mboost-dp1

1GB vs. 1GB

Gå til bund
Gravatar #1 - MiniatureZeus
25. aug. 2007 21:15
Hej,
har lige fået søndagsreklamerne ind af brevsprækken, og dermed også fra Elgiganten.

Her opdager jeg så at de har tilbud på en Creative Zen Stone på 1 GB. Det sjove er dog at den har plads til 500 sange. (http://creative.com/products/product.asp?category=213&subcategory=214&product=16424)
De har også "tilbud" på en iPod Shuffle, også på 1GB. Den kan kun have 250 sange, altså kun halvt så meget som Creativen kan.

På creatives side (http://creative.com/products/product.asp?category=213&subcategory=214&product=16424&nav=1) kan man så læse, at den reelt kun kan have 250 mp3 sange, ligesom iPoden, og de 500 sange er hvis man kun lytter til wma i 66kbps...

Det er da noget fusk!

Men spørgsmålet er dog, hvorfor har Apple ikke bare gjort det også? Altså det må da betyde en del.
F.eks. hvis de kostedet det samme (zen koster kun 300kr, shuffle 600kr) og begge havde 1GB plads, men den ene kan have 500 sange og den anden kun 250, så ville størstedelen af danmarks familien jensen da helt klart tage den som kan have 500 sange, eller dobbelt så mange som den anden?!
Gravatar #2 - reschat
25. aug. 2007 21:31
Jeg har også altid undret mig over hvordan de udregner hvor mange sange der kan være på en mp3-afspiller når de siger "plads til 250 sange".
Men når jeg køber noget, så betyder det intet om der påstås at der er "plads til 200 sange", "plads til 500 sange" eller "plads til 500.000 sange" - jeg kigger kun på hvor meget plads der er. 1 GB er 1 GB - og hvor mange sange de påstår at man kan have på den giver ingen mening, da næsten ingen sange fylder det samme, og man sikkert godt kunne smide 1250 versioner af "Lille Peter Ederkop" ind på den.

Men når vi snakker om iPod Shuffle vs. Creative Zen Stone (som i øvrigt kun koster lidt over 200 - eller det har jeg i hvert fald bestilt en til) så vil jeg klart sige "køb Creative Zen Stone - og lad Apple sejle i deres egen sø". Det er utrolig at to så ens ting, har så stor prisforskel.
Men det vil jeg lade de folk som køber en iPod Shuffle bøvle med.
(Og jeg ved godt at Creative Zen Stone ikke har en klemme - men du kan købe et "silikone skin" med en klemme for 40 kr. og du har stadig sparet mere end 200 kr. frem for hvis du havde købt en iPod Shuffle.)
Gravatar #3 - Norrah
26. aug. 2007 02:31
De burde skrive timers musik. Men det virker jo ikke lige så effektivt.
Gravatar #4 - Dreadnought
26. aug. 2007 03:07
x timer/128kbit
Gravatar #5 - chrown
26. aug. 2007 10:02
Flere gange er jeg også blevet overrasket, endda irriteret over angivelserne af antal sange der kan være på en MP3-afspiller. 500 sange på 1 GB? Det er cirka 2 MB per sang, så enten skal sangene være meget korte eller også skal kvaliteten være hæsligt ringe for at det kan realiseres.
Jeg stod en dag med en ven i Merlin og vejledede ham i køb af ny MP3-afspiller. Der stod så en uvidende mor ved siden af der skulle købe en MP3-afspiller til sin søn. Hun spurgte Merlin-arbejderen om nogle ting, han ikke rigtigt kunne svare på og han sagde derfor noget vrøvl om at der kunne være 1 sang per megabyte. Hun kunne så godt høre at jeg (uden at skulle lyde selvglad eller noget i den stil) vidste noget mere om det og spurgte mig derfor om de ting. Jeg forklarede hende så alt det med kvalitet/komprimering og længden på sangene havde indflydelse, og så forklarede jeg at hun skulle regne med at en gennemsnitssang i nogenlunde kvalitet (160 kbps eller deromkring) ville fylde omkring 5 megabyte. Hun kom der fra med en Zen Nano på 1 GB, og takkede for vejledningen.
Gravatar #6 - Bjørn
26. aug. 2007 10:39
Det er vel ikke kun med størrelse at fabrikanterne `fusker´ lidt - de er vel mindst ligeså slemme med batteritiden!

Fx kan der stå at en afspiller kan spille i 15 timer - men! Når man så tjekker fabrikantens hjemmeside så er det under optimale spilleforhold.
Dvs. en bestemt temperatur hvor batteriet har det bedst.
Afspilleren bruges ikke - altså intet lys i display og man navigerer ikke rundt i menuerne -
Hvis det er ved iPod eller andre HD baserede afspillere så er det med minimum ´seek´ på harddisk, altså ingen shuffle men derimod afspilning hvor alt er i rækkefølge og ikke fx en playlist!

Kort sagt, det giver ikke et realistisk billede af batteritiden ved ´normalt` forbrug.

Dog mener jeg når man angiver antal km pr liter benzin/diesel så har man en eller anden standard, altså det er ved blandet kørsel og det mener jeg alle oplyser?
Det er ikke ved 90 km/t hvor de fleste biler kører længst, hurtigst og ved et minimum benzin forbrug.
Gravatar #7 - myplacedk
26. aug. 2007 11:09
Ja, ved bilers brændstof-økonomi er der sket noget.
Min bil er opgivet til 23 km/l. Når jeg køre almindeligt (dvs. uden at spare) passer det faktisk nogenlunde, fra dør til dør (når jeg ikke kører på motorvej). Dvs. nogle gange er den faktisk væsentligt bedre, så gennemsnittet kommer til at passe.
Jeg gad godt at vide hvad den egentlig kunne, hvis man prøvede lige så entusiastisk som man skulle, for at opnå tallene tidligere.

Det ville klæde medieafspiller-producenterne, hvis de lavede en standard for at måle batteritid realistisk. Dvs. fx. noget med hvor tit man skruer op og ned, skifter nummer osv.
Gravatar #8 - Rodsur
26. aug. 2007 11:35
en anden ting ang. batteri levetiden er vel også lydstyrken?
Gravatar #9 - BluepaiN
31. aug. 2007 19:18
#8 Præcis. Hvis du giver den for fuld hammer, så forsvinder dit batteri ligeså hurtigt som en dranker kan tømme en øl.
Og ikke nok med det, så smadrer du også din hørelse fuldkommen. :p
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login