg tror nok at sneen forsvandt imens jeg ledte efter kameraet (og dermed kun lå nogle få minutter), men jeg er ikke sikker.
Igen fuldstændig ulogisk, da sne i Juli måned nok ikke ville gå ubemærket hen, og jeg som sagt altid ved hvor kameraet er!

Mit problem er så at jeg ikke ved hvad jeg skal fokusere på; Sneen. At jeg ikke kan finde noget jeg ellers ganske udmærket ved hvor er. Eller at jeg er overbevist om at ingen vil tro mig = en usikkerhed. Eller noget helt andet?
Hvis det er sneen, skal sneen så tolkes som noget køligt? Er sneen en tidsbestemmelse (evt. relateret til noget der skete omkring det tidspunkt hvor der sidst sneede (det jeg tror der er emnet)), og sommeren så er den betydende del?

Det kan også nævnes at jeg for nogle dage siden drømte at jeg fik et brev fra biblioteket, vedr. en bog der ikke var blevet afleveret. Jeg husker desværre ikke hvormange, eller hvilke bøger. (Og jeg har ikke været på biblioteket i årevis)

Det er muligvis også værd at bemærke, at jeg normalt ikke kan huske hvad jeg drømmer. Det sker kun ganske få gange årligt, og der kan gå måneder imellem.
Gravatar #9 - milandt
3. jul. 2007 12:15
Normalt er drømmetydning ikke noget med homoseksuelle.. det må være specielt for netop din drøm..
Gravatar #10 - BurningShadow
3. jul. 2007 12:18

Der optræder ikke homoseksualitet (eller nogen anden intim kontakt) i min drøm. Det jeg sagde var at mange af de drømmetydningssider har lidt travlt med homosex, og drager :D
Gravatar #11 - MiniatureZeus
3. jul. 2007 12:26
Du er sikker på at der ikke er to homosexuelle drager som leger i sneen? :P
Gravatar #12 - BurningShadow
3. jul. 2007 12:31

Så var det nok derfor jeg ledte efter kameraet :D
Gravatar #13 - Djaa9
3. jul. 2007 13:05
http://www.dty.dk/

Spændende side med drømme tydning.. Man kan blandt andet se 600 allerede tyede drømme, og på den måde måske blive klogere på de forskellige symboler der optæder i sådan nogen..
Gravatar #14 - Djaa9
3. jul. 2007 13:26
http://dreammoods.com

Her kan man slå op på ord.. Står bla:

SNOW::
To see snow in your dream, signifies your inhibitions, repressed/unexpressed emotions and feelings of frigidity. You need to release and express these emotions and inhibitions. You may also be feeling indifferent, alone and neglected. If the snow is melting then it suggests that you are acknowledging and releasing those emotions you have repressed. You are overcoming your fears and obstacles. If the snow is dirty, then it refers to a loss in innocence, impurity and uncleanness. Some aspect of yourself or situation has been tainted.

To dream that you are watching the snow fall, represents a clean start and a fresh, new perspective. It is indicative of spiritual peace and tranquility.

CAMERA::
To see a camera in your dream, signifies your desires to cling on and/or live in the past. Alternatively, it may represent you need to focus on a particular situation. Perhaps you need to get a clearer picture or idea.

Ved ikke om det kan direkte overføres, men du kan jo selv lege lidt med siden og lave nogle søgninger.. :D
Gravatar #15 - Djaa9
3. jul. 2007 13:30
Lidt mere fra Dreammoods:

Summer
To dream about summer, represents growth, knowledge and maturity. You are showing tolerance and expanding your realm of understanding .
Gravatar #16 - BurningShadow
3. jul. 2007 13:33

Ved ikke om det kan direkte overføres,
I en grad så det er skræmmende...

Jeg tror jeg er begyndt at forstå hvad det er jeg forsøger at fortælle migselv. Tak :)
Gravatar #17 - ldrada
3. jul. 2007 13:35
BurningShadow:
Ud fra hvad TheJapp har fundet frem til, kan jeg fortælle dig at din drøm betyder at du skal lade være med at hænge fast i fortiden (lede efter et kamera) og du hellere burde gå ud og nyde livet (lege i sneen).

Men sådan, helt realistisk set, så er drømme bare hjernens måde at rydde op på - Altså lige som nogle af os satte vores computer til at defragmentere om natten, da vi brugte Windows 98/ME.

Hvis du vil have et ordentligt bud på din sindstilstand og noget dybere indsigt i hvordan du har det, skal du besøge en uddannet psykolog.
Gravatar #18 - Djaa9
3. jul. 2007 13:35
Det lyder heldigt.. Håber vi får din tolkning når den er klar.. :D Noget med sex og vold, Tak...! :)
Gravatar #19 - Djaa9
3. jul. 2007 13:38
Hvis du vil have et ordentligt bud på din sindstilstand og noget dybere indsigt i hvordan du har det, skal du besøge en uddannet psykolog.

Jep tror heller ikke newz.dk er det rette sted så :D
Gravatar #20 - BurningShadow
3. jul. 2007 13:41

Men sådan, helt realistisk set, så er drømme bare hjernens måde at rydde op på
Og det er netop det faktum jeg forsøger at udnytte.

----------

Jep tror heller ikke newz.dk er det rette sted så :D
Déri har du ret, men Newz er bestemt det rette sted, når man har nogle spørgsmål der er lidt "off", fordi der er så mange underlige mennesker :D
Gravatar #21 - Djaa9
3. jul. 2007 13:43
Hehe... ser lige bort fra noget der lignede en fornærmelse... Men glad for at jeg kunne bruges.. Ved lidt om det gennem min nuværende uddannelse (se profil)
Gravatar #22 - BurningShadow
3. jul. 2007 13:46

En rigtig fornærmelse, ville være hvis jeg begyndte at kalde nogen for skabsnormal :D
Gravatar #23 - Djaa9
3. jul. 2007 16:16
Hmmm... skabsnormal.. Så er man vel stadig normal. Og så siger du at du mener at personen i virkeligheden må være bedre end han giver udtryk for...
Ikke sikker på den kunne få mit pis i kog :D
Gravatar #24 - Spunkmeier
3. jul. 2007 16:53

Det er muligvis også værd at bemærke, at jeg normalt ikke kan huske hvad jeg drømmer. Det sker kun ganske få gange årligt, og der kan gå måneder imellem.

Jeg kan som regel huske en drøm i nogle få minutter efter jeg er vågnet, hvorefter den forsvinder som dug for solen.

Har tænkt at jeg burde have en skriveblok liggende klar på natbordet til at skrive interessante (geniale?) drømme og tanker ned i det øjeblik jeg vågner inden de forsvinder ud i glemslen. Men har aldrig fået det gjort, nok mest fordi jeg er så doven om morgenen. Tror måske jeg vil prøve det i sommerferien ...
Gravatar #25 - trylleklovn
3. jul. 2007 17:01
Jeg mener det er idiotisk at tro at man kan opsætte en række regler for hvad specifikke oplevelser i drømme har af betydning for samtlige mennesker.

Vi tænker alle forskelligt og lagrer alle vores information på forskellige måder, via associationer til billeder, lyde, lugte, smage og følelser. En bil fremhæver ikke de samme associationer hos dig, som de gør hos mig, hvilket gør at vi ikke kan bruge en bil som referencepunkt til noget som helst.

Hvilket alle andre mennesker også gør. Godt nok er der forskel på det, men som udgangspunkt kan man ikke huske det man drømmer, medmindre man vågner op kort tid efter og selv da sker det ofte at man glemmer det kort tid efter.

Udover det tror jeg ikke du skal lægge for meget i dine drømmes betydninger. Det er normalt at drømme om de ting, der er sket gennem dagen, dog drømmer man også om så meget andet, der ikke på nogen måde hænger logisk sammen. En slags oprydning oppe i hovedet.

Og ja, hvis du alligevel vælger at tro på drømmetydning, så husk på hvor let folk kan overbevises om at deres stjernetegn kan sige noget om deres fremtid.
Gravatar #26 - Spunkmeier
3. jul. 2007 17:21

husk på hvor let folk kan overbevises om at deres stjernetegn kan sige noget om deres fremtid.

Der skal nu en del til for at overbevise mig om det ...

On topic:
Jeg mener at drømmetydning er i en anden boldgade end astrologi, tarotkort, håndlæsning, osv., som alle er komplet uafhængige af dit liv i øvrigt.

Det er jo klart at drømme eksisterer og at de er under indflydelse af de oplevelser og tanker vi har i hverdagen. Derfor kan man ikke afvise muligheden for at en drømmeanalyse kan kaste lys over noget i sit liv. Om ikke andet kan det få en til at tænke. Men drømmetydning handler (så vidt jeg ved) ikke om at se ind i fremtiden.

Jeg deler dog din skepsis omkring universelle symbolsystemer som det #14 nævner. Den slags kan man som regel få til at passe på hvad som helst. Ligesom horoskoper.
Gravatar #27 - BurningShadow
3. jul. 2007 17:28

Det er jo klart at drømme eksisterer og at de er under indflydelse af de oplevelser og tanker vi har i hverdagen. Derfor kan man ikke afvise muligheden for at en drømmeanalyse kan kaste lys over noget i sit liv. Om ikke andet kan det få en til at tænke.
Netop...
Gravatar #28 - trylleklovn
3. jul. 2007 17:31
Nu var det mere vedrørende det specifikke site, som mener at sne=en betydning osv. Selvfølgelig er jeg helt overbevist om at der findes personer, som kan afklare hvorfor en person har drømt noget specifikt. Men at tro at en eller anden kone på hjørnet, som har læst et kursus på en hjemmeside straks kan afkode alt er hvad jeg er imod.

En psykolog er nok bedre egnet.
Gravatar #29 - BurningShadow
3. jul. 2007 17:34

Der er jeg helt enig, og det er bestemt heller ikke noget jeg vil planlægge mit liv efter (som der faktisk er nogen der gør).
Gravatar #30 - Scotty
3. jul. 2007 21:27
BS - stop med at tage sne, så ser du ikke sne mere......
Gravatar #31 - rackbox
3. jul. 2007 22:53
Det kan være, at de herrer i denne tråd kunne finde det interessant at undersøge begrebet Lucid Dreaming lidt nærmere. Det har umiddelbart ikke så meget med drømmetydning at gøre, men er en metode til at være bevidst om sine drømme - og dermed kunne styre dem.

Af de mere afslappede formål i denne forbindelse kan nævnes muligheden for at bearbejde gentagne mareridt. Hvis du konstant drømmer om den samme ubehagelige situation, men lykkes at blive bevidst om, at du er i en drømmefase, mens det sker, så kan du konfrontere det ubehagelige, og så forsvinder det.

Af de mere abstrakte muligheder, så kan du selv bestemme, hvad du vil drømme. Og det vil virke ligeså virkeligt, som hvis du var vågen - bortset fra at alle naturlige grænser forsvinder. Du kan altså tage dig en flyvetur til Neptun, have sex med den unge Madonna, læse en god bog, eller hvad du har lyst til - mens du drømmer.

Endnu mere abstrakt bliver det så, når nogle mennesker påstår, at du faktisk kan kommunikere med andre, som er i en lucid dream - og altså bagefter ringe til vedkommende og få bekrætet, at i har snakket sammen i en drøm. Eller at du kan tage kontakt til de døde. Eller at du kan forlænge din drøm til at vare i århundreder, selvom du blot sover i få minutter. Endda skulle det være muligt at læse bøger, du aldrig nogensinde har set irl - og faktisk bagefter kunne bekræfte, at alt, du har læst, eksisterer nede på biblioteket.

Sidste afsnit er jeg lidt skeptisk omkring. Men jeg har faktisk, da jeg interesserede mig for emnet for nogle år siden, været i en lucid dream et par gange. Jeg bestemte mig for at tage på ferie til Bahamas. Lækker tur ;-)
Gravatar #32 - l1z4rd
3. jul. 2007 22:59
Nu havde jeg ikke lige tid til at læse alle svar men Morgenhyrderne på 100FM kan tyde dine drømme hvis du ringer ind :D
det er mellem kl 0600-0930 hver dag

held og lykke med det :)
Gravatar #33 - trylleklovn
3. jul. 2007 23:36
#31 Har godt prøvet at få kontrol over mine drømme nogle gange. Det er virkelig smart og som sin helt egen virtuelle virkelighed.

Desværre er det ret svært at beholde kontrollen, men når man har sat indgangsvinklen til en oplevelse så er der også styr på det meste :P

Har også prøvet et par gange at jeg har været så i tvivl om hvorvidt det var virkelighed eller drøm at jeg tvang mine øjne åbne. Det var efter jeg havde været vågen og var faldet i søvn igen, så sov meget let, men ikke destod mindre drømte jeg.
Gravatar #34 - buch
3. jul. 2007 23:49
Jeg drømte engang, eller det troede jeg hvertfald, men så opdagede jeg at det var virkeligt at jeg havde sex med Angelina Jolie.

Det var en underlig oplevelse, men yderst behageligt :)
Gravatar #35 - rackbox
4. jul. 2007 06:25
#34 Har du haft sex med min kæreste?????? DAMN YOU!
Gravatar #36 - Davenport fra Filmz.dk
4. jul. 2007 08:31
I nat drømte jeg, at jeg var på ferie på Bahamas, der så (på en eller anden måde) var en bydel i Kolding.
1 del af drømmen var sammen med min kæreste, der trak bukserne op på en kæmpe negerkvinde, hvor man kunne se røvsprækken.
2 del var jeg sammen med en kriminel i en bil. (Ikke på DEN måde sammen!) Han var smurt ind i jod, fordi han lige var blevet løsladt (?!?)

Jeg husker som regel mine drømme i lang tid, nogle gange måneder. Og de centrere sig tit omkring et gammelt hus, som skifter ind imellem. Lange gange, underlige rum, og mange støvede etager. Det er altid yderst interessant.
Jeg elsker at drømme!
Gravatar #37 - Spiderboy
4. jul. 2007 17:00
Ej, lucide drømme er så mærkelige! Jeg har oplevet det 2 gange i mit liv. Det føles ligesom at "vågne halvt", dvs. være lidt ved bevidsthed, man alligevel stadig sove og drømme.

Den ene gang var det et mareridt. Den klassiske med at noget er efter en. Kan ikke lige huske detaljerne. Lige pludselig gik det op for mig, at det var en drøm. Når det sker, vågner jeg normalt, men ikke denne gang. Så var jeg ikke bange mere, og dyret kunne ikke gøre mig noget.

At ligge og drømme og opdage, at det er en lucid drøm minder faktisk en hel del om Neos erkendelse i slutning af The Matrix 1. Lige pludselig indse at det hele ikke er virkelig og intet kan gøre en noget. Man kan gøre hvad man vil. Flyve, springe over et bjerg, dykke ned på bunden af Marianne-graven og hvad man nu kan finde på.

og ja, det er fantastisk underholdende at kunne styre sine drømme. Det er 1.000.000.000 gange sjovere end at se HD-film i hjemmebiograf med surround sound osv.

Skal du ikke have den drøm tydet? :-D
Gravatar #38 - Spunkmeier
4. jul. 2007 17:25

Ej, lucide drømme er så mærkelige! Jeg har oplevet det 2 gange i mit liv. Det føles ligesom at "vågne halvt", dvs. være lidt ved bevidsthed, man alligevel stadig sove og drømme.

Det har jeg prøvet mange gange. Vidste ikke at det hed lucid dreaming. Jeg har altid selv kaldt det for at "svæve i limbo". Det er en fed fornemmelse. Det største problem ved lucid dreaming er at man som regel sover over når man lader det ske.

Tror måske jeg har udviklet lidt flair for lucid dreaming ved at lytte en hel del til noget meget spacey musik, hvor jeg bare har ligget lidt halvtræt i sengen og lyttet et helt album igennem. Det kan virkelig give en uvirkelig out-of-the-body-oplevelse.

Klaus Schulze kan anbefales, især hans syrede 1970'er-albums som f.eks. Timewind, Mirage og X.

Men pas på - det er vanedannende :-)
Gravatar #39 - Spiderboy
4. jul. 2007 17:33
Tror vistnok at jeg har læst et sted, at nogle søvneksperter gav nogle råd til hvad man kunne gøre, hvis man gerne vil øge sandsynligheden for at drømme lucide drømme. Jeg kan ikke huske rådene, men det ligner de samme råd for at få en god nats søvn (altså være ægte træt når man går i seng, give sig god tid, drikke et glas mælk, osv.).
Gravatar #40 - Spunkmeier
4. jul. 2007 17:34
#33:

Har også prøvet et par gange at jeg har været så i tvivl om hvorvidt det var virkelighed eller drøm at jeg tvang mine øjne åbne. Det var efter jeg havde været vågen og var faldet i søvn igen, så sov meget let, men ikke destod mindre drømte jeg.

Jep, har tit oplevet at jeg ikke ved om en drøm er drøm eller virkelighed. På den anden side, så er jeg i virkeligheden altid klar over at det er virkelighed, så egentlig burde jeg vel altid kunne sige når det er en drøm ... men sådan er det ikke. Underligt.
Gravatar #41 - Spiderboy
4. jul. 2007 17:37
Jeg have engang en ret drøm (en weird en som sædvanlig). Så drømte jeg, at min far kaldte på mig. Det var meget livagtigt, og jeg prøvede at finde ham i drømmen. Efter at han have kaldt nogle gange, vågner jeg og opdager, at han står ude på gangen og kalder på mig. Hehe. :-)
Gravatar #42 - rackbox
4. jul. 2007 20:02
#39 http://www.lucidity.com/LucidDreamingFAQ2.html#tec...

Der er mange forskelligt måder at indtræde i en lucid dream: da jeg praktiserede det bevidst, så lagde jeg mig først til at sove almindeligt, men stillede vækkeuret til kl. 3 om natten. Så stod jeg op og tvang mig selv til at tænke på at jeg nu ville indtræde i en lucid dream samtidig med at jeg fokuserede på, hvad den som udgangspunkt skal handle om.

Tilbage i seng efter en halv time. Og så starter løjerne! Det er dog vigtigt at kunne genkende nogle tegn på, at man drømmer. Hvis man ikke genkender disse tegn, så risikerer man at komme til skade, når man eksempelvis forsøger at hoppe ud af vinduet - det kunne jo være, at man ikke drømte :-P (seriøst, btw!)

Nogle af de klassiske tegn:

* Kig på uret - kig væk - og kig igen på uret. Hvis uret enten viser en væsentlig forskel, eller et klokkeslet, som ikke kan eksistere (eller simpelthen bare en gang sløret mudder), så er det sandsynligvis en drøm.
* Tænd/sluk for lyset. Ofte virker kontakter IKKE i drømme.
* Forsøg at få lyserøde elefanter til at træde igennem væggen. Lykkes det, så... guess what...

Man kan træne disse drømmesignaler ved konstant at tjekke dem i vågen tilstand. Jo mere fokuseret, du er, des bedre er det.

Forsøg i øvrigt også altid at skrive dine drømme ned om morgenen. Det går ikke så godt i starten, men senere bliver du ret god til at huske mange detaljer om dine drømme. Og det er en forudsætning for at kunne genkende drømmesignalerne - at du ved, hvad der sker, mens du drømmer.

Alt i alt blev jeg inspireret til denne "sport" gennem filmen, Vanilla Sky, som fortsat er blandt mine favorit-film.

EDIT: Det er meget normalt, at man vågner i samme øjeblik, man indser, at det er en drøm!
Gravatar #43 - Mort
4. jul. 2007 20:54
Sometimes a cigar is just a cigar.
-Sigmund Freud
Gravatar #44 - Spiderboy
4. jul. 2007 21:01
Et andet meget effektivt tegn er at forsøge at læse noget. Det kan godt være, at du godt ved hvad der står, men hvis du vitterligt ikke kan få bogstaverne til at stå stille, så drømmer du formentlig.

Når man drømmer, er man nemlig "ordblind".
Gravatar #45 - BurningShadow
4. jul. 2007 21:06

Når man drømmer, er man nemlig "ordblind".
Jeg er ikke.
Tilgengæld kan jeg ikke se ben bevæge sig, når folk går.

----------

Jeg vidste ikke at lucide drømme havde et navn. Jeg var ikke engang klar over at de talte med som drømme, når nu man har fuld kontrol.
Gravatar #46 - gentox
4. jul. 2007 21:18
Fortæl det til Bill Clinton.
Gravatar #47 - Spiderboy
4. jul. 2007 21:20
Så er du ikke helt almindelig. ;-) Langt de fleste mennesker mister fuldstændig evnen til at læse, når de sover/drømmer.

Der gik også lang tid før jeg en dag tilfældigvis fandt ud af hvad den slags drømme hed. Inden da var jeg ved at tro, at jeg var lidt halvskør. :-P
Gravatar #48 - Simm
10. jul. 2007 15:04
Æv.. jeg drømmer sjældent sære ting.. mine drømme indeholder for det meste Scarlett Johansson eller Kelly Brook og det har jeg helt styr over :D
Gravatar #49 - sten46
13. jul. 2007 12:51
Der er i hvert fald een gruppe som ikke får deres ting helt dækket i drømme, så jeg har mine tvivl om hvad folk faktisk drømmer. I forhold til hvad samme siger.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login