mboost-dp1

Dankort før internettet kom til?

Gå til bund
Gravatar #1 - Jace
26. jun. 2007 13:57
Heay.

Jeg kom lige til at tænke på hvordan dankort egentlig virkede før der kom internet til verden. Jeg går ud fra at dankortet har eksisteret før internettet blev udbredt.

Dankortet terminalerne har jo brug for at kalde op til en central for at finde ud af om kortet er spærret og for at trække pengene. Hvordan klares det uden internet før i tiden?
Gravatar #2 - trylleklovn
26. jun. 2007 13:59
Ved at kalde op til en central for at finde ud af om kortet er spærret og trække pengene....
Gravatar #3 - Jace
26. jun. 2007 14:00
Og hvordan gør man det uden internet? :)
Gravatar #4 - holmen
26. jun. 2007 14:01
Telefonlinier?
Gravatar #5 - Wird
26. jun. 2007 14:08
I følge http://www.dankort.dk/dk/historien/historien/ har dankortet kun være til siden 1983.
Noget modem af en eller anden model kunne man vel få
Gravatar #6 - MiniatureZeus
26. jun. 2007 14:08
Vores kantine på skolen bruger stadigvæk en af de der gamle dankort terminaler som skal bruge modem for at kalde op.. det har nogle rimelig øv konsekvenser bl.a.:
1: Når den anden kantinedame snakker i telefon, kan man ikke bruge dankort. Og når der står 30 mennesker i kø bag en, og man ingen kontanter har, så er sådan en telefon samtale ret så belastende!
2: Den er afsindig langsom! Tager over 2 minutter at få beløbet igennem og få sin bon, og de får deres underskrift! Forestil dig lige når sådan en htx klasse kommer op i deres 10 min pause og de alle har dankort som skal igennem.. Damn det tager bare lang tid!
3: Den skal bruge omkring 10-20 minutter på at starte op, hvis modemmet har været nede! Og med alle de strømafbrydelser vi har, så er det fandeme belastende.
Forstår virkelig ikke hvorfor de ikke får en ny terminal som kan bruge bredbånd, og hvor man skal taste sin pinkode.. Ville går så meget hurtigere, og sikkert også være billigere for dem i længden...
Gravatar #7 - trylleklovn
26. jun. 2007 14:11
#6 Du skal da være glad for at i har dankort terminal overhovedet, det havde vi ikke da jeg gik på htx ..
Gravatar #8 - BurningShadow
26. jun. 2007 14:31

Tager over 2 minutter at få beløbet igennem
Det må enten være en sindssyg langsom forbindelse, eller et sindssyg stort beløb...
Gravatar #9 - MiniatureZeus
26. jun. 2007 15:06
#8 altså det er hele forløbet, lige fra hun starter med at taste ind på kassen, til hun kører kortet igennem, venter på at det bliver godkendt, intaster beløbet, venter igen, bonnen kommer meget meget langsomt ud, til man har underskrevet og hun har fået bonnen igen... Ved godt det var lidt dårligt formuleret.

Desuden har beløbets størrelse vel ikke noget at gøre med hvor lang tid det tager? Da min far købte bil sidst, tog det da ikke mere tid end normalt, selvom beløbet var på 400.000 kr...?
Gravatar #10 - BurningShadow
26. jun. 2007 15:09

Desuden har beløbets størrelse vel ikke noget at gøre med hvor lang tid det tager?
Kr. 1,00 = 3 bytes.
Kr. 1.000.000,00 = 9 bytes.
Altså tager det tre gange så lang tid, hvis du køber for en million, i forhold til hvis du kun køber for op til ni kroner :)

[edit]
Som amokk siger; Det var en joke...
[/edit]
Gravatar #11 - amokk
26. jun. 2007 15:12
#9 eeeh jeg tror det var en joke det med at transaktionen tog længere tid fordi der skulle overføres et større beløb...

At din skoles dankort automat er så langsom lyder helt uforståeligt. De dankortautomater som man ofte ser på pizzarieaer og små kiosker, er af den gamle type som ringer op via analog telefon og spytter en strimmel ud man skal skrive på, og der har jeg aldrig oplevet det tage mere end måske 30 sekunder. før strimlen er printet færdig.

For lige at supplere, ved jeg at de gamle dankort terminaler med pinkode (de røde og sorte) bruger en ISDN forbindelse, mens de nye med chiplæse bruger internettet
Gravatar #12 - themuss
26. jun. 2007 15:47
For lige at supplere, ved jeg at de gamle dankort terminaler med pinkode (de røde og sorte) bruger en ISDN forbindelse, mens de nye med chiplæse bruger internettet
Øv det vidste jeg også.

(den er altså god nok)
Gravatar #13 - Ronson ⅍
26. jun. 2007 15:57
Ifølge historie-siden var det først i 1985 at de kørte tests i butikker

Vi har i øvrigt lige skiftet terminal (og pc software) til en med chiplæser på arbejdet. Sikke noget bøvl, den nye terminal mister konstant forbindelsen til pc'en. Og selv om vi er en lille butik, hvor der meget sjældent er en egentlig kø, så bliver folk stadig pisse sure.. Tænk sig at folk ikke kan vente 30 sekunder med at betale.
Gravatar #14 - themuss
26. jun. 2007 16:06
Ronson: skal jeg bruge 30 sekunder af mit liv på at kapitalisternes system gider tage sig sammen til at bonge mig? Nej tak. ;)
Gravatar #15 - TWFH
26. jun. 2007 16:47
Jeg har fået skiftet mit Visum Landkort tre gange indtil videre, og det er stadig kun ca. halvdelen af gangene chippen godkendes, resten af tiden afvises kortet. Og så er der lige det med, at det stadig tager tre-fire gange så lang tid før transaktionen godkendes, når jeg bruger chippen (og den accepteres) i stedet for magnetstriben.
Gravatar #16 - Xill
26. jun. 2007 17:01
#15 ...
Visum Landkort

måske du skulle prøve at bytte det til et visa dankort :D
Gravatar #17 - holmen
26. jun. 2007 17:22
#15 Jeg kan sgu godt forstå du ikke kan betale med et landkort...
Gravatar #18 - Cloud02
26. jun. 2007 18:10
Er det et kort over Danmark, Scandinavien eller Europa?
Altså, jeg kan forstå det tager tid, alt efter størrelsen på landkortet.
Gravatar #19 - Jace
26. jun. 2007 18:12
#15, Jeg har faktisk oplevet lige præcis det modsatte. På de gamle råde og sorte terminaler med magnetstribe tager det normalt 7-8 sekunder, men på de nye f.eks. på Hydro Texaco tager det kun 1-2 sekunder.
Gravatar #20 - ztyle
26. jun. 2007 20:39
#15 du kan skifte dit VDK 500 mia. gange og det ville ikke blive anderledes, for det der er problemet er kontakterne bliver smudset da de genier der har fremstillet terminalerne har vendt åbningen opad.
Gravatar #21 - buch
26. jun. 2007 23:17

Så det du siger er at ISDN ikke er en del af internettet?
Gravatar #22 - MiniatureZeus
26. jun. 2007 23:22
synes også det lød meget underligt, men hvem ved...
Gravatar #23 - Kisbye
27. jun. 2007 00:48
Ikke nødvendigvis.

Integrated Services Digital Network (ISDN) is a circuit-switched telephone network system, designed to allow digital transmission of voice and data over ordinary telephone copper wires, resulting in better quality and higher speeds than that is available with the PSTN system. More broadly, ISDN is a set of protocols for establishing and breaking circuit switched connections, and for advanced call features for the user.

fra http://en.wikipedia.org/wiki/ISDN

Pointen i det er at man så kan have to telefonlinier.
Så kan MiniatureZeus kassedame knevre i telefon samtidigmed at folk kan betale med deres dankort.

Vi har selv haft Dankort automat over ISDN før de nye Chipkort kom ud.
Det var ikke fordi der var de store problemer med det.
Kun når der var nedbrud hos PBS.
Gravatar #24 - T-Hawk
27. jun. 2007 13:27
Kun når der var nedbrud hos PBS.

Men er det bare mig eller er PBS blevet væsentligt mere ustabile efter de nye terminaler? Vores mister tit forbindelsen syntes jeg, ihvertfald oftere end de gamle.
Gravatar #25 - TWFH
27. jun. 2007 16:36
#24: De har haft noget bøvl med stabiliteten på det seneste, ja, men det skulle gerne blive løst når IBM skal håndtere PBS' infrastruktur via outsourcing de næste 7 år.
Gravatar #26 - buch
28. jun. 2007 00:22
Ude ved os fejler de nye terminaler også ret ofte!

Det er ret problematisk når folk på 150 kg ikke kan få deres mad, fordi de er for dovne til at gå over i hæve automaten i stedet.

Arbejder på burger king i skalborg.
Gravatar #27 - arne_v
30. jun. 2007 18:15

ISDN er en bestemt form for opkobling.

Om det en opkobling bruges til et privat netværk eller til
er public netværk (internet) er helt uafhængig af teknologien.
Gravatar #28 - Cyrack
1. jul. 2007 08:07
T-Hawk:

På mit arbejde har vi stadig de gamle sort/røde terminaler. Næste hver weekend bryder de ned mellem 17 og 19:00 :-/
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login