mboost-dp1

Hvad var jeres første sprog?

Gå til bund
Gravatar #1 - HashKagen
6. apr. 2006 13:56
hvad var jeres første sprog og hvad endte det med? hilke sprog kan i og hvor lang tid tog det ca at forstå det basale af dem?

det sidste spm er om C# er et godt first language eller ej :D
Gravatar #2 - JesperJ
6. apr. 2006 14:27
Det første sprog jeg lærte var HTML og hvad dertil hører (CSS, XML, JavaScript lidt senere), som jeg lærte, da jeg var 12. Jeg fik hurtigt øjnene op for PHP, i dag C# og andre .NET understøttende sprog og senest C++. Jeg har også leget med andre små sprog som Pascal, men som bestemt ikke er sprog jeg mestrer. Udover det har jeg også kigget lidt på Java.

Og ja - efter min mening er C# et glimrende førstegangssprog, da det hiver dig ind i OO programmering og nærmest har taget det bedste fra andre sprog, imo. PHP var det første programmeringssprog jeg lærte, og det er også klart det letteste sprog at starte med, da det er fuldstændigt ukompliceret. Men generelt vil jeg foreslå enten Java eller C# til begyndere.
Gravatar #3 - addlcove
6. apr. 2006 14:43
dansk

Så engelsk, og ik flere siden,m har dog prøvet at lære Gaelic
Gravatar #4 - elenatb
6. apr. 2006 15:04
Jeg blev "tvunget" til at lære Turbo Pascal først pga. studierne, men nutildags er det mest SQL, PL/SQL jeg gør i pga. arbejdet (hvis jeg ellers stadig havde et :o)
Derudover har jeg snuset til C, C++, Java, Haskell og alt muligt andet, jeg ikke kan huske en dyt af, men er ikke kommet forbi C# endnu. Med det man hører om det lyder det dog som et udemærket sted at starte.
Gravatar #5 - Cyrack
6. apr. 2006 15:07
asp... og jeg er ikke stolt af det...
Gravatar #6 - SmackedFly
6. apr. 2006 15:20
Java, derefter Php, C++, C, Python, Perl og senest Prolog (og en lille bitte smule lisp), som dog er meget special case.
Gravatar #7 - Deternal
6. apr. 2006 15:30
jeg lærte først babysprog, derefter dansk....

Basic (Commodore, MS, Lambda, Spectrum, C64/128, Amstrad CPC), cobol, amos, AREXX, html/css/php, sql, vb script, netværk (ok, det er så ikke et sprog på den måde...), ubb code (hvor idiotisk kan noget være?).

Det næste jeg skal lære er macro halløj i OOo - så er jeg forhåbentligt klar klar, når engang offentlige virksomheder bliver *tvunget* til at overgå - de gør det jo åbenbart ikke af sig selv.
Gravatar #8 - Simm
6. apr. 2006 15:30
Hvilket sprog..hmm.. hva' sprog var det Spectrum ZX 81'eren kørte med, var det ikke Basic? Så var det mit første sprog

Det sprog jeg har brugt mest er nok PHP. Jeg bryder mig egentlig ikke så meget om det, men de opgaver jeg bliver stillet af kunderne, som typisk er nystartede firmaer, nødvendiggør at tingene bliver lavet i PHP, fordi de allerede har et PHP-baseret webhotel. Det hører i hvertfald til sjældenhederne at de gider at flytte.

Så har jeg snust lidt til C++, Java og Javascript. Men nu er jeg fast besluttet på at blive C# guru. Tiden vil så vise om det lykkes.
Gravatar #9 - stodderen
6. apr. 2006 15:53
Basic(Amstrad),Visual Basic,HTML*,ASP,CSS*,vbScript,Javascript,SQL*,Java,TCL,XML*,XSD*,XSLD,c#,c++,managed c++

*) Er ikke programmeringssprog
Gravatar #10 - Derfor
6. apr. 2006 16:12
Mit første sprog var html, sener cascading style sheets(css) og har studeret lidt Active server pages(asp) men droppede det hurtigt da mit hjerte bankede mere for php, selv om det nok bliver asp der overlever.
Gravatar #11 - Derfor
6. apr. 2006 16:14
#2 klart, vil jeg da selv bare foreslå at de lærer html, det er næsten roden til alt og synes selv det er klart det nemmeste,
og der efter kan de finde nogle glimrende guides til at lærer, css med, fandt selv nogle ret gode.
Gravatar #12 - SmackedFly
6. apr. 2006 16:31

HTML er et markup sprog, det er fint nok, man skal bare huske at det aldrig kan sammenlignes med C/Java/Perl/whatever. HTML gør som jeg ser det ikke meget for dine evner til at lære programmeringssprog (html er ikke programmering, det er markup.).
Gravatar #13 - DUdsen
6. apr. 2006 16:42
html er ikke turing komplet og derfor vel heller ikke et sprog ;-) man kan altså ikke rigtigt pramere i html derfor kan html vel heller ikke kaldes for et programeringssprog.

HTML/css er et markup sprog, men altså noget i en lidt anden kategori end php og den slags.
Gravatar #14 - amokk
6. apr. 2006 21:02
BASIC (Amiga/QBASIC), Javascript, PHP, Visual Basic, Java, C/C++, C#, Perl i nævnte rækkefølge... Men mine forcer ligger nok i Java og PHP, da det er dem jeg har brugt mest
Gravatar #15 - jakobdam
6. apr. 2006 23:46
Turbo Pascal var mit første. Ret nemt at lære syntaksen, men jeg har altid været mest glad for at lave grafiske fancypancy-effekter, og jeg havde en lille konkurrence kørende men ven - PC'ens Pascal imod AMIGA'en. Jeg tabte selvsagt stort... (også fordi jeg ikke er frygteligt stærk i programmering).

Der gik nogle år før jeg fik set på noget nyt, og her var det Macromedia Flash og Director -- hhv. ActionScript og Lingo. Det var ret sjovt, og så kom turen til PHP som er det sprog jeg kan bedst i dag. Sideløbende legede jeg lidt med ActionScript, men ikke på noget videre højere plan...

Java MIDP 2.0 er det nyeste jeg har lært - det tog omkring en uge at få det grundlæggende på plads og lære game canvas'en at kende - mester er jeg dog langt fra i nogen af sprogene, men jeg klarer mig da. :)
Gravatar #16 - HashKagen
7. apr. 2006 07:58
det lyder fedt... angående html vil jeg sige at det er en god start da det giver bare lidt indblik i at forstå et nyt sprog, især også fordi det styrker ens logiske snas *sans typo er ved at lære 10 fingre systemet :D

men er der ikke nogen der kender en god guide på nettet (eller en bog) om XHTML ikke html, der er ingen mening i at lære tingene forkert først og så prøve at komme af med vanerne derefter.
Jeg lærte det selv ved at kigge på sourcen på sider, aldrig andet, ikke engang en bog er blevet fuldført :P

men her kommer så det egentlige spm: er C# ET GODT STED AT STARTE? sådan som jeg ser det er man nødt til at starte et sted, og da flere har startet med ASM tvivler jeg på at det er umuligt heheh.
Gravatar #17 - Deternal
7. apr. 2006 14:47
#16: Kommer vel an på hvad du vil. Men det er klart at sprog som Common LISP, Java og .NET sprogene er lidt nemmere tilgængelig da de forhindrer dig i at dykke ned i memory pitfalls og andre grumme ting.

Hvis du går ind i .NET sprog så husk at lave konsekvens checking, en ting IDE'et åbenbart ikke gør tilgængeligt. Der er ihvertfald hørt om en del .NET kodetorsk allerede.
Gravatar #18 - HashKagen
7. apr. 2006 15:11
@ 17 har du mere info om det sidste Deternal, meget interessant :D
Gravatar #19 - Deternal
7. apr. 2006 15:40
Tjeah var da fornylig et nyt og meget omtalt super .NET website hvor deres maillingliste fungerede på den måde at den sendte 1 mail af gangen, og så skulle systemet så loope rundt og gå igennem alle på maillinglisten.
Det har sikkert været super nemt at lave - faktisk så nemt, så de lige glemte at få systemet til at fjerne sidste bruger fra det array de brugte, så ved nr. 1000 på listen kunne man se 1000 brugere i to feltet, og dermed frigav de jo så folks mail adresser.

Det er ikke et unikt eller enestående tilfælde. Man kan så diskutere om det er IDE'et, programmørerne, eller sproget den er gal med.
Umiddelbart lyder det bare åndssvagt de ikke kan magte at sende ud til alle samtidig via en intern liste mail adresse eller noget istedet...

Anyway, man skal selvfølgelig checke sin kode, og teste applikationen og alle de ting uanset sprog.
Gravatar #20 - v0id
7. apr. 2006 15:42
HTML, CSS, ASP, SQL, C++, C, Python...

HTML, CSS, SQL og ASP mestrer jeg.
C og C++ kan jeg en hel del i.
Og Python er - og bliver, mit foretrukne sprog.

Derudover har jeg snust til Lisp, Perl, PHP, Ada, Prolog, Pascal, Ruby og mange flere, kan dog næsten ikke huske noget af det :)
Gravatar #21 - DUdsen
7. apr. 2006 15:45
#17 gælder det egentligt ikke for alle moderne højnivou og scripsprog, det eneste specielle ved java/.net er vel at det ligner mellem nivou sprog på overfladen.

Perl, python, sh, og tilsvarende har vel samme egenskaber.

Lisp er lisp, verdens første og mest avancerede højnivou sprog, selvom scheme og SmallTalk vel går for at værre nemmere end commonLisp for nybegyndere.

Ikke at det har nogen betydning bare det er et moderne højnivousprog er det vel til at gå til for nybegyndere.
Gravatar #22 - Deternal
7. apr. 2006 16:09
#21: Det er lidt forsk. hvordan man definerer det.
Det der er særligt ved de nævnte sprog er vel at det er run-time-compiled, fremfor pre-compiled.

Det giver en række fordele og ulemper. En af fordelen er fordi de af praktiske årsager skal køre i en managed engine altså også kan styre memory allokering mv.

Du har ret i at visse fortolkede scriptsprog kan en del, og det er da også gode eksempler - php kunne også være et eksempel hvis nogen lavede en cmd line parser.

MEN de kan jo ikke det samme, selvom perl i princippet næsten kan være en applikation så er de det ikke. Derudover så er de 3 nævnte sprog også et mellem stadie mellem C/C++ og så rene scriptsprog som f.eks. sh. I princippet kunne Intel jo godt lave en "java" cpu som kørte java programmer som native programmer. Det har rent faktisk været testet med transmeta cpu'erne og AOS JIT compileren.

Iøvrigt som en meget sjov ting, er der en professor som har fået fixet en commonlisp compiler der kan compile sig selv. Ideen er at lave et commonlisp baseret OS.
Gravatar #23 - DUdsen
7. apr. 2006 16:26
#22 jeg er ret sikker på at der engang var en computer der havde lisp som maskinkode
Gravatar #24 - Deternal
7. apr. 2006 16:35
#23: :))) Ja, er da også en udemærket ide. Det er bare først i løbet af de sidste par år at det er blevet interessant idet det som regel koster omkring 10% processorkraft at køre run-time compiled kode.

Glemte iøvrigt før at sige at flere fortolkede sprog også har intermediary formater. Et af de mest kendte eksempler på et intermediary format, er nok PHP som kan compiles således at zend fortolkeren hurtigere kan parse.
Gravatar #25 - DUdsen
7. apr. 2006 16:44
#24 perl er i princippet pre-runtime kompileret altså perl interprenteren kompilere faktisk koden til real binær maskin kode før den afvikles, og der er hacks til at hive den kode over i en exe fil.

python fungere svjv mere eller mindre på samme måde som java, dengang java var helt nyt
Gravatar #26 - HashKagen
9. apr. 2006 21:45
tusind tak for jeres svar, smutter på biblioteket :D
Gravatar #27 - SmackedFly
9. apr. 2006 23:31
Hehe, python er et meget sjovt sprog, du kan faktisk ændre på ekserkveringen ved at ændre på sourcefilen imens programmet ekserkverer. (imens programmet fortolkes)
Gravatar #28 - Spiderboy
11. apr. 2006 09:15
Jeg startede med Commodore 64-Basic i 8-9 års alderen (og senere Comal 80). da jeg fik pc som 13-årig, lærte jeg QBasic, og kort efter Pascal (Turbo Pascal). Et år efter blev det så Delphi, som har været mit hovedsprog/-IDE lige siden.

Udover dette kan i større eller mindre grad C, C++, Java, PHP, x86 Assembler.

Af andet kan nævnes HTML/XHTML/XML, CSS, SQL, Maple-script (ligner meget Pascal)
Gravatar #29 - andresen
11. apr. 2006 11:00
Det må godt nok have været nogen underholdende babyer i denne tråd. Hvis det første sprog ungen begynder at tale er HTML, skal man så blive glad..?

Selv var det første programmeringssprog, jeg brugte på uni Java. Og det første jeg blev rimelig til var C..
Gravatar #30 - SmackedFly
12. apr. 2006 00:56

Jeg ville først være skræmt hvis en baby begyndte at tale lisp....!

Scary stuff...
Gravatar #31 - HashKagen
12. apr. 2006 12:17
@ 30 en tekstbox over barnets hovede der indeholder et og nul taller og SÅ kan vi begynde at snakke om hvor vi er på vej hen i fremtiden :D
Gravatar #32 - Acro
12. apr. 2006 13:14
#31 HashKagen:
Det bliver da helt sikkert fremtiden, at uagtet afsenderens talte sprog, så hører modtageren det på foretrukken vis.
Gravatar #33 - HashKagen
12. apr. 2006 13:44
jah, men om dette vil foregå i stil med trådløs tilgang vores hjerne... læs evt noget Svned Åge Madsen, så snakker vi scary stuff!
Gravatar #34 - Dreadnought
14. apr. 2006 14:43
Det første jeg lærte var COMAL-80. Det var en udbyggelse af BASIC til C64 og kom som en lille boks man satte op bag i rugbrødet. Købt en simpel lyspen til den og lavede et grimt tegneprogram som kun kunne lave grimme tegninger.

Dernæst lærte jeg batch-scripting til MS-DOS. (Det er da vel en slags programmering.) Så kom Pascal, HTML, C, C++ og PHP.

Jeg kan også BASIC og dermed ASP (Til en hvis grad) men dem vil jeg ikke beære med at inkludere i ovennævnte liste.
Gravatar #35 - themuss
15. apr. 2006 10:44
sprites med simon's basic
Gravatar #36 - ldrada
18. apr. 2006 12:06
11 år: JavaScript
12 år: XHTML
13 år: CSS, C/C++
(Ja, underlig rækkefølge, men sådan er det altså)
15 år: PHP, C#

Kan, på nuværende tidspunkt, PHP, CSS, XHTML og JavaScript. Har glemt de andre.
Har et ønske om at lære C#, C, Python og Ruby.
Gravatar #37 - Mort
18. apr. 2006 12:23
C64 Basic
QBasic
AMOS
CLI (Hvis man kan kalde det et sprog)
C
Batch script (Hvis man kan kalde det et sprog)
HTML
Pascal
C++
Javascript
SQL
Assembler
Maskinkode
Visual Basic
VBScript
C#
Gravatar #38 - Pally
18. apr. 2006 13:53
Basic
Comal80
Assembler
C
HTML (men det er ikke et sprog)
Pascal
SQL
Visual Basic
C++
C#
Gravatar #39 - Mort
19. apr. 2006 06:03
Man kan diskutere hvad et sprog er.

HTML (Hyper Text Markup Language) og SQL (Structured Querying Language) er begge sprog idet de har en syntax, men jeg synes ikke man kan kalde nogen af dem for programmerings sprog.

ASP er ikke noget sprog, da det blot er et system til at afvikle andre sprog, såsom VBScript eller Javascript.

Scripting sprog såsom batch filer kan i mange tilfælde indeholde loops og variabler, hvilket jeg vil mene kvalificerer dem som programmerings sprog - Men der kan ikke skrives diciderede programmer i dem.
Gravatar #40 - Simm
19. apr. 2006 22:25
#39: Tjah du har ret :)
jeg ville smide HTML under kategorien layoutsprog og SQL under scripting/batchsprog.

Delphi (Pascal), VB, C/C++, C#, Java og Python er nogle af dem, jeg vil kalde rigtige programmeringssprog. Måske fordi man i mange tilfælde ender ud med en eksekverbar binær fil til sidst. Men jeg kan desværre ikke give en forklaring fordi jeg ikke selv ved hvor grænsen går.

Men de fleste scriptingsprog indeholder mulighed for at lave betinget udførsel som f.eks if..else, switch, select case osv osv. altså programmere computeren til at forstå, at når den har fortolket dette, så kan den bevæge sig i enten den ene retning eller den anden. Er det så ikke et programmeringssprog? Det er en diskussion hvor jeg ikke tror man kan finde en endegyldig definition.
Gravatar #41 - mrmorris
20. apr. 2006 03:23
#39 Et sprog består af en syntaks og tilhørende semantik. Hvis man kan skrive en lexer og parser der kan bygge et AST, så er der tale om et sprog! Selv en infix lommeregner benytter et sprog, som du lærte engang i 3-4 klasse.

Sprog klassificeres typisk ud fra 3 betragtninger.

Opbygningen (hvordan man udtrykker sig):
- Deklerativ: SGML, XML, SQL, HTML
- Funktionel/logisk: Lisp, Prolog
- Emperitiv/applikativ (sekventiel): ASM, C, Basic
- Emperitiv/applikativ (OO): Java, C++, Python, Ruby

Stringensen (hvilken frihedsgrad):
- Dynamisk: Perl, Python, JavaScript, Ruby
- Statisk: Java, C++, Pascal
- Svag: ASM, Basic, C, C# 3.0
- Stærk: C++, Python, Java, C# 2.0

Udførelsen (hvordan det behandles):
- Fortolket on-the-fly: XML, HTML, JavaScript, Regexp.
- Fortolket via VM/bytekode: Java, C#, Visual Basic 5
- Dynamisk kompileret (JIT/hotspot): Java, C#, PHP
- Statisk kompileret: ASM, C, C++, Visual Basic 6, Delphi
Gravatar #42 - BranDBorG
22. apr. 2006 09:15
C64 Basic > Q-Basic > Pascal > C > PHP > C++ > C#

Og der er sikkert en masse småting som blandt andet Java som jeg har rundet let og simpelt...

C# er det nemmerste sprog jeg nogensinde har arbejdet med...
Eller vent, det er ikke sproget der er nemt.
Men med Microsofts Visual Basic 2005 Express udviklingsmiljø, så bliver det ikke nemmere og mere simpelt.
Så det er bare at gå igang.
Desuden har Microsoft en serie af videoer som der hjælper en igennem at udvikle en RSS client! De hjalp mig meget med at komme igang med C#. :)
Gravatar #43 - Disky
5. maj 2006 16:50
Jeg startede selv med lidt basic på ZX81, droppede det hurtigt så lidt basic på Vic20 droppede det hurtigt. Så assembler på C64'er kodede demoer og spil i lang tid.

Så kom Amiga'en så blev der kodet assembler i meget stor stil.

Så fik jeg en Intel baseret maskine og ville kode assembler igen, indtil jeg opdagede hvor dårlig assembler syntaxen var og begyndte på C.

Senere kom C++, Pascal, så Java og PHP, og nu arbejder jeg med VB.net udvikling. Ville egentligt helst C# men når koncern sproget er VB.net må man indrette sig, men det er i det mindste .Net platformen.

Har også rodet med sprog som Ruby, Python, Perl men deres syntax er mig for underlig, og jeg ser ingen fordel i det jeg laver til at anvende de sprog.

I gamle dage var der også plads til Comal 80, ADA, diverse Basic dialekter osv.

Så nu er det PHP og Bash på mine linux boxe, og VB.net til programmer til windows.
Gravatar #44 - amokk
6. maj 2006 03:07
#43 damn et spring fra asm til vb.net... det må jeg alligevel give dig!!!!
Gravatar #45 - Disky
6. maj 2006 07:45
hehe, ja en ting er sikkert de går noget hurtigere i dag i VB.net end når man skulle lave alt selv i Assembler.

Men jeg er dælme glad for at jeg kan kode assembler også, jeg ser tit folk lave nogle mærkelig løsninger fordi de ikke helt forstår det binære tal system, og udnyttelse af bits osv.

Jeg synes tydeligt man kan se om folk forstår maskin arkitekturen når de programmerer, eller 'kun' har lært et høj niveau sprog.
Gravatar #46 - Simm
6. maj 2006 21:11
#45: jeg forsøgte også at lære Assembler engang på amigaen og så senere fik jeg fat på en 8086-assembly programming bog på PC'en (vi er tilbage i 90'erne her) men jeg gav op, for jeg forstod ikke konceptet med hvornår man skulle bruge hvilke registre osv. Men det ærger mig i dag, at jeg ikke har den grundviden som assemblerprogrammering giver.

Der må jeg nok sige at de senere programmeringssprog er relativt foolproof.
Gravatar #47 - Cloud02
6. maj 2006 22:48
Du brugte et Microsoft produkt????? OMFG DØD OVER DIG!
og du påstår at det hjalp dig med at gøre det hele nemmere. DET KAN IKKE PASSE!!111 M$ SUTTER MAX!!!111ONEOEONE
Gravatar #48 - KaW
7. maj 2006 19:11
HTML -> CSS -> PHP -> SQL -> Javascript -> Bash -> Qbasic (Tvungent på studie) -> C++ (Meget basalt) -> Arbejder på Java.
Gravatar #49 - amokk
7. maj 2006 20:03
#48 ud af de ting du nævner, er det under halvdelen der kan betegnes som programmeringsprog

Edit:
#50 Ok så CIRKA halvdelen...
Gravatar #50 - DUdsen
7. maj 2006 20:06
#49 under halv delen jeg tæller to ikke turing complette sporg på en liste af 9.

SVJV er sql faktisk turing komplet ihvertfald med pl\sql eller t-sql udvidelser men, selv med css tager ud er det stadigvæk 5 ud af 9 der er tyring komplette sprog.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login