mboost-dp1

Ny PC : hjælp!

Gå til bund
Gravatar #1 - ziggo
1. feb. 2008 18:55
Hej, jeg overvejer og købe ny pc. Jeg vil gerne spørge eksperterne
hvad de synes om dette pc:
http://fcomputer.dk/?show=sys_make&systemlinki...
Gravatar #2 - MiniatureZeus
1. feb. 2008 19:01
http://newz.dk/artikler/computerbygning-del-1-forb...

Prøv at kigge denne artikel igennem, som forklarer lidt af det hele.
Gravatar #3 - zin
1. feb. 2008 19:01
Du kunne godt tage at vælge Corsair RAMene til 90kr. mere. Du får en højere clock hastighed herved og Corsair RAM - som bestemt ikke er en dårlig handel. Ydermere ville jeg nok også vælge nogen køling hvis jeg var dig. Ellers ser det hele fint ud, IMHO.
Gravatar #4 - MiniatureZeus
1. feb. 2008 19:03
#3 Det du reelt prøver at sige, er jo at han skal tilkalde vandfarve? :P :D ; )
Gravatar #5 - zin
1. feb. 2008 19:04
#4: Det sagde du, ikke jeg. :-P
Gravatar #6 - vandfarve
2. feb. 2008 17:33
#3 Tak for tilliden - jeg håber da, at jeg kan leve op til det!

For at starte fra en fra en ende af, så ser det et hele umiddelbart godt ud, men hvis du vil have "bang for your bucks", så ville jeg nok vælge lidt andre komponenter.

1) Du har valgt to 8800GT i SLI, jeg er simpelthen bange for, at processoreren vil blive for langsom, og derfor ville je hellere bruge de sidste 500 kroner på en quad core i stedet - i dette tilfælde Q6600'eren. Dog vil det betyde, at rammene kun vil køre 667 MHz i stedet, men jeg tror, at det alt i alt vil være bedst

2) Som ZiN nævner, så kommer denne til at producere en del strøm, så kølingen skal være optimal. Med to harddiske i RAID og to grafikkort i SLI, så kan processoren nok få svært ved at skaffe kold nok luft, men der er råd for det. Du kunne eksempelvis opgradere CPU-køleren og købe en kabinetkøler til, men det er absolut ikke en nødvendigt.

3) Jeg ville nok vælge et Lite-On DVD-brænder med LightScribe, hvis du selv får lyst til at lave dine egen labels til diskene:
LightScribe is an optical disc recording technology that utilizes specially coated recordable CD and DVD media to produce laser-etched labels text or graphics, as opposed to stick-on labels. (...)The purpose of LightScribe is to allow users to create direct-to-disc labels (as opposed to stick-on labels), using their optical disc writer. Special discs and a compatible disc writer are required. After burning data to the read-side of the disc, the user simply turns the medium over and inserts it with the label side down. The drive's laser then etches into the label side in such a way that an image is produced.

(Fra Wikipedia.org) Jeg har ikke selv haft brug for det, men det er da altid handy at have, hvis man absolut skal have toppen af poppen.

4) Jeg har selv været stor modstander af at give op imod 1.000 kroner for et lydkort, og derfor bruger jeg selv et onboard-lydkort. Et dedikeret lydkort skulle give langt bedre lyd (og nu skriver jeg skulle. Forklaring følger...), ligesom man vil opnå mellem 0-5% flere FPS i spil, da CPU'en ikke skal belastes med at dekode lyden. MEN (og dette er et stort men) det kan ikke betale sig, hvis man ikke i forvejen har et ordentlig anlæg. Hvis du har nogle sølle computerhøjttalere fra starten af 90'erne, så er det penge ud af vinduet! Endvidere skal du også kunne *høre* forskel på lyd fra et onboard-lydkort og et dedikeret. Så overvej gerne, om det virkelig er pengene værd.

5) Og til sidst: Du har valgt at købe en computer med to harddiske i RAID (Jeg vil formode, at det er i mirror eller RAID 0, right?), men det er lidt tricky. Hvis du mister én harddisk, så mister du alle data, så det er særligt vigtigt at køre backup af sin data. Hvis du ikke allerede har en ekstern harddisk, så anbefaler jeg dig stærkt at købe en.
Gravatar #7 - vandfarve
2. feb. 2008 17:34
(...)kommer denne til at producere en del strøm

Der skulle have stået, at computeren ville forbruge en del strøm og derfor producere en del varme.

Damn you, manglende edit-knap! :P
Gravatar #8 - izym
2. feb. 2008 23:03
Ved ikke ligefrem hvor meget dette hjælper dig, men kan anbefale topdata. Billigt, godt og .. et eller andet mere .. ;)
Gravatar #9 - reefermadness2
5. feb. 2008 09:40
#6- Køre ram kun med 667Mhz med en Q6600 ? :(
Gravatar #10 - vandfarve
5. feb. 2008 09:41
#9 Jep, med mindre du tweaker systemet lidt, så bliver det automatisk clocket ned til 667 MHz (såfremt du bruger ram, der er hurtigere end PC5300).
Gravatar #11 - reefermadness2
5. feb. 2008 09:43
#10 - Hvorfor ? :( Her fik jeg lige og troede at jeg mine ram kørte 800Mhz øv bøv bussemand
Gravatar #12 - vandfarve
5. feb. 2008 11:04
#11 Læs denne tråd, hvor jeg har fået præcis det samme spørgsmål søndag nat. Mit svar var:

Det er korrekt, og det skyldes, at der eksisterer et vist forhold mellem processorens og rammenes hastighed, men jeg har svært ved at forstå de underliggende grunde bag princippet.
I kredse, hvor man overclocker, snakker man tit om dette forhold, som så bliver som bliver nævnt som "2:3" eller "1:1". Det hele er dog en smule forvirrende, for selvom man siger, at DDR2-800 PC6400 kører ved 800 MHz, så er det en fordrejning af sandheden. I virkeligheden kører de kun ved 400 MHz, men da de bærer dobbelt så meget data ved hver svingning end de ældre SD-ram, så valgte man at "fordoble" hastigheden - så at sige.
I dit sted betyder det, at du sagtens kan købe de marginalt dyrere PC6400-ram-moduller, men de vil automatisk bliver clocket ned til PC5300, og derfor er der intet at vinde, med mindre man skal bruge dem senere til en hurtigere processor.
Gravatar #13 - Norrah
5. feb. 2008 19:46
#12 din forklaring er ikke helt sand. DDR ram køre i sin forstand med dobbelt data. Men det skyldes at de valgte at udnytte det faktum at man også kunne lagre når strømmen var negativ. Så Ja, der er reelt set kun 400MHz, men man udnytter begge veje af de 400Mhz. *Tænk vekselstrøm

Det med q6600 og ram hastighed kan jeg dog ikke svare på, men vil lige checke det op. Da det omfatter mig :).
Gravatar #14 - Norrah
5. feb. 2008 19:52
#12 det er forholdet mellem FSB'en og Ram Hastigheden.
Som muligvis skyldes at den jo skal deles i 4, det sidste er blot min egen teori, nettet er fyldt med halvfærdige sandheder omkring... ja alt.
Gravatar #15 - vandfarve
5. feb. 2008 20:15
#Norrah

Den finurlighed med DDR-rams hastighed var jeg klar over (som også står et sted i min artikel), men jeg kan heller/stadig ikke få sammenhængen til at give mening. Jeg har lidt på fornemmelsen, at der et sted i BIOS'en må stå det forhold, og at det måske per default er 4:3, som man så kan ændre til 1:1, hvis man har meget hurtige ram - men der knækker filmen også for mig.
Gravatar #16 - Norrah
5. feb. 2008 20:21
#15 altså hvis man sætter FSBen til at køre 400, så køre den 1:1 med en 800Mhz DDR blok.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login