mboost-dp1
Datalogi / Uni
Det kommer an på hvordan man ser på det - hvis 0 ikke eksisterer og 2+2 = 4 så må 4 - 2 = 2 og dermed 2 - 2 = ... HOV! Her giver resultatet {Ø}, som jo er en mængde (den tomme mængde). Du får bekræftet (dog ændret) et gammelt bevis - jeg vil kalde det at vælte et gammelt (reform).
Men det er en holdningssag, er jeg bange for. :-)
Men det er en holdningssag, er jeg bange for. :-)
Det er ikke mere end holdningssag end om at man tror på de anerkendte bevisformer inden for deduktiv logik.
Jeg er sikker på, at romerne godt vidste, at 2 ens tal trukket fra hinanden gav ingenting. Men de havde bare ikke et tal for det.
Eksempel: Pythagoras' sætning gælder, for den er bevist. Det gjorde den for 2000 år siden, og det gør den stadig idag, selv om man i mellemtiden har opfundet vektorer, som kan bruges til at beskrive trekanter med. Man kan så skrive Pythagoras' sætning på vektorform hvis man lyster, men det ændrer intet ved om sætningen gælder eller ej.
Det er ikke mere end holdningssag end om at man tror på de anerkendte bevisformer inden for deduktiv logik.
Jeg er sikker på, at romerne godt vidste, at 2 ens tal trukket fra hinanden gav ingenting. Men de havde bare ikke et tal for det.
Eksempel: Pythagoras' sætning gælder, for den er bevist. Det gjorde den for 2000 år siden, og det gør den stadig idag, selv om man i mellemtiden har opfundet vektorer, som kan bruges til at beskrive trekanter med. Man kan så skrive Pythagoras' sætning på vektorform hvis man lyster, men det ændrer intet ved om sætningen gælder eller ej.
1) Uanset om man har nul i tal systemet eller ej så eksisterer begrebet nul jo. Nullet har ingen betydning for matematikere. Men en særdeles stor betydning for bogholdere.
2) Addition af to tal kan aldrig give en mængde af mængder.
(Ø er den tomme mængde, {Ø} er en mængde indeholdende den tomme mængde)
1) Uanset om man har nul i tal systemet eller ej så eksisterer begrebet nul jo. Nullet har ingen betydning for matematikere. Men en særdeles stor betydning for bogholdere.
2) Addition af to tal kan aldrig give en mængde af mængder.
(Ø er den tomme mængde, {Ø} er en mængde indeholdende den tomme mængde)
arne_v skrev:Ugyldigt bevis er en term som er almindeligt brugt.
Muligvis fordi det er mere mundret end "postulat oprindeligt opfattet som bevis men senere vist ikke at være bevis".
Og alligevel påstår du at matematik ikke ændrer sig? :-P
Når et bevis bliver bevist ugyldigt må det uanset hvad da betyde at noget har ændret sig - og så vælter hele ideen om uendelighed også.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Gå til bund