mboost-dp1

Gamer PC - Vejledning

Gå til bund
Gravatar #1 - MichelM
3. feb. 2008 19:29
Hey derude

Er ved at samle PC, og er lidt meget noob til det :-)

Bundkort bliver nok ASUS P5K-PRO. Eller er der andre alternativer?

GFX bliver enten 8800 GT eller 8800 GTX - Er sidstnævnte de ekstra penge værd? Er det for "kraftigt" til resten af systemet?

Ram har jeg sq svært ved at vælge - Corsair eller GeiL DDR2 PC-6400 er vel det rigtige? eller.. ? Gider ikke DDR3.

Harddisken skal være SATA II - Western Digital har lavet en 500 GB der kører SATA II. Eller skal man have raptor der kører SATA I? Eller er det begge dele - en med system installeret og en til alt det andet skrammel?

CPU skal være Core 2 Quad (enten Q6600 eller Q9300). Men sidst nævnte er ikke i nogen forretninger endnu. Er den de ekstra penge og ventetid værd eller skal man vælge Q6600'en?

PSU bliver en 550 Watt corsair.

Hvor meget skal man lægge i køling? skal man handle noget ekstra køling? Der skal ikke overclockes af nogen art..

Mine gamle drev er tilsluttet via IDE ! De skal vel også skiftes ud til noget SATA ? eller hvad ? Nogen der kender et godt drev?

Prisen ligger lige omkring 7K og skal gerne blive der :)

Men kom endelig med forslag/ændringer !

Hvad angår kabinet - har jeg det gamle, som jeg har tænkt at beholde og bygge det nye ind i.
Gravatar #2 - MiniatureZeus
3. feb. 2008 19:36
1:
Bundkort er fint, ik så meget pjat ved det
2:
GTX er ikke pengene værd..
3:
Corsair er godt, GeiL er bedre. Du kan dog ikke mærke tydelig forskel.
4:
Hvis du har økonomi til det, så gå efter en 10k til system og en 7.2k til resten. Evt noget RAID til resten så du har backup osv.
5:
Ta' 6600'eren... 9300'ere er for dyr ift hvad du får ekstra
6:
PSUen er fin :)
7:
Altså der er ikke behov for ekstra køling, hvis du har et ordentlig kabinet, men jeg ville nok finde en Scythe tower køler til PSU, så den ikke larmer så meget, og så er den noget bedre en standard.
8:
Du vil ikke mærke den store forskel alligevel
Gravatar #3 - vandfarve
3. feb. 2008 22:29
(...)men jeg ville nok finde en Scythe tower køler til PSU(...)

Hvis du kan finde en tower-køler til en strømforsyning, så vil jeg give dig skødet på mit kongerige væk - igen! :P

Jeg vil give MZ ret i alt, så det ser rigtig fint ud. Du vil helt klart få masser af "bang for your buck", og selvom den ikke er så relativt dyr i forhold til mange andre forslag, så vil den bestemt kunne nogle tricks.

Dog vil jeg understrege MZ's forbehold mht. kabinettet. Der skal være et rimeligt airflow i det gamle kabinet, før det er noget værd. Din quad core og grafikkort vil formodentligt producere langt mere varme end din nuværende pc. Så, hvis du kan huske navnet på modellen, så kunne vi evt. lige vurdere dit kabinet. Hvis det er et no-name kabinet, så er chancerne i stedet for, at du er bedre med, hvis det ender på lossepladsen.
Gravatar #4 - MichelM
3. feb. 2008 22:32
Er det en mulighed at køre Core 2 Duo istedet ? Evt. E8400 ?

Eller skal man bare holde sig til quad?
Kabinettet er sq gammelt. købte det for en 4 - 5 år siden tror jeg :D !?

Måske man skulle skifte det ud...

Nogen forslag ? Gider ikke smide alt for mange penge efter det..
Gravatar #5 - vandfarve
3. feb. 2008 22:35

Det er meget svært at vurdere for tiden, for Intels nye dual cores kan stadig konkurrere med quad core'ene. Hvis du udelukkende skal bruge computeren på at spille spil, så ville jeg satse på højere frekvenser (som oftest findes i dual core-serierne), men visse spil understøtter quad core.

En mulig løsning kunne derfor være, at du køber en Q6600 nu og så "bruger" den så lang tid som muligt. Hvis du derefter gerne vil have en hurtigere processor om 1-2 år, så kunne du overclocke den til 2,8-3,2 GHz med den rette køler og derved slippe for at skulle en ny processor.
Gravatar #6 - MichelM
3. feb. 2008 22:46
Okay !

Overclocke er ikke lige min hjemmebane, men det er der vel råd for :)

Har bare hørt Q6600 skulle være "forældet" i forhold til fx de nye duo cores.

Den skal udelukkende bruges til spil!

Derfor det iøvrigt også er svært at vælge imellem 8800 GT og GTX
Gravatar #7 - vandfarve
3. feb. 2008 22:50
Ja, Q6600'eren er ved at være en gammel dame, men det betyder bestemt ikke, at den ikke er noget værd. Hvis du stod mellem at skylde vælge imellem (var der ikke et "mellem" for meget der?) eksempelvis en Q6600'er og Q9x00'er, så er den sidst langt at foretrække - som du også selv nævner. Det samme gør sig gældende, hvis du sammenligner en Q6600'er med en E8x00'er, men problemet med begge processorer er, at de er umulige at skaffe.

Når det derfor kommer til valget mellem en Q6600'er og en E6750/E6850'er, så vinder quad core-modellen marginalt. Fremtiden ser lys ud for multi-kernede processorer, så derfor kan det ses som en "fremtidssikring" at købe en Q6600'er - selvom man ikke må sige det ord i computerverdenen!

Ellers, tjek min artikel i Newz' database. Jeg har behandlet lige præcis denne problematik, men det er simpelthen for meget at citere her.
Gravatar #8 - vandfarve
3. feb. 2008 22:54
Nåjå, du nævnte også dine overvejelser om grafikkort.

Igen vil jeg give MZ ret: 8800GT er laaaangt at foretrække end 8800GTX'eren. Det er intet valg, og man burde ikke en gang overveje det, for 8800GT'eren er så sublim, perfekt, utrolig, fantastisk samt en masse andre flatterende ord, at det svært kan beskrives. Det er nok det bedste kort i øjeblikket, når man vurderer pris/ydelse.

AMD's HD3870 X2-grafikkort er godt nok ret interessant, men det har præcis samme problemer som andre CrossFire- og SLI-løsninger, at det ikke reelt er et alternativ til den normale gamer - der er simpelthen for mange problemer med dual core-grafikkortene, at det er en dum ide at investere i et. Tag et 8800GT, og du vil overhovedet ikke blive skuffet!
Gravatar #9 - MichelM
3. feb. 2008 22:55
Tak for info.

Jamen har siddet og kigget de forskellige processorer igennem - og du har ret -> "kun" E6850 og Q6600 er jo til at skaffe.

Hvad angår kabinet er det et chieftec jeg har - magen til dette:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID...

Hvad mener du om gfx kort ?
Gravatar #10 - vandfarve
3. feb. 2008 23:00

Kabinettet får "thumps up" herfra. De små 80 mm-faner larmer en del sammenlignet med 120 mm-faner, hvis man skal opnå samme airflow, men til gengæld bliver det udlignet i høj grad af antallet af mulige faner. Hvis du bare køber 2-3-4 stykker og placere dem korrekt, så er der intet problem. Du vil nemt kunne holde temperaturen i kabinettet på samme niveau (>5 grader over) som stuetemperatur.

Hvor meget ved du om airflow, egentlig? Hvis du bare har styr på lidt fysik, så vil du nemt kunne vurdere, hvor der skal placeres en køler eller to.
Gravatar #11 - MichelM
3. feb. 2008 23:06
Ellers smækker jeg nogle ekstra i.. :)

Du skriver selv i din artikel (eller fremhæver) at OC versionen af 8800 GT egentlig er meget lig GTX'en.

Så er det jo den man skal ha!

Du skriver senere at afhængig af FSB er rammenes ydelse begrænset - altså en FSB på under 1067 skal ikke køre sammen med Ram over pc5400 !?
Gravatar #12 - vandfarve
3. feb. 2008 23:12
Det er korrekt, og det skyldes, at der eksisterer et vist forhold mellem processorens og rammenes hastighed, men jeg har svært ved at forstå de underliggende grunde bag princippet.

I kredse, hvor man overclocker, snakker man tit om dette forhold, som så bliver som bliver nævnt som "2:3" eller "1:1". Det hele er dog en smule forvirrende, for selvom man siger, at DDR2-800 PC6400 kører ved 800 MHz, så er det en fordrejning af sandheden. I virkeligheden kører de kun ved 400 MHz, men da de bærer dobbelt så meget data ved hver svingning end de ældre SD-ram, så valgte man at "fordoble" hastigheden - så at sige.

I dit sted betyder det, at du sagtens kan købe de marginalt dyrere PC6400-ram-moduller, men de vil automatisk bliver clocket ned til PC5300, og derfor er der intet at vinde, med mindre man skal bruge dem senere til en hurtigere processor.
Gravatar #13 - MichelM
3. feb. 2008 23:18
Jeg kan ikke andet end takke for hjælpen klokken midt om natten.

Det bliver Q6600 - 8800 GT OC version - P5K - PRO - GeiL 2 * 1 DDR2 Ram PC6400 - WD 500 GB SATA II - evt. en raptor til styresystem.

Lige nogle blæsere og en PSU på 550 Watt.

Så må vi se om det ikke duer. Det kan vel ikke andet når man kommer fra en AMD 3200+ og 1 gb ringe ram. Er dog ked af at jeg ikke længere skal bruge mit ATI X800XT 256mb PE gfx :(
Gravatar #14 - vandfarve
3. feb. 2008 23:22
Hehe, det er godt nok skæbnesvangert.

Mere eller mindre uafhængigt af mig, så har vi begge haft de samme systemer, ligesom dit fremtidige ligner mit nuværende relativt meget. Før jeg opgraderede til den computer, som jeg har nu, så havde jeg også min højtelskede AMD Athlon 3200+, 1 GB Kingston DDR-400 og et Nvidia 6800 GT (et af de voldsommere). Ak, det var tider dengang...

Men selv tak, det er altid en fornøjelse at hjælpe. Når du har bestilt, samlet og sat maskinen op, så må du gerne lige skrive en besked om, hvor hurtig den er. Brug evt. 3DMark06 og PCMark06 som benchmarks.
Gravatar #15 - MichelM
3. feb. 2008 23:26
Jamen man må bare erkende, at der kommer en tid hvor ens sager bare ikke kan følge med mere...

Nu kom turen så til mig! Der er sq ikke noget være end at starte et spil op og så får computeren max stress. Fandme irriterende.... :P

Jeg har aldrig arbejdet med 3D Mark før, men det er jo nok ligetil.

Nogen forslag til hvor delene skal bestilles !? Ja - man skal jo nok vælge de steder hvor det er på lager :) Men har bare hørt nogen der eks. fraråder getmore mv.

Det er sq længe siden jeg har handlet computer, så er ikke rigtigt klar over, hvor servicen findes og modsat ikke findes.
Gravatar #16 - vandfarve
3. feb. 2008 23:34

EDBpriser.dk har en super genial funktion, der hedder "Indkøbsliste" eller noget lignende, hvor den automatisk vælger det billigste sted at købe alle og/eller de fleste af delene, ligesom den tager højde for leveringstiden. Her kan du også automatisk fravælge de butikker, som du ikke vil benytte.

Når det er sagt, så benytter jeg og mange andre Newz-brugere SHG.dk konsekvent. Hvis jeg skal tjekke, hvad en del koster, hvilken specs den har eller bare dens udseende, så bruger jeg ligeledes SHG.dk i stedet for EDBpriser.dk.

Det er op til dig, men tjek lige brugernes vurderinger, inden du lægger din ordre. Desuden skal du være opmærksom på, at visse firmaer ejer 2 eller flere domæner, som udgiver sig for at være forskellige internetbutikker, men som i virkeligheden er den samme. Derfor, hvis du har en mistanke om, at det er for godt til at være sand, så tjek lige adressen, ejeren osv. Der skulle gerne være en tråd herinde på Newz.dk, hvor disse tilfælde bliver oplistet - jeg prøver lige at finde den!
Gravatar #17 - vandfarve
3. feb. 2008 23:40
Okay, den tråd er mere eller mindre umulig at finde med Newz' egen søgemaskine, men da jeg brugte Google, der fandt jeg siden som første resultat:

http://newz.dk/express-delivery-annoncerede-for-wa...

Og det er især indlæggene fra og med #14, der er interessante.
Gravatar #18 - MichelM
3. feb. 2008 23:42
Er vi enige om, at dette er den OC version !?

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID...
Gravatar #19 - vandfarve
3. feb. 2008 23:46
Det er ikke bare den overclockede version. Det er faktisk meget bedre! Holy crap...

Dens RAMDAC-hastighed er 2 GHz (eller 2000 MHz), mens kernen kører ved 700 MHz. Den overclockede version, som jeg fandt til min artikel, kørte kun ved henholdsvis 1800 og 600 MHz.

Hvis du ikke køber det, så gør jeg det fandme! ;D
Gravatar #20 - MichelM
3. feb. 2008 23:49
Med den sølle kendskab jeg har til de forskellige "tal" syntes jeg at kunne se at den der var fin :))
Gravatar #21 - vandfarve
4. feb. 2008 08:00
Ja, det kan være lidt forvirrende, men indenfor samme grafikchips er det til gengæld meget nemt at sammenligne: Jo højere hertz, jo bedre.
Gravatar #22 - MichelM
5. feb. 2008 12:18
Nu er der ihvertfald bestilt !

Det blev ovenstående - dog valgte jeg E6850 istedet for Q6600, da jeg udelukkende skal bruge den til gaming.

8800 GT som kører 700 / 2000 var ikke til at skaffe overhovedet. Var endda heldig at få det sidste 8800 GT kort, som var på lager et sted. Men med lidt ændringer skulle det hurtigt kunne køre 700 / 2000.. :)
Gravatar #23 - vandfarve
5. feb. 2008 15:24
Jeg er for doven til at undersøge, om bundkortet er bygget over et chipset fra Nvidia, men ifølge navngivningen lader det til det. Du vil derfor kunne downloade Ntune, der automatisk overclocker CPU'en, rammene og grafikkortet. Det er næsten idiotsikkert, og så er det meget bedre for første gangs-overclockerne, så det program vil jeg stærkt anbefale.

Ellers tillykke med købet!
Gravatar #24 - MichelM
5. feb. 2008 17:47
Det lyder niice.

hvordan kan man tjekke det ?
Gravatar #25 - vandfarve
5. feb. 2008 18:58
Finde informationerne om bundkortet og se, hvad chipsettet hedder. Det er meget let...
Gravatar #26 - MichelM
5. feb. 2008 23:44
Det kører sq desværre Intel P35...
Gravatar #27 - vandfarve
6. feb. 2008 09:38
#26 Det er intet problem. Det betyder bare, at du ikke kan få programmet til at gøre det, men det er langt fra verdens undergang. Så må du bare smøre ærmerne op og gøre det selv, hvis det bliver nødvendigt...
Gravatar #28 - MichelM
8. feb. 2008 23:01
Så er den testet i 3DMARK06

Scoren var lige knap 12.000 (11.896)
Ingen overclock

System:

E6850
2 GB Dual DDR2 PC-6400 CL4 Corsair
8800 GT 600 / 1800
500 GB WD SATA II DISK

Har kun installeret drivere som blev leveret med hardwaren - har ikke opdateret via nettet endnu.

Er det ok score eller der noget galt !?
Gravatar #29 - vandfarve
8. feb. 2008 23:03
Det er bestemt en okay score, men hvis du installerer de nyeste drivere, så kan den sagtens stige lidt.

Men tillykke. Jeg håber, at du bliver glad for den!
Gravatar #30 - MichelM
8. feb. 2008 23:34
Jamen så er alt jo iorden :)

Men ihvertfald endnu en gang tak for alle de gode råd :-))
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login