mboost-dp1
Synes du lovene omkring piratkopiering skal ændres?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Jeg synes generelt, at de love vi har omkring ophavsrettighed osv. bør bevares. Højst en mindre revidering.
Jeg synes derimod, at hele musik og film branchen bør revurdere deres forretningsgrundlag og forretningsmetoder, da disse er outdatede på mange områder.
Eksempelvis foretrækker jeg personligt, at have film og musik liggende på min PC, og ikke på et skrøbeligt medie. Musikbranchen er ved at komme efter det med online køb af musik, men filmbranchen halter stadig langt efter.
Jeg synes derimod, at hele musik og film branchen bør revurdere deres forretningsgrundlag og forretningsmetoder, da disse er outdatede på mange områder.
Eksempelvis foretrækker jeg personligt, at have film og musik liggende på min PC, og ikke på et skrøbeligt medie. Musikbranchen er ved at komme efter det med online køb af musik, men filmbranchen halter stadig langt efter.
Blizzard har den helt rigtige ide.
Jeg har købt WC3 RoC og TFT helt lovligt.
Jeg har derefter været inde på https://eu.battle.net/account/management/ og tastet CD-koder til omtalte spil ind.
Jeg kan nu downloade og installere disse spil helt gratis, så mange gange jeg har lyst til - og på så mange PC'ere jeg har lyst til.
Jeg har købt WC3 RoC og TFT helt lovligt.
Jeg har derefter været inde på https://eu.battle.net/account/management/ og tastet CD-koder til omtalte spil ind.
Jeg kan nu downloade og installere disse spil helt gratis, så mange gange jeg har lyst til - og på så mange PC'ere jeg har lyst til.
At stille sådan et spørgsmål på newz.dk, hvor resultatet giver sig, er gudskelov ret så misvisende for den danske befolkning
og jeg har svaret nej,
og jeg har svaret nej,
Hmm, ligenu er loven jo skrevet på en måde så man ikke kan blive straffet..
Tænk at 85% af brugerne på newz.dk ønsker lovene omkring piratkopiering strammet...
For det er da det der menes med spørgsmålet, ik? :-P
Tænk at 85% af brugerne på newz.dk ønsker lovene omkring piratkopiering strammet...
For det er da det der menes med spørgsmålet, ik? :-P
ChrIon (2) skrev:Haha synes det er nice 90% på ja siden :D
Ingen der siger at folk synes loven skal ændres til fordel for piraterne....
"Synes du lovene omkring piratkopiering skal ændres?"
- Ja jeg synes al copyright skal fjernes og der skal herske totalt lovløshed omkring ophavsret på internettet
- Ja jeg synes AntiPiratGruppen skal have langt videre beføjelser til at sagsøge pirater langt ind i helvede....
cyandk (14) skrev:Film kunne blive en del billigere hvis hollywood folkene kunne arbejde for en almindelig løn som alle os andre.
Alle vi andre skal ikke kompenseres for at have journalister og stalkere rendende efter os hele tiden. Det koster skejser at slippe væk fra dem.
Jeg sagde ja da jeg menere at copyright er noget underligt noget.
Nogen ting må man godt kopier og ander må man ikke, fx er der et album fra rap genere (kan ikke lige huske hvad det hedder) der må du kopier 50% af cd'en mens de sidste 50% er underlagt copyright.
også lige tilbage til det med over the web distribution af medie og ligende, så er der på flere game sites på nette blevet spurgt om folk der bruger steam også piratkopiere, og der svare ca. 60% igennem snit nej(gælder kun for spil), for punkt numero uno for at folk pirat kopier spil og dvd'er er at de ikke kan havde dem on the go uden skiven.
Så åben for web stores alle iTunes Store, Steam og andre ligende, så vi kan få nogle billiger priser og noget feder hd materiale til DK
lige ne pris sammenligning for on web og in store.
Harry Potter OST iTunes Store: 80,-kr
Harry Potter OST cdon (nv web store men stadig disk medie): 159,-kr
differens 159-80=79.-kr, og du kan havde den med on the go fra iTunes store, med det samme, du skal ikke itl at kopierer den ind og alt muligt andet gøgle
og så lige en pratisk oplysning, der er mange der tror det er ulovligt at rippe en dvd for så bare at havde den liggende på computeren eller på en harddisk, det er ikke korrekt, det er først når du vider distribuere den det er ulovligt, så go MacTheRipper, Handbreak, NeoBurn og hvad de forskellig linux, mac og windows programmer ellers hedder
Nogen ting må man godt kopier og ander må man ikke, fx er der et album fra rap genere (kan ikke lige huske hvad det hedder) der må du kopier 50% af cd'en mens de sidste 50% er underlagt copyright.
også lige tilbage til det med over the web distribution af medie og ligende, så er der på flere game sites på nette blevet spurgt om folk der bruger steam også piratkopiere, og der svare ca. 60% igennem snit nej(gælder kun for spil), for punkt numero uno for at folk pirat kopier spil og dvd'er er at de ikke kan havde dem on the go uden skiven.
Så åben for web stores alle iTunes Store, Steam og andre ligende, så vi kan få nogle billiger priser og noget feder hd materiale til DK
lige ne pris sammenligning for on web og in store.
Harry Potter OST iTunes Store: 80,-kr
Harry Potter OST cdon (nv web store men stadig disk medie): 159,-kr
differens 159-80=79.-kr, og du kan havde den med on the go fra iTunes store, med det samme, du skal ikke itl at kopierer den ind og alt muligt andet gøgle
og så lige en pratisk oplysning, der er mange der tror det er ulovligt at rippe en dvd for så bare at havde den liggende på computeren eller på en harddisk, det er ikke korrekt, det er først når du vider distribuere den det er ulovligt, så go MacTheRipper, Handbreak, NeoBurn og hvad de forskellig linux, mac og windows programmer ellers hedder
Det er skræmmende, at en lov som bla. gør folk der vil se deres købte film på medeicenteret, krimenelle. eller tvinge folk til at købe nye versioner af deres film, hvergang afspilleren skifter format... og som på så mange andre områder enten ikke giver mening eller er svær at finde meningen i... Stadig har opbakning e 13 % af newz brugere...
jeg er rystet... totalt..
jeg er rystet... totalt..
dk-hat (22) skrev:Det er skræmmende, at en lov som bla. gør folk der vil se deres købte film på medeicenteret
Som jeg skriver er det lovligt at rippe filmen som du har købt, så længe du ikke vider distribuere dem videre.
Derfor er det muligt at se dem på et mediecenter øøh i hvertfald hvis du har Mac
Ophavsretten er blevet så misbrugt og bøjet til de store pladeselskabers fordel i så lang tid at de fleste danskere ikke har respekt for den mere.
Jeg foreslår at vi helt skrotter Ophavsretten og lader Immaterielretten være lig med almindelig Ejendomsret.
D.v.s. hvis man har købt noget så har man 100% fri råderet over det. Ret til at kopiere det. Ret til at ændre det. Ret til at bruge det i hvilken som helst ny sammenhæng man har lyst.
Oven på dette grundlag skulle der være en undtagelse, hvor kunstnere kunne registrere deres værk i en offentlig database og modtage et kopi-monopol i op til et sted mellem 2 og 5 år.
Dette monopol skal ikke kunne sælges eller på anden måde overføres til 3. mand.
En offentligt database sikre at fildelingstjenester og andre har en chance for at udelukke værker under kopi-monopol, og den begrænsede længde på monopolet sikre at markedskræfterne ikke bliver sat ud af spil som det er tilfældet i dag, hvor pladeselskaber kan sende den ene opsamlingsCD ud efter den anden og stadig tjene kassen, fordi de med Ophavsretten har taget magten fra kunstneren.
Jeg foreslår at vi helt skrotter Ophavsretten og lader Immaterielretten være lig med almindelig Ejendomsret.
D.v.s. hvis man har købt noget så har man 100% fri råderet over det. Ret til at kopiere det. Ret til at ændre det. Ret til at bruge det i hvilken som helst ny sammenhæng man har lyst.
Oven på dette grundlag skulle der være en undtagelse, hvor kunstnere kunne registrere deres værk i en offentlig database og modtage et kopi-monopol i op til et sted mellem 2 og 5 år.
Dette monopol skal ikke kunne sælges eller på anden måde overføres til 3. mand.
En offentligt database sikre at fildelingstjenester og andre har en chance for at udelukke værker under kopi-monopol, og den begrænsede længde på monopolet sikre at markedskræfterne ikke bliver sat ud af spil som det er tilfældet i dag, hvor pladeselskaber kan sende den ene opsamlingsCD ud efter den anden og stadig tjene kassen, fordi de med Ophavsretten har taget magten fra kunstneren.
lnc12 (23) skrev:Som jeg skriver er det lovligt at rippe filmen som du har købt, så længe du ikke vider distribuere dem videre.
Derfor er det muligt at se dem på et mediecenter øøh i hvertfald hvis du har Mac
ja, hvis du er så heldig at det er analog det du har.
det er ikke lovligt at bryde/omgå en kopi sikring, med mindre den er skyld i at du ikke er istand til at afspille mediet.
i praksis betyder det, at du ikke må rippe dinne dvd film, for at kunne se dem på et mediecenter, da du har mulighed for at afspille dem i dit dvd drev.
jeg har stemt ja. dels fordi regler på området er meget misvisende, og så perioden for opharvsret giver ingen fucking mening, (i følge dansk lovgivning) da den er på livstid + 70 år?
det vil altså sige, hvis en gut lavede et stykke musik for 120 år siden, og det kun er 69 år siden han døde, så er det ulovligt at kopier det..
og det syntes jeg virkelig ikke giver nogen mening, for vil mene at både ham og hans pårørende har haft alt for langt tid til at tjene på det.
syntes at det forslag som piratpartiet har gang i, virker mere fornuftigt, 5 år, fra udgivelse, da som de skriver, så er det de færreste producenter som lave noget som de ikke kan tjene hjem på 5 år (dette er selvfølgelig ment inden for musik, software og film, og ja, denne parantes er nødvendig, for at der ikke komme en eller anden dude, som fx. tarracide, og siger, "jamen, hvad så med det, og det og det" og jeg så bliver nødt til at svare at man ikke kan sammenligne ting som spil film og musik med en kontor bygning, eller en salgshal)
Mulpacha (24) skrev:
Off topic,
Du er vist ikke husejer?! Hvis du tror at den danske ejendomsret er lig 100% råderet til at gøre præcist som du vil tager du grueligt fejl.
Hvis vi skal tage denne diskussion så synes jeg faktisk det nemmeste - og langt mest ideelle - ville være at få indført en god omgang kommunisme.
Alle arbejder med det, de har lyst til, og så længe de har lyst til det, hver dag. Des mere man arbejder, des mere immateriel værdi repræsenterer man for samfundet - og des mere kan man få (f.eks. en fin ny bil eller lign.).
Systemet skal bygge på et bytte agtigt princip, hvilket betyder at der ingen penge forefindes i systemet. Internationale virksomheder i landet skal selvfølgelig bruge en form for monetær enhed for at kunne handle med omverdenen, men denne mængde skal staten ind over, og holde firmaerne i nakken om.
Jeg tænker noget i stil med, at de har et budget, men i praksis bygger budgettet på den mængde (og kvalitet), firmaet kan producere (som det jo i forvejen gør - forhåbentlig).
På den måde vil man også nemt kunne implementere fri musik for alle - for alt er i forvejen frit, for alle.
Men OK, jeg er jo også utopisk. :-P
Alle arbejder med det, de har lyst til, og så længe de har lyst til det, hver dag. Des mere man arbejder, des mere immateriel værdi repræsenterer man for samfundet - og des mere kan man få (f.eks. en fin ny bil eller lign.).
Systemet skal bygge på et bytte agtigt princip, hvilket betyder at der ingen penge forefindes i systemet. Internationale virksomheder i landet skal selvfølgelig bruge en form for monetær enhed for at kunne handle med omverdenen, men denne mængde skal staten ind over, og holde firmaerne i nakken om.
Jeg tænker noget i stil med, at de har et budget, men i praksis bygger budgettet på den mængde (og kvalitet), firmaet kan producere (som det jo i forvejen gør - forhåbentlig).
På den måde vil man også nemt kunne implementere fri musik for alle - for alt er i forvejen frit, for alle.
Men OK, jeg er jo også utopisk. :-P
#28: Som så mange andre påpeger ved vi jo godt, dybest set, at det er forkert.
Men det ændrer ikke ved det faktum at underholdningsindustrien som helhed (musik, film, spil m.v.) underbygger og skærper sig på området for brugbarhed og distribution.
WWW "revolutionen" skete for over ti år siden.
Vi har stadig ikke mulighed for at gøre følgende:
Betal for spil/film/musik stykke for ubegrænset adgang til dette, uanset hvor du befinder dig i verden - og uanset hvilken PC.
Det kan lade sig gøre få steder - ligesom jeg udtrykker i min tidligere post (#5) - og det er skønt. Desværre er dette undtagelsen hellere end reglen.
Det kan ikke passe. Indtil vi får lignende situation som hovedregel, hellere end undtagelsen vil jeg blive ved med, i stille protest, at bryde copyright lovgivningen. Ikke fordi det er gratis.
Ikke fordi det er ulovligt og jeg er en tænder på at være "slem", men fordi det kan (og bør!) være så nemt - men det er det ikke.
Men det ændrer ikke ved det faktum at underholdningsindustrien som helhed (musik, film, spil m.v.) underbygger og skærper sig på området for brugbarhed og distribution.
WWW "revolutionen" skete for over ti år siden.
Vi har stadig ikke mulighed for at gøre følgende:
Betal for spil/film/musik stykke for ubegrænset adgang til dette, uanset hvor du befinder dig i verden - og uanset hvilken PC.
Det kan lade sig gøre få steder - ligesom jeg udtrykker i min tidligere post (#5) - og det er skønt. Desværre er dette undtagelsen hellere end reglen.
Det kan ikke passe. Indtil vi får lignende situation som hovedregel, hellere end undtagelsen vil jeg blive ved med, i stille protest, at bryde copyright lovgivningen. Ikke fordi det er gratis.
Ikke fordi det er ulovligt og jeg er en tænder på at være "slem", men fordi det kan (og bør!) være så nemt - men det er det ikke.
Svarede nej, ja, som tingene er lige nu, er det da totalt kritisabelt og utidssvarende, men det er jo i princippet ikke lovens skyld.
Lame poll is lame.
Lame poll is lame.
Kork (28) skrev:Fatter fandme ikke at i kan påstå at det er iorden at downloade.. der er ingen grund til at ændre loven som den er nu. man smutter jo heller ikke ned i blockbuster og stjæler en bil eller sniger sig ind i biografen.
tager jer lige sammen.
hvis jeg vil stjæle en bil, så er det sku nok ikke blockbuster jeg vælger at gå ned i, alle ved jo at fonas biler er bedre :P
men som det har været sagt i andre ligende debatter, så er det ikke tyveri at downloade, for hvis du stjæler noget, fx en bil, så mister ejeren sin bil, men ved at du downloader en kopi, så her ejeren stadig sin data....
eller sagt på en anden måde, hvis jeg kopier en eller anden guts bil, så har han stadig sin bil, og jeg har en tilsvarende
ZiN (27) skrev:Hvis vi skal tage denne diskussion så synes jeg faktisk det nemmeste - og langt mest ideelle - ville være at få indført en god omgang kommunisme.
Nu er kommunisme defineret lidt anderledes
"et samfund, hvor enhver arbejdede efter evne og modtog efter behov. Her ville der ikke længere være en sammenhæng mellem ejendom og indtjening eller mellem arbejde og indtjening, alles behov var legitime"
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_poli...
albani (26) skrev:
Off topic,
Du er vist ikke husejer?! Hvis du tror at den danske ejendomsret er lig 100% råderet til at gøre præcist som du vil tager du grueligt fejl.
Det du snakker om er undtagelser. Jeg snakker om retten til at bruge almindelige forbrugsprodukter til hvad du har lyst til.
Synes du fx at en microbølgeovnsproducent skulle have ret til at sige at du kun må bruge et bestemt mærke popcorn med ovnen? Eller at du ikke må skille den ad og bruge delene til noget andet?
[sarkasme]Jep, det fremmer virkeligt udviklingen.[/sarkasme]
Mulpacha (35) skrev:albani (26) skrev:
Off topic,
Det du snakker om er undtagelser. Jeg snakker om retten til at bruge almindelige forbrugsprodukter til hvad du har lyst til.
Synes du fx at en microbølgeovnsproducent skulle have ret til at sige at du kun må bruge et bestemt mærke popcorn med ovnen? Eller at du ikke må skille den ad og bruge delene til noget andet?
[sarkasme]Jep, det fremmer virkeligt udviklingen.[/sarkasme]
Det handler da ikke om hvad jeg synes men hvordan loven faktisk er... du beskriver ejendomsretten som
"D.v.s. hvis man har købt noget så har man 100% fri råderet over det. Ret til at kopiere det. Ret til at ændre det. Ret til at bruge det i hvilken som helst ny sammenhæng man har lyst. "
og det er simpelthen ikke korrekt... der er mange ting man ikke må gøre selvom du ejer dit eget matrikelnummer/hus ... der er med andre ord IKKE 100% fri råderet. Det er alt hvad jeg siger, påpeger blot at det du skrev ikke er korrekt.
Hvis du ønsker at "have retten til at bruge almindelige forbrugsprodukter til hvad du lyster" så er du bare nødt til at finde et bedre eksempel end ejendomsretten....
Det var ikke mig der brugte ejendomsretten som eksempel for 100% råderet... hvad årsagen til diverse restriktioner måtte være er sagen irrelevant, fakta er at man ikke kan gøre som man vil blot fordi man ejer et matrikel, langt fra endda.
Derfor er det ikke det bedste eksempel at bruge hvis man taler for en større frihed for brug af diverse digitale medier... ?!
Det var ikke mig der brugte ejendomsretten som eksempel for 100% råderet... hvad årsagen til diverse restriktioner måtte være er sagen irrelevant, fakta er at man ikke kan gøre som man vil blot fordi man ejer et matrikel, langt fra endda.
Derfor er det ikke det bedste eksempel at bruge hvis man taler for en større frihed for brug af diverse digitale medier... ?!
#Albani
Nu er ejendomsret et meget vidt begreb, og de bestemmelser du snakker om, er ikke en specifik del af denne, men netop undtagelser der har helt specifikt med matrikel/hus-ejerskab at goere.
Man betaler ogsaa fancy-skat af grundejerskab, hvilket man heller ikke goer af mikroboelgeovne.
Nu er ejendomsret et meget vidt begreb, og de bestemmelser du snakker om, er ikke en specifik del af denne, men netop undtagelser der har helt specifikt med matrikel/hus-ejerskab at goere.
Man betaler ogsaa fancy-skat af grundejerskab, hvilket man heller ikke goer af mikroboelgeovne.
Mulpacha (24) skrev:
Ejendomsrettens ukrænkelighed er sikret ved Grundloven § 73. Beskyttelsen består i, at det offentlige kun under bestemte betingelser kan forlange....
Beskyttelsen omfatter ikke blot den fulde ejendomsret til en ting eller en fast ejendom, men også begrænsede rettigheder som lejeret og panteret samt immaterielle rettigheder, fx ophavsret. Også offentligt skabte rettigheder kan være beskyttede, fx rettigheder ifølge et meddelt patent eller ret til en forfalden pensionsydelse.
Kilde
Det er her jeg vil hen.... at sige at den immaterialeret skal vi lige helt almindelig ejendomsret er bare at sige 1 = 1 ... der er mange begrænsninger for almindelig ejendomsret... ejendomsretten er IKKE det samme som 100% råderet.... hverken når det drejer sig om løsøre eller fast ejendom....
Jeg mener ikke det skal være lovlig at kopiere frit fra nettet, men det burde i det mindste være lovligt at rippe købte film til ISO og smide på sit mediacenter uden at være kriminel!
Mulpacha (24) skrev:albani (41) skrev:
[...] at sige at den immaterialeret skal vi lige helt almindelig ejendomsret er bare at sige 1 = 1 ... der er mange begrænsninger for almindelig ejendomsret... ejendomsretten er IKKE det samme som 100% råderet.... hverken når det drejer sig om løsøre eller fast ejendom....
Når du nu så gerne vil ordkløve, så skrev jeg altså "almindelig Ejendomsret". Og forklarede det med "100% ret til at gøre hvad man vil". Og med det mente jeg ejendomsretten der normalt dækker almindelige forbrugsprodukter.
Har du ikke nogle meninger, og måske nogle argumenter til at bakke dem op? Det synes jeg er meget mere interessandt at snakke om.
Stemte nej, men er ikke sikker på at det er det bedste.. Jeg savner mere at hollywood et al. tager sig sammen og giver mig mulighed for at se og købe film på en mere praktisk måde - ja jeg vil gerne betale..
Men jeg har det lidt som ZiN (#29): jeg har også banditkopieret - vel vidende at det var moralsk forkasteligt og en dødssynd - men det var (og er) bare så nemt i forhold til alternativerne. Nu er jeg så medlem af LoveFilm, som er forholdsvist bekvemmeligt, men stadig meget mere besværligt end at bruge en torrent-henter, der automagisk lægger alle dagens nyeste film, via et antal rss-feeds, klar på mit mediacenter til når jeg kommer hjem fra arbejde..
Er der i øvrigt andre end Albani der ikke fatter _pointen_ i Mulpachas forslag i #24? Ideen er da glimrende.
Det er så skønt at diskussionerne på newz altid spammes af personer, der (særligt hvis de synes at ved "lidt mere" om et delemne) kan blive ved at fluekneppe småfejl som er komplet irrelevante for pointen i folks indlæg (og tråden).
Men jeg har det lidt som ZiN (#29): jeg har også banditkopieret - vel vidende at det var moralsk forkasteligt og en dødssynd - men det var (og er) bare så nemt i forhold til alternativerne. Nu er jeg så medlem af LoveFilm, som er forholdsvist bekvemmeligt, men stadig meget mere besværligt end at bruge en torrent-henter, der automagisk lægger alle dagens nyeste film, via et antal rss-feeds, klar på mit mediacenter til når jeg kommer hjem fra arbejde..
Er der i øvrigt andre end Albani der ikke fatter _pointen_ i Mulpachas forslag i #24? Ideen er da glimrende.
Det er så skønt at diskussionerne på newz altid spammes af personer, der (særligt hvis de synes at ved "lidt mere" om et delemne) kan blive ved at fluekneppe småfejl som er komplet irrelevante for pointen i folks indlæg (og tråden).
Jeg synes den skal ændres. Ikke så meget fordi jeg mener det er rigtigt eller forkert. Men fordi den der undersøgelse tidligere på ugen sagde at 70% af alle danskere downloader ulovligt music og film på nettet..
I et demokratisk samfund er det flertallet der sætter standarden. Og ved at 70% henter ulovligt materiale så skal det ændres..
Man kan ikke gøre 70% af Danmarks befolkning til kriminelle i et demokratisk samfund. Så kan det være lige så forkert som det har lyst til det ændre ikke på noget.
I et demokratisk samfund er det flertallet der sætter standarden. Og ved at 70% henter ulovligt materiale så skal det ændres..
Man kan ikke gøre 70% af Danmarks befolkning til kriminelle i et demokratisk samfund. Så kan det være lige så forkert som det har lyst til det ændre ikke på noget.
#48: Repræsentativt eller ej har vi stadig demokrati (dog har vi, officielt set monarki, men nok om det). Demokrati betyder folkestyre - og dermed at flertallet bestemmer. Dette betyder at hvis de 70% af danskere, der har brudt copyright lovgivningen, alle mener der er ét eller andet galt med copyright lovgivningen, så skal den ændres. Ligesom hvis 70% mener at vi ikke skal betale skat, så kommer vi til ikke at betale skat. Vores samfund vil nok styrte i graven og sådan, men hvis de mener det, og stemmer det... Tja. Så sker det.
#48 hehe, med det mærkesager vores politikere har, så vil jeg da i høj grad mene, at pøbelvældet allerede er trådt i kraft...
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.