mboost-dp1

Hvad var jeres første sprog?

Gå til bund
Gravatar #51 - DarX
20. maj 2006 18:19
HTML
JavaScript/CSS
SVG
PHP
C++
XML
Java

Dog er der nogle stykker som jeg ikke er så aktiv i mere. Såsom java: Jeg gennemgik 1 eller 2 kapitler på javabog.dk og programmerede så java en dag eller sådan noget, siden har jeg ikke rørt det.
C++ skal jeg stadig have læst en del, frustrere mig bare lidt at jeg ikke kan finde nok tutorials på dansk. Og i det hele taget kan jeg ikke finde nok om windows-programmering og spil-udvikling.
PHP er klar det jeg er bedst til, har snart 2 års erfaring.
Resten kan man vist ikke kalde programmering, men syntes at de skulle med =)
Gravatar #52 - mikbund
31. maj 2006 22:03
Turbo Pascal 7(-OO),X86 ASM,PHP,VB, C, ASP, Java

Har været igang med at se på C++, men er ikke kommmet videre. Det er svært at komme igang når det ligeså vel kan bruges java og vil kunne anvendes langt bredere(windows / linux).

#45 Disky:
Jeg vil da give dig ret, at man tit kan se om folk har forstået dybden af computere, men oftest er det smartere at skrive let forståelige kode end det er at skrive kode som eksekveres hurtigt. Hvis du alligevel skriver i OO sprog er det ikke eksekvereringshastighed du behøver at spekulere i. Så gode er compilere heller ikke til optimering. Og endnu værere er det da for C# og java.

Et eksempel i C til at shifte mellem 2 tilstande

unsigned short int shift_I(void)
{
static unsigned short int i = 0;
if (i==0) i=1
else if (i>0) i=0;
return i;
}

-------------------------------------------------

{
i++;
i=i & 1;
return i;
}
-------------------------------------------------

Metoderne gør nøjagtig det samme, shifter variablen i mellem 0 og 1 og returnerer værdien. Forskellen er blot læsbarheden og hastighed for ved eksekvering. Jeg foretrækker nu alligevel den første version :)
Gravatar #53 - Disky
1. jun. 2006 21:32

Ville følgende ikke være bedre ?

{
return 1;
}

Så vidt jeg lige kan se i min enorme træthed, så returnerer de begge altid 1, da du sætter i=0 :)

Men hvis 'i' var input ville jeg nok foretrækker:

return (i&1)^1; //forudsat jeg husker rigtigt at xor er ^

Og i OO sprog skal man nu også tænke på hastigheden.

Har set skræmmende eksempler hvor folk redim'er et array hele tiden (flere 100k gange), data kom fra en DB.

Jeg omskriv til at returnere et count først, og derefter lave et array på korrekt størrelse. Pludselig tog det brøkdele af et sekund istedet for flere minutter.

Selvfølgelig har det ikke meget at gøre med den dybere opbygning af en computer, men viser alligevel at man skal tænke sig om og ikke bare bruge noget man lige testede med 5 sæt data.

p.s. Jeg tager forbehold for fejl og mangler, som sagt er jeg temmeligt søvning :)
Gravatar #54 - Pally
1. jun. 2006 22:04

Så vidt jeg lige kan se i min enorme træthed, så returnerer de begge altid 1, da du sætter i=0

Hint: static

Ville selv lave:
{
return 1 - i;
}
Gravatar #55 - mikbund
4. jun. 2006 13:04
#53:

Ville følgende ikke være bedre ?

{
return 1;
}

Nej det ville det faktisk ikke, jeg tror du skal prøve at læse om hvad "static int i = 0" gør i C. variablen bliver kun initialiseret een gang, og værdien bliver istedet for hentet fra stacken ved hvert gennemløb. Jeg testede det med GCC inden jeg submittede eksemplet. Alt andet ville jo være pinligt :)

Desuden har jeg rent faktisk anvendt eksemplet med 'AND=(&)' på et projekt hvor jeg anvendte en mikroprocessor som var laaangsom. Men jeg havde ikke lige tænkt på at anvende XOR, men det burde vel også kunne anvendes. Så er det kun ned og læse i dokumentationen om AND eller XOR er den hurtigste operation at foretage.

Du har selvfølgelig ret i, at blot fordi det er OO skal man ikke slå hjernen fra. Algoritmen der anvendes bør stadigvæk være ren og pæn. Min pointe er sådan set også kun at man bør tilnærme sig at skrive letlæselig kode. Skriv hellere 2 linjer ekstra, hvis det betyder du ikke behøver at kommentere koden. Jeg indrømmer da også gerne jeg har set frygtelige eksempler på uni i hvordan kode ikke skal gøres - og det var virkelig noget der gjorde ondt i øjnene, men det kender du jo nok allerede :-D

#54:
Ville ikke shifte i fordi i aldrig antager en ny værdi men forbliver 0. Den returnerer derfor altid 0.
Gravatar #56 - sonnygaarslev
4. jun. 2006 14:57
HTML, CSS - lidt JavaScript.
Derefter BASIC og php.
Er nu lidt i gang med både C# og Java.
Gravatar #57 - amokk
4. jun. 2006 16:43
Når folk bliver ved med at poste herinde, at HTML og CSS er de første sprog de lærte, afslører de vist sig selv ret meget, i og med at de ikke har vist den høflighed at læse tråden før de poster, for så ville de jo vide at HTML og CSS ikke er programmeringssprog.
Gravatar #58 - Spiderboy
4. jun. 2006 22:38
Overskriften lyder "Hvad var jeres første sprog" og spørgsmålet lyder "hvad var jeres første sprog og hvad endte det med? hilke sprog kan i og hvor lang tid tog det ca at forstå det basale af dem?". Der står ingen steder at det skal være programmeringssprog. Det kan sagtens være script-sprog eller markup-sprog. :-)
Gravatar #59 - HashKagen
6. jun. 2006 10:35
Jeg kan godt lide at høre om det hele, selvom jeg de fleste gange ikke har så meget at sige, i det jeg nok er mere grafiker... og en anelse lame :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login