mboost-dp1
Hvem stemmer du på til Folketingsvalget?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Jeg vil som sådan også bare have gjort indvandringen mere effektiv, så det ikke bare er et stort hul i jorden vi står og hælder penge i.Windcape (49) skrev:Det handler om integration, ikke om at begrænse indvandringen.
Men er der andre partier der har en politik der ikke belønner indvandrerne for ikke at tage del i samfundet?Windcape (49) skrev:Og DF skader da integrationen på alle mulige punkter, ved netop at være så fjenske over for fremmede kulturer.
Jeg har ikke noget imod indvandrere, så længe forsøger at integrere sig.
De skal være hjertelig velkommen til at have deres tro, så længe det ikke betyder at de:Windcape (49) skrev:Djengis Khan skabte verdens største kontinuerte imperium, og tillod alle religioner (Budisme, kristendom, mongolernes egen stammetro, islam, osv.).
1) Overtræder de danske love
2) Ikke deltager i samfundet fordi de sidder indespærret derhjemme (kvinderne fx)
Nu kan jeg jo reelt ikke vide hvor mange af dem der kører lovligt rundt i en svensk indregistreret BMW, så det vil være en umulig opgave.Windcape (49) skrev:De gør rockerne også. Tag et billede af nummerpladen, og meld dem til politiet/skattevæsnet.
Jeg leder efter straffe som kan få dem til at stoppe de lovovertrædelser. Og det gælder også rockere, polakker, og hvem der ellers måtte gøre det.
fidomuh (37) skrev:#32
Det er egentligt ret simpelt:
Synes du det er fedt selv at skulle betale naar du ligger paa baaren i ambulancen?
Synes du det er fedt at der bygges en industri op omkring ikke at redde liv, men om at profitmaksimere sygdomsramte?
Synes du det er fedt at uddannelsesstoetten skaeres endnu mere ned?
Synes du det er fedt at opfordre til raceforskelsbehandling i Danmark?
Synes du det er fedt at stille vilkaar op for fremmede, som danskerne ikke selv kan bestaa?
Synes du det er fedt at de rige bliver mere rige, mens de fattige doer i rendestenen?
Synes du det er fedt at de rige bliver lidt mindre rig, mens de fattige faar raad til mad, tandlaege, etc.
(Evt. kombineret med at skadestuen saa koster penge.)
Det er ikke saa svaert, man skal bare filtrere alt lortet fra og se paa kernen i denne valgdebat:
Synes du at der skal brugerbetaling paa den offentlige sundhed?
Dette vil 112% sikkert foere til en privatisering af sundhedsvaesnet, paa godt og ondt.
Er det hvad man kalder for objektivt på det yderste venstre..?
Well, det var jo rent faktisk et eksempel som blev taget frem i debatten.
Liberal Alliance og Konservative mener helt bestemt at det skal koste penge at tage paa skadestuen.
At skaere paa uddannelsesstoetten er at skaere direkte i Danmarks levebroed.
Du faar *intet* positivt ud af det.
SU'en sikrer at man kan studere uden at skulle have 7 jobs ved siden af.
Jeg siger ikek at den boer vaere hoejere, eller at man skal kunne studere paa dansk SU i udlandet (som man kan i dag), men at skaere i den er bare dumt.
... Jeg er enig.
*watches the sky for falling meteors*
... Nu hvor DF rent faktisk har studeret svarene nok til at kunne svare? :D
Det vil de fattige vel ogsaa? :)
Det er nok mere et spoergsmaal om solidarisk beskatning.
Differentieret moms vil ikke afhjaelpe den sociale kloeft og det vil ikke hjaelpe de fattigt stillede.
Det vil nok naermere skabe et stoerre hul imellem rig og fattig, medmindre man finde en anden maade at skrabe pengene ind, som kun rammer de rige - og saa er vi tilbage til udgangspunktet ;)
Ja.
Ja.
Det er serioest farligt. Jeg toer daarligt gaa udenfor nu :(
Det er det de skriger mest om - og sandsynligvis ogsaa det der vil ramme den enkelte dansker mest.
Personligt synes jeg der er rigeligt med bud paa loesninger her, jeg har ikke den finansielle baggrund til at vurdere hvorvidt deres "langt ude" forslag vil virke - og det gaelder dem alle.
Jeg kan se en ide i at spare.
Jeg kan se en ide i at optimere.
Jeg kan se en ide i at investere i vaekst.
Saa, spoergsmaalet er nok mere, om ikke alle deres loesninger noedvendige i en vis grad, for at det her kommer paa rette kurs.
Hvad jeg dog ikke tror vil hjaelpe den almene dansker, er at skulle have dankortet frem paa vej til sygehuset. :)
Ah, jeg tvivler på at folk er neo-konservative i Danmark.
Men ja, solidaritet er ikke i højsædet på højrefløjen.
Liberal Alliance og Konservative mener helt bestemt at det skal koste penge at tage paa skadestuen.
Det er relevant at diskuttere om cafe-pengene overhovedet er berettigede.
Jeg så hellere at pengene blev brugt til billigere/gratis offenligt transport for studerende.
At skaere paa uddannelsesstoetten er at skaere direkte i Danmarks levebroed.
Du faar *intet* positivt ud af det.
SU'en sikrer at man kan studere uden at skulle have 7 jobs ved siden af.
Jeg siger ikek at den boer vaere hoejere, eller at man skal kunne studere paa dansk SU i udlandet (som man kan i dag), men at skaere i den er bare dumt.
Men jeg er absolut enig i at fjerne det ekstra års SU man kan få på videregående uddannelser er en rigtig dum ide.
... Jeg er enig.
*watches the sky for falling meteors*
Faktisk var der næsten ingen der dumpede invandreprøven i år. DF sagde i går at de gerne så at prøven blev sværere.
... Nu hvor DF rent faktisk har studeret svarene nok til at kunne svare? :D
Tjoo, hvis man er rig, så vil man jo gerne pleje sine egne interesser.
Det vil de fattige vel ogsaa? :)
Det er nok mere et spoergsmaal om solidarisk beskatning.
Priserne på mad kunne jo hjælpes af en differentieret moms. Noget som venstrefløjen aldrig ville gå med til.
Differentieret moms vil ikke afhjaelpe den sociale kloeft og det vil ikke hjaelpe de fattigt stillede.
Det vil nok naermere skabe et stoerre hul imellem rig og fattig, medmindre man finde en anden maade at skrabe pengene ind, som kun rammer de rige - og saa er vi tilbage til udgangspunktet ;)
Det er dybt idiotisk at der skal være ligeså meget skat på biler, som på fødevarer.
Ja.
Og danskerne er nogle fjolser fordi de ikke fokusere mere på det.
Ja.
Det er serioest farligt. Jeg toer daarligt gaa udenfor nu :(
Brugerbetaling inden for sundhedsvæsnet er ikke kernen i valgkampen.
Det er det de skriger mest om - og sandsynligvis ogsaa det der vil ramme den enkelte dansker mest.
Job, skat, og offentlige udgifter er.
Personligt synes jeg der er rigeligt med bud paa loesninger her, jeg har ikke den finansielle baggrund til at vurdere hvorvidt deres "langt ude" forslag vil virke - og det gaelder dem alle.
Jeg kan se en ide i at spare.
Jeg kan se en ide i at optimere.
Jeg kan se en ide i at investere i vaekst.
Saa, spoergsmaalet er nok mere, om ikke alle deres loesninger noedvendige i en vis grad, for at det her kommer paa rette kurs.
Hvad jeg dog ikke tror vil hjaelpe den almene dansker, er at skulle have dankortet frem paa vej til sygehuset. :)
Windcape (33) skrev:Som ung er det jo nok mest relevant at kigge på det lokaltpolitiske, eller for de emner der berører sig.
Nu er jeg så af den holdning at man bør stemme på hvad man mener er bedst for samfundet som helhed og ikke efter hvad man selv får mest ud af. Så derfor burde min alder ikke have noget at sige mht hvad jeg burde stemme på.
Windcape (33) skrev:Alternativt kan du kigge på ungdomspartierne, og få dig en snak med nogle af deres repræsentanter fra dit lokalområde.
Ja men så er problemet jo at alt jeg får at vide vil være meget farvet. Det kan jeg ikke bruge til noget.
Windcape (33) skrev:Ellers kan du selvfølgelig stemme blank, og så følge mere med i politik de næste 4 år for at danne dig en mening. Men det skal kun være hvis du virkelig ikke vil bruge et par timer på at sætte dig ind i hvordan samfundet fungerer.
Et par timer? Jeg har haft samfundsfag på C niveau da jeg gik i gymnasiet og så følger jeg nogenlunde med i nyhederne. Det gør mig sgu ikke til nogen ekspert. Eksperterne skulle man synes burde være politikerne, og selv de kan ikke blive enige. Ser så mange danskere høvle diverse politikere, men de glemmer lidt at disse politikere faktisk har dette som deres arbejde og fylder en meget stor del af deres liv. Det er da ufatteligt arrogant at tro at man som gennemsnitlig dansker ved meget mere end folk der arbejder med politik til dagligt.
Windcape (33) skrev:Det er dog en mangel i din uddannelse, at du ikke er blevet bedre oplyst. Er Samfundsfag ikke ved at være obligatorisk alle steder nu?
Som sagt mener jeg ikke kun det er mig der er dårligt oplyst. Politisk ved jeg nogenlunde lige så meget som det meste af min omgangskreds. I modsætning til de fleste i min omgangskreds går jeg dog ikke rundt og tror jeg ved det hele, og er derfor interesseret i at vide nogle flere facts i stedet for det som politik oftest ender i: mundlort. Jeg ønsker at snakke med nogle fornuftige personer der ikke er alt for biased om hvilke politikere der bedst reflekterer mine holdninger til hvordan et samfund skal se ud. Ikke med formålet at finde en politiker at stemme på for at gøre dagligdagen bedre for lige netop mig, men for os alle sammen. Sådan som alle burde stemme. Jeg siger ikke at man skal prøve at gøre alle tilfredse, men blot at man bør erkende at man ikke selv altid er vigtigst. Er 51% for og 49% imod? Så gå på kompromis i stedet for at ignorere 49% af stemmerne. Hvem skal man stemme på for at få realiseret sådan et samfund?
Der er en forskel. Man underminerer princippet om hemmelig afstemning ved ikke at møde op. Hvis man vil holde øje med det, så kan man godt finde ud af hvem der har mødt op og lagt en stemmeseddel i boksen. Det er straks langt sværere at finde ud af hvem der har stemt blankt.Athinira (43) skrev:Realiteten er altså at der, pragmatisk set, INGEN forskel er mellem at stemme blankt eller ikke at stemme, so why bother?
Nu er Danmark ikke et af de lande hvor jeg tror nogen betydelig procentdel af befolkningen undlader at stemme pga. frygt for vold osv. Så det er mest af principielle årsager jeg mener alle bør møde op for at stemme.
Selvom det ikke gør en forskel på udfaldet om man udebliver, stemmer blankt eller stemmer ugyldigt, så mener jeg stadig det sender et signal om ens holdning. Om man så mener det signal har en værdi eller ej, det må man gøre op med sig selv. Her er min fortolkning af hvad de forskellige måder at agere på betyder.Athinira (43) skrev:Stemmer man blankt melder man sig mindst lige så meget ud af samfundet som ikke at stemme, i det man stadigvæk overlader valgresultatet til andre.
- Hvis man udebliver, så er det en indikation af man synes demokrati er kedeligt og besværligt, og at man synes det burde erstattes af et diktatur i stedet for.
- Hvis man stemmer blankt, så er det en indikation af at man synes alle politikerne er så dygtige, at man ikke kan beslutte sig imellem dem, og man er sikker på det nok skal gå godt uanset hvem af dem der får magten.
- Hvis man stemmer ugyldigt er det enten fordi stemmesedlen er for besværlig at finde ud af eller også er det noget man gør bevidst for at udtrykke sin kritik af systemet. Sidstnævnte gøres mest tydeligt ved at skrive sin uforbeholdne mening om politikkerne hen over stemmesedlen.
Hvis man synes alle politikkerne er nogle fjolser bør man nu stadigvæk stemme. Der er uden tvivl nogle af politikkerne der er større fjolser end de andre, så det gør da stadig en forskel hvor stort et fjols man giver magten. Hvis man har den holdning synes jeg dog man burde overveje at selv gå ind i politik.
fidomuh (54)
[/quote skrev:
Ahh var der ikke tale om et mindre beløb hvad det så end er for at gå til den praktiserende læge? Efter hvad jeg har læst i dag så skulle pengene gå til billigere tandlæge regninger.
[quote]Det er relevant at diskuttere om cafe-pengene overhovedet er berettigede.
Jeg synes det er umådeligt nedladende at omtale det som café penge. Da jeg i sin tid gik på handelsgymnasiet var der nogle der skulle bruge en helvedes tid på lektier og hvad har vi for at klare sig igennem. Altså var det ikke sikkert at de havde klaret sig igennem en gymnasiel uddannelse hvis de skulle have et job ved siden af skolen. Skal de så afskæres fra en gymnasiel uddannelse blot fordi de har behov for at bruge langt de fleste vågne timer på skole arbejdet?
JesperZ (56) skrev:I modsætning til de fleste i min omgangskreds går jeg dog ikke rundt og tror jeg ved det hele, og er derfor interesseret i at vide nogle flere facts i stedet for det som politik oftest ender i: mundlort.
Nedenstående er det, som alle burde sætte sig ind i før det stemmer: Partiprogrammer!
Liste A - Socialdemokratiet
Liste B - Radikale
Liste C - Konservative
Liste F - SF
Liste I - Liberal Alliance
Liste K - Kristendemokraterne
Liste O - Dansk Folkeparti
Liste V - Venstre
Liste Ø - Enhedslisten
Det skulle gerne være alle partier i Folketinget lige nu. Jeg har ikke gennemgået informationsarkene selv; de er dog fra Folketingets hjemmeside, pånær Kristendemokraternes som blev linket til deres hjemmeside. Der fandt jeg deres principprogram, da linket førte til deres historie. Informationsarkene er fundet via http://www.ft.dk/Demokrati/Partier/PartiOversigt.a...
kasperd (57) skrev:eller også er det noget man gør bevidst for at udtrykke sin kritik af systemet.
Som i http://ronson.dk/papmache/valg.jpg? :)
Jeg stemte "Stem blank, vis resultat" da jeg ikke synes der er nogen partier, der i høj grad nok tør sige DF's åbenlyse fascisme imod.
Windcape (45) skrev:Neeeej!
Hvis du stemmer blank er der et højere totalt antal stemmer, hvilket betyder at der skal flere stemmer per mandat!
En enkelt stemme kan tippe et mandat fra et parti til et andet, hvilket kan gøre hele udfaldet! OGSÅ selvom den er blank!
Forkert. Blanke stemmer er jvf. lovgivningen ugyldige, og de tæller ikke med i noget "totale antal stemmer". Det er bare tradition at optælle dem for at se hvor mange af dem som har været oppe og stemme der egentlig er røvligeglade.
Derudover er det også den værste omgang vås jeg længe har hørt. Mandater bliver givet baseret på en procentfordeling, f.eks. hvis Parti 1 får 50% flere stemmer end parti 2, så vil de også have 50% flere mandater. Der er 179 pladser i folketinget som skal udfyldes, og de skal udfyldes om så der er 0 eller en million blanke stemmer, og de bliver udfyldt baseret på procentfordelingen af de stemmer der tæller. Det er simpel matematik.
kasperd (57) skrev:Stemmer man blankt melder man sig mindst lige så meget ud af samfundet som ikke at stemme, i det man stadigvæk overlader valgresultatet til andre. Selvom det ikke gør en forskel på udfaldet om man udebliver, stemmer blankt eller stemmer ugyldigt, så mener jeg stadig det sender et signal om ens holdning. Om man så mener det signal har en værdi eller ej, det må man gøre op med sig selv. Her er min fortolkning af hvad de forskellige måder at agere på betyder.
- Hvis man udebliver, så er det en indikation af man synes demokrati er kedeligt og besværligt, og at man synes det burde erstattes af et diktatur i stedet for.
- Hvis man stemmer blankt, så er det en indikation af at man synes alle politikerne er så dygtige, at man ikke kan beslutte sig imellem dem, og man er sikker på det nok skal gå godt uanset hvem af dem der får magten.
- Hvis man stemmer ugyldigt er det enten fordi stemmesedlen er for besværlig at finde ud af eller også er det noget man gør bevidst for at udtrykke sin kritik af systemet. Sidstnævnte gøres mest tydeligt ved at skrive sin uforbeholdne mening om politikkerne hen over stemmesedlen.
Så med andre ord er du altså en slags tankelæser af folk som kan afgøre deres personlighed og personlige holdning til demokrati og samfund alene baseret på om du ved at de stemmer eller ej?
Dine fortolkninger er jo helt ude i hampen. Tror du, helt seriøst, at alle folk der ikke stemmer gør det fordi de foretrækker diktatur? Tror du hekt seriøst at folk som stemmer blankt mener at politikerne er dygtige?
Jeg er i tvivl om jeg er blevet trollet her eller om du bare har røget store mængder fed, for dine fortolkninger har omtrent lige så meget troværdighed som den lokale tarotkortlæser på Vesterbro (hun ryger vist også fed i forbindelse med sit arbejde i believe).
Jeg er liberal, men jeg syntes der skal fokus på ligestilling og religiøs frihed. De radikale er derfor dem jeg igen og igen hælder mest imod, når jeg kikker på de forskellige partier.
Det er selvfølgelig set fra mit eget perspektiv. Jeg ser ikke længere penge som det vigtigste element i livet, men derimod muligheden for at kunne leve det frit. Vil meget gerne se folkekirken bundet op via lov, og se dem tvunget til at give ligestilling til homoseksuelle, om de vil det eller ej. Og jeg vil gerne se at kirkeskatten går til den religiøse organisation en troende er medlem af, selvom jeg er stærk ateist.
Og er bare fandens vred over den tone der er i indvandre debatten, og i lovene der er kommet til i den blå regering. Jeg stemte ikke venstre i sin tid for at Dansk Folkeparti kunne gøre vores land så usmageligt nationalt som det er blevet. Føj for satan. Jeg er ikke fan af de røde, men min fjendes fjende er min ven.
Men jeg syntes da også at den der idé med at man skal arbejde 12 minutter yderligere om dagen er noget bras. Så bliver hver syv og trevidende vel blot fyret, fordi jeg kan da ikke se hvorfor virksomhederne på magisk hvis får brug for mere arbejdskraft. Men DF har placeret sig i det blå, og jeg kan simpelthen ikke træde der længere.
(Hvis blot blokpolitik ville dø en grusom død - jeg må vælge imellem pest og kolera, fordi jeg ved at det parti jeg vælger ikke vil være tro i deres ideologi når der skal handles frem og tilbage)
Det er selvfølgelig set fra mit eget perspektiv. Jeg ser ikke længere penge som det vigtigste element i livet, men derimod muligheden for at kunne leve det frit. Vil meget gerne se folkekirken bundet op via lov, og se dem tvunget til at give ligestilling til homoseksuelle, om de vil det eller ej. Og jeg vil gerne se at kirkeskatten går til den religiøse organisation en troende er medlem af, selvom jeg er stærk ateist.
Og er bare fandens vred over den tone der er i indvandre debatten, og i lovene der er kommet til i den blå regering. Jeg stemte ikke venstre i sin tid for at Dansk Folkeparti kunne gøre vores land så usmageligt nationalt som det er blevet. Føj for satan. Jeg er ikke fan af de røde, men min fjendes fjende er min ven.
Men jeg syntes da også at den der idé med at man skal arbejde 12 minutter yderligere om dagen er noget bras. Så bliver hver syv og trevidende vel blot fyret, fordi jeg kan da ikke se hvorfor virksomhederne på magisk hvis får brug for mere arbejdskraft. Men DF har placeret sig i det blå, og jeg kan simpelthen ikke træde der længere.
(Hvis blot blokpolitik ville dø en grusom død - jeg må vælge imellem pest og kolera, fordi jeg ved at det parti jeg vælger ikke vil være tro i deres ideologi når der skal handles frem og tilbage)
ipwn (65) skrev:Men jeg syntes da også at den der idé med at man skal arbejde 12 minutter yderligere om dagen er noget bras.
Lars Løkke var den som præsenterede idéen tilbage i 2008 overfor ritzau, så er ikke umuligt at det er noget bras :)
Desuden, så er idéen, at alle skal arbejde 12 minutter mere. Det gør, at alle får flere penge mellem hænderne til forbrug - og på den måde får næsten alle virksomheder flere penge til bl.a. løn. Dertil skaffer de fleste medarbejdere netto penge til selskabet - ellers var de jo ikke ansat.
Alrekr (66) skrev:Dertil skaffer de fleste medarbejdere netto penge til selskabet - ellers var de jo ikke ansat.
Så sandt, så sandt. Men mange virksomheder er jo dybt afhængige af eksporten, og den stiger jo ikke på magisk vis, fordi vi arbejder en time mere om ugen.
Og var det ikke Novo Nordisk, der var ude og sige, at hvis det blev indført, så måtte de fyre en hel masse?
Det sagt, så ville jeg absolut intet have imod at arbejde et par timer mere om ugen til samme løn.
Jeg undre mig over hvorfor det er så utopisk.Alrekr (68) skrev:Jeg siger ikke at jeg er enig i 12 minutter. Det er en fin (utopisk?) idé, men jeg er heller ikke sikker på, at den ville fungere i den virkelige verden.
I sverige arbejder man 40 timer om ugen, ikke 37½. Hvis hele samfundet omstiller sig (altså ikke kun funktionærene, men også vuggestuerne, børnehaverne, og supermarkederne), så er det jo ikke et problem.
Det er så dybt latterligt at sådan en god ide er blevet afvist. Vi skal have både 12 minutter og tilbagetrækningsreformen af efterlønnen gennemført!
Det ville give en super solid økonomi, og ikke bare lukke hullet i kassen knap&nap.
Det er teoretisk set en god ting, hvis virksomhederne kan arbejde mere effiktivt, og derfor fyre folk.XorpiZ (70) skrev:Og var det ikke Novo Nordisk, der var ude og sige, at hvis det blev indført, så måtte de fyre en hel masse?
Det skaber et lønpres, som resultat vil betyde at vi kan producere/udvikle produkter/løsninger billigere i Danmark, hvilket så gerne skulle føre til flere jobs bagefter.
Problemet er bare at det er en model der kun giver mening for de højtuddannede, som er sikret deres arbejde. Så den vil aldrig blive vedtaget i et demokrati.
spectual (69) skrev:#66 Jeg har ikke een eneste gang hørt dem svare på om de 12 minutter er lønnet eller ulønnet.
Jeg har stillet spørgsmålet på SFs facebook-side (og lod som om det var mig der var så klog). Så må vi se om der kommer et svar.
Windcape: Vi lever herligt i Danmark. Mere ferie og mindre arbejdsuge end i resten af EU (som jeg husker det). Vi burde arbejde mere og holde mindre fri. Væk med fridage, væk med alle de små vinter- efterårs- påske- og Kristi himmelfartsferier, og så holde to lange ferier om året - én til sommer og én til vinter. Det er bevist, at ferier stresser folk, fordi man skal omstille sig fra de vante rammer.
Og heri ligger sagens kerne. Vi, danskerne, burde gøre rigtig meget.Alrekr (73) skrev:Vi burde arbejde mere og holde mindre fri
Men vi vil ikke, og stemmer derfor på politikere der gerne vil have en ministerbil med privat-chauffør.
USA har samme problem. Og alle andre lande. Folk vil ikke acceptere globaliseringen.
Alrekr (73) skrev:Vi burde arbejde mere og holde mindre fri. Væk med fridage, væk med alle de små vinter- efterårs- påske- og Kristi himmelfartsferier, og så holde to lange ferier om året - én til sommer og én til vinter.
Enig. Man kunne sagtens skære en del af det væk.
Alternativt skulle man sløjfe de 'tvunge' fridage og give folk nogle ekstra valgfrie dage istedet. Jeg tvivler på, det kan være sundt for samfundet, at der er så mange lukkedage på et år.
Magten (52) skrev:Men er der andre partier der har en politik der ikke belønner indvandrerne for ikke at tage del i samfundet?
Jeg har ikke noget imod indvandrere, så længe forsøger at integrere sig.
Her knækker filmen for mig angående DF, de vil jo ikke har bedre integration, men komplet og aldeles assimilation. Hvad der mangler er et grundlag hvor man effektivisere integrationen og ikke begrænser den.
XorpiZ (78) skrev:Alternativt skulle man sløjfe de 'tvunge' fridage og give folk nogle ekstra valgfrie dage istedet. Jeg tvivler på, det kan være sundt for samfundet, at der er så mange lukkedage på et år.
Slet ikke da det giver nogle underlige tendenser i samfundet, blandt andet ser Danmark alt for let på det at holde en "personlig dag", men det stammer dog nok også fra uddannelse systemet af.
Danmark kunne har godt af et mere regelmæssigt arbejds år og nogle længere skole år. Som folkeskole elev eller studerende har man kun omkring de 200 skoledage. Forhøj det til 300 og man ville også kunne komme hurtigere igennem uddannelses systemet.
Arbejde mere ... eller blokere sider som Facebook og newz ...
Facebook/newz/etc. er skyld i små pauser på arbejdet, men disse små pauser er gode for medarbejderen og er meget bedre for stress niveauet end planlagte pauser.
XorpiZ (78) skrev:Enig. Man kunne sagtens skære en del af det væk.
Alternativt skulle man sløjfe de 'tvunge' fridage og give folk nogle ekstra valgfrie dage istedet. Jeg tvivler på, det kan være sundt for samfundet, at der er så mange lukkedage på et år.
Det ville være godt. Jeg undrer mig meget over hvad jeg skal på de kristne helligdage. Undrer mig også over hvad troende i andre religioner skal der.
I det mindste giver det lidt ekstra i kassen (for mig) at arbejde de dage, men det burde det vel egentligt ikke.
Windcape (82) skrev:Er vi ikke ved at have afskaffet lukkeloven helt?
Ellers så jeg gerne de snart skete. Jeg hader at jeg ikke kan handle om Søndagen.
Den er mere eller mindre irrelevant i dag. Jeg tror dog han referer til at diverse firmaer har lukket på grund af helligdage og andet gøgl.
Bllets (80) skrev:Slet ikke da det giver nogle underlige tendenser i samfundet, blandt andet ser Danmark alt for let på det at holde en "personlig dag", men det stammer dog nok også fra uddannelse systemet af.
Enig. Der er alt for lidt konsekvens i uddannelsessystemet på det punkt.
Men jeg tror dog langt de fleste tager sig sammen, når de kommer ud i arbejdslivet.
Bllets (80) skrev:Forhøj det til 300 og man ville også kunne komme hurtigere igennem uddannelses systemet.
Og så skippe en del weekender og springe div. ferie over? :) Så tror jeg, der bliver et enormt frafald på studierne. Man kunne dog starte med at forkorte de 2½-3 måneder lange sommerferier på studierne. Det virker vanvittigt, at der skal så meget ferie til, når de i forvejen kun har 15-20 timer pr. uge på nogle studier.
Bllets (85) skrev:Den er mere eller mindre irrelevant i dag. Jeg tror dog han referer til at diverse firmaer har lukket pågrund af helligdage og andet gøgl.
Præcis. Det er, så vidt jeg kan tælle mig frem til, 12 helligdage årligt, der er tale om. Nogle af dem er dog rare nok (1. januar f.eks.), men pinsen og påsken er jeg pænt ligeglad med.. de kunne sagtens ligge et valgfrit sted.
5 kvartaler i stedet for 4, ville skære en bachelor ned med 6 måneder til 2½ år, og en kandidat til cirka 4 år.Bllets (80) skrev:Forhøj det til 300 og man ville også kunne komme hurtigere igennem uddannelses systemet.
Danmark er velsagt det eneste land i verden, hvor en universitetsuddannelse er tæt på umulig at gennemføre på nomineret tid, og da slet ikke hurtigere, pga. underlige studieordninger.
cgt (84) skrev:Boycot valget!
At stemme er apati
Når jeg diskuterer valgdeltagelse med mine venner, så er mange af dem enige med mig i mange af mine betragtninger, men de synes alligevel ikke, at det nytter noget at blive hjemme på valgdagen. De mener, at det er apatisk ikke at stemme, men det er lige omvendt. Det er den fattigste form for samfundsdeltagelse, at stemme på hvilken tyran, der skal stå for undetrykkelsen i de næste 4 år. Det er da apati, om noget.
Can't tell if trolling or just very stupid.
Jeg har 20 timer om ugen, fordelt på 3 dage. (Har fri Mandag og Fredag). Og det er for 35 ETCS , altså et fag ekstra.XorpiZ (86) skrev:Og så skippe en del weekender og springe div. ferie over? :) Så tror jeg, der bliver et enormt frafald på studierne. Man kunne dog starte med at forkorte de 2½-3 måneder lange sommerferier på studierne. Det virker vanvittigt, at der skal så meget ferie til, når de i forvejen kun har 15-20 timer pr. uge på nogle studier.
Jeg fatter heller ikke helt hvad jeg skal bruge ferie til, da lektie-byrden er stort set ikke-eksisterende.
(Ingeniørhøjskolen i Århus)
Specielt da vi har så mange muslimer der ikke fejre påske eller jul, at det ikke burde være et problem i dag.XorpiZ (86) skrev:men pinsen og påsken er jeg pænt ligeglad med.. de kunne sagtens ligge et valgfrit sted.
Hov vent, de drikker heller ikke, så burde 1. januar heller ikke være et problem :o
XorpiZ (86) skrev:Og så skippe en del weekender og springe div. ferie over? :) Så tror jeg, der bliver et enormt frafald på studierne. Man kunne dog starte med at forkorte de 2½-3 måneder lange sommerferier på studierne. Det virker vanvittigt, at der skal så meget ferie til, når de i forvejen kun har 15-20 timer pr. uge på nogle studier.
Hvorfor dog ikke?
Påskeferien, vinterferien, sommerferien er for de fleste en stor omgang spild af tid. Fjern de små ferier og reducerer sommerferien til 3 uger.
Op til 300 er måske urealistisk da jeg ikke lige havde tænkt på weekend, men jeg havde selv ikke noget imod at gå i skole om lørdagen, hvis jeg kunne reducerer f.eks. gymnasiet fra 3 til 2 år. (Ved samtidig at fjerne alle små ferier og reducere sommerferien med 3-4 uger)
De 2 måneders ferie skal bruges til at arbejde i, så man kan have flere penge til resten af året. Man kan på den måde fx undgå at have et job ved siden af studiet og derved fokusere mere på sit studie.
Så hellere at de gjorde mere for at få studerende i arbejde i sommerferien i stedet for at forkorte den.
Så hellere at de gjorde mere for at få studerende i arbejde i sommerferien i stedet for at forkorte den.
#89 Tjah, jeg måtte ty til alkoholen for at lindre min uddannelses stress :) Men det er forskelligt fra uddannelse til uddannelse.
Ferien måtte gerne gå, hvis der blev sat lidt mere tid af til opgaverne. Især på de steder, hvor man oplever at skulle lave tre til fire projekter på samme tid. Det er et rent helvede.
Whatever, kandidat med 12, og mindre alkohols gener. Hip hey!
Ferien måtte gerne gå, hvis der blev sat lidt mere tid af til opgaverne. Især på de steder, hvor man oplever at skulle lave tre til fire projekter på samme tid. Det er et rent helvede.
Whatever, kandidat med 12, og mindre alkohols gener. Hip hey!
cgt (84) skrev:Boycot valget!
Jeg orker ikke at argumentere mod alt det der står. Men intet af det holder, hvis man tænker så kritisk, som bloggens indehaver håber han selv gør. Idioti. Han har simpelthen ikke forstået det vigtigste ved demokratiet - eller vælger bevidst at ignorere det.
XorpiZ (86) skrev:Det virker vanvittigt, at der skal så meget ferie til, når de i forvejen kun har 15-20 timer pr. uge på nogle studier.
SDUs ledelse forventer, at vi, på mit studie, bruger 42½ timer pr. uge. Alligevel er 2½ måneds sommerferie for lang tid.
#92: Enig - hvis bare der rent faktisk var et arbejde at tage.
Og fra studerende til studerende.ipwn (93) skrev:Men det er forskelligt fra uddannelse til uddannelse.
Hvis man løser en 14 dages opgave på én aften, så er det jo svært at påstå det er stressende. Men der er jo sikkert altid nogen der er uenige.
Men efterårs- og vinterferien kan jeg godt nok ikke se pointen i.
Alrekr (94) skrev:#92: Enig - hvis bare der rent faktisk var et arbejde at tage.
Det har lige netop også været min største udfordring. Studerer i forvejen 6-7 dage om ugen på mit studie. Vi har altid projektperiode, og omend forelæsningerne kun ligger til hverdag, så bruger vi oftest weekenden på projektet. Har ikke rigtigt tid til job ved siden af mit studie udover i sommerferien.
JesperZ (92) skrev:De 2 måneders ferie skal bruges til at arbejde i, så man kan have flere penge til resten af året. Man kan på den måde fx undgå at have et job ved siden af studiet og derved fokusere mere på sit studie.
Hvis der er mulighed for at finde arbejde, problemet nu er jo at det er svært da næsten alle gerne vil arbejde ekstra henover sommerferien. Selv dem med fast arbejde tager jo ekstra arbejde i sommerferien, hvis de kan finde noget.
Mig og kæresten fandt nada i Odense og omegn. Hvilket betød vi havde kun min SU, da hun ikke kunne få kontanthjælp da hun var imellem uddannelser (Hun søgte elevpladser). Nu søger hun stadig men kan godt få kontanthjælp, hvilket ingen mening giver, men hun får penge og hjælp til at søge :)
Det er også grunden til jeg ikke ville stemme på DF.Bllets (80) skrev:Her knækker filmen for mig angående DF, de vil jo ikke har bedre integration, men komplet og aldeles assimilation. Hvad der mangler er et grundlag hvor man effektivisere integrationen og ikke begrænser den.
Jeg savner bare konsekvenser ved ikke at integrere sig i samfundet og istedet nasse løs uden at røre en finger.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.