mboost-dp1

Type ahead autocompletion i Eclipse

Gå til bund
Gravatar #1 - Windcape
2. jan. 2010 10:38
Er der mulighed for at enable type ahead autocompletion i Eclipse, så jeg ikke skal ud og købe ny spacebar efter at havde ødelagt den med konstante ctrl+space tryk?

Med type ahead mener jeg ligesom det fungere i Visual Studio (så hvis du ikke ved hvordan Visual Studio's autocompletion fungere, lad være med at svare).

Derudover vil jeg gerne begrænse Eclipse's autocompletion forslag til kun at være imported packages, i stedet for alle klasser i verden. Det er dybt fustrende at se irrelevante ting fra f.eks. awt eller swing, når man arbejder med GWT. (Altså igen, ligesom i Visual Studio).
Gravatar #2 - Coney
2. jan. 2010 11:28
Jeg ved ikke om du kan begrænse hvilke pakker den skal vise klasser fra, men er det ikke muligt at gå ind i indstillinger og bare ændre genvejstasten til det? Eller misforstod jeg spørgsmålet:)? Jeg er stadig groggy:P
Gravatar #3 - mat
2. jan. 2010 12:27

Jeg har læst et hint til et Eclipse plugin, hvor man kan sætte auto activation trigger til "abcdefghijklmnopqrstuvwxyz_.:"

(i pågældende plugin var det under window > preferences > [plugin] > editor > code assist...eller noget i den dur).
Gravatar #4 - Windcape
2. jan. 2010 12:58

Det er muligt, men også så dybt latterligt at jeg ikke kan tro det er den eneste mulighed.

Derudover så er det åbenbart ikke det samme som ctrl+space. Den opfører sig langt fra ens, og giver helt forkerte foreslag -.-
Gravatar #5 - Coney
2. jan. 2010 14:36
#4 Jeg kan bare ikke rigtig se hvorfor der ikke er en mulighed for at ændre tastefunktionen?
Gravatar #6 - arne_v
2. jan. 2010 14:49

Med hensyn til scope af forslag så tror jeg ikke at du er heldig.

Java best practice er kun at importere enkelt klasser ikke hele packages med wildcard.

Derfor foreslår Eclipse klasser fra alle de jar filer du har i classpath.

Og tilføjer en import når du vælger en klasse.

Gravatar #7 - Windcape
2. jan. 2010 15:08

Derfor foreslår Eclipse klasser fra alle de jar filer du har i classpath
Ja, og det er irreterende og gør Eclipse unødvendig langsom til autocompletion. Hvorfor kunne den ikke begrænse sig til de klasser man selv tager med?

Det virker så omvendt og dumt at skulle blackliste, i stedet for whiteliste.

Java best practice er kun at importere enkelt klasser ikke hele packages med wildcard.
Hvorfor er det entligt det? Det kan umuligt have en performansmæssig fordel som compileren ikke kan optimere sig ud af selv.
Gravatar #8 - arne_v
2. jan. 2010 15:14
Windcape (7) skrev:
Hvorfor er det entligt det? Det kan umuligt have en performansmæssig fordel som compileren ikke kan optimere sig ud af selv.

Det gør det nemmere at læse koden, fordi man kan umiddelbart se hvor en klasse kommer fra.

Og det minimerer risikoen for navne sammenfald by accident.

Det betyder intet runtime, da alt byte code er med fuldt navn.
Gravatar #9 - Windcape
2. jan. 2010 15:20
arne_v (8) skrev:
Det gør det nemmere at læse koden, fordi man kan umiddelbart se hvor en klasse kommer fra.
Det er ikke et problem i C#, hvor man slet ikke har muligheden, så den forstår jeg altså ikke?

#autocompletion

Det er åbenbart ikke muligt, da Eclipse's API simpelhen er bygget med en tankegang der er at "ingen ville da nogen sinde have sådan en feature".

http://help.eclipse.org/galileo/index.jsp?topic=/o...

*suk*

Eclipse virker utrolig inflexibelt i forhold til Visual Studio, hvis man kigger på hvor meget ReSharper kan lave om det.
Gravatar #10 - arne_v
2. jan. 2010 15:26
Windcape (9) skrev:
Det er ikke et problem i C#, hvor man slet ikke har muligheden, så den forstår jeg altså ikke?

Det er da et universelt problem. Et problem i Java hvis man wildcard importerer, et problem i C++ hvis man importerer hele namespaces, et problem i VB.NET hvis man importerer hele namespaces og et problem i C#.
Gravatar #11 - arne_v
2. jan. 2010 15:29
#autocomplete

Eclipse er anderledes end VS på dette område.

Jeg kan faktisk også bedre lide VS's måde at lave autocomplete på.

Men forfatterne af Eclipse mener tilsyneladende noget andet.

Generelt fører det sjældent til noget godt at forsøge at få en IDE til at opføre sig som en anden IDE. Man bør bruge end IDE som den er tiltænkt.
Gravatar #12 - arne_v
2. jan. 2010 15:29

PS: Hvis du vil emulere VS, så husk og hent C/C++ support og skift keys til VS binding.
Gravatar #13 - Windcape
2. jan. 2010 15:34
arne_v (12) skrev:
Hvis du vil emulere VS, så husk og hent C/C++ support og skift keys til VS binding.
Ah, så det er i C/C++ supporten der er keyset til det.

Jeg har ledt lidt efter det, da jeg ikke er meget for at skulle have forskellige keybinds til hver eneste program.

(En del af Eclipse's keybinds er helt umulige på Dansk tastatur!)
Gravatar #14 - Corholio
2. jan. 2010 15:38
Windcape (13) skrev:
(En del af Eclipse's keybinds er helt umulige på Dansk tastatur!)

Af ren nysgerrighed, hvilke genveje hentyder du til - må indrømme at jeg ikke er rendt ind i nogle problemer mht. keybindings indtil videre?

Ydermere, er jeg nysgerrig om hvordan Visual Studio's "type-ahead" completion fungerer, jeg synes ikke umiddelbart at kunne finde en resource herom (linky, anyone?)
Gravatar #15 - Windcape
2. jan. 2010 15:42
Corholio (14) skrev:
må indrømme at jeg ikke er rendt ind i nogle problemer mht. keybindings indtil videre?
Alting der starter med Ctrl+Shift for en start. Det er svært nok på et alm. tastatur, og helt umuligt på min Lenovo T500.

Corholio (14) skrev:
Ydermere, er jeg nysgerrig om hvordan Visual Studio's "type-ahead" completion fungere
Der er altid code-completion aktiv. Man skal ikke tvinge den frem med ctrl+space

Det er godt fordi at man så har autocomplete på f.eks. locale members, eller til code snippets.

f.eks. kan jeg skrive 'propdp' (eller 'pro' og vælge med pil ned), og trykke 2 gange på tab for at få følgende snippet template (hvor jeg kan så tabbe ind og lave smart-edits)

public int MyProperty
{
get { return (int)GetValue(MyPropertyProperty); }
set { SetValue(MyPropertyProperty, value); }
}

// Using a DependencyProperty as the backing store for MyProperty. This enables animation, styling, binding, etc...
public static readonly DependencyProperty MyPropertyProperty =
DependencyProperty.Register("MyProperty", typeof(int), typeof(ownerclass), new UIPropertyMetadata(0));

Modsat i Eclipse kan jeg absolut ingen ting før jeg trykker ctrl+space.
Gravatar #16 - Acro
2. jan. 2010 18:19
Windcape (9) skrev:

Du kan godt nøjes med en enkelt type ved at bruge et using alias.

using SmtpClient = System.Net.Mail.SmtpClient;

Jeg ville dog ikke bruge det, medmindre der var behov for netop det (fx at der var flere typer med samme navn i forskellige namespaces, hvor jeg konsekvent skulle bruge den ene).

Nu er du selvfølgelig velkommen til at spørge her, men jeg er ret sikker på, at du typisk vil få flere og bedre svar på Stack Overflow.
Gravatar #17 - Windcape
2. jan. 2010 21:48
Acro (16) skrev:
Nu er du selvfølgelig velkommen til at spørge her, men jeg er ret sikker på, at du typisk vil få flere og bedre svar på Stack Overflow.
http://stackoverflow.com/questions/1991208/type-ahead-autocompletion-in-eclipse

Desværre er det det klassiske problem, stackoverflow er fyldt med point hunters som c&p svar, eller er fuldstændig ligeglad med at man faktisk forventer folk ved noget om emnet de svarer på, og derfor giver komplet irrelevante og direkte forkert svar.

Og så blev de sure da jeg bad dem om at læse mit spørgsmål ordenligt.
Gravatar #18 - myplacedk
2. jan. 2010 22:10
Du virker sur fra starten af. Så har JEG i hvert fald ikke lyst til at hjælpe. Min erfaring er, at der er større chance for at spørgeren bliver mere sur end glad. Og søreme så, dem som gør et forsøg, får skældud.

Og hvad angår at folk ikke giver dig det svar du vil have: Når nu du virker så sur og frustreret, og formulerer dig så uheldigt, så er det ganske naturligt at man også får formuleret sig uklart. Det er nok derfor de ser igennem detaljerne, og prøver at svare generelt.
Nåh ja, og så er det nok også noget med at du ikke kan få det svar du ønsker. Indstillingen er der altså ikke.

Jeg gad ikke bruge mere end få sekunder på sådan et spørgsmål. Men nu har du da mit bud på hvorfor du ikke får svar du kan lide. Brug det eller lad være.
Gravatar #19 - Windcape
2. jan. 2010 22:16

Jeg bad explicit om at folk der ikke havde erfaring med Visual Studio undlod at svare. Dem som svarede viste sig aldrig at have prøvet Visual Studio til .NET

Hvis du heller ikke har, er der heller ingen grund til at du bekymre sig om denne her tråd. Så skal jeg nok lade være med at skrive irrelevant lort i de tråde du opretter.

Og det er ikke at være sur, det er at være irreteret over at man resolut skal tvinges til et dårligere værktøj ved valg af teknologi. Andre editors har haft samme muligheder i årtier, men Eclipse har det stadigvæk ikke.

Det er kritik, og kritik er sjældent glade toner.
Gravatar #20 - myplacedk
2. jan. 2010 22:18
Hvornår lærer jeg at lade være med at prøve at hjælpe den knægt. Suk.
Gravatar #21 - Windcape
2. jan. 2010 22:20
myplacedk (18) skrev:
Men nu har du da mit bud på hvorfor du ikke får svar du kan lide. Brug det eller lad være.
Dit bud ville vel også være "jeg synes Eclipse er fint, tilpas dig".

Vi kan ikke alle bruge alting så ukritisk som du gør. I så fald kommer vi aldrig ud af stenalderen.
Gravatar #22 - myplacedk
2. jan. 2010 22:21
Windcape (21) skrev:
Dit bud ville vel også være "jeg synes Eclipse er fint, tilpas dig".

Nej.
Gravatar #23 - arne_v
2. jan. 2010 22:54
#17 & 19

Generelt når man skal spørge i et forum så:
1) skal man ikke være negativ over for det som de potentielle svarere er glade for
2) skal man ikke forsøge at diktere hvilken retning diskussionen skal tage eller hvem der skal deltage
Gravatar #24 - arne_v
2. jan. 2010 22:55
Windcape (21) skrev:
Vi kan ikke alle bruge alting så ukritisk som du gør. I så fald kommer vi aldrig ud af stenalderen.

Hvorfor skulle det give mere fremskridt at forsøge at få alle IDE'er til at være ens fremfor at acceptere at de er forskellige ??
Gravatar #25 - Windcape
2. jan. 2010 23:54
arne_v (24) skrev:
Hvorfor skulle det give mere fremskridt at forsøge at få alle IDE'er til at være ens fremfor at acceptere at de er forskellige ??
Det siger jeg heller ikke, men det har været ret normalt at stjæle koncepter fra hinanden i årevis.

Men jeg ville da heller ikke bruge andet end Visual Studio, hvis jeg havde muligheden ;-)

Problemet er bare at IBM og Google er storslemme til at binde alle deres teknologier til Eclipse i dag. (Android og GWT er gode eksempler).
Gravatar #26 - arne_v
3. jan. 2010 00:41

Udenfor MS verdenen er Eclipse første valg når man skal have en IDE for XYZ.
Gravatar #27 - illishar
3. jan. 2010 13:58
Jeg synes at man møder flere og flere, der foretrækker NetBeans til Java fremfor Eclipse og jeg selv foretrækker Code::Blocks til C/C++, fremfor Eclipse.

Måske kan NetBeans klare problematikken bedre? (Jeg kender den ikke så godt, men eftersigende skulle bl.a. performance være bedre i NetBeans.)
Gravatar #28 - arne_v
3. jan. 2010 14:18

Idag er Eclipse typisk "corporate standard" mens NetBeans er det som folk bruger, fordi de bedre kan lide NetBeans.
Gravatar #29 - arne_v
3. jan. 2010 14:21
#codeblocks

Er den god?

Jeg kiggede på den for nogle år siden uden at være specielt imponeret.

Og der er ikke releaset noget i næsten to år.
Gravatar #30 - illishar
3. jan. 2010 14:56
OT:

#29 Nah, Eclipse har lidt mere funktionalitet end codeblocks, så hvis man kan udnytte Eclipse fuldt ud, så er der ingen grund til at skifte.

Code::Blocks største fordel er, at den er simpel og har god performance. Hvis man ikke har tålmodighed til at indlære Emacs og hvis man konstant "snubler" over tingene i Eclipse, så kan codeblacks være interessant. (Den er relativt VS-venlig.)

Det samme kunne man sige om de gamle versioner af kDevelop. Den nye version 4 er dog blevet ret bloatet. Det er endnu ikke lykkes mig at compile et HalloWorld-program med den.

Derudover så har Eclipse (C/C++-delen) nogle seriøse brister på mine SUSE-installationer. Når man trykker "debug" så hænger Eclipse i 30-60 sek. før der sker noget og alle knapper i Wizard-dialoger fungerer ikke. (Jeg har afprøvet mange kombinationer af SUSE- og Eclipse-versioner.)
Gravatar #31 - Windcape
3. jan. 2010 18:06
Ja, man kunne ønske Eclipse ville lave en "simpel" version.

Context-menuen fylder næsten hele min skærm på min laptop. Det er lidt overdrevent, specielt når de første 15 punkter er irrelvante for den givne filtype.

Der er så utrolig mange så punkter, som f.eks. også opstartstiden, som aldrig bliver fixet, og det undre mig meget.

Microsoft har f.eks. udsat Visual Studio 2010 med et par uger pga. hastighed, og 2010 betaen var ikke langsommere end Eclipse. Men MS ved jo bare at deres brugere er vandt til at tingene er hurtige.

Det virker meget typisk IBM. Funktionalitet ? Ja, men Hastighed? Nej. (Bare kig på Lotus Notes)

Jeg er også lidt spændt på at se hvordan VS2010 kommer til at fungere, da den er lavet i WPF. Hvilket åbenlyst har været medvirken til en del af hastighedsproblemerne.

Derudover er jeg stadig skuffet over at Eclipse ikke gider tage sig sammen til at lave en installer. Zip filer er altså så '90er agtig som det kan blive.
Gravatar #32 - myplacedk
3. jan. 2010 18:55
Kort sagt: "Det skal være mere ligesom det jeg er vant til."

Kontekst-menuens størrelse har aldrig generet mig. Opstartstiden har aldrig generet mig. At Microsoft har et produkt jeg ikke kan lide, som ikke er langsommere, siger mig intet. At den slet ikke har en installer, har jeg egentlig aldrig bemærket.

Men jeg har haft stor glæde af at en installer ikke er påkrævet. Jeg kan downloade, unzippe, starte, rette instillinger mv, zippe mappen igen, distribuere til en hel flok kursister, og vupti.
Der findes sikkert andre metoder, men dette virker uden at skal sætte mig ind i noget. Ikke engang et simpelt script behøver jeg at lave.

Måske er det ikke produktet der fejler noget, men blot et spørgsmål om at det ikke lige passer til dig.
Gravatar #33 - Windcape
3. jan. 2010 19:10
myplacedk (32) skrev:
Måske er det ikke produktet der fejler noget, men blot et spørgsmål om at det ikke lige passer til dig.
Går du overhovedet ind for produktforbedringer på noget som helst plan?

Jeg synes det er hver gang at du svare på noget som helst form for kritik, at du skriver at man skal tilpasse sig produktet, og ikke omvendt.

F.eks. hvad er pointen med følgende på en CSS fil:

Build Path, Run As, Debug, Profile, Google, Source, Wiki Text... etc.

I Visual Studio er der i det mindste forskel på hvad context menuen indeholder, så man kun for relevante ting (og flere så relevante ting, da der er plads til mere).
Gravatar #34 - Spiderboy
3. jan. 2010 19:19
Læs nu hvad myplacedk skriver i stedet for at lægge ord i munden på ham.

IDE'er er forskellige og smag og behag er forskellig. Eclipse er så ikke din kop te. Fair nok, men det betyder da ikke nødvendigvis, at programmet er væsentligt underlegen alle andre. Den har bare en anden måde at gribe visse ting an på, end hvad du foretrækker.

Og nej, jeg bruger ikke Eclipse. Jeg foretrækker Netbeans.
Gravatar #35 - myplacedk
3. jan. 2010 20:20
Windcape (33) skrev:
Går du overhovedet ind for produktforbedringer på noget som helst plan?

Ork ja, jeg elsker det. Og jeg lever af det. Resten har jeg vist svaret tilstrækkeligt på, og Spiderboy har givet et fint generelt svar.
Gravatar #36 - arne_v
3. jan. 2010 20:54
Windcape (31) skrev:
Ja, man kunne ønske Eclipse ville lave en "simpel" version.

De har forsøgt lidt med de forskellige sprog versioner.

Men de kunne sagtens gå videre endnu.

Jeg er ret sikker på at der er masser af plugins som ikke behøver at være i en standard installation, men kunne hentes af dem som behøvede det.

Windcape (31) skrev:
Context-menuen fylder næsten hele min skærm på min laptop. Det er lidt overdrevent, specielt når de første 15 punkter er irrelvante for den givne filtype.

Eclipse's kolo-enorme højrekliks menuer er berygtede.

Det er i høj grad et værktøj som prioriterer power over nemt.

Windcape (31) skrev:
Derudover er jeg stadig skuffet over at Eclipse ikke gider tage sig sammen til at lave en installer. Zip filer er altså så '90er agtig som det kan blive.

Jeg kan ikke se pointen. I målgruppen er der ikke nogen som ikke kan finde ud af at unzippe og lave link til executable.

Og jeg synes at det er nemt og bekvemt bare at kunne unzippe adskillige varianter og versioner af Eclipse uden at skulle bekymre sig om evt. konflikter.
Gravatar #37 - arne_v
3. jan. 2010 20:55
myplacedk (32) skrev:
Opstartstiden har aldrig generet mig.

Det generer mig.

Eclipse er et af de få programmer jeg holder permanent åben, fordi det tager for lang tid at starte op.

Men sådan er det jo bare. Jeg holder det åben og det er så det.
Gravatar #38 - myplacedk
3. jan. 2010 21:02
arne_v (37) skrev:
Jeg holder det åben og det er så det.

Samme her. Jeg målte lige de eclipse jeg bruger hjemme for tiden, 24 sekunder. Det er ikke noget jeg tænker over. Det er ikke et værktøj jeg bruger i 10 minutter og forlader igen.

Igen, det kunne være fint hvis den startede på 1 sekund. Men nogen nødvendighed er det da godt nok ikke.
Gravatar #39 - Windcape
4. jan. 2010 02:12
arne_v (36) skrev:
Jeg kan ikke se pointen. I målgruppen er der ikke nogen som ikke kan finde ud af at unzippe og lave link til executable.
Genveje i start menuen, som essencielt gør det nemt at arbejde med sammen med typisk Windows brug.

Så kunne de samtidig lave "projekt filer", og associere en fil-type i registringsdatabasen ved installation. Hvilket er endnu en ting jeg savner. Jeg bryder mig ikke så meget om at skulle skifte "view" for forskellige teknologier. Hellere have seperate instancer.

Det er måske meget smag og behag, men Eclipse har været utrolig fustrende at bruge under studiet, da man bliver tvunget til at blande hobby og studie sammen, samt muligheden for at sende projekter til andre er utrolig dårlig.

Jeg forstår faktisk ikke hvorfor at export muligheden ikke automatisk navngiver pakken (typisk en zip fil) efter projekts navn, i stedet for sidste brugte navn.

Det er nok ikke noget som der bruges så meget i det miljø Eclipse Foundation måske tiltænker programmet.

(Meget af min kritik har været i deres bugzilla siden 2005)
Gravatar #40 - arne_v
4. jan. 2010 02:23
Windcape (39) skrev:
Så kunne de samtidig lave "projekt filer", og associere en fil-type i registringsdatabasen ved installation. Hvilket er endnu en ting jeg savner.

Men så har man pludselig en masse afhængighed af installation og potentiale for konflikter etc..

Jeg er rigtigt glad for 100% self contained princippet.

Windcape (39) skrev:
Jeg bryder mig ikke så meget om at skulle skifte "view" for forskellige teknologier. Hellere have seperate instancer.

Jeg foretrækker også at have flere forskellige Eclipse instanser fremfor at have alle plugins installeret i den samme.

Windcape (39) skrev:
samt muligheden for at sende projekter til andre er utrolig dårlig.

Det burde være ret nemt.

Windcape (39) skrev:
Jeg forstår faktisk ikke hvorfor at export muligheden ikke automatisk navngiver pakken (typisk en zip fil) efter projekts navn, i stedet for sidste brugte navn.

Hm. Det lyder uhensigstmæssigt.

Jeg ville nok enten synche inde fra Eclipse med CVS (eller SVN). Eller ZIP'e udenfor Eclipse.
Gravatar #41 - Windcape
4. jan. 2010 03:08
arne_v (40) skrev:

Jeg ville nok enten synche inde fra Eclipse med CVS (eller SVN). Eller ZIP'e udenfor Eclipse.
2 problemer der, som vi har efterspurt løsninger på under studiet:

1. Ingen undervisning i versions-styring og dertil hørende værktøjer.

2. Skolen stiller ikke en SVN server til rådighed.

Men jeg synes stadig en form for .eproj fil som havde en liste af filer of revisionsinfo, som man så bare dobbetklikede på, og så blev den tilføjet til ens Eclipse Projects, ville være ideelt.

Gravatar #42 - arne_v
4. jan. 2010 03:33

Jeg kender ikke Eclipse SVN plugin, men CVS behøver man ikke mere end 10 liniers intro tol.
Gravatar #43 - myplacedk
4. jan. 2010 07:35
Windcape (39) skrev:
Genveje i start menuen, som essencielt gør det nemt at arbejde med sammen med typisk Windows brug.

Personligt ville jeg alligevel bare have lave en ny genvej i en quick-launcher.
Men jeg kan da fortælle, at hvis jeg bruger Ubuntu's pakkesystem kommer der en genvej i menuen.

Windcape (39) skrev:
Så kunne de samtidig lave "projekt filer", og associere en fil-type i registringsdatabasen ved installation.

Der er en projekt-fil, den hedder ".project". Og jo, det kunne måske være fint med nemmere import med dobbelt-klik, træk-og-slip eller hvad ved jeg. Men har du tænkt over hvor sjældent det har betydning i et arbejdsmiljø?
Jeg synes det er blevet acceptabel efter man fik mulighed for at vælge en mappe, få en liste over projekter i mappen, og så kan man bare krydse af hvilke man vil importere.

Windcape (39) skrev:
Jeg bryder mig ikke så meget om at skulle skifte "view" for forskellige teknologier. Hellere have seperate instancer.

Er der noget der forhindrer dig i det? Det eneste problem jeg har med at køre Eclipse og 2x RAD (Eclipses storebror, for dem der ikke ved det) er at det fylder godt i RAM'en. 3x Eclipse burde køre bedre.

Windcape (39) skrev:
Eclipse har været utrolig fustrende at bruge under studiet, da man bliver tvunget til at blande hobby og studie sammen

Nej man gør da ej. Det ville man kun være, hvis man blev tvunget til at bruge din løsning med en installer.
Så selv når fordelen ved løsningen er relevant for dig, kan du ikke se den.

Windcape (39) skrev:
samt muligheden for at sende projekter til andre er utrolig dårlig.

Det fungerer fint her. Klik-klik, værsgo'. Uanset om det er over versionsstyring eller en zip-fil.

Windcape (39) skrev:

Tjah, det kunne man vel godt, hvis det alligevel er ét projekt, hele projektet, og intet andet end projektet. Og det er det jo nok tit lige præcis for dig, tyder det på.
Det ville spare mig for adskillige sekunders arbejde, flere gange om året.

Windcape (41) skrev:

Jeg synes det er ret tosset af give Eclipse skylden for dit dårlige arbejdsmiljø. Der må da være en filserver, email, USB-keys, brug 5 minutter på at lave din egen server til versionsstyring, et eller andet.
Gravatar #44 - Coney
4. jan. 2010 08:14
Windcape (41) skrev:
arne_v (40) skrev:

2 problemer der, som vi har efterspurt løsninger på under studiet:

Men jeg synes stadig en form for .eproj fil som havde en liste af filer of revisionsinfo, som man så bare dobbetklikede på, og så blev den tilføjet til ens Eclipse Projects, ville være ideelt.

Undervisningen er nok fraværende da det tager omkring tyve minutter at sætte sig ind i til studiebehov... Og så tager det omkring ti min at sætte en server op? Det er da i hvert fald ikke IDE'ets skyld:) I så fald er VS også skyld i mange frustrationer her da:P

Gravatar #45 - Windcape
4. jan. 2010 13:16
myplacedk (43) skrev:
Personligt ville jeg alligevel bare have lave en ny genvej i en quick-launcher.
Jeg bruger ikke Eclipse nok til at pin det til min taskbar (Windows 7).

myplacedk (43) skrev:
Så selv når fordelen ved løsningen er relevant for dig, kan du ikke se den.
Du forstår ikke pointen.

Eclipse er et miljø som har alle ens projekter for alle forskellige sprog vist samtidig. Visual Studio er solution baseret (med underliggende projekter som en del af ens solution).

myplacedk (43) skrev:
Og det er det jo nok tit lige præcis for dig, tyder det på.
Konteksten var relateret i forhold til vores studie. Vi har udveklset hundrevis af projekter under studieforløbet.

myplacedk (43) skrev:
Jeg synes det er ret tosset af give Eclipse skylden for dit dårlige arbejdsmiljø.
Jeg synes ikke det er tosset at kritisere Eclipse for at forvente for meget af brugerens arbejdsmiljø.

Eclipse bør være optimal at bruge ligegyldig om man har versionstyring til rådighed eller ej.
Gravatar #46 - Windcape
4. jan. 2010 13:23
Coney (44) skrev:
Undervisningen er nok fraværende da det tager omkring tyve minutter at sætte sig ind i til studiebehov.
For de studerende som kommer med absolut ingen teknisk baggrund og har nul erfaring med Eclipse, så kræver det mere end 20 minutter.

Det har heller ikke været et problem for de af os som var stærke, men da alle uddanelser i dag påkræver at man arbejder i grupper, og forsøger at sikre et "godt studiemiljø" og andet socialt lort, så bliver man tit tvunget ud i at skulle tilpasse sig svage elever som ikke kan andet end hvad læren har fortalt dem.

Og så tager det omkring ti min at sætte en server op?
Hvilket lige kræver man har en dedikeret Linux maskine til formålet. Besværligt, og igen kræver at eleverne sætter det hele op hver semester for sig selv.

Skolen burde tage et højere ansvar.

Hvis vi kigger på Visual Studio så bruger Microsoft resourcer på studerende, og tager også vores kritik med i forhold til brug af deres værktøjer (Express udgaverne, MSDNAA, etc.)

Eclipse gør det ikke.

(developerWorks er generelt ikke et særlig godt community.)
Gravatar #47 - Windcape
4. jan. 2010 13:27
Og hvis nogen kommer at siger at 8-10 times brug om dagen, 5-6 dage om ugen, i 3-5 år, ikke er relevant brug af et værktøj bare fordi at man er studerende så for i smæk!

Førstegangsindtrykken hos studerende er vigtige, da vi tager erfaringer med os ud i virksomhederne.

Det er grundlaget bag MSDNAA og DreamSpark (At det eventuelt fører til flere solgte licenser).

Hvis jeg skal give mit overordnet indtryk så synes de fleste på min årgang at Visual Studio er et bedre værktøj end Eclipse. Det har mindre problemer, er hurtigere, og har ikke så mange forvirrende ting lige for øjenen af en (de er bedre gemt væk).

Vi har brugt VS i 6 måneder, og Eclipse i 1½ år. (Personligt har jeg brugt begge dele mere end 4 år).
Gravatar #48 - arne_v
4. jan. 2010 14:19
Windcape (45) skrev:
Eclipse er et miljø som har alle ens projekter for alle forskellige sprog vist samtidig. Visual Studio er solution baseret (med underliggende projekter som en del af ens solution).

????

VS har et solution-project hiraki, altså 2 niveauer.

Eclipse har et instans-workspace-project hiraki, altså 3 niveauer.

Jeg ved godt at typisk vil begyndere have:
VS - N solutions med 1 project per solution
Eclipse - 1 instans med 1 workspace med N projects
men det er ikke tvunget af Eclipse.
Gravatar #49 - arne_v
4. jan. 2010 14:21
Windcape (45) skrev:
Eclipse bør være optimal at bruge ligegyldig om man har versionstyring til rådighed eller ej.

Til det givne problem nemlig flere som arbejder på samme projekt er versions styring den rigtige løsning.
Gravatar #50 - arne_v
4. jan. 2010 14:25
Windcape (46) skrev:

Hvis vi kigger på Visual Studio så bruger Microsoft resourcer på studerende, og tager også vores kritik med i forhold til brug af deres værktøjer (Express udgaverne, MSDNAA, etc.)

Eclipse gør det ikke.

(developerWorks er generelt ikke et særlig godt community.)

Windcape (47) skrev:

Førstegangsindtrykken hos studerende er vigtige, da vi tager erfaringer med os ud i virksomhederne.

Det er grundlaget bag MSDNAA og DreamSpark (At det eventuelt fører til flere solgte licenser).

Der er næppe nogen som vil påstå at MS ikke er gode til at:
- lave brugervenlige produkter
- have god forståelse for hvordan man får gjordt brugere interesseret i deres produkter
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login